KaffeKalle Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Ämnet har säkert diskuerats förut, och säkert i andra trådar. Jag fann inget som föll mig på läppen när jag sökte, så here goes (blågul agerar vid behov): Men anledning av denna länk till Aftonbladet och i ljuset av ockupationen av teatern i Moskva 2002, ställer jag mig frågan: "hur skulle svensk polis agera?" Anta att ockupanterna/terroristerna helt enkelt inte är intresserade av att förhandla, de är inte intresserade av gisslans välmående (utom lite i pr-syfte) utan enbart intresserade av sina egna mål. T.o.m deras egna liv är förbrukningsvara, och i händelse av egen död syftar de till att göra så stor skada som möjligt. KAN en NI göra en liknande stormning? Med hjälp av ex. SSG? Vem vågar fatta ett sådant beslut? Vem vågar säga nej till en terrorists krav? Speciellt när barns liv står på spel? Existerar ens någon beredskap för "fall" som dessa? (Dvs "riktig" beredskap) Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Ställer mig verkligen skeptisk till att regeringen vare sig den är röd eller blå skulle godkänna stormning av polisens NI. Med Mycket stor säkerhet så tror jag defenitift inte på stormning av SSG, har med lagar att göra, grundlagen? Det blir kohandel och vänta tills familjer kräver åtgårder och då kommer terroristernas krav att uppfyllas.. Quote
stridfighter Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Antar att man skulle kalla in den mest kvalificerade personalen man hade, från NI, SSG, Kanske även folk från andra länder. Sätt på dom Samma utrustning som NI använder, låt dem lösa uppgiften. Att personalen sedan kanske inte är NI spelar ju ingen roll då man ändå inte avslöjar identitet på de inblandade. Quote
Isgubbe Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Jag tror att vi skulle förhandla oss bort i mumindalen och möta alla krav för att rädda gissland och förse terroristerna med allt de ville ha från pizza till flygplan och sen skulle vi tillsätta 100.000 utredningar i 50 år om vad som hände. SSG får inte verka på svensk mark så det skulle vara helt upp till polisen och politikerna.. Quote
2Sharp Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Isgubbe har väl, tyvärr, helt rätt... Personligen hade jag om jag varit regeringen gått ut med en kommuniké om att vi aldrig förhandlar med terrorister eller liknande pack. Sedan hade jag beodrat NI och SSG och alla andra förband med specialkompetens att storma byggnaden. Skottpengar på terroristerna, flyr någon jagas han tills man kan döda honom. Terrorister skall dödas utan misskund. Quote
cougar Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 En sak är väl säker, nämligen att svenska regeringen skulle agera så lite som möjlligt. Persson skulle antagligen fly kvickast möjligt till Harpsund och möjligen låta Nuder vikariera genom att säga några vagt valda ord till pressen. Quote
Magnus Redin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Jag tror att vi skulle förhandla oss bort i mumindalen och möta alla krav för att rädda gissland och förse terroristerna med allt de ville ha från pizza till flygplan Det är möjligt att Ryssarna hade den planen. Den lilla mediarapportering jag har läst tyder på att stormningen kanske inte var planerad. Att en grupp av gisslan bröt sig ur byggnaden, terroristerna började skjuta efter dem, säkerhetsstyrkorna besvarade elden för att skydda dem och sedan gick det snabbt utför och stormningen var igång. (Detta kan vara en helt föråldrad spekulation. ) Samma sak skulle kunna hända vid en motsvarande gisslantagning i sverige. Hur sätter man upp ett vettigt kriterium för när man skall storma? Skall man övergå från att göra ingenting till att storma när 1 person skjuts, 2%, 5%? Skall man göra skillnad på avrättningar av en del av gisslan och när någon eller några ur gisslan försöker fly och gisslantagarna försöker skjuta dem? Skall man låta dem dödas för att kanske minska risken för att tio gånger fler dödas direkt? Kan man förvänta sig att poliser följer en sådan order? (Jag skulle hoppas på order att storma så fort gisslan börjar dödas. ) Det konstiga med den här gisslantagningen är att den är nästan perfekt anpassad för att få folk att HATA alla som har med gisslantagarna att göra. De bjuder på perfekt motivation för etnisk rensing, maximalt hårda tag, taggtråd, murar och övervakning. Så vad var syftet med den? Om man i anti terrorplanering behöver anta att terroristerna kan vara spritt språngandes galna och inte bara hänsyslösa och självuppoffrande borde det går att hitta på många elände scenarier. :( Quote
Magnus Redin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Terrorister skall dödas utan misskund. Det ger inga att förhöra, man vill nysta upp så mycket som möjligt av organisationen. Men under en gisslantagning är givetvis det viktigaste att snarats möjligt få bort hotet mot gisslan, gisslantagarnas liv är helt oviktigt jämfört med det. Quote
Noname Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Terrorister skall dödas utan misskund. Med resultatet att gisslan också dödas utan misskund... Quote
2Sharp Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Med resultatet att gisslan också dödas utan misskund... So be it, det skall inte på några villkor löna sig att ta gisslan. Terrorister som på det sättet tar gisslan har förklarat krig, i krig blir det förluster. Man skall inte förhandla med terrorister. Otrevligt? ja, men vad annat kan man göra? Börjar man förhandla lönar det sig att ta gisslan, då fortsätter man med det, lönar det sig inte så varför göra det? Igen: Man skall inte förhandla med terrorister. Quote
Magnus Redin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Man skall inte förhandla med terrorister. Otrevligt? ja, men vad annat kan man göra? Börjar man förhandla lönar det sig att ta gisslan, då fortsätter man med det, lönar det sig inte så varför göra det? Generellt sett är det bra att förhandla och förhala, desto mer tid som går desto mera uttröttade blir de gisslantagande terroristerna och desto lättare borde de bli att storma. Det ger även tid att förbereds skjukvårdsresurser och stormningen. Om de under tiden släpper lite gisslan så har man i alla fall räddat några utan att förlora något och med lite tur kan frigiven gisslan orka säga något om hur det ser ut bakom väggarna. Men man har ingen anledning alls att hålla llöften som ges till terrorister under en förhandling, de kan gott brytas så fort de har fyllt sitt syfte. Typexempel på bra lögner: Vi skall inte storma. Vi skall avbryta våra aktioner mot frihetskämparna(folkmordet) i elbonien. Quote
Solon Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 SSG får inte verka på svensk mark så det skulle vara helt upp till polisen och politikerna.. SSG får visst verka på svenskt territorium. Quote
joppe Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 jag tror inte polisen ensam skulle kunna klara av en sådan stor uppgift som skolan i beslan utan att ta hjälp av militär personal kanske till ochmed utlänsk antiterrorist styrka Quote
Magnus Redin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 jag tror inte polisen ensam skulle kunna klara av en sådan stor uppgift som skolan i beslan utan att ta hjälp av militär personal kanske till ochmed utlänsk antiterrorist styrka Då vill det till att chefen för polisstyrkan har ryggrad nog att göra det som är bäst och inte det som är formellt korrektast och att han eller hon backas upp ändå upp på minisiternivå så allt gummi i lagstiftningen kan användas när man sorterar upp det i efterhand. Quote
roninn Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 2sharp en liten fråga, ditt barn är en av gisslan. Gäller det fortfarande att storma rakt på och acceptera lite döda gisslan eller ska vi först börja med att förhandla? Bara för att man inleder med en förhandlig utesluter inte det att man senare stormar och döda allt och alla som står i ens väg. Man kan tex inleda med en förhandlig och förhandla så länge det går tills det som absolut sista utväg bara finns en stormning kvar som alternativ. Förhoppningsvis har man då kanske fått några gisslan fria. Misslyckas förhandlingen har man inte "förlorat" något. Vill man som regering kan man vara riktigt riktigt hård (sådär sinnessjukt hård) och utanför skolan rada upp några hundra av sina egna medborgare och skjuta dessa framför kidnapparna. "gör vad ni vill med gisslan, som ni ser så bryr vi oss inte om våra medborgares liv". Då skulle nog gisslantagandet upphöra för tid och evighet... Quote
Mattias Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Med Mycket stor säkerhet så tror jag defenitift inte på stormning av SSG, har med lagar att göra, grundlagen? Alltså, det finns ingen LAG som styr detta, framför allt ingen grundlag, skulle jag ha fel så vill jag gärna se den lagen innan jag är övertygad. Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Med Mycket stor säkerhet så tror jag defenitift inte på stormning av SSG, har med lagar att göra, grundlagen? Alltså, det finns ingen LAG som styr detta, framför allt ingen grundlag, skulle jag ha fel så vill jag gärna se den lagen innan jag är övertygad. Jag kan ha fel, men nog blev det lite lag ändringar efter Ådalen 31?? Quote
KaffeKalle Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 (edited) Min undran var litegranna sådan om det finns något regelverk eller lagar som styr insatserna? Anta att en vanlig radiobil är först på plats, poliserna märker att något är åt fanders och blir ev. beskjutna med automatvapen, de intar skydd, tillkallar hjälp via personlig radio (finns?) eller mobiltelefon. Och så kommer länets samlade poliskår och upptäcker en gisslan situation som är LÅNGT bortom deras fattning eller kapacitet. Chefen på plats, vem är det och vilka befogenheter har denna? När blir det en "riksangelägenhet" och beslut måste fattas om NI eller speciell hjälp i militär eller t.o.m utländsk form? Skulle man kunna plocka inte lite SAS el. GSG9 och smyga in dem i en vanlig polisuniform? edit: tyvärr tror även jag att lämpliga politiker plötsligt befinner sig "någon annanstans" där obehagliga beslut inte behöver fattas.. Förutom Anders Björck, som kräver en JAS39B som flyger hem honom med kommentaren "vi ska vara hårda mot de hårda".. Edited September 3, 2004 by KaffeKalle Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 (edited) Jag tror INTE att våra politiker vågar fly ifrån en sådan situation, tänk på att dom har alltid ett val att vinna i framtiden,. Vad dom är gör så kommer det att tas upp av motståndarna röda som blå.. edit: glömde lite bokstäver.. Edited September 3, 2004 by Boston Quote
Guest Thor Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Tror nog att NI eller SSG.jag menar,varför skulle dom inte klara saker som "andra" utländska förband skulle klara? vad gör våra förband så mycket sämmre än andras?Våra Svenska specialförband har toppmodern utrustning och jävligt bra utbildning,,problemet skulle väll kanske vara våran regerings räddsla att använda sådana förband Quote
Sleepoo Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 NI har ingen kapacitet till en sådan stormning. NI är väl ca 50 man, skulle gissa att det krävdes minst det dubbla eller ännu mer för att storma en normal svensk skola (500 elever). Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Tror nog att NI eller SSG.jag menar,varför skulle dom inte klara saker som "andra" utländska förband skulle klara? vad gör våra förband så mycket sämmre än andras?Våra Svenska specialförband har toppmodern utrustning och jävligt bra utbildning,,problemet skulle väll kanske vara våran regerings räddsla att använda sådana förband Tvivlar inte en sekund på vare sig Ni eller SSGs utbildning eller utrustning. Det jag vill poängtera är våra politiker som inte vågar riskera att stå framför kameror och förklara för svenska mödrar att deras barn dog på deras beslut. För att sedan förlora valet nästa gång pga detta.. Detta för att vare sig NI eller SSG kan garentera 100% innan att ingen kommer att dö, vare sig det gör det eller inte. Det är ju politikerna som bestämmer inte polisen eller militären när det kommer till en sådan här situation. Hellre pizza och flyg till terroristerna, så försvinner problemet till ett annat land, gisslan oskad och valet är vunnet nästa gång. Quote
Gorg Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Svensk polischef kritisk till räddningsinsats Quote
Fu Johanson Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Notera att regeringen lovade berörda poliser absolution inför en storming vid Norrmalmstorgsdramat. Motsvarande skulle kunna hända nu (begreppet absolution är väl borta ur lagstiftningen, eller? men en benådning torde funka, ni insatta får gärna korrigera mig hejvilt här), alltså så skulle man i princip kunna kalla in vem man än behagar och som man tror gör någon nytta oavsett hur olagligt det är. Efteråt kan regeringen vifta lite med sitt magiska trollspö och vips åker ingen i fängelse. Detta var alltså Olof Palmes regering som hittade på denna lösning, det borde väl räcka som politisk undanflykt för den nuvarande regeringen om det går illa. Quote
Guest Thor Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Tror nog att NI eller SSG.jag menar,varför skulle dom inte klara saker som "andra" utländska förband skulle klara? vad gör våra förband så mycket sämmre än andras?Våra Svenska specialförband har toppmodern utrustning och jävligt bra utbildning,,problemet skulle väll kanske vara våran regerings räddsla att använda sådana förband Tvivlar inte en sekund på vare sig Ni eller SSGs utbildning eller utrustning. Det jag vill poängtera är våra politiker som inte vågar riskera att stå framför kameror och förklara för svenska mödrar att deras barn dog på deras beslut. För att sedan förlora valet nästa gång pga detta.. Detta för att vare sig NI eller SSG kan garentera 100% innan att ingen kommer att dö, vare sig det gör det eller inte. Det är ju politikerna som bestämmer inte polisen eller militären när det kommer till en sådan här situation. Hellre pizza och flyg till terroristerna, så försvinner problemet till ett annat land, gisslan oskad och valet är vunnet nästa gång. Det är som du säger "Boston" Det är lättare att skjuta över problemet till ett annat land,,, Quote
2Sharp Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 2sharp en liten fråga, ditt barn är en av gisslan. Gäller det fortfarande att storma rakt på och acceptera lite döda gisslan eller ska vi först börja med att förhandla? Ja. Givetvis är jag inte känslokall. Givetvis skall man inte rusa rakt in guns blazing.. Givetvis tycker jag att man skall ha en glasklar riktlinje från regeringshåll att vi inte förhandlar med terrorister. Skulle någon ta gisslan för att få igenom politiska krav skall man göra klart för dem att de har en viss tid på sig att lägga ner vapnen och komma ut, sedan stormas byggnaden. Det är krig, i krig får man räkna med förluster, mina ev. emotionella reaktioner är ointressanta. Quote
Born Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Att förhandla är en helt annan sak än att ge efter för terorristernas krav. Låt dom tro att dom kommer undan och sen grip dom när dom lämnat gisslan, sen är det bara att låta föräldrar/släkt/vänner eller vilken ryss som helst fysiskt tillrättavisa kräken... Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Notera att regeringen lovade berörda poliser absolution inför en storming vid Norrmalmstorgsdramat. Motsvarande skulle kunna hända nu (begreppet absolution är väl borta ur lagstiftningen, eller? men en benådning torde funka, ni insatta får gärna korrigera mig hejvilt här), alltså så skulle man i princip kunna kalla in vem man än behagar och som man tror gör någon nytta oavsett hur olagligt det är. Efteråt kan regeringen vifta lite med sitt magiska trollspö och vips åker ingen i fängelse. Detta var alltså Olof Palmes regering som hittade på denna lösning, det borde väl räcka som politisk undanflykt för den nuvarande regeringen om det går illa. Vet inte om det är rätt att jämföra Norrmalmstorgsdramat med det ryska dramat. 4 gisslan med 2 förövare mot ca 500 gisslan (med stor antal barn) och ett oräknat antal terrorister som är beredda att dö (enl. uttalande). Quote
Isgubbe Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Om det är terrorister så räknar de troligtvis med att dö och de vill skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt och vara så spektakulära som möjligt. Hur förhandlar man med fanatiker som sitter gissland? Så varför förhandla i annat än fördröjande syfte samtidigt som man förbereder inbrytning av något slag? De kommer ju knappast ge upp helt plötsligt i helt ny insikt att deras sak var fel och spendera resten av livet i fängelse? Det är knappast jämförbart med en situation där bankrånare blir instängda för att polisen kommer snabbare än de väntat sig. Terroristerna har ju oftast en enkel expressbiljett till paradiset. Quote
roninn Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Läste i tidningen att några misstänkta terrorister från skolan gripits. Vad är chansen för att dom nu sitter i en smutsig cell och chefen arresten kommer in och säger något i stil med "gentlemen you are in a world of shit right now" Isgubbe Det finns nästan alltid en orsak till att förhandla. Hade terroristerna bara velat döda allt och alla hade de gått in i skolan och sprängt och skjutit vilt omkring sig. Eftersom de INTE gjorde det direkt så visar det att det fanns en vilja att förhandla. Att sedan kanske förhandlingarna inte lett någonstans är en annan sak men det vet man inte förräns man försökt. Quote
Recommended Posts