Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det någon som vet om det finns någon typ "SoldR Prsk"? (SoldatRegemente Prickskytt),

Finns en "Skjutbok Prickskytt" (SkjB Prsk) från 1993.

Arvidssons och Ulvings "Ett skott - en träff" är visserligen inget fastställt reglemente, men inte desto mindre intressant och lärorikt.

• 2 weeks later...
  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Underhållsreglemente för Försvarsmakten Förplägnadstjänst Del 2

SoldF 1960

Hemvärnsmannen i fält 1956 års upplaga

Vapenvård samt kortfatade skjutanvisningar för hemvärnet 1952 års upplaga

:navy::wub:

Posted
Hemvärnsmannen i fält 1956 års upplaga

Du kan skadeglädja dig åt att jag för ungefär en vecka sedan stod och höll ett fint exemplar av den boken i handen och funderade på om jag skulle köpa den för 40 kr. Jag köpte den inte. Jag ångrar mig inte det minsta, neeejdå, inte det minsta. :navy:

Posted

Får nog hålla med Slurry i väl valda delar...

*H Tvt Nät 1986

(Handbok Televerkets nät)

*SignH 1985

(Signalhandbok)

*HATN - A/D 1990

(Totalförsvarets nyttjande av allmänna telenätet)

Posted
:navy: En annan pärla i min samling är ett litet häfte, tryckt på 60-talet, som beskriver funktion och handhavande av KULSPRUTEGEVÄR (KG) m/37, eller som dess licenstillverkade motsvarighet i Strorbritannien kallades: BREN! :)
Posted
8-/ En annan pärla i min samling är ett litet häfte, tryckt på 60-talet, som beskriver funktion och handhavande av KULSPRUTEGEVÄR (KG) m/37, eller som dess licenstillverkade motsvarighet i Strorbritannien kallades: BREN! :Malaj:

kg_m37_b.jpg

kg_m39_a.jpg

Alltså heter den Kg m/39

Messerschmitt slut.

Posted
:sniper: En annan pärla i min samling är ett litet häfte, tryckt på 60-talet, som beskriver funktion och handhavande av KULSPRUTEGEVÄR (KG) m/37, eller som dess licenstillverkade motsvarighet i Strorbritannien kallades: BREN!  :navy:

BREN? Kg m/21 var ju av amerikansk tillverkning, Browning BAR hette det väl? Och m/37 var en upphottad variant med bl. a utbytbar pipa. Eller menar du att vi använda KG´t som britterna använde BREN?

:rocketl:

Posted
C2: Såg du mina bilder?      :rockon:

Alltså: när JAG skulle messerschitta DIG, som visade det sig att DU redan messerschittade någon ANNAN. Alltså är det JAG som får spybaljans innehåll i ansiktet. Konklusion: messerschmitta ALDRIG i motvind!

:D

Posted
:/ En annan pärla i min samling är ett litet häfte, tryckt på 60-talet, som beskriver funktion och handhavande av KULSPRUTEGEVÄR (KG) m/37, eller som dess licenstillverkade motsvarighet i Strorbritannien kallades: BREN!  :unsure:

BREN? Kg m/21 var ju av amerikansk tillverkning, Browning BAR hette det väl? Och m/37 var en upphottad variant med bl. a utbytbar pipa. Eller menar du att vi använda KG´t som britterna använde BREN?

:navy:

,O Öh, nä!

BREN står för Brno-Enfield. Ursprungstillverkningen ägde rum i Brno, dåvarande Tjeckoslovakien, och licenstillverkades av Enfield i GB. De Sverige köpte var tillverkade i Brno och kom hit genom Tyskland... Vilket inte förvånar då Tjeckisk mtrl återfanns ute på många förband runt om i den tyska armén. :ak:

Posted

Ur Kungliga krigsvetenskapsakademiens tidsskrifts skriftserie N:r 2 anno 1944 kan man bla lära sig följande:

Innanvi gå närmare in på de själsliga faktorer, som äro av vikt i detta sammanhang, bör det framhållas, att soldatutbildningen just tack vare sina ofta ansträngande kroppsövningar uppenbarligen bör innesluta rikliga tillfällen till den viljans träning, som är en ofrånkomlig förutsättning för all karaktärsfostran.

Hämtat ur skriften Karaktärsfostran - soldatfostran av den framlidne studierektorn vid armén Erik Bjelfvenstam.

SÅ KLART! Denna läsning rekomenderas varmt. :lol:

Posted

Jag vill minnas att jag sett något gammalt reportage (ur dagstidning? tv?) om hur man genom skolgymnastik skulle fostra fram goda soldater ur pojkarna.

Jag kommer inte ihåg den exakta formuleringen men det var iaf. komplett med bilder från gigantiska sporthallar med prydligt uppställda enhetligt klädda skolpojkar görandes armböjningar och liknande i hyfsad takt.

Gav rätt friska associationer till propaganda från nazi-Tyskland...

Posted

Här kommer ytterligare ett smakprov från kapitlet Viljeövningar

Nyttiga viljeövningar kunna anknytas till de dagliga toalettbestyren. den som fdag efter dag har en överläggning med sig själv framför spegeln, om han skall raka sig eller ej, kan exempelvis fatta ett beslut att hädanefter underkasta sig detta besvär varje morgon och att göra det utan resonemang. Genomför han detta utan prutmån, blir resultatet inte bara, att han är snygg om hakan, när han kommer till sitt arbete, utan också att han vinner herravälde över åtminstone ett litet stycke av den egna naturen.

Den som som varken har svårt för att komma upp på morgnarna eller finner det särskilt besvärligt att hålla sig snygg om hakan, han kan kanske träna sin vilja genom att varje kväll, hur trött han än är, sätta block i skorna och hänga upp kläderna i stället för att slänga dem hur som helst.

Skulle inte heller denna övning passa, kan han måhända ge sig i kast med att varje kväll föra in dagens inkomster och utgifter i en kassabok och därmed lägga grunden till en förnuftig hushållning. Man behöver sannerligen inte vara begåvad med något större mått av fantasi för att finna lämpliga sysselsättningar för viljans träning.

Denne man hade en synnerligen utvcklad pedagogisk ådra. Varför är inte detta ett standardverk i gymnasium och FM idag?

Posted (edited)

Själv söker jag I-bok till strf 9040B. Även om detta inte är ett reglemente.

Är det förresten olagligt att som (numera) civil person att äga denna skrift?

I-boken inser jag ju är känslig men vad jag vet behandlade den aldrig hemlig info. Eller har jag helt fel?

Hur som helst vore det flott att ha inför ev. kommande utbildning. Den som vill får gärna hjälpa mig att hitta detta på nätet.

//Engan

Edited by engan
Posted

Tror att det blir väldigt svårt att hitta den på nätet, iallafall om du menar i digital form.

Det är inte förbjudet att inneha militära instruktionsböcker och reglementen, om dom inte är uttryckligen hemliga. Jag har själv både manusutgåvan samt den fastställda utgåvan till strf 9040B (och alla övriga varianter av strf 90)

The Swede :camo:

Posted
Är det förresten olagligt att som (numera) civil person att äga denna skrift?

I-boken inser jag ju är känslig men vad jag vet behandlade den aldrig hemlig info. Eller har jag helt fel?

Allt som inte är hemligt är öppet.

Du kan säkert beställa boken ifråga från Försvarets bok- och blankettförråd.

Posted

OT

Kan någon bekräfta eller dementera om det står i något reglemente, och i såna fall vilket, att det är förbjudet att syssla med onani på post?

Har bara hört det här av osäkra källor men det skulle inte fövåna mig allt för mycket om det skulle stå i någon SoldF m/äldre ,O

Posted (edited)

Låter väl som en typisk skröna.

I Tjänstgöringsreglemente för Armén, 1916 års upplaga, står det så här:

§103

Posters (skiltvakters) skyldigheter.

1. Posts allmänna skyldigheter äro:

att vara vaksam och icke företaga sig något, som kan störa hans uppmärksamhet;

......

Kan det stycket tillämpas här?

Edit: rättat skrivfel

Edited by uoff
Posted
Denne man hade en synnerligen utvcklad pedagogisk ådra. Varför är inte detta ett standardverk i gymnasium och FM idag?

Ja det kan man fråga sig.... :D

Posted

Finns två riktigt roliga reglementen och det är sådana som är framtagna av kadetter under utbildning då tänker jag på främst dessa (tror jag kommer ihåg namnen korrekt rätta mig annars):

- TårtA

- FikA

Där reds begreppen ut på ett pedagogisk och roligt sätt.

Jag har arbetat på Saab och när man känner till bakgrundshistorien till handbok SKER så går det svårligen att hålla sig för skratt...det mest överarbetade svenska reglemente som någonsin tagits fram.

Det finns ett ytterligare reglemente som tagits fram till ett ej namngivet annat land som är ännu värre...men kunden får det kunden betalar för...

0:)

Posted

Soldatinstruktion för Infanteriet (SoldI Inf), 1939 års tredje upplaga, går inte av för hackor den heller...

/Malte

------------------------------------------------------------------------------------

SoldI_Inf.jpg

Posted

Två höjdarreglementen som jag uppskattat mycket är

- Inf/KavR RK

- KaKoB

(Infanteri/Kavallerireglemente Riktig Karl och KaffeKokningsBestämmelser för Försvarsmakten)

Jag har tyvärr inte dessa i elektronsikt format - annars hade jag mer än gärna länkat ut dem ... :P

Posted
Gav rätt friska associationer till propaganda från nazi-Tyskland...

... eller varför inte till Sovjetunionen, Nordkorea, Kina eller kanske rent av Japan...

Posted (edited)

Jojo... Men jag tänkte snarare på alla typiska propagandabilder med rågblonda "nordiska grabbar", arbetandes/krigandes/whatever...

Ganska lustigt att någon som Hitler framställde ett sådant ideal... ;)

Edited by LeadHead
Posted
Två höjdarreglementen som jag uppskattat mycket är

- Inf/KavR RK

- KaKoB

(Infanteri/Kavallerireglemente Riktig Karl och KaffeKokningsBestämmelser för Försvarsmakten)

Jag har tyvärr inte dessa i elektronsikt format - annars hade jag mer än gärna länkat ut dem ... :P

KaKoB

Så nu får du börja scanna "Inf/KavR RK"...

Posted
:blink: En annan pärla i min samling är ett litet häfte, tryckt på 60-talet, som beskriver funktion och handhavande av KULSPRUTEGEVÄR (KG) m/37, eller som dess licenstillverkade motsvarighet i Strorbritannien kallades: BREN!  :/

kg_m37_b.jpg

kg_m39_a.jpg

Alltså heter den Kg m/39

Messerschmitt slut.

:o Får skylla på akut hjärnblödning eller något.. Det är ju 39:an jag avsett hela tiden.... Problemet är nog att jag blandar ihop årtalet med KSP 39... (Och tänker att det är fel)... Ska straffa mig själv med två stycken sort guld ikväll... :)

Posted

Hittade ett reglemente vid namn "KadR VettIkett" dvs "Kadettreglemente Vett och Etikett 2001"

Vet inte om det är roligt, men rätt nyttigt.

Orkar inte scanna nu i alla fall....