Jump to content

Svenska värnplikiga torteras

Bellum

Recommended Posts

Guest Dedicated

Inte ett enda jäkla ord om alla läkare, sjuksystrar etc som är inblandade den här typen av övningar och vilka rigorösa bestämmelser som gäller.....sensation-hysteri. Dessutom är jag numera "krigsförbrytare" då jag deltagit i fångtjänstövningar och faktiskt tagit vpl till fånga och varit "elak" mot dem och "kränkt" dem. Har dessutom SKJUTIT på dem, och DET FÅR MAN JU INTE!

Om Amnesty tycker att vi är elaka när vi utbildar vpl i fred, så borde dom kanske ägna sig lite åt vad fienden kommer att använda för metoder i krig.

Bull...säger jag om det här... :dong:

Guest Lt. Payne

Amnesty, De tror att världen består av små snälla keruber...

Det är nästan lika korkat som regeln:Skjut för att såra, inte döda.

Har själv varit utsatt för fångförhör av Danska Patruljekompaniet under en övning. Det är nog inget jag är särskilt sugen på att prova igen. Men det var en upplevelse..

Guest J-Star

Tre saker (som riktar sig till de som har svarat och som kommer att svara):

1) Artikeln är utformad enligt reglerna. Hur mycket ni än tycker illa om den så har det givits gott om utrymme för svar från tolkskolan.

2) Amnesty gör ett bra och framförallt livsnödvändigt jobb. Att då börja ösa skit på dem för en enda artikel som kliar i röven är obefogat och djävligt omoget.

3) Jag tycker inte heller om artikeln. Mycket mer hade kunnat skrivas.

/J

Guest Dedicated
2) Amnesty gör ett bra och framförallt livsnödvändigt jobb. Att då börja ösa skit på dem för en enda artikel som kliar i röven är obefogat och djävligt omoget.

I så fall tycker jag att Amnesty, innan de börjar dra i stora alarm-klockan, kollar upp läget ORDENTLIGT! Samt ägnar sig åt att verkligen göra sitt jobb där det verkligen behövs. KRAFTSAMLA!

Om detta mitt inlägg får du tycka precis vad du vill, käre J-Star!

Guest Lt. Payne

Amnestys anti-Israeliska inställning har du missat, också.

Omoget? Jämfört med din kommentar om irritation i en kroppsöppning? Knappast.

Håller med dig Bellum! Samma artikel finns i dagens Metro här i Göteborg och det var ingen krispig artikel att läsa på spårvagnen i arla morgonstund...

Bara som en sån sak att de jämför de verkliga förhållandena på Guantánamobasen med svenska försvarsmaktens övningar är sjukt även om det är liknande metoder som används i övningssyfte. Man måste kunna skilja på verklighet & övning...

helt utan förvarning,

tillfångatas och förs till en

isolerad plats, förses med svart

huva och sedan utsätts för förhör

under minst ett dygn då de inte

tillåts att sova

Inför övningar har man alltid genomgång av SÄK-I rörande denna typ av övningar. Fortsätter ma natt läsa i SÄK-I (Säk-I G U2 Kap26) hittar man följande.

5. Bestämmelser för fångövning. - Fångövning får inte pågå längre än 24 timmar.

Artikel:" För att hålla dem vakna spelas hög musik."
SäkI:

Ljudnivån i fångfålla får ej överskrida 75 dB.

tillägg>

De gånger jag har varit med på denna typ av övningar anser jag inte att det har gått över gränsen, informationen innan och efter övningarna har varit mkt bra. Vidare har man när som helst haft möjlighet att använda ordet KONTAKT! för att därefter säga till övningsledaren "Jag vill avbryta detta" så har man fått avbryta övningen. Vidare har det varit bra info innan övningen om att man kan när man vill avbryta övningen.

Tycker att det är synd att journalisterna inte kontrollerade bakgrundsfakta osv. Men å andra sidan så har journalisten (Amnestys) lagt upp en straffspark ifall FM väljer att svara på denna kritik.

Guest J-Star

Amnestys anti-Israeliska inställning har du missat, också.

Omoget? Jämfört med din kommentar om irritation i en kroppsöppning? Knappast.

Ställt gentemot ditt svammel om keruber så tycker jag att nivån var väl anpassad efter de inlägg som kritiken riktade sig emot. Det var knappast jag som satte nivån på tråden... utan det var (bland annat) du. Om du då får samma skit tillbaks som du själv hävde ur dig tycker jag knappast att du skall gnälla. Eller var det inte kul att bli behandlad så som du själv behandlar andra?

/J

Ja där sjunk mitt förtroende för amnesty ännu mer. Har själv blivit utsatt för fångövningar ala försvarsmakten. Kanske inte de mest extrema som detta land har skådat men ändå. Det värsta var väl att jag lyckades krossa en yoghurt i fickan och fick tillbringa flera timmar i en huva och samtidigt vara indränkt i jordgubbsyoghurt. (Fast befälen fick en rolig överraskning när de försökte visitera mig ;) )

Innan hade jag fått en bra utbildning om folkrätt eller iallafall en tillfredställande. Steget till att själv börja tortera fångar under krigstid kommer därför ligga på hur bra utbildning du får på vad du INTE skall göra. Inte pga om du har haft en "mild" fångövning. Av de människor som suttit i riktig fångläger kommer nog skratta åt hur mesiga våra fångövningar egentligen är.

Vi utbildar soldater för krig. Och våra fångövningar är ett steg mot detta. Dessutom hjälper det soldater att motiveras till att inte bli krigsfångar...

Sedan angående Amnesty. De är en organisation som inte lever som de lär. De förutsätter t.ex. att alla poliser är skyldiga tills motsatsen bevisas. Nej en flummorganisation är vad de är. Som säkert bidrar till nått positivt i diktaturländer. Men i västvärlden har de oftast sådann torka på myndighetsövergrepp att de numera måste klanka ner på våra fångövningar...

Guest Elstot

Satt å läste tidningen precis på tunnelbanan. Intressant, men som vanligt känns det lite som om det civila samhället inte riktigt förstår sig på det militära.

När jag satt där å läste kom det kontrollanter. Fan, 800 kr fattigare. Och på sista stationen också. Bara jag som har sån otur. :(

Inte för artikeln är skriven i metro eller GP eller nån annan mediakälla. Utan för att de överhuvudtaget har tagit upp ämnet med media. Det var troligen Amnesty som kontakta journalisten och inte tvärt om.

SVENSKA SOLDATER utsätts för

samma tortyr som fångarna på

Guantánamobasen på Kuba, anser

Amnesty, som nu riktar skarp kritik

mot försvarsmaktens övningar.

– Det är mycket allvarligt att

värnpliktiga män och kvinnor utsätts

för förnedrande och

omänskliga övningar. Risken är

stor att de kommer att använda

samma metoder mot fångar i en

krigssituation, säger Elisabeth

Löfgren, pressekreterare vid svenska

sektionen av Amnesty.

Där har du varför mitt redan låga förtroende sjunk ännu mer.

Guest Dedicated

– Det är mycket allvarligt att

värnpliktiga män och kvinnor utsätts

för förnedrande och

omänskliga övningar.

Det jobbigaste är nog att man efter fångtjänstövning inte kan låta bli att gå omkring och gnola på "Arbetarbröder"......nästan lika jobbigt som att gnola signaturen till "Alfons Åberg"!

Guest J-Star

Tja... jag tycker fortfarande att det vara banne mig inte mycket som krävdes för att rucka ditt s.k. förtroende. En enda persons uttalande, riktat mot en helig ko, citerat i en dagstabloid... och för det så har du helt plötsligt inget förtroende för Amnesty? Give over... :P

/J

När jag satt där å läste kom det kontrollanter. Fan, 800 kr fattigare. Och på sista stationen också. Bara jag som har sån otur. :(

Otur? Inte mer otur än Tony Olsson hade när han blev infångad. För ingen hade väl tvingat dig att inte betala för resan?

Guest J-Star
Ber om ursäkt för mitt svar, J-star. Jag kan va en surgubbe ibland. ;)

Finns egentligen ingen anledning för mig att märka ord.

Hey, no sweat. ;)

/J

J-star jag skrev

vilket betyder att det redan var lågt då brukar det oftast inte kräva lika mycket för att få det att sjunka. Hade jag haft nått högt förtroende för dem så hade det förmodligen krävts mer för att sänka det.

Och Friberger, du fick vad du förtjäna ;)

Åjo inte hjälper det att kasta smuts på amnesty, dom gör ett såpass bra jobb i andra delar av världen så det jämnar ut sig.

Det jag reagerade på var främst tre saker:

A: Rubriken. Tortyr? Ett ganska kraftigt ord för en sådan sak. Den borde setts över innan tryck. Om "Arbetarbröder" med tillbehör är tortyr, vad är då tänger i kombination med naglar, eller piskor under fotsulor? Eller systematisk våldtäkt?

B: Amnesty befarar att de svenska soldaterna skulle kunna komma att använda metoderna på riktigt! Jag vill inte avslöja innehållet i en sådan övning för de här på forumet som ännu ej genomfört en, men ärligt talat? Ni som varit med, innanför eller utanför huvan: Skulle "nummer 4" i tjugo minuter få någon att tala i ett skarpt läge???

C: Kommentaren från tolkskolan var illa genomtänkt. Som vanligt med militärer och media så talar de helt olika språk. Han borde ha understrukit ett antal gånger att övningen sker med inblandning av behörig personal, under rigorösa säkerhetsföreskrifter och med all möjlighet för "fångarna" att avbryta när de vill (eller läkaren anser så)

Han borde helt enklet ha pratat "dagisspråk" med journalisterna!

C: Kommentaren från tolkskolan var illa genomtänkt. Som vanligt med militärer och media så talar de helt olika språk. Han borde ha understrukit ett antal gånger att övningen sker med inblandning av behörig personal, under rigorösa säkerhetsföreskrifter och med all möjlighet för "fångarna" att avbryta när de vill (eller läkaren anser så)

Jag misstänker att det kan vara så att medierna (Aftonbladet, Metro) sållar bort viss information, för att få det att låte hemskare än det i verkligheten är.

Jag har ingen erfarenhet själv av tortyr, men misstänker att man kommer i psykisk obalans efter sådan behandling. Hur många av de vpl drömmer mardrömmar om fångtjänstövningen? Troligtvis få. edit: Det vore väl en sak om många vpl som genomfört övningen söker vård för psykiska besvär, då kan man börja snacka om att det är olämpligt.

Jag misstänker att det kan vara så att medierna (Aftonbladet, Metro) sållar bort viss information, för att få det att låte hemskare än det i verkligheten är.

Jag har ingen erfarenhet själv av tortyr, men misstänker att man kommer i psykisk obalans efter sådan behandling. Hur många av de vpl drömmer mardrömmar om fångtjänstövningen? Troligtvis få. edit: Det vore väl en sak om många vpl som genomfört övningen söker vård för psykiska besvär, då kan man börja snacka om att det är olämpligt.

då jag har flera kamrater som genomfört övningen samt känner en som lett/leder sådana övningar så kan jag tro att journalisten inte ljuger utan sållar bort info som:

säkerhetsgenomgång före övning

möjlighet att bryta övning på eget bevåg

genomgång efter övning med tillhörande avlastningssamtal

då jag har flera kamrater som genomfört övningen samt känner en som lett/leder sådana övningar så kan jag tro att journalisten inte ljuger utan sållar bort info....

Tja, viss info är fel. Exempelvis hur länge övningarna pågår. Sen ges det intryck av att det bara är jägarförbanden som sysslar med detta. Det är också fel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...