Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan

Är det någon här som gjort sin värnplikt som vanlig militärpolis på LG. dvs inte mp/säk utan vanlig MP. kan denne då vara vänlig och berätta lite personligt hur det är att göra din vpl som militärpolis, jag har tröttnat på pliktverkets befattningsförklaring ;)

Posted

Gärna något om MP säk också. Det vore intressant at få höra exakt vad som görs och vad som skiljer MP från MP säk, mer än det som går att läsa på Pliktverkets beffattningsinformation.

Posted

Vad gäller MP/Säk vill jag bara säga det att hos pliktverket är detta både MP till häst (dvs MP på livskvadron) och MP-jägare (säkerhetsman). Så var noga med att ni ser vilken skvadron ni skrivs in till när ni söker MP eftersom folket på pliktverket inte verkar ha ett jota om vilken som är vilken.

Posted
Vad gäller MP/Säk vill jag bara säga det att hos pliktverket är detta både MP till häst (dvs MP på livskvadron) och MP-jägare (säkerhetsman). Så var noga med att ni ser vilken skvadron ni skrivs in till när ni söker MP eftersom folket på pliktverket inte verkar ha ett jota om vilken som är vilken.

Men hur man vet man själv vilket som är vilket, känner en som blev inskriven som MP/Säk-gruppbefäl och hamnade på livskvadron, själv är jag inskriven på samma tjänst men jag har ingen aning om vart jag hamnar! Blir det till att ringa LG för att veta var jag hamnar? Undrar om man kan ändra vart man hamnar om man är ute såhär tidigt (eller sent)...vill till livskvadron nämligen!

Posted

@björk och alla andra

Livskvadron = "vanlig" MP, hästar

2 Skv = Säk

Sen kan befälen ändra om lite beroende på att soldater är allergiska osv. Du bör hamna på 2 Skv men pliktverket works in mysterious ways.... så ett telefonsamtal till LG är nog på sin plats för att du ska säkerställa att du hamnar där du vill.

Posted

Okej, dags att klara ut det här. Det finns EN mp-tjänst numera. Nämligen MP/säk. PA805/PA605. Som MP/säk utbildas du till Militärpolis ELLER säkerhetsman. Det är, såvitt jag förståt pliktverket som avgör vilken skvadron du läggs på, dvs om du blir MP eller säkman. Du kan säga till vid inskrivningen vilken skvadron du vill ligga på, och om du redan mönstrat kan du ringa och fråga om vad du är inskrivne som. Jag är inskriven som "mp till häst" enligt pliktverket, men det står inget på de papper jag fått hem om det. Så att ni är MP/säk säger i sig inget om vilken skvadron ni ligger på.

Olof

Posted

Men på min bekräftelse av placering står det bara PA805 MP/Säk-gruppbefäl, står inte ett dugg om skvadron, och mönstringsförättaren sa inte ett skit om det...jobbigt värre :surprise:

Posted

@ Perka

Som sagt ring Livgardet eller pliktverket, det finns knappast nån här på forumet som vet vilken skvadron du är placerad på!

Posted (edited)
Är jag Perka eller? Isf har jag ju sagt att jag skaaa ringa!

För övrigt trodde jag Blågul visste allt om alla i hela försvarsmakten!  :rocketl:

Ehrm nej, kanske inte ...... :surprise: *skäms lite*

Klart Blågul vet allt om FM, men eftersom du inte har ryckt in än så de kan ju inte veta allt om dig, eller hur? :P

Edited by Karin
Posted (edited)

Hum, snackade med en värnplktshandläggare på LG nyss. Han sa att alla som är skrivna som MP/Säk hamnar i 2. skvadron...fast det kan ju inte stämma, har ju varit i kontakt med en MP/Säk som ska vara på livskvadron.

Men iaf han sa att man skulle snacka med dem där om man ville byta, när man ryckte in alltså! Störandeee jag vill ju vara på livskvadron!

Ska fan skicka mail till pliktverket och tjafsa lite med dom!

edit:woho! slapp prao-knappen!

Edited by björk
Posted
Sgt.Ratchak,Nov 22 2004, 12:57 ] Man får fina voffsingar istället eller kameler som det heter. :unsure:

Voffsingar är såklart mycket bättre! Har hört att man får hundarna efter tjänsten om man har fixat en vapenlicens då hunden betraktas som ett vapen. Stämmer det?

Posted
Slipper man hästar på MP-säk? Jippi! Fan vad bra! :ph34r:

Alltså, jag vet att det verkar lite fjantigt ibland med hästar o sånt. Men så här efter man gjort värnplikten o sett dem i aktion o så vidare så hade jag inte alls sagt nej till att bli militärpolis eller nåt o fått lära mig rida dom där bestarna. Dom är minst sagt respektingivande och att kunna rida är inte helt fel det heller.

Posted

Jag/vi på MPJ blev avlösta av MP och den första beridna högvakten för året.

Det blev kaos när hästarna började panika en stund (stegrade och ville sticka snabbt) innan officerare fick lugnt på dom.

Kan ju säga att vi på den säkra marken höll på att flina sönder våran fina avlösning :ph34r: det är bättre med kameler. (punkt!)

Posted

MP?? hmm det är ju "Kaffe, TV och Tv-spels" befattning... det är allt de gör på endel förband...

Posted
MP?? hmm det är ju "Kaffe, TV och Tv-spels" befattning... det är allt de gör på endel förband...

På en del förband?

MP finns numer endast på ett förband, LG/Kav (fd K1).

Posted
På en del förband?

MP finns numer endast på ett förband, LG/Kav (fd K1).

Vpl MP, ja. Men en hel del bevakningschefer är numera MP-utbildade, så MP-bindlar ser man lite varstans.

Posted

Jo, det så klart, hade glömt bort att man börjat vidareutbilda vaktcheferna. Enligt en kapten inom markförsvar skulle samtliga säkerhetsförbandsofficerare i FM i framtiden få MP-utb under YOP.

Posted
Utbildar inte T2 också några trafikpoliser som också har MP bindel osv? Eller dom kanske har lagt ner det nu..

Jodå, i alla fall fram till i somras.

Jag hörde ett av mina plutonsbefäl (Fk Lyck numera Kn) i etern i somras under 5-dagars när han pratade med Farbror Blå om trafikdirigering.

Det var trafiksoldater från T2 som höll i trafikdirigeringen samt parkeringarna.

Posted
@Sidron

Ta kontakt med närmsta brukshundsklubb och hör om de har några kurser för att ta vapenlicens för schäfer.

Jag hörde av en kompis som ska rycka in som Fbjs i augusti nästa år att man måste ha vapenlicens för att ha få behålla hunden då den klassas som ett vapen. jag blev rätt häpen när jag fick höra det. men att man ska fortsätta träna hunden så den klarar vissa krav har jag läst tidigare. Men åker man upp varje år och visar så att hunden kan kraven?