Jump to content

Ronneby/Blekinge

achilleos

Recommended Posts

Posted

Då det snart kommer att gå många flyttlass inom försvaret så tänkte jag passa på att fråga lite om Ronneby och Blekinge. Ronneby kommer att bli huvudbas för den sjöoperativa verksamheten inom helikopterflottiljen och således kommer många som nu arbetar på de övriga baserna, Säve, Boden och framförallt Berga, att tvingas flytta söderut. Personligen är jag inte helt säker på att jag blir kvar på Malmen, så det är även för egen del jag undrar.

Så, hur är det egentligen att bo där ni som vet? Det måste ju finnas några stycken här åtminstone som kommer från den delen av landet.

Jag tror följande:

- Liten håla med inte så mycket utbud av vare sig krogliv eller andra aktiviteter.

- Billiga hus.

- Fina möjligheter till båtliv om man är intresserad av det.

- Lite avsides beläget långt ifrån större städer.

Har jag rätt eller fel? Vad finns mer att säga?

Posted

Om du kan tänka dig att pendla något - bo i Karlskrona i stället för Ronneby/Kallinge:

(Något) större stad för mer krogliv/aktiviteter, samma fördelar med natur/båtliv.

Ja, det är avsides.

Hur ser arbetsschemat ut - det kanske går att veckopendla från Malmö/Lund (som har lite mer fördelar)?

• Forumsledning
Posted

...nänä hörrö... inga fler blågul i blekinge nu va.. det är inte stort nog för oss båda.. leta dig nån annanstans :P

..Många F17-officerare (Kallinge/Ronneby) bor i Karlskrona eller Karlshamn, det är en 30min pendel med tåg typ. Månadskort kostar 600kr om man vill göra så.

Själv pendlar jag mellan Karlskrona - och skolan i Karlshamn vilket tar 50min.

Ronneby är den lite sämre staden med tanke på krogliv. Karlshamn är bättre men ändå inte lika rörlig som Karlskrona som givetvis har flest möjligheter.

Gillar man båtar kvittar det mindre, det är billigare att hitta nått i Ronneby än Karlskrona, men det finns fler båtklubbar motsvarande i Karlskrona, Karlshamn har en del också

Gillar man havet är det ett av de bättre ställena att bo på i sverige skulle jag tro.

Posted

Jag håller med övriga talare.

Ronneby är en liten håla, med klart begränsat utbud både vad det gäller nöje och affärer.

Under de åren jag bodde där tyckte jag det var svårt att komma Ronnebyborna in på livet, men det kanske är generellt för Blekingebor.

Det är relativt billigt att bo i Ronneby, men ska du ut och festa eller shoppa så måste du ta dig till Karlshamn eller Karlskrona. Växjö ligger inte heller helt avlägset..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...