Jump to content

Kronans Pytt i Panna

Tjänstehund

Recommended Posts

Posted

Någon som vet var man kan få tag i Kronans Pytt i Panna i 1kilosburkar ??

Den är underbart god .... speciellt som "nattamat" efter en trevlig fest.

Samtidigt så undrar jag om någon vet "hur gammal" en krono-konserv kan bli ch ändå vara tjänlig som mäniskoföda ??

Posted

Samtidigt så undrar jag om någon vet "hur gammal" en krono-konserv kan bli ch ändå vara tjänlig som mäniskoföda ??

eftersom guldburk börjar bli en bristvara.

om du inte är HV-man i någon IP med sadistisk läggning och en elak Gollun till bat-KVM, för då finns det lappskojs till den blir ett fall för Hans Blix.

håller med dig om att kronans pytt är överlägsen allt som är förpackat, men numer gäller gröna norska paket med tuggummi eller frytorkat torrfoder.

har man tur kan man få någon konserv med sig ut i busken men då oftast ravioli eller annan vidrig felix bulk.

en så där kul grej hände när vi var på HV-övn för ett par år sen.

vi hade med oss en hund med tillhörande förare, nu kanske inte det bästa hund ekipaget i världen men ändå bättre en ingen hund.

vi fick guldburk serverad, givetvis lappskojs.

hundföraren lagar liksom oss andra till denna skapelse.

men när hon skall dela sin portion med sin jycke, uppstår problem.

hunden kommmer fram mot matskålen glad och svansviftande.

luktar i skålen och svansen slutar vifta och åker in mellan benen.

tittar på matte, tittar på maten igen, och med bara ögon som en besviken hund kan producera vänder den sig om.

OCH SPRÄTTER GRUS I LAPSKOJSEN.

nu skall det väl säjas att denna vovve var lite bortskämd från hundförar-matte, men ingen hund jag har träffat har var så bortskämd att den efter en hel dags övn vägrar äta.

och då är jag i stort sätt uppvuxen på en brukshundklubb och har sett alla former av bortskämda ök.

kan säja att jag inte åt av min lappskojs utan slet upp en påse frystorkat och snabbtillredde.

Posted

När man pratar om Kronan pytt I panna kommer jag att tänka VOV.

Både i fråga om konsistens och lukt

Posted

Guldburkar

Här har dom guldburkar men din älskade pytt verkar vara slut... :lol: Men det kanske kommer in mera.

Posted

Vill inte skryta men vederbörande har faktiskt 5 burkar av prima kvalitet staende hemma i en vra. Men om man inte far tag pa pytten sa gar lapskojsen likabra smakar exakt likadant.

:D

Posted

eftersom guldburk börjar bli en bristvara.

om du inte är HV-man i någon IP med sadistisk läggning och en elak Gollun till bat-KVM, för då finns det lappskojs till den blir ett fall för Hans Blix.

håller med dig om att kronans pytt är överlägsen allt som är förpackat, men numer gäller gröna norska paket med tuggummi eller frytorkat torrfoder.

har man tur kan man få någon konserv med sig ut i busken men då oftast ravioli eller annan vidrig felix bulk.

en så där kul grej hände när vi var på HV-övn för ett par år sen.

vi hade med oss en hund med tillhörande förare, nu kanske inte det bästa hund ekipaget i världen men ändå bättre en ingen hund.

vi fick guldburk serverad, givetvis lappskojs.

hundföraren lagar liksom oss andra till denna skapelse.

men när hon skall dela sin portion med sin jycke, uppstår problem.

hunden kommmer fram mot matskålen glad och svansviftande.

luktar i skålen och svansen slutar vifta och åker in mellan benen.

tittar på matte, tittar på maten igen, och med bara ögon som en besviken hund kan producera vänder den sig om.

OCH SPRÄTTER GRUS I LAPSKOJSEN.

nu skall det väl säjas att denna vovve var lite bortskämd från hundförar-matte, men ingen hund jag har träffat har var så bortskämd att den efter en hel dags övn vägrar äta.

och då är jag i stort sätt uppvuxen på en brukshundklubb och har sett alla former av bortskämda ök.

kan säja att jag inte åt av min lappskojs utan slet upp en påse frystorkat och snabbtillredde.

He ..... ja dessa jäkla bortskämda hundar! ;)

Vi ser detta varje dag i vårt företag och det är inte bra.

Vad gäller mat i burk så var vi på en stor KFÖ för en del år sedan uppe på radarstationen på Kullaberg. Efter en sex timmars jobb i hundtjänst skulle då vårt eminenta befäl Thomas P se till att skaffning utdelades. ....... På menyn den dagen stod tre rätter i burk. Ärtsoppa, Lapskojs samt PRÄRIEGRYTA.

Eftersom jag är en Gormemäniska och tycker om att prova nytt, så lät Präriegryta gott och mättande. Jag och en kollega tog denna rätt och resten av gruppen tog annat. Måltiden smakade delikat i denna kalla decemberkyla och brassat på eget kök så allt verkade perfekt inför förtsatt tjänstgöring.

Efter ca en timme är jag och kollegan totalt utslagna ........... ej av eld från FI ej heller av något vådaskott från våra egna, utan av en av de jävligaste Diaréer jag har uppleft i mitt 46 åriga liv. Hade det funnits blåljus på min bil hade de varit påslagna på väg hem till Höganäs. Jaja så kan de gå när man äter PRÄRIEGRYTA !!

Det gör mig ledsen att Pytten håller på o dunsta bort ....... GOD var den iaf !!!!!!!!

Posted

Hm, har aldrig upplevt den effekten av präriegryta, å andra sidan, stänger man in fyra stycken jeppar som precis ätit präriegryta i en plåtburk med tjocka väggar bör man inte tända tändstickor där inne...

Posted

Enligt farsgubben som var säljare på Felix så är det deras vanliga konservpytt i guldburken.

Då han krängde djupfryst så har det alltid varit den varianten som har använts här hemma

Posted

Jag har 2 st pytt i panna guldburkar hemma. Jag har upplevt effekterna med präriegryta, för jävligt men god var den i alla fall. Har 1 präriegryta kvar här hemma, så det är bara att gasa ihjäl fienden när dem kommer!

:uzi:rockon::}

Posted

Kronans Pytt-i-panna är det sällan något fel på. Lite kryddor och HP sauce eller Heinz Chili Sauce till så slinker det ner.

Posted
Vill inte skryta men vederbörande har faktiskt 5 burkar av prima kvalitet staende hemma i en vra. Men om man inte far tag pa pytten sa gar lapskojsen likabra smakar exakt likadant.

:)

Bara 5!!!

Då har jag samlat på mig lite mer...

Mitt förråd av burkar (50kB stor bild)

men sakta sinar det i förrådet...

Den lokale handlaren som sålde har tydligen slut på sitt parti, får väl hoppas att det snart kommer mera...

Posted
Enligt farsgubben som var säljare på Felix så är det deras vanliga konservpytt i guldburken.

Då han krängde djupfryst så har det alltid varit den varianten som har använts här hemma

Ja så har jag oxå hört att det skulle vara deras standardpytt ..... men grejen är att den konservpytt som man gör i dag är inte av samma dignitet som den i guldburken tycker iaf jag ....... men man blir ju lätt enkelspårig ;)

Djupfryst i all ära ... men men ............

Posted

:)

Bara 5!!!

Den lokale handlaren som sålde har tydligen slut på sitt parti, får väl hoppas att det snart kommer mera...

Va kostar ett brätte ?????? ;);)

Posted
Va kostar ett brätte ?????? ;);)

Varje platta/kartong kostade väl 80 pix har jag för mig om.

Men eftersom vi shoppade rätt mycket (har haft dubbelt så mycket men det sinar) fick jag rätt bra rabatt. sportdrycken och apelsinsaftpulvret kostade nog 150 per kartong eller något sånt. rätt billigt blir det per påse i alla fall.

Har tyvärr inte så mycket att jag vill avvara, det är så smidigt och gott att ha med när vi (jag å sambon) är ute i fält och leker.

Dock har jag ännu inte fått henne att gilla "död mans fingrar" ännu ;)

Posted

Är det någon som uppriktigt kan säga att att han/hon verkligen gillar "död mans fingrar", alltså stå utanför en välkänt god restaurang och på fullaste allvar säga "Nej, vi går hem och öppnar en guldis istället".

Att knapra i sig ett par fingrar ute i skogen när man är trött och luktar illa är ju en helt annan sak.

Posted

:unsure:

Bara 5!!!

Kompis!.... Var köper du guldburkarna? till vilket pris?

Posted
Kompis!.... Var köper du guldburkarna? till vilket pris?

Någon lokal firma här i stan som kom över ett antal pall och hade försäljning av diverse "gröna" saker på fd I3:s område.

Jag tror inte att det ens stog något firmanamn på annonserna utan bara ett mobilnummer. Nu är det tyvärr ett bra tag sedan jag såg annonsen senast men förhoppningsvis kommer de tillbaks när de får tag på mer "bra å ha saker".

Det finns guldburkar att få tag i fortfarande tex Länk

Iofs står det att de är bäst före 2003 men de burkarna jag har är bäst före 2001 och fungerar utmärkt fortfarande!

Posted
Jag tror inte att det ens stog något firmanamn på annonserna utan bara ett mobilnummer. Nu är det tyvärr ett bra tag sedan jag såg annonsen senast men förhoppningsvis kommer de tillbaks när de får tag på mer "bra å ha saker".

Det där fick mig att skratta hejdlöst.

"välkommen till Firma Ruffel & Båg..."

:unsure:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...