Kurki Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 God dag! Jag har lite funderingar kring skolinformatörer. Någon som jobbat som skolinformatör eller känner någon som haft tjänsten som kan berätta lite mer. Rullar man runt i hela landet eller hållar man sig till "sin" del av landet? Tack på förhand! -Kurki Quote
Foxtrot Lima Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Ja, för varför ska vi göra informationen tillgänglig för alla på forumet. En helt befängd idé... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Fu Kallenberg Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Ja, för varför ska vi göra informationen tillgänglig för alla på forumet. En helt befängd idé... Hälsningar, Foxtrot Lima Ja, håller med. Dela med er av infon! Quote
Leviathan Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 God dag! Jag har lite funderingar kring skolinformatörer. Någon som jobbat som skolinformatör eller känner någon som haft tjänsten som kan berätta lite mer. Rullar man runt i hela landet eller hållar man sig till "sin" del av landet? Tack på förhand! -Kurki Man håller sig till sin del, mitt år var vi ca 16 skolinfo, mitt område var från Borlänge till nånstans runt Örnsköldsvik, det blev enormt mycket bilkörning och många hotellnätter. För de som blir placerade söderöver blir det mer kollektivtrafik och inte alls så mycket hotell. Man får även lite andra uppdrag som tillex mässor, infotält på större övningar och minilumpen. Lönen suger men det är ett rätt roligt jobb, man bör ha en rätt positiv upplevelse från lumpen och kunna prata om det på ett bra sätt. Quote
Foxtrot Lima Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Stack du iväg och propagerade direkt efter muck, eller fick man vänta ett tag på utbildning och övrigt? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Leviathan Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Stack du iväg och propagerade direkt efter muck, eller fick man vänta ett tag på utbildning och övrigt? Hälsningar, Foxtrot Lima Normalt får man utbildning i Stockholm under sommaren så att man är klar tills skolorna börjar, jag gjorde utbildning för IA03 under sommaren och halkade in på en "skolinfovakans" under Augusti. Det är ganska noga vad man säger och framförallt hur man säger det, så det är diverse kurser och övningar innan man får prata skarpt. Man arbetar nästan alltid i par så det underlättar att man har en kollega som kan rätta de grodor man oundvikligen slänger ur sig då och då. Quote
Jelzin Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 QUOTE: Leviathan Sep 5 2004, 22:16 Lönen suger men det är ett rätt roligt jobb, man bör ha en rätt positiv upplevelse från lumpen och kunna prata om det på ett bra sätt. Hmm... funderade lite mer på lönen som skolinformatör. Den suger alltså, men vet någon ungefär hur mycket per månad rör det sig om? "Lön enligt avtal" säger inte mig så mycket... // Jelzin Quote
t0be Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Jag sökte till den kullen som "ligger inne" nu, tyärr räckte det inte hela vägen. Hursomhelst sade dom på anställningsintervjun att lönen var 13-nånting tusen i månaden. Sen tillkommer reseersättning och lite till för dom som reste mycket. Synd att man inte blev uttagen men jag kan tänka mig att konkurrensen om platserna var stenhård. Quote
FkN Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 "13-nånting tusen" som nymuckad och boende hemma är väl inte allt för illa? Quote
t0be Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 "13-nånting tusen" som nymuckad och boende hemma är väl inte allt för illa? Nä för att inte kräva nån annan utbildning än vpl ska man väl inte klaga kanske. Det är säkert ett roligt jobb. Quote
SnowFlax Posted May 7, 2005 Report Posted May 7, 2005 Har blivit kompis med de två skolinformatörerna som verkat i norra Norrland (norr om Umeå). Några artiklar de skrivit om jobbet: http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26045 http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26512 Quote
Ekvall Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 Lyfter en gammal tråd. Är det någon som har sökt inför nästa läsårs omgång? Blev själv sugen på att söka, även om det kanske är lite i senaste laget. Anmälan ska vara inne senast på fredag. Quote
Sotarn Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 Lyfter en gammal tråd. Är det någon som har sökt inför nästa läsårs omgång? Blev själv sugen på att söka, även om det kanske är lite i senaste laget. Anmälan ska vara inne senast på fredag. Mitt tips: Bättre en dag för sent än inte alls. Jobbar själv som skolinformatör just nu och tycker det är ett kanonjobb. Jag och kollegan har halva norrland som vårt område, Jämtland, Västerbotten och Västernorrland. Mycket resande och nätter ute i fält (läs: hotell). Vi har 15500kr i månaden + traktamenten. Frågor? Quote
Ekvall Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 (edited) Det låter ju inte helt fel. Slängde precis ihop ett personligt brev och ett CV som jag ska skicka omedelbums imorgon. Ser att du är nymuckad. Hur tror du chanserna ser ut för en som inte är fullt så nymuckad (mars 05)? Hård konkurrens? Hur funkar det med utbildningen och vad ingår i den? Börjar allt i augusti eller är det under sommaren också? *Matar på* EDIT: Herregud! Ett års skillnad borde väl inte spela någon roll? Edited March 21, 2007 by Lord Väder Quote
Vildmannen Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Det är fult med skolinformatörer tycker vissa. Notera att dom skriver "krigsmakten" istället för "försvarsmakten". http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=334085 Quote
Ekvall Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Det är fult med skolinformatörer tycker vissa. Notera att dom skriver "krigsmakten" istället för "försvarsmakten".http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=334085 Inte oväntat med tanke på vilka som ligger bakom inlägget... Personligen ser jag inget problem i att åka ut i skolor och informera om Försvarsmakten. Det är ju en del av samhällsundervisningen. Samtidigt är viktigt att tidigt påpeka att det inte rör sig om rekrytering utan om information. Utan information kan ju inte eleverna själva bilda sig en egen uppfattning. Det är viktigt att man får båda perspektiven (bra och dåligt) på Försvarsmakten och inte bara ett. Själv hade jag gärna sett mer information om försvaret när jag gick i skolan, både för min egen skull och för de som var negativa, inte hade någon åsikt eller visste något. Det är viktigt att debatten tas upp. Quote
AMFKSP Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 "I minst ett fall har svenska soldater gjort sig skyldiga till utomrättsliga avrättningar. " Taget från artikeln i GP, skriven utav diverse kommunister. Kan de verkligen vara tillåtet att ljuga rätt ut så. Har vi ngn jurist på forumet? Detta gör mig så otoligt förbannad! Quote
Ekvall Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Så där ja! Ansökan färdigställd och ivägskickad. Hoppas bara att postgången funkar för en gångs skull. Börjar bli orolig. Har fortfarande inte hört ett ljud från dem... Quote
Sotarn Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Hur tror du chanserna ser ut för en som inte är fullt så nymuckad (mars 05)? Hård konkurrens? Hur funkar det med utbildningen och vad ingår i den? Börjar allt i augusti eller är det under sommaren också? *Matar på* Det spelar ingen större roll att du muckade ´05, enligt min bedömning. Det finns de som inte är nymuckade i vårt gäng också. Det är mer den personliga lämpligheten det hänger på. Vår utbildning var på 3 veckor på Karlberg i Stockholm, det ingick bl.a. fördjupad kunskap om FMs verksamhet, försvarsgrenarna, framförandeteknik, retorik mm. Vi var även på Pliktverket 2 dagar för utbildning. Vi började vår utbildning sista veckan i augusti, troligen blir det ett liknande upplägg i år. Quote
Ekvall Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 (edited) Det spelar ingen större roll att du muckade ´05, enligt min bedömning. Det finns de som inte är nymuckade i vårt gäng också. Det är mer den personliga lämpligheten det hänger på. Vår utbildning var på 3 veckor på Karlberg i Stockholm, det ingick bl.a. fördjupad kunskap om FMs verksamhet, försvarsgrenarna, framförandeteknik, retorik mm. Vi var även på Pliktverket 2 dagar för utbildning. Vi började vår utbildning sista veckan i augusti, troligen blir det ett liknande upplägg i år. Tack för dina svar. Så mitt sommarjobb kommer troligtvis inte att påverkas OM (viktigt ord) jag får jobbet? Slutar i mitten av augusti. Är det någon utbildning eller annat under sommaren? Vet du i vilka exakta regioner som respektive informatörspar arbetar inom (landskap)? Eventuellt aktuellt område för mig blir väl Göteborg med omnejd. Slutligen: hur går intervjuerna till? Anledningen till att jag frågar dig och inte RekryC är att det känns ganska dumt att ringa dagen innan anmälan ska vara inne... Edited March 22, 2007 by Lord Väder Quote
Sotarn Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Lord Väder: Jag vet inte datumen för "inryck" för nästa kull skolinformatörer med säkerhet, eller hur utbildningen kommer att vara upplagd. Men, jag har svårt att se att det skulle bli några större förändringar jämfört med mitt år avseende tid/innehåll. Vi startade vår utbildning den 28/8 -06. Det kommer att anställas 30 st skolinfomratörer till kommande säsong, dvs. 15 par. I västsverige finns det par i Göteborg (FSC), Halmstad (LvReg), Skövde (P4). Man har olika stora områden geografiskt, men grundtanken är ju att man ska ha ungefär lika många elever i varje område. Om du hamnar i Göteborg blir det ju korta resor och lite sova ute - om man som jag, har en norrlandsregion, då blir det helt tvärtom! Intervjun genomförs på RekryC i Stockholm, avhandlar tex. ens inställning/erfarenheter till FM, bakgrund osv.. Good luck Quote
Ekvall Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Tackar, tackar! Rätade ut många frågetecken som uppkom på kort tid. Bara att vänta och hoppas nu då. Du råkar inte ha ett finger med i rekryteringsarbetet? Quote
King Kill Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Nu går vi lite OT, men tråden gör mig påminnd om en kille på grannkompaniet som hatade allt vad lumpen och grönkläder hette och innebar och led sig igenom eländet av en enda anledning; att bli skolinformatör så att han kunde kuska land och rike runt och ge ungdomarna en miljon skäl till att inte göra lumpen Skönt och skojjig kille men jag tvivlar starkt på att han någonsin fick sin dröm uppfylld Quote
Ekvall Posted March 27, 2007 Report Posted March 27, 2007 Tjoho! Framsteg i rekryteringsprocessen! Fick ett meddelande från RekryC på telefonsvararen att jag skulle ringa och boka tid för en intervju. Ett antal glädjeskrik utropades och hopp modell större utfördes. Någon som vill dela min glädje? Quote
Jelzin Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Tjoho! Framsteg i rekryteringsprocessen! Fick ett meddelande från RekryC på telefonsvararen att jag skulle ringa och boka tid för en intervju. Ett antal glädjeskrik utropades och hopp modell större utfördes. Någon som vill dela min glädje? Gratulerar! Bara att förbereda dig väl inför intervjun då... Lycka till! Quote
Ekvall Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Gratulerar!Bara att förbereda dig väl inför intervjun då... Lycka till! Tackar! Nervositeten är redan vida spridd i kroppen. Har inte varit på så många arbetsintervjuer tidigare men förhoppningsvis ska det nog gå bra... Quote
Sotarn Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Tjoho! Framsteg i rekryteringsprocessen! Fick ett meddelande från RekryC på telefonsvararen att jag skulle ringa och boka tid för en intervju. Ett antal glädjeskrik utropades och hopp modell större utfördes. Någon som vill dela min glädje? Ett steg i rätt riktning! Berätta gärna hur det gick. Quote
Ekvall Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Ett steg i rätt riktning! Berätta gärna hur det gick. Imorgon är den stora dagen! Ska upp tidigt i ottan (04:00) imorgon och ta tåget till Sthlm från Gbg. Ganska nervös men oerhört taggad. Eventuell rapport väntas senare imorgon kväll. Håll tummarna! Quote
Recommended Posts