Jump to content

Civil Packplan.

os frontale

Recommended Posts

Posted

Jag har ett par EMT brallor med 9 fickor, och ni som är prylbögar vet vad som händer med andra prylbögars oanvändna fickor, jo dom fylls.

img1052791164.jpeg

Jag plockar på mig mer och mer för varje dag som går, och man vill ju inte heller "dumpa" något. Vad har ni i era civila klädesplagg, här kommer min packplan.

Vänster "fotficka" : Papper, Kvitton, Utskrifter mm + en ficklampa.

Vänster benficka: Plånbok oh pennor.

Vänster ficka: Mobiltelefon, Nycklar och mynt

Vänster Bak: Inget, jag tycker inte om att ha saker i bakfickorna

Höger fotficka: Miniräknare och silvertejp

Höger benficka: Första förband, 5xgula öronpluggar, engångs näsdroppar, engångshandskar, skavsårsplåster, plåster, savett mm.

Höger "saxficka" vanlig tejp

Höger ficka: småkrafs, tugummi, en lyckosten (Från gamla monumentet över armfeldts karoliner (stavning?) Den har följt med av en slump, men varför inte, den kan få vara där :clap:

Bälte: En SOG paratool på kronans bälte.

Ge mig lite tips att ta med sig som kan vara funkis, och ni som klagar på första förbandet, så är det en av de bästa sakerna man kan ha med sig, jag har TOM fått en dagens ros en gång för att jag har haft med mig rätt sak under rätt tillfälle.

Posted

Första förband är ju glockrent, min inställning om plåster är att kan man laga det med plåster kan man lika gärna skita i det. Hellre då någon bra tejp om man måste få i hop saker och få dem att sluta söla.

Alt. superlim.

Du saknar en bra kniv, multitången räcker givetvis inte :clap:

En bra ficklampa måste man också ha.

Kort; ingen bra kniv och ingen ficklampa, du är ju nästan naken karl, styr upp ditt liv..

;)

Posted
Första förband är ju glockrent, min inställning om plåster är att kan man laga det med plåster kan man lika gärna skita i det. Hellre då någon bra tejp om man måste få i hop saker och få dem att sluta söla.

Alt. superlim.

Du saknar en bra kniv, multitången räcker givetvis inte :)

En bra ficklampa måste man också ha.

Kort; ingen bra kniv och ingen ficklampa, du är ju nästan naken karl, styr upp ditt liv..

;)

Jag har ju en surefire i vänstra "fotfickan" dock har du rätt med kniven, dock är det ju lite olagligt att gå runt med en kniv civilt, vad jag vet, eller? annars har du väldigt rätt i det, kniven på multitången är lite klen, och tändstickor måste jag också fixa.

Ush, dagens i-landsproblem :clap:

Posted

Själv kör jag med: Mobiltelefon, nycklar och sedelklämma (cash,körkort,visakort,leg) har aldrig saknat något!

"The future holds visa"

Posted

Upps, missade ficklampan.. :clap: sorry.. vilken modell? Du behöver säkert flera.. ;)

Ang. kniv, polis.se säger:

"Det finns några undantag från förbudet:

Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter. "

(kursiv och fet text är min idé)

Jag anser att det är en smula godtyckligt, vad som är normalt för Kalle Bakom från Gropträsk med 3 invånare behöver inte vara normalt för mig..

Jag tolkar lagen som att är man skötsam och normalt anses vara icke-agressivt användande så är det grönt.

Med undantag för krogen eller liknande.

:)

Posted
Upps, missade ficklampan.. :) sorry.. vilken modell? Du behöver säkert flera.. ;)

Ang. kniv, polis.se säger:

"Det finns några undantag från förbudet:

Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter. "

(kursiv och fet text är min idé)

Jag anser att det är en smula godtyckligt, vad som är normalt för Kalle Bakom från Gropträsk med 3 invånare behöver inte vara normalt för mig..

Jag tolkar lagen som att är man skötsam och normalt anses vara icke-agressivt användande så är det grönt.

Med undantag för krogen eller liknande.

Självklart så är det ganska självklart att man inte viftar med den med än vad man behöver så att säga, kan du rekomendera en liten snärt kniv åt mig 2sharp, och kan inte du det så vet jag inte vem som kan det. :clap:

Posted

KP2 och Marzocchi har uppenbarligen problem med sin MÖP'ighet och förvisas till Matrielplatsen för att läsa på ;)

Jag skulle nog rekommendera dig att kolla in Spyderco's sortiment, stor variation i både modeller och utförande till ok priser.

:clap:

Posted
KP2 och Marzocchi har uppenbarligen problem med sin MÖP'ighet och förvisas till Matrielplatsen för att läsa på ;)

Jag skulle nog rekommendera dig att kolla in Spyderco's sortiment, stor variation i både modeller och utförande till ok priser.

Njaee, jag vet inte riktigt om jag tycker Spyderco´s knivar är så fina, mest pga det stora bökiga hålet i bladet, och även för att det är lite för högt :clap:

Jag skulle vilja ha en kniv åt det här hållet:

http://kis.net/pv10/daswissen.jpg

http://kis.net/04/carbonsilverblade.jpg

Posted

Okej då, jag tar första passet på materielplatsen :clap::)

Posted

Skaffa en liten gullig handväska som accesoar. :clap:

Vet vad du menar. De underbara 90p-byxorna har en förmåga att dra till sig alla möjliga små "bra att ha" saker. Man inleder en mission/övning el dyl med relativt tomma fickor, stegvis så fylls dom upp av grejer man snor åt sig lite här och var och plötsligt väger byxhelvetena 15kg och man fumlar runt efter ett par öronproppar i någon ficka. Mission impossible...

Ett par saker du missat. KATTSTRYPARE.... ingen vettig människa kan klara sig utan det.

Tändare, man har dom aldrig när dom behövs.

En liten 00a (miniskiftnyckel) ett bra komplement till multitool.

Posted
Skaffa en liten gullig handväska som accesoar. :clap:

Vet vad du menar. De underbara 90p-byxorna har en förmåga att dra till sig alla möjliga små "bra att ha" saker. Man inleder en mission/övning el dyl med relativt tomma fickor, stegvis så fylls dom upp av grejer man snor åt sig lite här och var och plötsligt väger byxhelvetena 15kg och man fumlar runt efter ett par öronproppar i någon ficka. Mission impossible...

Ett par saker du missat. KATTSTRYPARE.... ingen vettig människa kan klara sig utan det.

Tändare, man har dom aldrig när dom behövs.

En liten 00a (miniskiftnyckel) ett bra komplement till multitool.

DOH, Buntband är ju en självklarhet, skall kolla över detta sedan imorgon, kommenderar mig själv på straffBRAK.

Jag upskattar vikten av mina brallor till 3-4 KG, för de är ungefär som M90tyget, tjockt och tungt. :)

Posted

I mitt job som EMT (overhere)

Byxa Proper BDU, 5.11 Range pants eller Pro Tuff emt pants

Bälte Uniform Rappel Belt By CMC

attached

Maglight (generic)

gerber multitool 600 serien black, med multi+plier tool kit.

Flash light holder (polis model)

mobil

pager

Höger ben ficka

hanskar rescue alt fight gloves nomax. och 6 par av Nitrile gloves

Vänster ficka

Note pad och annat löst matrial

Posted
Jag skulle vilja ha en kniv åt det här hållet:

Ahh, i see..

Den övre kniven är inte mycket att ha rent kvalitetsmässigt, den undre påminner om SOG's "Flash II" http://www.sogknives.com/flash.htm

Det kanske kan vara något?

Vi kanske bör hålla oss till mtrl. forumet för knivdiskussionerna? Div. elaka moderatorer kanske drar oss i örat annars?? :lol:

Posted

Saker jag har med i byxorna under jakt/fiske

*Stor kniv

*Liten kniv

*Multitång (ibland 2st)

*Multiverktyg

*Första förband

*Mobiltelefon

*Snus

*Eltejp

*Kattstrypare

*Ståltråd

*Snöre

*Anteckningsbok

*Ficklampa

*Ihopvikbar mugg

*Pannlampa

*Frystorkad mat

*Chokladdryck

*Plånbok

*Kamera

*Batterier

*Toapapper

*Fältflaska

*Tändstickor

*Penna

*Fiskelina

*Krokar

*Ammonition (alltid 2st slugg ifall man möter ex björn)

*Torra strumpor

*Plastpåsar

*Småspik och några grövre

Samt en hel del annat.. undrar redan nu varför och hur man får ner allt det där i fickorna :P

• 1 month later...
Posted
@almkvist

Var har du köpt dina brallor?

*lyfter tråd för att få ett svar*

Jag har köpt dem från en "kontakt" in the states, han har en helt vanlig militärshop "overthere" fick pröjsa ungefär 2-300 pix för dem.

Posted
@almkvist

Jag har köpt dem från en "kontakt" in the states, han har en helt vanlig militärshop "overthere" fick pröjsa ungefär 2-300 pix för dem.

Kan du inte fixsa till mig med? :banghead:

Posted
@almkvist

Kan du inte fixsa till mig med? :banghead:

Vad ska du ha för storlek? :baskerHV:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...