johanp Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 (edited) ser på denna bild att det sitter en radio 480 och en gammelburk, är detta standard på skogsförbanden? vi hade dubbla 480 i våra trött 302or. Finns det nån vettig tanke bakom detta eller? Det är väl inte så att vi har brist på 480? Edited October 20, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Det kan ju vara så att dom bara har en radio och därför endast bytt ut ett antennfäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Efter en snabb koll i SoldR Mtrl Tele 1993 (sid 186) har jag kommit fram till att den högra antennen är en lågprofilantenn med antennfäste 6573 och den vänstra är en antenn 780. Antagligen har man bara tagit vad man hade i förrådet när man behövde byta, men lågprofilantennen är bredbandig och avsedd att användas till Ra480. Är Ra421/422 helt borta från pebborna nu? Förresten, vad är lådan på insidan av höger bakdörr till för? På Pbv302C sitter det ett prisma och ett vapenställ där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 Det är "vindrutan" för föraren som finnsi den där lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 (edited) Det är "vindrutan" för föraren som finnsi den där lådan. Hur ser den ut och hur funkar den? Tippar på att det är något plexiglas-aktigt som används för att skona föraren när denne kör när det är kallt ute? Eller? Skönt att få svar på frågan iaf, när jag satt där bak kliade jag mig alltid i huvudet och undrade vad för hemliga grejer det kunde finnas där bakom Försökte lite diskret att öppna men helikoptersnöret var inte tillräckligt långt att det kunde töjas så man såg in. Och så glömmde jag alltid bort att fråga när jag hade chansen... *edit* Stavning. Edited October 21, 2004 by King Kill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 Så här: Det bär mig emot att länka till en bild på den sidan då dom helt ogenerat stjäl bilder från andra men det var den enda jag hittade och jag har inte tid att scanna just nu. The Swede -> <- armor.kiev.ua Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 21, 2004 Author Report Share Posted October 21, 2004 ser bra ut att inte stänga fack 5/6 som är över batterierna... när slutade man förresten med vadning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 ser bra ut att inte stänga fack 5/6 som är över batterierna... när slutade man förresten med vadning? Har man slutat vada? 302C är inte amfibisk pga tilläggspansaret men i övrigt borde det väl inte vara några problem? Både vadning (körning på botten) och flytning är tillåtet enligt SÄKI Kuriosa: Som synes på bilden är det inte långt till taket från vattenytan, fribordet är väl c:a 10cm. När jag gjorde GU övade vi flytning och pansarskyttegruppen fick då sitta på taket som motvikt. Jag, som stf grpch, satt längst bak på vänster sida. När vagnen svängde höger doppade vänster sidan vilket resulterade i att taket kom under vatten. Man var inte speciellt kaxig då när man balanserade på fötter och händer för att inte bli blöt i röven samtidigt som man förtvivlat försökte hålla sig kvar på vagnen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 21, 2004 Author Report Share Posted October 21, 2004 (edited) Ja vi fick iaf ta bort all flytutrustning som det absolut första momenten i pansarskolan, då fick vi även lära oss att man hade slutat med vadning med 302an för länge sen. Flytning kom aldrig ens upp på tal. När vi frågade varför kom det nån replik om att det inte berörde oss då det inte behövs i stan ändå... edit: när vi ändå är inne på udda 302grejer: på denna bild (dra ett mellanslag efter adressen och tryck enter)sitter det nån extra platta på förarluckan, vad ska det vara bra för? Ful lagning eller? Edited October 21, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats B Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 (edited) Ser ju ut som en Ra 195 antenn,samma fäste och sprötlängd. Vagnarna på de andra bilderna har också dessa fästen. Ra 421/422 har ett kraftigare fäste och ett grövre tvådelat spröt. Edited October 21, 2004 by Mats B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 Ser ju ut som en Ra 195 antenn,samma fäste och sprötlängd.Vagnarna på de andra bilderna har också dessa fästen. Ra 421/422 har ett kraftigare fäste och ett grövre tvådelat spröt. Om det är den vänstra antennen du menar så har du fel. Det är standardantennen för RA 421 till pbv 302. Strv Centurion hade ett kraftigare spröt och så även de radioterrängbilar som var utrustade med RA 421/422, det beror helt på vilken antennanpassningsenhet man har. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats B Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Det var en dålig gissning av mig,när jag kollade boken så ser jag att det var fel. Visst är den vänstra antennen till för Ra 421/422.Tydligen använder man både Ra 421 och 480 på vagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 19, 2005 Report Share Posted January 19, 2005 edit: när vi ändå är inne på udda 302grejer: på denna bild (dra ett mellanslag efter adressen och tryck enter)sitter det nån extra platta på förarluckan, vad ska det vara bra för? Ful lagning eller? Hittade denna gamla obesvarade fråga när jag letade runt på forumet. Enligt vad jag tror mig veta så är den plåten från gamla försök med bildförstärkare i förarluckan, ungefär som på M113. Jag har dock inga uppgifter i någon I-bok som stöder detta men det är ganska troligt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted January 19, 2005 Report Share Posted January 19, 2005 när slutade man förresten med vadning? Tror att man slutade i början av 90-talet. Strv 103, Ikv 91 Bgbv 82 Brobv 941 utgick ur org. samtilga dessa vadade. Kvarvarande vagnar i brig. strf 9040, strv 104 och de nya Leo2 klarade inte detta, därför fanns ingen anledning att ha kvar en dyr och relativt farlig utbildning på en enda fordonstyp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 Nu får jag vara lite petimeter här. Vadning: köra på botten av ett vattendrag. Strf 90, Strv 104, Strv 121/122 kan göra detta. Flytning: simma i fritt vatten. Ovanstående fordon klarar ej detta. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 Vadning utbildades vi på, men genomförde det inte under kontrollerade former... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 Vadning utbildades vi på, men genomförde det inte under kontrollerade former... Ni genomförde vadning under okontrollerade former!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 Jepp stora j-a vattenpölar som man åkte genom och panikryckte vadhydrauliken, typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oakman Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 ursäkta min okunskap som sjv på pansarregemente men varför kan inte 90an flyta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 Tyngden av vattnet som strf90 tränger undan väger mindre än strf90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 20, 2005 Report Share Posted January 20, 2005 ursäkta min okunskap som sjv på pansarregemente men varför kan inte 90an flyta? Bl.a för att den inte är designad för det. Du har ett stort luftutblås som tar upp stor del av bakänden, du har luftintag på frontpansaret etc. Allt sådant går visserligen att lösa genom att man monterar schakt etc. men den var aldrig kravspecad för flytning. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 (edited) när slutade man förresten med vadning? Tror att man slutade i början av 90-talet. Strv 103, Ikv 91 Bgbv 82 Brobv 941 utgick ur org. samtilga dessa vadade. Strv103 fanns väl kvar till slutet av 90-talet eller till och med några månader efter millennieskiftet? Men när utgick Ikv91 ur organisationen? För att komma in på Ra igen, har man DART (förberett med hållare på VC-plats) på 302A numer? edit: sista skotten med både Strv103C och Ikv91 sköts av MSS 2001. Edited January 21, 2005 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 De utbildade sista 103 på P4 96/97 iaf, om jag inte missminner mig och det var 95/96. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 24, 2005 Author Report Share Posted January 24, 2005 106: nej, eldledarsignalisten i bakvagn på stri/e vagnar har dock en.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 24, 2005 Report Share Posted January 24, 2005 (edited) edit: sista skotten med både Strv103C och Ikv91 sköts av MSS 2001. ...av Lt P och Lt B (nuvarande Kn B ) Lt P fick ta farväl av sin älskade get, den s.k. andra vagnen Edited January 24, 2005 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Tittar man på bilden en bit upp där en peppa simmar i vattnet ser man något som går ut från vagnen längst fram som för att trycka undan vattnet. Vad är detta? Har tittat en del på några pebbor i veckan och sett att det på vagnens frontpansar sitter två cammo-målade träplattor. Kan det va dessa som syns på bilden månne, eller är jag helt ute och cyklar? Om inte, vad används de till? // Jelzin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Dom två maskeringsmåkade trä plattorna som sitter fram på pebban är tillägspansar krig. ;) Nej då, dom är till för simning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Man brukar ta bort dem första dagen man "får ut" pebban och sätta tillbaka dem under slutvården, då de mest är i vägen under mera normala förhållanden. Jag har i alla fall inte hört talas om att man simmat med pbv under modern tid. Dock måste man väl gjort någonstans, vore kul att höra om någon annan varit med om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Vad är modern tid för dig? Vi simmade 86-87. Det är mycket riktigt bogplåtar som fälls fram för att inte nosen ska dyka under ytan när man simmar. Som påpekats tidigare så är dom oftast inte monterade då dom är ivägen när man behöver komma in i transmissionsrummet vilket man behöver varje dag. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 På tal om ingenting: är M113an också utrustad med bogplåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.