7.62 Posted October 31, 2005 Report Posted October 31, 2005 Lyfter tråden. Vill ha en fortsättning på denna berättelse.
Nestor Posted October 31, 2005 Author Report Posted October 31, 2005 Författren lider för tillfället av svår inspirationsbrist...
Strv S Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 skitbra berättelse, hoppas du hittar skaparlusten igen snart
Lambda Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 Underbar läsning Har suttit hela natten och läst nu, kommer en fortsättning? (hoppas verkligen det)
Nestor Posted November 15, 2005 Author Report Posted November 15, 2005 Underbar läsning Har suttit hela natten och läst nu, kommer en fortsättning? (hoppas verkligen det) Den som lever får se...
jonte72 Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 Det lär aldrig ta 17-18 år att ta fram nya soldater i Ryssland ( eller Sovjetunionen 1977), när man har ett antal miljoner soldater eller blivande soldatämnen som kan utbildas ( drygt 21-35 miljoner är idag i rätt "militära" ålder och kan utbildas om man så vill). På Sovjettiden ( och troligen även idag) understöds en anfallande bataljon av ett stort antal artilleribataljoner ( 5-10) och troligen attackflyg och helikoptrar. En GRG granat i fronten på en T-72 1977 skulle nog vara högst olämpligt.
Nestor Posted November 15, 2005 Author Report Posted November 15, 2005 Det lär aldrig ta 17-18 år att ta fram nya soldater i Ryssland ( eller Sovjetunionen 1977), när man har ett antal miljoner soldater eller blivande soldatämnen som kan utbildas ( drygt 21-35 miljoner är idag i rätt "militära" ålder och kan utbildas om man så vill). På Sovjettiden ( och troligen även idag) understöds en anfallande bataljon av ett stort antal artilleribataljoner ( 5-10) och troligen attackflyg och helikoptrar. En GRG granat i fronten på en T-72 1977 skulle nog vara högst olämpligt. Jo, jag är medveten om dessa grejer. det jag menade med att det tog 18 år att skapa en soldate, tänkker jag på de 18 år som går från det han höds på BB, tills han är färdigutbildad soldat..Men visst har du helt rätt i det du säger.
Anoc Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 hur går det med fortsättning hendrix??? grymmt bra författning :P
Nestor Posted December 13, 2005 Author Report Posted December 13, 2005 hur går det med fortsättning hendrix??? grymmt bra författning :P Vänta dig ingen uppföljare det närmaste. Har inte tid/ork/inspiration att skriva något... Tyvärr, får jag säga
Anoc Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Onej inte ännu en sak i malpåse Förstår dig Hendrix. Bättre o vänta med att skriva då än att tvinga ur sig orden annars blir det kanske inte så ofta det resultat man önskar sig. So long.. /Anoc
Nestor Posted June 13, 2006 Author Report Posted June 13, 2006 Se på fasen! Jag har lyckats skriva ett litet avsnitt. Hade nästan glömt denna lilla följetong, men hittade den liggandes på datorn. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Östersund 0900, 10:e november. Jonas var tvungen att gå igenom det en gång till. Bara en gång till. De hade hittat den försvunna patrullen först framemot två, halvtre snåret på eftermiddagen. Döda. Det fanns spår av strid där patrullen hade hittats. Snabbt skickades ett meddelande iväg till staben i Östersund. De fick svaret att de genast skulle avbryta uppdraget och ta sig till ÅSA2 så snabbt som möjligt. Kropparna hade de inga möjligheter att ta med tillbaka. Han hade tagit hand om deras soldatbrickor och noterade platsen på kartan. Det var inte långt till ÅSA2, bara någon kilometer. De hade varit på helspänn efter avvikelser i terrängen, då de som angrep den tidigare patrullen lika gärna kunde vara kar i området. Bekräftelse på det fick det när tätkarlen plötsligt föll omkull. Träffad av en kula i bröstet. Han drogs snabbt i skydd och sjukvårdare satte genast igång med att förslöa lappa ihop honom. Den till ingen nytta, Kulan hade träffat så illa att en pulsåder hade brustit. Grens liv gick inte att rädda. Minnesbilden av Grens skräckslagna blick fick Jonas att vakna till. ”Jonas,” hörde han plötsligt en röst bakom sig, Han vände sig om. Bakom honom stog hans kompanichef. ”Hur mår du?” frågade han. ”Jag har mått bättre. Allt är så jävla tomt” svarade Jonas. ”Jonas, jag vet att du och Gren var väldigt bra kamrater. Hela din pluton gillade Gren. Många saknar honom.” sa kompanichefen ”Jag vet precis hur du känner dig. Ett stort tomrum.” fortsatte han. ”Jag förstår det” svarade Jonas med tom röst ”Jag vet att du sörjer. Hela plutonen är i sorg, Gren var som sagt väldigt omtyckt.” Kompanichefen reste sig upp och gick mot tältöppningen. ”Gren dog inte i onödan. Hur konstigt det än låter så dog han inte i onödan” Jonas kunde inte riktigt förstå det där. Vad då ”dog inte i onödan”. Klart som fan han dog i onödan! Jonas misstänkte att Grens föräldrar skulle få ett brev som förklarade att Gren dog hjältemodigt på ett viktigt uppdrag av stor betydelse för krigets utgång. Skitsnack! Gren dog gråtande och vit av rädsla bakom ett klippblock i fjällen. Dödad av en okänd prickskytts kula. Ett förbannat slöseri. Allt var bara elände som det såg ut nu. Den enda ljusning var att den sovjetiska offensiven i norrland nu helt hade stannat upp. Jägarförbandens operationer och den nu anlända vintern hade satt rejäla käppar i hjulen. Men vad hjälpte det? Gren, Jonas bäste vän, var död ändå. Och nu det här ryktet om att bataljonen skulle skickas ner till södra Sverige. Tydligen skulle flera förband från norrland flyttas ner tills läget i söder var stabiliserat. Efter att Motala föll hade läget blivit mycket sämre. ÖB behövde erfarna trupper för att stabilisera situationen. Tydligen var det där som Jonas bataljon kom in i bilden. Hans bataljon hade inofficiellt upphöjts till ett slags elitförband, tillsammans med två andra norrlandsbataljoner. Jonas bataljon hade bland andra förband i armén fått tillnamnet ”Rävarna”. Varför hade Jonas ingen aning om varför just ”Rävarna” blev deras namn. Vassegoda.
skaya Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 Tack! det var ett trevlig tillägg på kvällens aktiviteter. mer sånt. =)
coolhand Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 Skulle vara kul att ha det som ett enda langd dokument... nagon som sparat ner det pa datan i Word eller dyl. Forfattaren kanske?
Olle P Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 När jag läste rubriken på den här tråden blev jag lite förbryllad... Fiktivt scenario för '77 trodde jag handlade om Invasion Gotland och därför hörde hemma under Dataenheten. Verkar vara en bra historia i alla fall, så jag ska ta mej tid att läsa igenom den. /Olle
Illuminat Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 Skulle vara kul att ha det som ett enda langd dokument... nagon som sparat ner det pa datan i Word eller dyl. Forfattaren kanske? Jag blev så glad av att se den här berättelsen, då jag nu ett tag gått och frågat runt efter böcker om fiktiva svenska krigshistorier i "nutid" (1950 < x) . Letar fortfarande efter fler såna. Nåväl. Jag sparade ner alla Nestors inlägg (de som är klippta ur berättelsen) och sparade i ett word-dokument. Har dock inget ställe att lägga den på. Någon som kan bidra? GIVETVIS förutsatt att Nestor ger sitt godkännande. Nå?
UAV Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 @Nestor Ett återkommande fel i din text är bruket av "dem". T.ex.: "Alexander fortsatte att spana av terrängen framför dem, i jakt på mål att delge skytten, men var fanns dem?". "dem" ska vara "de" eftersom de fanns. De blir subjekt. Annars en jäkligt funkis historia. Om du lider av idétorka kan du ju berätta om ett scenario där svenska överlöpare (se vpk och kpmlr) spionerar på försvarsmakten. Det har gjorts i liknande romaner. Anfall-Försvar, Ett fiktivt -06: Sverige kapitulerar efter två timmar strid i centrala Stockholm. Stridskrafterna räckte inte ens för att hålla gamla stan. Artilleriinsatsen bestod av två (2) haubitsar. Förstärkningar från P7 kom inte förbi vägtullarna i Sthlm därför att detta ha de inneburit kostnader överstigande försvarsbudget.
skaya Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 @Nestor Anfall-Försvar, Ett fiktivt -06: Sverige kapitulerar efter två timmar strid i centrala Stockholm. Stridskrafterna räckte inte ens för att hålla gamla stan. Artilleriinsatsen bestod av två (2) haubitsar. Förstärkningar från P7 kom inte förbi vägtullarna i Sthlm därför att detta ha de inneburit kostnader överstigande försvarsbudget. Hahaha.. eller. det var inte kul egentligen.
Nestor Posted June 27, 2006 Author Report Posted June 27, 2006 @Nestor Ett återkommande fel i din text är bruket av "dem". T.ex.: "Alexander fortsatte att spana av terrängen framför dem, i jakt på mål att delge skytten, men var fanns dem?". "dem" ska vara "de" eftersom de fanns. De blir subjekt. Annars en jäkligt funkis historia. Om du lider av idétorka kan du ju berätta om ett scenario där svenska överlöpare (se vpk och kpmlr) spionerar på försvarsmakten. Det har gjorts i liknande romaner. Anfall-Försvar, Ett fiktivt -06: Sverige kapitulerar efter två timmar strid i centrala Stockholm. Stridskrafterna räckte inte ens för att hålla gamla stan. Artilleriinsatsen bestod av två (2) haubitsar. Förstärkningar från P7 kom inte förbi vägtullarna i Sthlm därför att detta ha de inneburit kostnader överstigande försvarsbudget. Taget. Noterar alla synpunkter i en liten wordfil.
Illuminat Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 @ Nestor Hur blir det? Får vi tillåtelse att lägga upp ett samlat Word-dokument här som kan direktlänkas till från första posten så blir det lätt för alla att läsa utan att behöva rota fram berättelse-inläggen från varje sida
Nestor Posted June 27, 2006 Author Report Posted June 27, 2006 @ Nestor Hur blir det? Får vi tillåtelse att lägga upp ett samlat Word-dokument här som kan direktlänkas till från första posten så blir det lätt för alla att läsa utan att behöva rota fram berättelse-inläggen från varje sida Javisst får du det. Du vet hur det funkar med creds och sådant.
Illuminat Posted June 28, 2006 Report Posted June 28, 2006 Javisst får du det. Du vet hur det funkar med creds och sådant. Nu har jag iofs bara samlat all text och lagt under rubriken: Anfall – Försvar Nestor @ Soldf.com forum Vill du lägga till något eller se över så kan du ju göra det. Jag har tyvärr inget ställe att lägga upp den på ännu, så om någon här har en webbserver och vill bidra med 131 kb utrymme så vore det kanon =) Isåfall låt Nestor få tillgång till den först så han kan se över den.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.