Vinter Posted August 11, 2004 Report Posted August 11, 2004 Uj uj jag känner mig plötsligt grovt kränkt, skall nog stämma staten på några miljoner för "tortyr".
Swed65 Posted August 12, 2004 Report Posted August 12, 2004 Ett litet klipp från dagens Metro Inte Amnestys uppgifter FÖRTYDLIGANDE I gårdagens Metro berättade vi att svenska värnpliktiga torteras. Dessa uppgifter kommer inte från Amnesty, vilket rubrik och löpsedel kunde tolkas som. Amnesty har enbart kommenterat Metros uppgifter om att tortyrliknande övningar förekommer. METRO
Guest J-Star Posted August 12, 2004 Report Posted August 12, 2004 A: Rubriken. Tortyr? Ett ganska kraftigt ord för en sådan sak. Den borde setts över innan tryck. Om "Arbetarbröder" med tillbehör är tortyr, vad är då tänger i kombination med naglar, eller piskor under fotsulor? Eller systematisk våldtäkt? Ogiltigt argument. Det är som att påstå att stöld inte är ett brott eftersom det finns våldtäkt och mord. /J
Guest J-Star Posted August 12, 2004 Report Posted August 12, 2004 Ett litet klipp från dagens Metro Inte Amnestys uppgifter FÖRTYDLIGANDE I gårdagens Metro berättade vi att svenska värnpliktiga torteras. Dessa uppgifter kommer inte från Amnesty, vilket rubrik och löpsedel kunde tolkas som. Amnesty har enbart kommenterat Metros uppgifter om att tortyrliknande övningar förekommer. METRO Dags att stänga tråden då kanske? /J
Fk Satan Posted August 12, 2004 Report Posted August 12, 2004 Undra ifall jag är utsatt för tortyr när grannen lyssnar på "allsång på skansen" på max-volym varje tisdag kl 20:00? eller ifall jag är utsatt för tortyr när grannen har fest och spelar sin skitmusik om å om igen? Eller blev jag utsatt för tortyr när man hörde hur hotell-grannarna låg och gökade nu på semestern?
Adam Wilhelm Posted August 12, 2004 Report Posted August 12, 2004 Eller blev jag utsatt för tortyr när man hörde hur hotell-grannarna låg och gökade nu på semestern? Endast om det var Ful-Bert och Stygg-Ulla. Sånt kan ge en mardrömmar. ;)
Särimner Posted August 14, 2004 Report Posted August 14, 2004 Eller blev jag utsatt för tortyr när man hörde hur hotell-grannarna låg och gökade nu på semestern? Förlåt, vi visste inte att du var där... ;)
facit Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Satt å läste tidningen precis på tunnelbanan. Intressant, men som vanligt känns det lite som om det civila samhället inte riktigt förstår sig på det militära. Mycket klokt sagt. Vi knäppisar på det här forumet kanske inte reagerar så värst då vi sett det, vet vad det innebär och att det görs för vår egen skull. Men för en civil kärring som får höra att hennes barnbarn fick stå upp fler timmar med en huva på huvudet "psyktorterandes" med en vers som går om och om igen låter detta "skrämmande". Vi får faktiskt inte glömma bort civila tolkar sådana här saker annorlunda än vad vi gör. Berätta om en fångövning till närmaste bekant som ej har erfarnheter av militär utb och se deras reaktion. Sen är det juh inte så heller att folk inte redan har fördommar mot oss. Förövrigt är amnesty en organisation jag respekterar, hade det inte varit för dom hade jag inte suttit och skrivit detta inlägget. ps: Ställer in mig i som medskyldig i krigsförbrytarledet med Dedicated. ;)
Guest den bittre Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 samt korrekturläsare går till..
Vinter Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Jag vet förästen en värnpliktig som drabbades av klaustrofobi efter fångförhören(dom spårade visst ur, då dom värpliktiga var lite för utmattade) han tvingades åka tåg istället för att flyga. Undrar om aftonbladet skulle gotta sig i den historian.
dxl Posted August 29, 2004 Report Posted August 29, 2004 Så när Amnesty hävdar att vår försvarsmakt har tortyrLIKNANDE övningar så blir det ramaskri hos vissa personer? hmm Vad är det man vill förbereda personen på om inte att utsättas för förhör där eventuell tortyr kan ske? Att vissa sedan tycker det är märkligt att inte alla svenskar kan ALLT om försvaret och att allmänheten inte förstår att det inte alls är så farligt att deras 18 åriga söner och döttrar i becksvart mörker dundrar fram i 40 knop eller att det finns hur många psykologer och sjuksköterskor som helst med när deras son eller dotter utsäts för tortyrLIKNANDE förhållanden? Jag undrar ibland vem som är dummast och mest ignorant MÖPEN eller kvällspressen. (ja jag skulle nog kalla mig för MÖP)
breach Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Fråga: Brukar psykolog(er) vara med under/vid fångförhörs övningar?
Vysotskij Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Håller med J-Star. Har kommenterat sakfrågan på annat håll i forumet, då den diskuterats tidigare.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.