Jump to content

Ryggsäck till sonen....


Maverick

Recommended Posts

Alltså... Är på jakt efter en prisvärd (<1000 sek) ryggsäck till honom. Helst skall den vara "fältmässig" utan att vara miltiär. Med andra ord inga neonfärger eller liknande.

 

Skall vara så han kan bära med sig en packining för en helg med allt vad det innebär.

Samtidigt skall den passa en 10 åring...

Är totalt lost... har ni några tips???

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte rekommendera SS2K, den är rätt lång, jag tycker den är i längst laget för mig, jag är 181 cm.

 

Kolla in Haglöfs sortiment, de har en del mindre säckar (ex: Tight serien) som ev. kan vara mer lämpliga i rygglängd för en 10-åring.

Finns i hyfsat fältmässiga färger, annars är det bara att måla lite för att bryta av konturen, det går garanterat hem hos skolfröknarna också.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Haglöfs sortiment, de har en del mindre säckar (ex: Tight serien) som ev. kan vara mer lämpliga i rygglängd för en 10-åring.

Finns i hyfsat fältmässiga färger, annars är det bara att måla lite för att bryta av konturen, det går garanterat hem hos skolfröknarna också.. ;)

Funkar alltså även bra som skolväska utan att något barn blir retat vilket kan inträffa om det dyker upp en ovanlig väska.

 

50% OT

Att ha neonfärger på barn i skogen är väl också en fördel då det är lättare att hitta dem om de går vilse, det sista jag skulle sätta på ett barn i skogen är någon typ av kamouflage t ex.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog handla en Maxpedition Pygmy Falcon åt pojken....23 liters bärvolym med möjlighet att fästa modulära väskor på....och kostar 830 kr.....

Länkar???

Gillar tanken med lösa packet utan på faktiskt...

Sedan är ju fördelen med SS2000 att den är jäklgt rejäl i tyget väl??

Men som sagt är den för lång skiter det sig totalt..

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Kanske detta kan vara något att börja med.

Kika på Militaryshop.se/Ryggsäckar&Väskor/Military Daypack

 

Vet inget om kvaliten, priset är lågt.

Rymmer 35 liter och har några utanpåliggande fickor.

 

 

Köpte själv en Hydrastorm Cyclone under veckan som jag är imponerad av.

Den är dock 495:- dyrare än du ville betala. Du hittar den hos D-Gear.

 

 

MvH // Diezel

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Kanske detta kan vara något att börja med.

Kika på Militaryshop.se/Ryggsäckar&Väskor/Military Daypack

 

Vet inget om kvaliten, priset är lågt.

Rymmer 35 liter och har några utanpåliggande fickor.

 

 

Köpte själv en Hydrastorm Cyclone under veckan som jag är imponerad av.

Den är dock 495:- dyrare än du ville betala. Du hittar den hos D-Gear.

 

 

MvH // Diezel

Känns som att den går bort då det verkar vara riktigt smäck på lås och annat.... Tyvärr får jag nog lov att säga....

Prislappen avspeglar nog lite vad man får tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

Varför inte den rygga som *alla* 70-talister växte upp med?

 

---

 

Kostar ca 599:- på Naturkompaniet, finns nog billigare på andra ställen.

När den kom var den bra i jämförelse med allt annat som fanns på marknaden, slitstyrkan är svår att överträffa än idag, särskilt för det priset.

Däremot är den idag inget i jämförelse med många andra ryggsäckar rent funktionsmässigt och ska man börja vandra med den så är den förhållandevis usel.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte den rygga som *alla* 70-talister växte upp med?

 

---

 

Kostar ca 599:- på Naturkompaniet, finns nog billigare på andra ställen.

När den kom var den bra i jämförelse med allt annat som fanns på marknaden, slitstyrkan är svår att överträffa än idag, särskilt för det priset.

Däremot är den idag inget i jämförelse med många andra ryggsäckar rent funktionsmässigt och ska man börja vandra med den så är den förhållandevis usel.

Den går fet bort då den är för liten samt inte kan spänna på sovsäck eller liggunderlag.. Sorry...

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Kanske detta kan vara något att börja med.

Kika på Militaryshop.se/Ryggsäckar&Väskor/Military Daypack

 

Vet inget om kvaliten, priset är lågt.

Rymmer 35 liter och har några utanpåliggande fickor.

 

 

 

 

MvH // Diezel

Känns som att den går bort då det verkar vara riktigt smäck på lås och annat.... Tyvärr får jag nog lov att säga....

Prislappen avspeglar nog lite vad man får tyvärr...

Det är bättre kvalitét än vad priset antyder, åtminstone min. Har använts dagligen i drygt två år utan att något gått sönder. Har även lastat ca 10-12 kg emellanåt. Locket är förhållandevis stort och gömmer det mesta.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att du ska satsa på en liten större ryggsäck till skojten,

(större och större, större än de flesta förslagen här..)

45 liter kanske?

Nu vet jag ju inte hur mycket han ska kånka men i den åldern så lyckades iaf

jag fylla min 45 liters ryggsäck med sovsäck ombyte samt tanborste ungefär,

och that's it! :)

 

Det finns en del ganska billiga ryggsäckar och jag tror inte att du behöver köpa en

som kostar massor med pengar, om killen fortsätter med fältlivet så kommer han

ändå en dag behöva en större ryggsäck och då kanske det är lönt att sattsa mer.

Betänk att han är 15 om fem år :2guns:

 

Inte för dyr och inte för liten, det är mitt råd!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att du ska satsa på en liten större ryggsäck till skojten,

(större och större, större än de flesta förslagen här..)

45 liter kanske?

Nu vet jag ju inte hur mycket han ska kånka men i den åldern så lyckades iaf

jag fylla min 45 liters ryggsäck med sovsäck ombyte samt tanborste ungefär,

och that's it! :o

 

Det finns en del ganska billiga ryggsäckar och jag tror inte att du behöver köpa en

som kostar massor med pengar, om killen fortsätter med fältlivet så kommer han

ändå en dag behöva en större ryggsäck och då kanske det är lönt att sattsa mer.

Betänk att han är 15 om fem år :blink:

 

Inte för dyr och inte för liten, det är mitt råd!

*SMÅSKRATTAR*

DEt var egt av de bästa råden hitintiklls :)

 

Just AFSE risken gör att jag är inne på att försöka hitta en säck som är lite billigare (en bra bit under de 1000 sek jag satt här) problemet är att jag själv vet hur jävla irriterande det är när bärremmen till en säck går sönder (har hänt mig 3 ggr på en av intersports egna märken) tack och lov var det inte i "fält" utan på väg till plugget eller liknande...

 

Den säcken lagades dock och när de bytte bandet den tredje gången så funkade det.. Sedan har den hängt med ett BRA tag... Dock bara som "flummsäck" just på grund av neonfärgerna...

 

Har fått massor av bra tips och återkommer med rapport om vad jag handlat.....

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Kanske detta kan vara något att börja med.

Kika på Militaryshop.se/Ryggsäckar&Väskor/Military Daypack

 

Vet inget om kvaliten, priset är lågt.

Rymmer 35 liter och har några utanpåliggande fickor.

 

 

 

 

MvH // Diezel

Känns som att den går bort då det verkar vara riktigt smäck på lås och annat.... Tyvärr får jag nog lov att säga....

Prislappen avspeglar nog lite vad man får tyvärr...

Det är bättre kvalitét än vad priset antyder, åtminstone min. Har använts dagligen i drygt två år utan att något gått sönder. Har även lastat ca 10-12 kg emellanåt. Locket är förhållandevis stort och gömmer det mesta.

:D

Hej

 

Kanske detta kan vara något att börja med.

Kika på Militaryshop.se/Ryggsäckar&Väskor/Military Daypack

 

Vet inget om kvaliten, priset är lågt.

Rymmer 35 liter och har några utanpåliggande fickor.

 

 

 

 

MvH // Diezel

Känns som att den går bort då det verkar vara riktigt smäck på lås och annat.... Tyvärr får jag nog lov att säga....

Prislappen avspeglar nog lite vad man får tyvärr...

Det är bättre kvalitét än vad priset antyder, åtminstone min. Har använts dagligen i drygt två år utan att något gått sönder. Har även lastat ca 10-12 kg emellanåt. Locket är förhållandevis stort och gömmer det mesta.

:rockon:

 

Kan verkligen rekommendera denna... Den tål mer än vad man tror att man betalar för...

Rymmer mycke, bra fickor + att den tål att man slänger runt den lite..

Verkligen prisvärd... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Kan verkligen rekommendera denna... Den tål mer än vad man tror att man betalar för...

Rymmer mycke, bra fickor + att den tål att man slänger runt den lite..

Verkligen prisvärd... :rockon:

Concur, det enda som saknas är ett inbyggt kapell samt yttre fästpunkter. Men det fixar den händige strax...

:D

Link to comment
Share on other sites

Kan verkligen rekommendera denna... Den tål mer än vad man tror att man betalar för...

Rymmer mycke, bra fickor + att den tål att man slänger runt den lite..

Verkligen prisvärd...  :navy:

Concur, det enda som saknas är ett inbyggt kapell samt yttre fästpunkter. Men det fixar den händige strax...

:unsure:

VAr inne idag och kikade på vad stadens butiker hade att erbjuda... Fastnade för 2 olika ryggor.. en 45:a somm stadium hade var den mest klockrena.... Men tyckte den byggde ut för mycket på ryggen.... Misstänker det kan bli jpbbigt för en kille som inte alltid kanske packar det tyngsta innerst...

 

Satt dock nu och läste vad ni tyckte om säcken på på Militaryshop... Blev nog lite övertygad.. Och för de pengarna... HUMMMMMM:...

Ni som har den.. har dne någon möjlighet att spänna grejjer undertill??? Man kan dra sovsäcken på ovansidan och blir det thermarest underlagg till kidsen kan de ta dem under locket..... Kanske blir omvänd... I värsta fall kan jag ha den som rygga när man är ute......

 

Den olivgtöna.. Hur militär ser den ut??? Kåren förbjuder allt som ser militärt ut nämligen....

Link to comment
Share on other sites

Kan verkligen rekommendera denna... Den tål mer än vad man tror att man betalar för...

Rymmer mycke, bra fickor + att den tål att man slänger runt den lite..

Verkligen prisvärd...  :navy:

Concur, det enda som saknas är ett inbyggt kapell samt yttre fästpunkter. Men det fixar den händige strax...

:unsure:

VAr inne idag och kikade på vad stadens butiker hade att erbjuda... Fastnade för 2 olika ryggor.. en 45:a somm stadium hade var den mest klockrena.... Men tyckte den byggde ut för mycket på ryggen.... Misstänker det kan bli jpbbigt för en kille som inte alltid kanske packar det tyngsta innerst...

 

Satt dock nu och läste vad ni tyckte om säcken på på Militaryshop... Blev nog lite övertygad.. Och för de pengarna... HUMMMMMM:...

Ni som har den.. har dne någon möjlighet att spänna grejjer undertill??? Man kan dra sovsäcken på ovansidan och blir det thermarest underlagg till kidsen kan de ta dem under locket..... Kanske blir omvänd... I värsta fall kan jag ha den som rygga när man är ute......

 

Den olivgtöna.. Hur militär ser den ut??? Kåren förbjuder allt som ser militärt ut nämligen....

det skriker inte "MILITÄR!" om färgen, utan den är bara "så pass" grön så att man kan ha den med sig på övningar utan att befälen klagar.... =)

 

Det finns fäste på ovan sidan + att man kan "klämma" fast nåt under locket om man vill det.

 

Finns även öglor på nederkanten som man kan fästa typ en sovsäck i ...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en daypack som jag använder på hajker m.m med scouterna. Tycker att den är lagon stor, mer saker än vad som får plats i den behöver man inte ha med. Brukar fästa liggunderlaget på undersidan och sovsäcken under locket. Det går att fästa remmar på locket så man kan spänna fast mer saker, som tex. jackan eller regnstället.

Tycker definitivt att du ska fundera på en sådan. Om inte så är det en perfekt nybörjarsäck, lagom stor, inte för dyr, och sen kan du ju låna den till övningar ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...