Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har varit nere i en vecka nu och än så länge verkar allt vara bra.

Ok, de är ett yrkesförband med allt det innebär men jag tror att vi kommer kunna jobba ihop mycket bra..

Posted

engan: I en yrkesarmé värderas den enskilde soldaten lika högt som i vår armé, har väldigt lite att säga till om.

Det samt det faktum att många som rycker in i armén gör det för att det är en av deras enda möjligheter att få arbete till skillnad från här i Sverige då alla vi på utlandstjänst har jobb/studerar hemma så vi har en helt annan kunskaps/mognadsnivå.

Kan nämna ett postställe här tex där man sitter på en kontorsstol som i sin tur står på en öppen låda med två brädbitar på. Man måste hela tiden se til hur man sätter sig på stolen för att ett ben inte ska glida ner i en springa och du ramlar ner på golvet..

Ett sådant postställe skulle svenska soldater inte acceptera mer än några dagar..

Kan också nämna när jag var i Kosovo på jobrotation med britterna som har samma slags armé som irländarna. Deras camp såg ut som en svinstia, som om ingen brydde sig..

Hoppas du förstår vad jag menar..

Posted

Tydligen skall irländarnas stabsarbete vara under all kritik.

Mycket sämre än vårt, och vi är inte så duktiga på det.

Posted

Jag samarbetade väldigt mycket med Irländare i Libanon och mitt intryck av dom är mycket gott.

Precis som Tyrfing skriver är det många från de lägre samhällsskikten som går in i armén men det behöver inte vara någon nackdel.

Jag gjorde en veckas jobrotation på ett skyttekompani och dom löste sina uppgifter på ett proffsigt sätt.

Om man jämför med de Britter jag träffade på i Bosnien så verkar Irländarna vara ett trevligare släkte.

Britternas camp i Vitez är ingen plats man besöker frivilligt, vilken svinstia.

The Swede :D

Posted
Kan nämna ett postställe här tex där man sitter på en kontorsstol som i sin tur står på en öppen låda med två brädbitar på. Man måste hela tiden se til hur man sätter sig på stolen för att ett ben inte ska glida ner i en springa och du ramlar ner på golvet..

Ett sådant postställe skulle svenska soldater inte acceptera mer än några dagar.

Finns det en botten i lådan? Kan man kanske vända den upp och ner? Kan man spika fast fler plankor? Eller kanske bara lägga dit dom?

Eller är det precis så jävla dumt som jag anar? :uuh:

Posted

Ett sådant postställe skulle svenska soldater inte acceptera mer än några dagar.

Finns det en botten i lådan? Kan man kanske vända den upp och ner? Kan man spika fast fler plankor? Eller kanske bara lägga dit dom?

Eller är det precis så jävla dumt som jag anar? :dong:

där ligger väl pudelns kärna.

vi snackar yrkessoldater som började sin bana som soldater vid ca 16 års ålder.

de har knapp sett en hammare på vy-kort, medan vi svenskar alltid lyckas luska fram någon hobbysnickare ur våra led.

har hört skräckberättelser från bosnien där britter inte ens kunde/fick byta glödlampor.

det skulle elektriken göra och han kom en gång i månaden.

vi svenskar,löser ju problemen, även under gu.

finns alltid någon som har jobbat med snickeri eller el, innan armen tog dem.

om de nu skickar NL till bosnien, så lär ju det byggas friggebodar och flervåningshus, det är ju ganska lugnt i den delen av balkan.

Posted

Eller är det precis så jävla dumt som jag anar? :ph34r:

där ligger väl pudelns kärna.

de har knapp sett en hammare på vy-kort, medan vi svenskar alltid lyckas luska fram någon hobbysnickare ur våra led.

har hört skräckberättelser från bosnien där britter inte ens kunde/fick byta glödlampor.

det skulle elektriken göra och han kom en gång i månaden.

vi svenskar,löser ju problemen, även under gu.

finns alltid någon som har jobbat med snickeri eller el, innan armen tog dem.

om de nu skickar NL till bosnien, så lär ju det byggas friggebodar och flervåningshus, det är ju ganska lugnt i den delen av balkan.

Säg inte det!

Nu sist jag var nere på Balkan fick man inte bygga något fast man är byggare hemma det var Pi el koncernens yxor som skulle utföra arbetet, sen att det inte fans några PI soldater på bataljonen gjorde ju inte saken bättre för yxorna jobbar ju inte på ackord.

Posted

tyrfing mfl:

Uppfattat, tack för orienteringen. Då de negativa sidorna att arbeta med yrkessoldater redan redovisats så tycker jag vi går till de positiva. Vilka kanske utelämnades eftersom de inte finns? Eller?

Posted

engan: Klart de finns, de Irländare jag pratat med har varit riktigt trevliga..

Var in och jagade tjuvar i Hotel Africa med en svensk och en Irländsk MP och det var bara pang-Tjong på rödbetan, han hade fullt förtroende för mig och min kamrat som fick genomsöka en våning medan de tog andra våningen..

Nu är ju dock 2 locals i t-shirt mycket snabbare än fullt utrustade soldater, så det blev ingen fångst denna gång ;)

Posted

Eller är det precis så jävla dumt som jag anar? :D

Dumt?? Det där måste ju vara skitbra! Aldrig att man somnar på det poststället!!!!

Posted (edited)

Måste bara fylla på med mera...

Under ks09 kunde man inte byta en glödlampa även om man ville.

Det kunde man iallafall göra innan Pi gruppen åkte hem.

Tyvärr kan inte alla bli skytte soldater på 3 veckor på swedint.

Så när jag jobbat med britterna har det fungerat bra. För att där är en skytteslusk en riktig skytteslusk. Dom brittiska wellfare lokaler jag tittat till är mycket proffsigare än dom svenska "klipp o klistra" lösningarna. Dock är ju inte wellfare lokaler det bästa exemplet...

Brittiska vakt lokaler är till för att vakta= inga koncentrationsstörningar

Medan svenska vakt lokaler = wellfare rum

Jag menar med tv och tvspel samt tidningar och en radio på hög volym så har man ingen uppmärksamhet utåt.

Edited by FCR2
Posted

Var in och jagade tjuvar i Hotel Africa med en svensk och en Irländsk MP och det var bara pang-Tjong på rödbetan, han hade fullt förtroende för mig och min kamrat som fick genomsöka en våning medan de tog andra våningen..

Nu är ju dock 2 locals i t-shirt mycket snabbare än fullt utrustade soldater, så det blev ingen fångst denna gång ;)

Hejsan hoppsan... nu blev jag avis...

Dock så pratade jag med en yxa idag. Han berättade att hans kompis hade sett en fet boa constrictor(hur stavas det) i hotellet.

Så akta dig.... fast vi har ju ormserum....

Posted

Dock så pratade jag med en yxa idag. Han berättade att hans kompis hade sett en fet boa constrictor(hur stavas det) i hotellet.

Nu är det ju så att en Boa Constrictor inte är giftig....så nåt ormserum behövs inte i detta fall. Boan är en orm som stryper/kväver sina offer.

Däremot så finns det ju en hel del andra ormar här nere som gott kan ta kol på oss med ett litet bett.

Dock ska man ta det lite lugnt med ormserum då det i många fall kan ge så starka allergiska rekationer att man kan dö av serumet istället.

Fridens liljor // Fk Klinken

Posted

Nu är det ju så att en Boa Constrictor inte är giftig....så nåt ormserum behövs inte i detta fall. Boan är en orm som stryper/kväver sina offer.

Däremot så finns det ju en hel del andra ormar här nere som gott kan ta kol på oss med ett litet bett.

Dock ska man ta det lite lugnt med ormserum då det i många fall kan ge så starka allergiska rekationer att man kan dö av serumet istället.

Fridens liljor // Fk Klinken

Det sant.

Frågan är...

Vill man bli biten av en orm som har nervtoxilogiskt gift eller en orm vars gift angriper cellerna. :camo:

Är man sedan allergiskt mot häst så är det riktigt illa. Då har man dragit en nitlott :huh:

Jag tar nog det nervtoxilogiskta, då kör man intesivvård och andninghjälp tills det gått över.

• 1 month later...
Posted (edited)
Frågan är...

Vill man bli biten av en orm som har nervtoxilogiskt gift eller en orm vars gift angriper cellerna.  :huh:

Är man sedan allergisk mot häst så är det riktigt illa. Då har man dragit en nitlott :wub:

Jag tar nog det nervtoxilogiskta, då kör man intesivvård och andninghjälp tills det gått över.

Ja eller om man är allergisk mot ägg eller kanin och get. Aldrig bra i sånna sammanhang.

Håller med om att det är "bättre" att få ett nervtoxiskt bett så länge man har en schysst kompis som kan ventilera en eller koppla in en respirator. :lol:

Fast tanken på ormbett känns överhuvudet taget rätt otrevlig, nej högre missionstillägg till Liberia eller malaria/orm/andra-otrevliga-parasiter-tillägg :=o

det är dom värda!! :clap:

Edited by Medic76
Posted

Alltså, hantera hammare och spik hjälpligt nog för att kunna spika fast några plankor lärd man sig väl på typ dagis?

Posted
Fast tanken på ormbett känns överhuvudet taget rätt otrevlig, nej högre missionstillägg till Liberia eller malaria/orm/andra-otrevliga-parasiter-tillägg :clap:

det är dom värda!! :lol:

Och ändå har de sänkt det? Trots att läget är allvarligare här än för 6 månader sen! Lustigt sånt där. Och utan beslut tydligen?? Dödades för övrigt en orm vid HES-en för en vecka sen!!

:wub:

Ps. Bara 5 veckor kvar tills man är hemma igen. Och bara 3 veckor tills Leaven!! Ds.

Posted

Alltså, hantera hammare och spik hjälpligt nog för att kunna spika fast några plankor lärd man sig väl på typ dagis?

tänk också på att vi inte pratar om hederliga gamla sverige där vi faktiskt som du säjer lär oss snickra i lekskolan

det irlänska skolsystemet är inte riktigt det samma som vårt.

dessutom vet jag inte var du har din bakgrund i GU:n men om du blir inpiskad soldatlivet redan i gymnasieålder och inte får utföra vanliga saker som verktygshantering, så är man inte kung på detta.

sedan vet jag inte hur irlänska armen funkar, jag tar mina intryck från hur övrig soldatutbildning funkar i storbritanien.

förhoppningsvis har även irländarna några hederliga bonnpojkar med kunskaper hemmifrån med sig.

Posted

Tror ändå att den irländske soldaten kan hantera en hammare tillräckligt bra för att kunna spika en planka.

Det krävs ett IQ på 5 för att öppna en dörr utan att ha sett en innan.

En hammare borde inte vara mycket svårare att hantera.

(Eller är hammare speciellt föreskrivna i SäkI :/ )

Posted
Det krävs ett IQ på 5 för att öppna en dörr utan att ha sett en innan.

En hammare borde inte vara mycket svårare att hantera.

Som sagt...