Stefan F Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Två favoriter:Bild nummer ett Fråga kolon örlogsflagg i bruk av armén frågetecken På SISU:n kan jag nästan förstå det, men på pebban och högantenn? Tack för att jag inte var den enda som reagerade över det. Quote
Nifelhel Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 (edited) Två favoriter:Bild nummer ett Fråga kolon örlogsflagg i bruk av armén frågetecken På SISU:n kan jag nästan förstå det, men på pebban och högantenn? [OT] Finns en tråd om detta. Annars rekomenderar jag Ceremoni Reglemente 1. http://forum.soldf.com/in...topic=2514&st=0 Användning4§ Örlogsflagga skall föras på flaggstång på eller invid kanslihus inom ett förbands eller skolas(motsv.) område samt på eller invid huvudbyggnad för myndighet enligt 1§. Särskilda föreskrifter om användning inom FM 6§ Örlogsflagga skall utöver vad som anges i 4§ föras *på eller invid stabsbyggnad som tillhör en enhet som ligger inom eller förfogar över lokaler inom en annan enhets kasernområde *vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl *vid salutbatteri *på marinens båtar *på bilar vid officiella besök. Den tretungade flaggan används numera endast av Kungahuset och som örlogsflaggaav Försvarsmakten samt, enligt föreskrift som regeringen bestämmer, av andra myndigheter som bedriver militär verksamhet. När en sådan flagga är befälstecken, markeras detta genom en särskild beteckning i övre inre fältet (SFS 1994:697). källa:Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 1, Riksomfattande ceremonier (CerR FM 1) 2003 års utgåva (M7756-700002) [/OT] Yxa --> <-- Nifelhel ;) Edited August 19, 2004 by Nifelhel Quote
Yxa Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 (edited) Två favoriter:Bild nummer ett Fråga kolon örlogsflagg i bruk av armén frågetecken På SISU:n kan jag nästan förstå det, men på pebban och högantenn? Finns en tråd om detta. Ja nu gick jag inte och letade trådar för att få debatera korrekt bruk av örlogsflagg, utan som gammal flottist så ställde jag mig litet skeptisk till dess användande inom ramen av den verksamhet som illustrerades av bilden ifråga. Men om det skall bankas skallar hit och dit så skall jag få mitt lilla OT snabbt ur vägen: Användning 4§ Örlogsflagga skall föras på flaggstång på eller invid kanslihus inom ett förbands eller skolas(motsv.) område samt på eller invid huvudbyggnad för myndighet enligt 1§. Särskilda föreskrifter om användning inom FM 6§ Örlogsflagga skall utöver vad som anges i 4§ föras *på eller invid stabsbyggnad som tillhör en enhet som ligger inom eller förfogar över lokaler inom en annan enhets kasernområde *vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl *vid salutbatteri *på marinens båtar *på bilar vid officiella besök. Den tretungade flaggan används numera endast av Kungahuset och som örlogsflaggaav Försvarsmakten samt, enligt föreskrift som regeringen bestämmer, av andra myndigheter som bedriver militär verksamhet. När en sådan flagga är befälstecken, markeras detta genom en särskild beteckning i övre inre fältet (SFS 1994:697). Tja, SFS 1994:697 hänvisar ju tillbaka till CerR FM... Då hänvisar jag till sidan 46 av CerR FM 1: Förordning om ändring i förordningen (1994:657) om användning av tretungadflagga, SFS 1995:427; utfärdad den 27 april 1995. Regeringen föreskriver att 1 § i förordningen (1994:657) om användning av tretungad flagga skall ha följande lydelse. 1 § Den tretungade flaggan används som örlogsflagga, förutom av Försvarsmakten, av Fortifikationsverket, Försvarets materielverk, Militärhögskolan, Försvarets radioanstalt och Statens försvarshistoriska museer. Notera mina understykningar i de stycken du citerat samt det jag citerat; 4 § gäller enheter tillhörande örlogsförband, inte FM i stort (vilket indikeras av 1 §); "Särskilda föreskrifter om användning inom FM" handlar alltså om hur enheter tillhörande marina förband sköter flaggningen när de rör sig utanför sina egna skolor/baser/regementen, inte att arméförband får bruka örlogsflagg. Det lustiga är ju att du inte hänvisade till 26 §... Rätt för förband att föra örlogsflagga i utlandet26 § Svenska förband som befinner sig utomlands får, efter medgivande av överbefälhavaren eller den han bestämmer samt i samråd med den mottagande staten och vid internationell tjänst i förekommande fall även berörd internationell organisation, föra örlogsflagga. Flaggan skall föras enligt vad som gäller i Sverige eller i enlighet med lokala bestämmelser efter beslut av den svenske officer som har högst tjänsteställning i området. ..vilken, om det nu finns ett medgivande från ÖB, skulle tillåta brukandet som i bilden, förutsatt att pöjkarna i och runt pebban tillhör marinen. Slut på mitt OT - åter till de vackra bilderna! Edited August 19, 2004 by Yxa Quote
Forumsledning Kimster Posted August 19, 2004 Forumsledning Report Posted August 19, 2004 Jag är osäker vad du menar Yxa Men som jag lärt mig och som jag även tolkar reglementet: -Det är inte tillåtet att bära örlogsflagga på fordon, t.ex. SISU eller PBV. Det som syns på bilden med högantenn skulle jag tippa på gå under regeln *vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl Örlogs- ordet är i detta sammanhang har inget med "Marina" enheter att göra, "örlogs-" är ett gammalt ord och synonym till "krigs-" vilket även berättats i den äldre tråden. Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 (edited) Jag är osäker vad du menar Yxa Men som jag lärt mig och som jag även tolkar reglementet: -Det är inte tillåtet att bära örlogsflagga på fordon, t.ex. SISU eller PBV. Det är godkänt på bilar, men stridsfordon är det inte godkänt för (såvida inte knugen eller annan medlem av kungafamiljen sitter i fordonet). Det som syns på bilden med högantenn skulle jag tippa på gå under regeln *vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl Dock endast om så är tillåtet av ÖB - har ÖB gett sitt medgivande så är ju allt ok. Örlogs- ordet är i detta sammanhang har inget med "Marina" enheter att göra, "örlogs-" är ett gammalt ord och synonym till "krigs-" vilket även berättats i den äldre tråden. Har du läst CerR? Jag vet den historiska betydelsen av "örlog" (ingår i grundutbildningen i flottan) men i CerR så påtalar de det moderna bruket där örlog är likställt med marin verksamhet. Varför skulle man annars differentiera mellan örlogsflagga och vanlig flagga? Edited August 20, 2004 by Yxa Quote
Forumsledning Kimster Posted August 20, 2004 Forumsledning Report Posted August 20, 2004 Det är godkänt på bilar, men stridsfordon är det inte godkänt för (såvida inte knugen eller annan medlem av kungafamiljen sitter i fordonet). Var står det ? Quote
KD803 Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Har du läst CerR? Jag vet den historiska betydelsen av "örlog" (ingår i grundutbildningen i flottan) men i CerR så påtalar de det moderna bruket där örlog är likställt med marin verksamhet. Varför skulle man annars differentiera mellan örlogsflagga och vanlig flagga? Örlogsflagga = tretungad flagga, används av hela Försvarsmakten. Flagga = vanlig rakskuren flagga. Båda flaggorna används av Försvarsmakten. På varje förband kan man ha flera flaggstänger, som alla kan ha svensk flagga hissad. Det är dock bara på en av dessa, vanligtvis den som står vid kanslihus motsv, som bär örlogsflagga. Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 (edited) Okej, läs igenom CerR Fm 1 från sidan 40 framåt så borde ni förstå varför jag propsar på att (i normalfall) endast marina förband skall använda örlogsflagg. Att den används vid FMs skolor och HK beror ju på att där finns representanter från flottan och att de därför skall representeras med örlogsflagg (se 6§). Jag är också litet fundersam över varifrån Kimster har fått att det är den ursprungliga definitionen av örlog som gäller i ett reglemente daterat 2003? Läser man i övriga delar så är det ju den moderna varianten som används - den enda gången man använder ordet örlog är ju i anslutning till flaggor och marina förband, aldrig i samband med andra förband som skulle falla under den "tradionella" definitionen av örlog. Skulle det inte heta Örlogsmakten annars? ;) Och var jag hittade notisen om fordon som kungen färdas i vet jag inte - jag såg det i CerR men nu när jag gick tillbaka för att försöka hitta det igen... nema. Spelar ingen roll dock då detta inte var en specifik poäng - jag höll ju med om att fordon normalt inte skall föra örlogsflagg. Min kommentar om att det skulle vara okej på SISU var menat som ett skämt, och har att göra med att SISUn ofta betäcknas som båt av sina belackare och att vi under BA05 hade ett befäl som "angjorde" main gaten och "blåste klart skepp" när han gled omkring i "sin" SISU. Edited August 20, 2004 by Yxa Quote
The Swede Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 CerR FM 1 2003 sidan 42: HistorikKorsflaggor fanns i Norden redan på medeltiden. När den svenska blågula korsflaggan tillkom har inte med bestämdhet kunnat fastställas. Den var emellertid allmänt i bruk som statsflagga från slutet av 1500-talet. Från början var flaggan tvärskuren eller tvåtungad. På Gustav II Adolfs tid började den tretungade användas. De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Av dessa framgick att örlogsfartyg och fästningar liksom svenska staten skulle föra tretungad flagga – örlogsflagga. Andra fartyg fick ej föra denna. Inom arméns flotta/skärgårdsflottan användes även en helblå örlogsflagga under tiden 1761– 1813. Bruket av flaggan hade från början rent praktiska syften. Den var ett nationalitetsmärke på haven och tjänade som sinnebild för den svenska statsmakten. I land kom den även att användas som beteckning på staten tillhöriga fästningar och andra byggnader. I dag är flaggan symbolen för vårt fosterland, vår frihet och vår nationella sammanhållning. Den tretungade flaggan används numera endast av Kungahuset och som örlogsflagga av Försvarsmakten samt, enligt föreskrift som regeringen bestämmer, av andra myndigheter som bedriver militär verksamhet. När en sådan flagga är befälstecken, markeras detta genom en särskild beteckning i övre inre fältet (SFS 1994:697). I övrigt används den tvärskurna flaggan. Sidan 45: Förordning om användning av tretungad flagga, SFS 1994:657; utfärdadden 19 maj 1994. Regeringen föreskriver följande. 2 § Försvarsmakten får meddela ytterligare föreskrifter om förande av örlogsflagga. Förordning om ändring i förordningen (1994:657) om användning av tretungad flagga, SFS 1995:427; utfärdad den 27 april 1995. Regeringen föreskriver att 1 § i förordningen (1994:657) om användning av tretungad flagga skall ha följande lydelse. 1 § Den tretungade flaggan används som örlogsflagga, förutom av Försvarsmakten, av Fortifikationsverket, Försvarets materielverk, Militärhögskolan, Försvarets radioanstalt och Statens försvarshistoriska museer. Sidan 47: Förande av örlogsflaggaAnvändning 4 § Örlogsflagga skall föras på flaggstång på eller invid kanslihus inom ett förbands eller skolas (motsv.) område samt på eller invid huvudbyggnad för myndighet enligt 1 §. Inom kasernområde (motsv.) får örlogsflagga endast föras på ett ställe. Örlogsflagga skall föras på flaggspel ombord på rustat örlogsfartyg. På sådant fartyg skall även en mindre örlogsflagga, örlogsgös, föras på gösstake i förstäven när fartyget är förtöjt eller till ankars. Örlogsgös får dock inte föras på ubåt eller vissa trängfartyg. Vad som i denna författning föreskrivs om örlogsflagga skall i tillämpliga delar även gälla örlogsgös. 5 § Örlogsflagga får inte föras på försvarsanläggningar om sekretessbelagda uppgifter därigenom kan röjas. Särskilda föreskrifter om användning inom Försvarsmakten 6 § Örlogsflagga skall utöver vad som anges i 4 § föras • på eller invid stabsbyggnad som tillhör en enhet som ligger inom eller förfogar över lokaler inom en annan enhets kasernområde, • vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl, • vid salutbatteri, • på marinens båtar, • på bilar vid officiella besök. Sidan 51: Rätt för förband att föra örlogsflagga i utlandet26 § Svenska förband som befinner sig utomlands får, efter medgivande av överbefälhavaren eller den han bestämmer samt i samråd med den mottagande staten och vid internationell tjänst i förekommande fall även berörd internationell organisation, föra örlogsflagga. Flaggan skall föras enligt vad som gäller i Sverige eller i enlighet med lokala bestämmelser efter beslut av den svenske officer som har högst tjänsteställning i området. Tretungad flagga kallas alltså allmänt för örlogsflagga inom försvaret. Det har i detta fallet inget med marinen enbart att göra. The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted August 20, 2004 Forumsledning Report Posted August 20, 2004 (edited) Okej, läs igenom CerR Fm 1 från sidan 40 framåt så borde ni förstå varför jag propsar på att (i normalfall) endast marina förband skall använda örlogsflagg. Att den används vid FMs skolor och HK beror ju på att där finns representanter från flottan och att de därför skall representeras med örlogsflagg (se 6§). Jag är också litet fundersam över varifrån Kimster har fått att det är den ursprungliga definitionen av örlog som gäller i ett reglemente daterat 2003? Läser man i övriga delar så är det ju den moderna varianten som används - den enda gången man använder ordet örlog är ju i anslutning till flaggor och marina förband, aldrig i samband med andra förband som skulle falla under den "tradionella" definitionen av örlog. Skulle det inte heta Örlogsmakten annars? ;) Och var jag hittade notisen om fordon som kungen färdas i vet jag inte - jag såg det i CerR men nu när jag gick tillbaka för att försöka hitta det igen... nema. Spelar ingen roll dock då detta inte var en specifik poäng - jag höll ju med om att fordon normalt inte skall föra örlogsflagg. Min kommentar om att det skulle vara okej på SISU var menat som ett skämt, och har att göra med att SISUn ofta betäcknas som båt av sina belackare och att vi under BA05 hade ett befäl som "angjorde" main gaten och "blåste klart skepp" när han gled omkring i "sin" SISU. Jag har läst CerRFM 1 2 3 4 osv förut.. och jag läste den nyss igen, lusläste Flaggdelen, men kan inte förstå varifrån du får att en örlogsflagga skulle representera bara flottister? Skulle flygvapnet och armén inte ha någon flagga menar du ? Fanns det flottister på K3 när jag låg inne.. isåfall var de jevligt undercover. Jag citerar "De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Av dessa framgick att örlogsfartyg och fästningar liksom svenska staten skulle föra tretungad flagga – örlogsflagga." Idag skulle jag kunna likställa ett regemente/förband som en fästning, och då alltså har det inte ett jota med att det finns nån från marinen i byggnaden. Jag menar då att tretungade flaggan - Örlogsflaggan representerar Försvarsmakten, och alla dess grenar eller varje gren för sig. Så var i §6 du ser att flaggan är representant för flottan/marinen kan jag icke förstå. Sen att Konungen eller någon annan general motsv åker bil vid OFFICIELLA BESÖK med örlogsflagga motsv. kan jag kanske förstå men inget annat fordon/stridsfordon motsv. (Jag vet att SISUn var ett skämt.. jag som var otydlig där) /edit gahh Swede bastard!.. fyy jag var ju först.. *mummel* dumma pansar*mummel* Edited August 20, 2004 by Kimster Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 (edited) The Swede, gå tillbaka och läs samtliga inlägg i tråden. Jag har redan citerat dessa paragrafer. Sedan kan man ju lyfta ur detta från ditt första citat: De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Det har ju ju ändrats litet i flaggförordningar och reglementen sedan 1663... ;) Angående Kimsters fråga: Så var i §6 du ser att flaggan är representant för flottan/marinen kan jag icke förstå. Jag tror du missförstod mig - min referens till §6 var angående att när "representanter" (i texten använder de ordet enhet men ger ingen fingervisning om hur storleken på "enheten" måste vara) från marina förband befinner sig vid andra förband och skolor så skall de använda örlogsflagg för att visa sin närvaro. Men för att återgå till bilden som inledde denna diskussion: Kan vi enas om att det är IG att föra örlogsflagg på stridsfordon då detta inte är godkänt i Sverige (såvida inte lokal chef på US tagit beslut på att köra eget race i AO:t)? Kan någon utöver den frågan svara på om tillstånd givits av ÖB för US att använda örlogsflagga enligt 26 §? Edited August 20, 2004 by Yxa Quote
The Swede Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 The Swede, gå tillbaka och läs samtliga inlägg i tråden. Jag har redan citerat dessa paragrafer. Men ändå verkar du inte ha förstått dom. ;) De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Av dessaframgick att örlogsfartyg och fästningar liksom svenska staten skulle föra tretungad flagga – örlogsflagga. Här jämställs tretungad flagga med örlogsflagga. Örlogsflagga, eller tretungad flagga förs av alla förband, staber och skolor inom FM, ej enbart av marinen. Där är den springande punkten i denna diskussion. The Swede Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 The Swede, gå tillbaka och läs samtliga inlägg i tråden. Jag har redan citerat dessa paragrafer. Men ändå verkar du inte ha förstått dom. ;) Förstå och tolka är två olika saker. CerR är dåligt skrivet på så sätt att de använder termerna örlogsflagga och flagga så pass nära varandra att de likställs med varandra. De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Av dessa framgick att örlogsfartyg och fästningar liksom svenska staten skulle föra tretungad flagga – örlogsflagga. Här jämställs tretungad flagga med örlogsflagga. Ja, enligt 1663 års regler. Dock hävdar jag att betydelsen och användandet ändrats sedan dess. Örlogsflagga, eller tretungad flagga förs av alla förband, staber och skolor inom FM, ej enbart av marinen. Där är den springande punkten i denna diskussion. Förs vid eller av? (Hänvisar till min tidigare kommentar om 6 §.) Men för att återgå till bilden som inledde denna diskussion: Kan vi enas om att det är IG att föra örlogsflagg på stridsfordon då detta inte är godkänt i Sverige (såvida inte lokal chef på US tagit beslut på att köra eget race i AO:t)? Kan någon utöver den frågan svara på om tillstånd givits av ÖB för US att använda örlogsflagga enligt 26 §? Quote
Nifelhel Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 (edited) Men för att återgå till bilden som inledde denna diskussion: Kan vi enas om att det är IG att föra örlogsflagg på stridsfordon då detta inte är godkänt i Sverige (såvida inte lokal chef på US tagit beslut på att köra eget race i AO:t)? Kan någon utöver den frågan svara på om tillstånd givits av ÖB för US att använda örlogsflagga enligt 26 §? Bara för att det inte är godkänt i sverige betyder inte per automatik att det är förbjudet att göra utomlands. [spekulation]Med största sannolikhet har dem fått godkänt av behörigt befäl. [slut spekulation] Troligtvis vet ingen här inne. Men maila HKV och fråga exp@hkv.mil.se, dem bör kunna ge svar på frågan. /Nifelhel som tror dem har fått godkänt att göra så Edited August 20, 2004 by Nifelhel Quote
Adam Wilhelm Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Ett befäl vid AMF 1 använde sig utav örlogsflagga på sin SISU i Kosovo. Han var väl medveten om att det inte var tillåtet, han ville bara visa att han var marinjär. Quote
The Swede Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Av dessa framgick att örlogsfartyg och fästningar liksom svenska staten skulle föra tretungad flagga – örlogsflagga. Här jämställs tretungad flagga med örlogsflagga. Ja, enligt 1663 års regler. Dock hävdar jag att betydelsen och användandet ändrats sedan dess. Titta då på sidan 45 där du har utdrag ur lagtexten. Även där likställs tretungad flagga med örlogsflagga. The Swede Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Men för att återgå till bilden som inledde denna diskussion: Kan vi enas om att det är IG att föra örlogsflagg på stridsfordon då detta inte är godkänt i Sverige (såvida inte lokal chef på US tagit beslut på att köra eget race i AO:t)? Kan någon utöver den frågan svara på om tillstånd givits av ÖB för US att använda örlogsflagga enligt 26 §? Bara för att det inte är godkänt i sverige betyder inte per automatik att det är förbjudet att göra utomlands. Läs mitt inlägg igen; det är till att börja med IG att använda örlogsflagg utomlands om inte vissa fordringar är uppfyllda, vissa av dessa nämnde jag (se understrykningar och nästa stycke) och samtliga finns att läsa i 26 §. Därutöver så är det i normalfall IG att föra örlogsflagg på stridsfordon (26 § hänvisar ju tillbaka till rådande regler i Sverige eller chefs beslut). För att brukandet på bilden skall vara godkänt så måste (om jag tolkat 26 § korrekt) följande skett: 1. ÖB har gett sin tillåtelse för US att använda örlogsflagg. 2. Högste svenske chef inom US har gett sin tillåtelse till förandet av örlogsflagg på stridsfordon. [spekulation]Med största sannolikhet har dem fått godkänt av behörigt befäl. [slut spekulation]Troligtvis vet ingen här inne. Varför inte - om folk var där och tog bilder varför skulle de inte också kunna veta varför de använde örlogsflagg istället för tvärskuren flagg (vilket var den flagga vi använde under IFOR-delen av BA05)? Och med den internationella kunskap vi har på detta forum så borde ju någon rimligtvis veta hur det kom sig att pebbor i Kosovo förde örlogsflagg. Hur är det i Afganistan och Liberia - örlogsflagg där också? Quote
Nifelhel Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 @Yxa Men maila HKV och fråga exp@hkv.mil.se, dem bör kunna ge svar på frågan. Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 De första bestämmelserna gällande svensk flagga utfärdades år 1663. Av dessa framgick att örlogsfartyg och fästningar liksom svenska staten skulle föra tretungad flagga – örlogsflagga. Här jämställs tretungad flagga med örlogsflagga. Ja, enligt 1663 års regler. Dock hävdar jag att betydelsen och användandet ändrats sedan dess. Titta då på sidan 45 där du har utdrag ur lagtexten. Även där likställs tretungad flagga med örlogsflagga. Hoppsan - jag menade inte att debatera huruvida den tretungade flagga går under namnet örlogsflagg, för där är vi ju ense, vad jag avsåg var att reglerna från 1663 om var örlogsflaggan skall föras inte är förenliga med hur vi använder den idag. Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 @Yxa Men maila HKV och fråga exp@hkv.mil.se, dem bör kunna ge svar på frågan. Mail skickat. Quote
Forumsledning Kimster Posted August 20, 2004 Forumsledning Report Posted August 20, 2004 Jag kan slå vad om att det finns ett tillstånd från ÖB att bruka örlogsflaggan i US på ETT ställe precis som det står i CerR FM, och den finns där för att den representerar den svenska försvarsmakten och inte några snubbar från marinen. Jag tror heller ingen här VET hurvida det tillstånde ser ut eller har sett det med egna ögon, förmodligen så sitter det i en pärm från 01 missionen hos Batch. Givetvis tänker jag ta reda på det från högre källor. Quote
Malaj Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Att det kan bli sådan diskussion om något som är solklart... Ett litet bidrag: Ordet "örlog" (eller örlig [mindre vanligt]) är numera att betrakta som ålderdomligt och betyder helt enkelt "krig" (både till lands och sjöss). Sv Akademins Ordlista Flaggning på bilar? Jodå. Allmän flaggning kan göras med tvärskuren flagga på bilar, bussar och spårvagnar. Flaggan kan då fästas i sidoflyglar, framkant på tak eller takräcken. Ceremoniell flaggning på fordon har särskilda regler (Utrikesdepartementets protokoll samt Stiftelsen Sveriges Nationaldag och Svenska Flaggans Dag: A. När HMK och/eller HMD åker bil i officiella sammanhang för bilen tretungad flagga med stora riksvapnet och detta på båda framflyglarna. B. Då andra medlemmar av kungliga huset åker bil i officiella sammanhang för bilen tretungade flaggor med lilla riksvapnet. C. ÖBs bil för i dessa sammanhang örlogsflaggor. D. I alla övriga fall förs tvärskurna flaggor. E. Då utländsk officiell hedersgäst åker i samma bil som HMK och/eller HMD, förs den utländska flaggan på hedersplats (höger). Finns särskild flagga för exvis statschef förs denna. F. Åtföljs utländsk gäst inte av svensk representant, förs utländsk flagga på båda flyglarna. ----- Solklart, va' det ja! Quote
Robban Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Vad gäller dannos bild så var jag i plutonen i fråga under KS03 tillsammans med honom. Flaggorna fördes på initiativ av vår plutch och stf plutch (båda från AMF). Beslutet godkändes av kompch, och som även han använde flaggan vid diverse tillfällen. Quote
Yxa Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Vad gäller dannos bild så var jag i plutonen i fråga under KS03 tillsammans med honom. Flaggorna fördes på initiativ av vår plutch och stf plutch (båda från AMF). Beslutet godkändes av kompch, och som även han använde flaggan vid diverse tillfällen. Tack för svaret! Knäpp på näsan för Nifelhel och hans bristande tilltro till forumets förmåga att bistå med aktuell information. Nifelhel --> <-- Yxa ;) Quote
SFC Posted August 21, 2004 Report Posted August 21, 2004 (edited) Om man tittar på bilden som utlöste den här diskussionen, skulle inte användandet av tretungad flagga kunna härledas till följande: Användning4§ Örlogsflagga skall föras på flaggstång på eller invid kanslihus inom ett förbands eller skolas(motsv.) område samt på eller invid huvudbyggnad för myndighet enligt 1§. Särskilda föreskrifter om användning inom FM 6§ Örlogsflagga skall utöver vad som anges i 4§ föras *på eller invid stabsbyggnad som tillhör en enhet som ligger inom eller förfogar över lokaler inom en annan enhets kasernområde *vid tillfällig förläggningsplats som står under militärt befäl *vid salutbatteri *på marinens båtar *på bilar vid officiella besök. Jag är ganska så övertygad om att ÖB har gett US tillstånd att föra denna flagga. Eller är jag ute och cyklar nu? /SFC - Vars kunskaper inom det ceremoniella området har en del luckor... Och vars förmåga att läsa har en del brister, Kimster hade redan konstaterat samma sak... Edited August 21, 2004 by SFC Quote
danno Posted August 22, 2004 Report Posted August 22, 2004 Jag utvecklar Robbans svar lite (hej förresten). Jag är ganska säker på att ÖB inte gett oss tillstånd att föra den tretungade flaggan men det som från början var en plutonsgimmick (otillåten sådan) blev tillslut ett kännetecken för hela SL/KS03. Om någon över kompch formellt godkänt det vet jag inte men jag betvivlar det. Det framfördes inte några klagomål från CO (motsv) så vi körde helt enkelt på. Grundhistorien är att våra två plutch kom från Amf och eftersom Sisun är amfibisk skulle den självklart kallas för båt. Genomgående för plutonen gällde urlastning och inte avsittning med flera udda sjötermer. På amgruppen hade vi till och med ett litet ankare som vid varje gruppering lades ut... Quote
Recommended Posts