KD803 Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 @ BJE: Poängen med mitt inlägg var ju just att påvisa att k3 varken har några jägarförband i egentlig mening, eller utger sig för att ha några. Nämn det krigsförband som utbildas på k3, där ordet "jägare" finns med i någon form. Nej, just det, det finns inget! Därför anser jag din kritik, i det fallet, ogrundad. Håller du med? Nu har vi nog spunnit iväg från ursprungsfrågan här. Min ursprungliga fråga var till A2K varför den hkptransporterade bataljonen skulle vara en jägarbataljon. Jag har aldrig påstått att LBB skulle kalla sig för jägarförband. Däremot kan jag hålla med om att mitt svar till dig var lite klantigt formulerat. Förmodligen var det påverkat av att jag dagen innan sett en jacka med texten "K3 Jägare Luftburen bataljon" på ryggen. Även om förbandet inte kallas för jägarförband så finns det gott om personer som lever i den tron. Quote
Vysotskij Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Men min och några andras tanke är just att man, exempelvis som fbj eller lbb:are, kan vara jägarsoldat utan att ingå i jägarförband. Quote
SFC Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Diskussion om detta finns i samma rapport.Djävligt svårt. Måste hyra in Antonovplan eller vänta tills nya Airbus400 kommer och sedan köpa in en massa sådana till hela europa. Eller att ha ett ROROfartyg redo i Göteborgs hamn i stort sett hela tiden. Då kan man hinna ner till Liberia på den utsatta tiden. Antagligen är logistiken det svåraste med hela stridsgruppens funktion. Ett vildsint förslag som varit uppe är att lasta all mtrl på RoRo-fartyg och låta dessa ligga utanför Gibraltar under den tid stridsgruppen har högsta beredskapsgraden. Låter som en klassiskt svensk halvdan lösning i mina öron. Quote
simon Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Hur kommer tillexempel rekryteringen till Luftburna skvadronen lösas? Vad jag har förstått så utbildas väl en GU-LBskvadron/år....Alltså kan det väl vara lite knepigt att lösa med rekyteringsunderlaget om man bara skall rekrytera från de som genomfört GU på ett sådant förband? Quote
Elgen Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Ett vildsint förslag som varit uppe är att lasta all mtrl på RoRo-fartyg och låta dessa ligga utanför Gibraltar under den tid stridsgruppen har högsta beredskapsgraden. Låter som en klassiskt svensk halvdan lösning i mina öron. Ett inte allt för dumt förslag. Problemet är dock att man antagligen måste kolla så att fordonen fungerar ett par gånger varje halvår med en sån här enhet och skulle ett fordon inte fungera måste man rulla ut allting på kajen i Gibraltar, till britternas milda förtjusning, för att kunna laga skiten. Det är inte heller bra att stå med ett lastat skepp i en hamn under för lång tid. Det går även att sänka skepp i en hamn för terrorister... USS Cole. Ganska effektivt skulle det vara för terrorister att sänka ett ROROfartyg fullt med stridsfordon, skulle göra insatstiden mycket längre (att bärga 90:or från hamnens botten inuti ett fartyg går inte så snabbt). Dessutom kanske det är aktuellt med flygtransport ändå (jänkar och ryssar lånar ut resurser) och då måste man först stäva mot någon stad med ett stort flygfält och göra en omlastning i främmande land. Glöm inte hur mycket det skulle kosta med utlandsstationerad vaktpersonal för att vakta fartyget i Gibraltar. Det bästa tror jag är att ställa allting på en grusplan i närheten av Göteborgs hamn. Blir det inte sjötransport går det ganska enkelt att marshera till Landvetters flygplats som har bra flygtransportkapacitet och lasta. Quote
Noname Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Hur kommer tillexempel rekryteringen till Luftburna skvadronen lösas? Vad jag har förstått så utbildas väl en GU-LBskvadron/år....Alltså kan det väl vara lite knepigt att lösa med rekyteringsunderlaget om man bara skall rekrytera från de som genomfört GU på ett sådant förband? Nu har jag inte hunnit läsa underlaget än (kom precis hem från jobbet)...men en lösning skulle kunna vara att snabbutbilda luftburen förmåga som man gjort med Liberia-styrkan som delvis är luftburen. Detta är ju förstås ingen vidare bra lösning men det verkar ju ha fungerat i Liberiafallet även om den styrkan inte är tänkt att användas på samma sätt som stridsgruppen. Det torde som sagt bli svårt att fylla upp styrkan bara med soldater med GU från lbb. Quote
Gorg Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Att stridsgrupperna främst kommer användas i Afrika och Mellanöstern är väl ingen överaskning men den brittiska stridsgruppen ska vara just speciellt anpassd för Afrika, om jag fattar det rätt. Artikel Quote
A2Keltainen Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Det här är en läsvärd artikel, om man är intresserad av frågan om vilka förband svenska försvaret ska ha, och i synnerhet då vilka förband svenska försvaret ska ha för utlandstjänst: Niche Forces - First Thoughts From an Army Perspective Brigadier John Essex-Clark (Retd) Australian Army Journal Volume 1, Number 1, pp. 11-16 http://www.defence.gov.au/army/lwsc/Public...J_June_2003.pdf Quote
simon Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 citerar Arméinspektören i senaste Insats och Försvar: "...kärnan utgörs av en mekskyttebataljon 90. Styrkan skall på sikt utgöras av lättare förband" Vad exakt menar han med "lättare förband"? Quote
Elgen Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Vad exakt menar han med "lättare förband"? Skulle tro att han menar PaTgb 203 som väl skulle förstärka styrkan när det blir mer fredsbevarande. Quote
Dobberman Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 (edited) Ett vildsint förslag som varit uppe är att lasta all mtrl på RoRo-fartyg och låta dessa ligga utanför Gibraltar under den tid stridsgruppen har högsta beredskapsgraden. Låter likt USA:s lösning med Mtrl liggandes på båt på Diego-garcia. Det är ju iofs inte en sån dum idé, bara man håller grejerna i trim. Edit GF Edited October 10, 2004 by rille116 Quote
Weerdo Posted July 18, 2005 Report Posted July 18, 2005 Vad trevligt... Den kära jägardiskussionen om K3. Keltainen har ju försvarat saken till biff. Gillar hans argument. Några argument att tänka på. 1) stridsuppgiftstiden är satt till ca 3 dygn. detta innebär inte att förbandet som helhet åker hem och har det trevligt. uthållighetstiden påverkas av urnästling, omorganisation, överträdande till spaningsuppgifter, överträdande till patrullsuppgifter etc. LBB är utbildat att kunna övergå och utföra andra uppgifter än just strid. Som vpl på LBB så bedrevs utbildningen under långa fältperioder i just syfte att bygga upp skvadronerna till att klara av de krävande uppgifter som ställs på dem. 2) Om man inte kan kalla LBB för ett jägarförband hur kunde man då kalla KJ ett jägarkompani under 80-talet. Uppgifterna är väl relativt lika, terräng och transportsätt som skiljer. 3) varför genomgå utbildningsprov såsom jägarmarschen om inte soldaterna skall ingå i ett jägarförband? 4) jägarförband kan historiskt sett kännetecknas som förband vilka verkar bakom eller bland fiendens linjer. Detta är ett av LBBs huvudändamål. 5) LBB använder huvudsakligen samma materiel som andra jägarförband. 6) samma krav på uthållighet i fälttid, löpning, olika prov. 7) LBB har växt upp ur den gamla jägarbataljonen.. uppgifter har väl ändrats vid vissa punkter på papperet. Men inget hindrar en luftburen jägarpluton att lägga sina grupper längs en väg med 1-2 mils distans emellan och genomföra eldöverfall under en längre tid. Men jag måste erkänna att jag var mer slut efter 3 dygns strid konstant än efter 2 veckors fältperiod. Att springa runt hela tiden och gräva ner och upp minor, eldöverfall, ingen tid för mat eller sömn. det var jobbigt och jag förstår varför man har satt riktlinjen 3 dygn. Å andra sidan så har historiskt de flesta luftburna förbanden haft samma eller liknande krav i stridsuthållighet men visat sig vara tvungna attt verka under ännu längre tid än väntat. Samma sak står det på papperet att LBB skall inte ha förmågan att uppträda i vinterterräng eller barmark. Ändå är stor del av utbildningen upplagd med vinterutbildning och barmark och att bataljonen skall ha stor förmåga att verka i detta klimat. Exempelvis jag själv som fick springa runt i älvdalen i antal veckor och frysa... och nu på senare tid narvikslutövningarna. 8) jag ser LBB som en ytterliggare utveckling av den gamla jägarbataljonen där uppgifterna har breddats och förmågan att lösa uppgifter som inte excisterade förrut innehavs nu av LBB. 9) Ang. Divund och FJS så har jag inte varit i tjänst på någon av dessa. Har några vänner från båda förbanden och är även med och anordnar övningar med Fallskärmsjägarklubben och LLB, Divund. När de har diskuterat sina tjänster så har jag uppfattat det att den stora skillnaden är fallskärmen. uppträdande uppgifter osv är relativt densamma på patrullnivå. Kan ju tänkas att divund är långt bakom fiendenslinjer och fjs killarna är låååååångt bakom fiendens linjer. Divund har ju fördelen att kunna använda andra resurser såsom uav, telekrig etc. Angående Flygbasjägarna och exempelvis MPJ så har jag förstått det hela att man har tänkt i tankarna att det krävs en jägare för att slå en jägare. Vet inte överdrivet mycket och dessa förband men angående flygbasjägarna så skall de väl verka i yttersta utkant av flygbasområdet och verka under en lång tid självständigt. Det är väl ett jägarförband för det, med andra uppgifter. Vänliga hälsningar Weerdo Quote
Recommended Posts