Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Blind sjömålsgranat

7,5/57 front

7,5/57 sida

7,5/57 m. näsan

AML 701

Tog ett par bilder i somras som jag tänkte dela med mig av. Har fler om intresse finnes. Det är ett serie 1-batteri som jag besökte. Vill du läsa mer om de lätta batterierna? Kolla då H Ä R

Eller titta på fler artillerisystem? Då är det H Ä R

EDIT: Lade till lite nya bilder.

Edited by C 2.a pjäs
Posted

MMMM Fast KA :baskerKav:

Dock lite fel del av batteriet ;)

pjäser är smutsiga bullriga saker som är tråkiga att göra rent. :)

Tacka vet jag ARTE 719

Posted

Bilderna visar 3.pjäs och reservkommandoplats vid Batteri OD, Oxelösund, numer museum (förutom bilden från Ryssnäs, sådana näsor fanns inte på OD).

www.oxelosund.net/femore för öppettider och mer info.

Posted

Tjusigt!!!

Vi får ta och göra en ny utflykt när jag återkommer från Liberia!!

Fridens liljor / Fk Klinken

• 1 month later...
Posted

pjas3.jpg

7,5 cm tornpjäs m/57-95 från batteri Råstensudde, RN2. Fotot publiceras med fotografens tillstånd.

"Råstensudde modifierat till m/57-95, detta innebar att alla ovan jord liggande anläggningar försetts med skyddsgrindar och vattendimanläggningar som aktivt skydd. Sedan så har elektroniken till en Arte 727 installerats i S-platsen, sensorenheten med radarn är en vanlig rörlig 727 som grupperas utanför batteriområdet för att undvika röjande strålning.

Avsikten var att batterierna Råstensudde och Örstensudde (serie 3 batteri) skulle slås samman till ett 6 pjäs batteri, men blev aldrig klart."

Citat från Jonte72 i tråden Kustartilleriets krigsförband R.I.P

Posted

maskering.jpg

Maskeringsskärmar, som skulle störa en attackrobots ledstråle och dessutom maskera målet.

pjas2.jpg

Andra pjäs/ RN2. Även maskeringshuven är maskeringsmålad, något som var mer vanligt förekommande på 12/70 än 7,5/57.

s-plats.jpg

Ingången till S-platsen. Även här ser vi maskeringsskärmarna.

:angry:

Samtliga foton är publicerade med fotografens tillstånd.

Posted

app-app-app, vänta nu! Är inte skyddsområdet vid Råstensudde fortfarande i bruk? Då får man väl inte fota där eller publicera dylika fotografier? :)

Posted
app-app-app, vänta nu! Är inte skyddsområdet vid Råstensudde fortfarande i bruk? Då får man väl inte fota där eller publicera dylika fotografier? ,O

Knappast över batteriet som är skrotat.........

Posted

Lite off subject men iaf:

En fråga: Finns det någon rörelse eller dyl, som försöker motarbeta skrotningen av de få kvarvarande KA batterierna?

Skulle nämligen vilja stödja.

MvH H3NPHLO

Posted

En fråga: Finns det någon rörelse eller dyl, som försöker motarbeta skrotningen av de få kvarvarande KA batterierna?

MvH H3NPHLO

Det finns inte så många batterier kvar.......

Av de 'moderna' batterierna återstår endast ett 12/70 ( Landsort) och ett 7,5/57 serie III ( Ellenabben). Sedan finns det bla 2 st 7,5/57 Serie I, Hemsö och Oxelösund.

Posted

MvH H3NPHLO

Det finns inte så många batterier kvar.......

Av de 'moderna' batterierna återstår endast ett 12/70 ( Landsort) och ett 7,5/57 serie III ( Ellenabben). Sedan finns det bla 2 st 7,5/57 Serie I, Hemsö och Oxelösund.

Det er 3 stk 12/70 batterier og et ukjent antall 75/57 batterier i møllpose i Norge.

Posted

MvH H3NPHLO

Vill minnas att det finns en lista man kan skriva upp sig på, framför allt för batteri OD bevarande. Den finns på deras hemsida, www.oxelosund.net/femore/

Annars får du göra som vi andra, knyta näven i byxfickan... :D

Posted
app-app-app, vänta nu! Är inte skyddsområdet vid Råstensudde fortfarande i bruk? Då får man väl inte fota där eller publicera dylika fotografier?  :D

Det vet jag inte. Är så fallet, vilket känns otroligt eftersom batteriet utgick 2000 och detsamma gjorde hela systemet. Det borde ju rimligen vara lika förbjudet som att publicera bilder på Batteri OD som Batteri FÅ, och det är ju OK. Det borde ju då även vara förbjudet att ingående diskutera såväl placeringar som prestanda på andra forum. Skulle det, mot förmodan, visa sig att jag har brytit mot lagen ber jag blå-gul att radera denna tråd och går sedan skrattande till fängelset, utan att fördenskull passera gå! :D Tills dess delar jag med mig av bilderna till intresserade. :D

Posted (edited)

JO!

Vid batteriet på Råstensudde sitter det fortfarande kvar skyltar om att området är skyddsobjekt.

Skyddslagen är ju inte bara till för att skydda hemligheter utan även för att skydda allmänheten. Så att inte kreti och pleti knatar in på området och trillar i något värn eller liknande.

Även fast grindar mm kanske är öppna...så ja...så länge skyltarna sitter kvar...

Sedan får väl Blå/gul ta sig en funderare över just det här fallet. Batteriet ska ju trots allt läggas ned.

H3NPHLO:

Gå in på www.bunker.nu

Edited by matte
Posted
Det är säkert fler än jag som har varit och tittat på Femöresfortet vid Oxelösund.

Här är i alla fall mina bilder. Tyvärr råder det fortfarande fotoförbud under mark.

http://www.e.kth.se/~eskil/photos/utflykter/femores/

När jag var där och tittade verkade det inte som personalen tog speciellt hårt på fotoförbudet, det var bara att be om att stanna och få fota så fick man det. Kanske var det eftersom de inte själva hade bilder att sälja i kiosken.

Har dock hittat många fina bilder på nätet http://www.subbrit.org.uk/rsg/sites/f/femore_fort/index.html passa även på att kika på övriga siten, det finns mycket intressanta bilder där.

Posted (edited)

Aj! med den utsikten över fosterlandet/fostervattnet skulle man strida tills man blev utskjuten

Edited by Darkwand