Jump to content

Regementets dag A9 Kristinehamn 2004

Recommended Posts

I lördags hölls det som möjligen blir den sista regementets dag i Kristinehamn.

Nytt besökarrekord på runt femtusen uppskattades, vilket märktes både på parkeringen och inne på garnisonen.

Var det någon mer som var där i villervallet?

Några reflektioner:

*Mitt gamla kompani bytt namn från Lekhytte till Eda Skans i.o.m. kasernsbyte, och har därmed tagit över ett av I2 Värmlands regementes gamla kompaninamn.

*Korv-Lasse hade dragit på sig sin fallskärmsjägarbasker och hade ett visst tillhörande märke nålat på skinnjackan, han berättade även historier från sin tid i främlingslegionen simultant med korvserveringen för alla som ville, och inte ville, höra på.

*En mycket vemodig och olustig stämning hängde i luften. Om någon hade nämnt FB04 misstänker jag att spontan lynchning hade skett...

*Riseberga hade satt upp en skylt på idrottspriskanonen som förkunnade att de hade innehavt den de senaste tre åren. Det var väl själva...

*Gick in i mitt gamla logement och noterade fyra skåp utan hänglås på, öppnade och fann två mobiltelefoner liggande främst. Skärpning?

*Ingen av de cirka 10 officerarna jag pratade med, i alla åldrar, hade några som helst avsikter att flytta till Boden och visste ingen utom några i regementsledningen som hade det.

*Pratade med en mellannivåchef från Bofors, han var lätt förtvivlad över den eventuella flytten och förutspådde stora svårigheter för svensk artilleriutveckling.

*Kul när sidovagnsmotorcykeln välte i slowmotion under uppvisningen av Arméns Lejon.

Jag tog ett antal bilder som jag kanske kan lägga upp senare om det finns något intresse.

Edited by Fu Johanson

I lördags hölls det som möjligen blir den sista regementets dag i Kristinehamn.

Nytt besökarrekord på runt femtusen uppskattades, vilket märktes både på parkeringen och inne på garnisonen.

Var det någon mer som var där i villervallet?

Några reflektioner:

*Mitt gamla kompani bytt namn från Lekhytte till Eda Skans i.o.m. kasernsbyte, och har därmed tagit över ett av I2 Värmlands regementes gamla kompaninamn.

*Korv-Lasse hade dragit på sig sin fallskärmsjägarbasker och hade ett visst tillhörande märke nålat på skinnjackan, han berättade även historier från sin tid i främlingslegionen simultant med korvserveringen för alla som ville, och inte ville, höra på.

*En mycket vemodig och olustig stämning hängde i luften. Om någon hade nämnt FB04 misstänker jag att spontan lynchning hade skett...

*Riseberga hade satt upp en skylt på idrottspriskanonen som förkunnade att de hade innehavt den de senaste tre åren. Det var väl själva...

*Gick in i mitt gamla logement och noterade fyra skåp utan hänglås på, öppnade och fann två mobiltelefoner liggande främst. Skärpning?

*Ingen av de cirka 10 officerarna jag pratade med, i alla åldrar, hade några som helst avsikter att flytta till Boden och visste ingen utom några i regementsledningen som hade det.

*Pratade med en mellannivåchef från Bofors, han var lätt förtvivlad över den eventuella flytten och förutspådde stora svårigheter för svensk artilleriutveckling.

*Kul när sidovagnsmotorcykeln välte i slowmotion under uppvisningen av Arméns Lejon.

Jag tog ett antal bilder som jag kanske kan lägga upp senare om det finns något intresse.

Bilduppläggning!

Verkställ!!! :)

nej men titta, är det inte 138040 som är med på en av bilderna? (13 bilen)

det var "min" bil i ungefär 7.5 månad :) (efter GSU)

[edit] hade de inte med nån Epbv på förevisningen?

[edit2] jo, där var den ju (tips, kolla igenom alla bilderna först, skriv sedan)

Edited by Skuggan

Ja, jag var där. Jag ligger ju inne där så inte så konstigt kanske. Mycket folk var det och stor oordning rådde. Men generellt var det rätt trevligt att visa sina föräldrar hur man bor och vad man pysslar med.

Tillägg: Uppmärksamhetsdosen över för tillfället överfylld. Slut.

Edited by Ellinore

Guest FhF laddare

Det var ett tag sedan man var på sitt kära gamla A9 :winner:

men allt är sig nästan likt ;)

Uppe vid kokhuset vid markan har man tillbringat en heldel ju :D

Fan nu blir man nostalgik igen

Jag tror att vi var den sista omgången som hade muskelkraft till våra FhF än hästkraft till Fh77 :lol:

Jag var där. Liksom Ellinore ligger jag också inne. Jag tillhörde en av uppvisningsgrupperna och du lyckades få med mig på ett antal av bilderna. Synd att du inte tog bilder på uppställningen, man såg ganska snygg ut med kamoflagemålat ansikte och basker ;)

Ändring: Såg just att jag fyllde två år på forumet.

Edited by softfeel