Jump to content

Broar

Ing

Recommended Posts

• BlåGul -1

Skriver bara kort här nu. Foxtrot frågade om det bl.a. och jag tycker det passar bättre här.

Ponton100 (P100) Pontonbro/färja.

fyrkantiga klossar med hakar i nederkant och bultas ihop i överkant. Inte särskilt snabb-byggd, men den fungerar väl bra när den väl finns där. Har, om jag inte förstod det fel, utgått ut organisationen. VV tog över den.  (provbyggt den 1 gång själv)

Ponton/DäcksBro200 (P/DB200)

Betydligt mer avancerad pontonbro/färja

Sänks ner i vattnet från lastväxlarflak på lastbil och vecklar i vattnet ut sig till hel körbanebredd.  

Sådär, EOD, jag ändrade lite, men har för mig att Ponton fortfarande går att säga om den?  

Krigsbro4 (KB4) Snabb-byggd helt handbyggd "liten" bro. Klarar väl dock uppemot 50 ton.. så "liten" får man väl se som man vill. aldrig sett den irl.

(KB5)  snabb-byggd bro, byggs helt maskinellt. En lång grundbalk som fälls ut över "avbrottet", därefter skickas farbana m.m. ut över den.

(KB6) Utveckling av KB5. går att bygga "hur lång som helst" genom att man kan fästa stödben på undersidan. Vete fasen om den finns "reglementerad" ännu, men den är nog på G.

(KB7) Om jag inte minns fel så är det en mycket snabb-byggd bro. Fälls ut över avbrottet = klart. Fäst på en T55-strv.

Järnvägskrigsbro (??) Finns (fanns?) flera olika, allihop enormt stora och starka. Krävs maskiner vid bygget, aldeles säkert t.o.m. lyftkran.

BalkBro2 (BB2) Icke snabb-byggd bro. Funderar dock som lego, att man kan smälla upp i princip vad som helst av den. Uppbyggd av sidoramar i fackverkskonstruktion och balkar som löper tvärs över, som man sedan lägger körbanan på.

Tja.. får väl ta med "min" bro också, den enda jag hade direkt utb. på. Och den finns inte ens ännu i FM.

Mabay military bridge (?) (MMB!)  

BB2:s elake storebror. Liknande fackverk, fast större. Till stor del maskinbyggd, d.v.s. man lyfter inte rampaket på 2,5-3 ton för hand. Går, såvitt jag vet, inte att bygga ut på samma sätt som man kan med BB2.

--

Blev kanske inte så kort, men det blev kort om varje bro. Frågor, kommentarer? Jag kan mycket väl ha fel på något efterssom jag inte byggt så väldigt många av dem.

Såja, fick man ändrat en aning, efter att ha läst hos.. jo, en EOD:are!!  jaja..   :)

Undantaget östbron på T-54 (eller -55) så är väl svenska Ing hyfsat sårbara när de väl håller på o bygger. Vad gäller Ing 2 så är det väl endast närskydd som har Pbv 401:or. O de klarar endast splitter, knappast direktbekämpning (undantaget lättare ehv då).

Vi hade lite minisprängtjänst på en max 1 kg:s minisprängplats, på sjön bakom så höll grabbarna på Ing 2 på o bygga bro (gissar på KB6, inte helt säker dock). Nåväl. En fet björk som redan var lite misshandlad så att den spruckit upp lite, och ett kg sprängdeg som placerades i en grop under. Wohooo vad splitter det blev som flög ivåg långt över våra huvuden o så ner i sjön. Farligt nära brobyggarna landade en hyfsad bit såsom jag uppfattade det. De blev inte alls glada o nån snubbe från skjutsäkerhetsavdelningen kom o frågade ut vårat befäl om han veeerkligen följt regelboken till punkt och pricka.

Hm. Reagerar brobyggarna av lite träsplitter. Hur skulle de må av lite 250 kg:s flygbomber från fi? Eller lite granatbeskjutning?

Har de väl börjat bygga så kan de knappast flytta på sig i första taget om de blir lokaliserade. Verkar som att t.ex. engelsmännen har tagit det här hotet på större allvar, de har ju "armored engineer corps":es och dyl.

Måste säga att ingenjörstrupperna verkar vara en jäkligt intressant gren av Armén. Finns ju allt smått och gott att pyssla med.

Vilken av de broar du räknade upp finns det flest av i FM skulle du gissa. Tror du "ingenjörskapaciteten" inom försvaret är undermålig eller tillräcklig?

Går någon av dessa broarna att byggas utan att man har en sprängd bro att "bygga på" om man säger så... Alltså utan brofästen?

Hälsningar, Foxtrot Lima

• BlåGul -1

Det börjar finnas det mesta inom Ing nu ja, jag har för mig att någon snackade om grk, men det vete fåglarna asså...  

Kapaciteten och hur många broar det finns.. vet inte. BB2 lär det finnas i mängder, om de inte hystar väck sådant. Både BB2 och järvägskrigsbro står, om jag inte förstod det helt fel, utställda i landskapet. Ofta då i närheten av där de kan tänkas behövas. Byggda på ett jäkla finurligt sätt står de förrådsställda som hus, och när man de ska bygga bron plockas väggar och tak bort. Därefter är det bara att börja plocka delar. Jag tror att de till och med satt i något sånär rätt ordning i bygget.

Jo, det var om broarna går att bygga UTAN ett tidigare brofäste. Jo, det går. Tror inte att det är någon av dem som verkligen behöver ett riktigt fäste, men det underlättar ju. Dessutom vet man att det håller om man börjar bygga på ett tidigare brofäste.  Det är VÄLDIGT många ton/m² det handlar om när man ställer dit en bro. vi kan säga, högt räknat 6m² på varje sida av bron. På det kommer bron, säg >50 ton. Sedan kommer en last, upplastad strv, ca. 104 ton till. Det är inte bra om det börjar röra på sig.

Oj, här är ju en annan kung.....och jag hatar broar!!!

Ing: P200, tror du menar DB 200 (däcksbro 200) sedan kan du ju faktiskt lägga till att KB ing2 00/01 har rekordet för bygge utav 100 ponton-100 (skämtar bara :P)

LonelyDwarf: Den är aldrig kul när grejer kommer flygande mot en, specielt om man inte räknar med det... Hade det varit Amröjare så hade de inte reagerat. Det är ju jobbigt att gå i skydd när man spränger + att du ser bättre om du står kvar => Amröj fruktar inget va det gäller sprängning ;)

Foxtrat Lima: Kan faktiskt tänka mig att ing trupper är rätt så allround vad det gäller ing uppgifter vill säga.

KB5 och KB6 är i första hand byggda för att använda befintliga brofästen men det borde gå och bygga på andra ställen om man gör ett ordentliget under arbete.

BB2, P100, DB200, KB4 och KB7 är gjorda för att kunna läggas var som helst.

EOD

Vilken bro är minst tråkig att bygga? De vi hade bäst kontakt med på Ing 2 var väl KB eftersom de ryckte in samtidigt som oss, o vi gjorde GSU:n tillsammans, låg på samma kompani o.s.v. Dem tyckte det var skittråkigt att bygga bro o att hamna på sån pluton var ingen höjdare. Närskydd, ledning o dyl verkade dock vara lite prioriterat.. förmodligen eftersom de hade pansar o sånt alltid är lite kul.

Bygga bro är rent ut sagt ett jävla slit.

Anledningen att folk väljer(och då tänker jag mest på KB som har ett val) är att bygga bro är ju inte allt de gör. Fördröjningsstrid utgör den största delen, spränga väg utgör en del av det t.ex. och det är ju alltid kul att spränga!!

kustraskvagbanksprang4komp.jpg

EOD

Ps. Ing, ja nu när du säger det.... Det är något roligt med att när man lägger bro med den så heter den DB200 och använder man den som färja så kallar man den för P200 eller något. Ber om ursäkt :D Ds.

Även en pansarslusk som jag har byggt bro minsann.

Jag låg på pansarskyttepluton på stridsvagnskompani (På den gamla goda tiden innan dom tog bort 5:e psk från strvkomp)

Vår huvuduppgift var att skyddda flank åt strvkomp anfall.

Utöver det hade vi som uppgift att bygga bro åt bataljonen.

Vi byggde KB4 med hjälp av en bromatrielgrupp som inte gjorde annat än att köra fram brodelarna med lastbil och visa vart bron skulle byggas.

Själva byggandet var vår uppgift.

Det var riktigt kul att bygga KB4, förutom på repövningen när vi byggde den över ett jävla dike på Elmafältet i Strängnäs.

Diket var väl en halvmeter djup och det gick lastbilsspår precis där vi skulle bygga.

Den gången tog det fyra timmar att bygga broH-Et.

Dock så var det hockeyVM samtidigt så det var bara att ratta in Ra145 på kanal 67.75 :D

The Swede. "Vår huvuduppgift var att skyddda flank åt strvkomp anfall." Hur gick det till när ni höll på att bygga då? Alltså rent organisatoriskt. O eftersom det tydligen inte är så längre som på den gamla gode tiden så kan du väl lika berätta hur det var tänkt. Antar att ni inte kunde skydda nån flank då precis.

Panssaridivisioona eteenpäin som man sa på den gamla goda tiden (syftar fortfarande på din goda smak vad gäller avatars).

Det är väl inte så svårt att räkna ut.

Bataljonen kan inte anfalla om inte vi bygger en bro.

Därför skyddar ju dom oss när vi bygger, eller hur?

När sen bron är byggd fortsätter anfallsrörelsen och vi återupptar vår uppgift att skydda Strvkomp.

• 1 year later...

Så skickar vi upp denna topic ett par sidor då :alien:

Jag har Ponton100, KB4 och KB5 på min meritlista. Ja, iofs har jag väl aldrig byggt KB5, men jag var delaktig med att lossa/lasta pallning ett par gånger :)

Någon skrev att KB5 behövde gamla brofästen motsv, men inte KB4. Det går inte ihop enligt mig. Jag anser att det är ungefär samma bro, eller i alla fall att båda behöver schyssta stöd på båda sidor, inte nödvändigtvis ett gammalt brofäste. När vi byggde KB5 funkade det mycket bra med ett par kubik grus, så det behövs inte cement eller liknande.

Det var förresten två dagar under hösten 02 som befälen inte visste vad vi skulle göra, så de lade in BB2-bygge till hela plutonens förtret, inte minst hos mig. Plutonen hade sån där beredskap på att åka iväg om något hände, och hela plutonen utom sjukvårdaren (saknar skyddsvaktutb) fick åka till Tingsryd för att leta bortsprungen farbror. Jag fick istället assistera kompanisjv med utb år 7,5-mån.sold :)

Men brobygge är trevligt faktiskt, men det kan vara slitet att bygga KB4 när det är över 30 grader varmt, och ingen lättnad i klädseln får göras

Hur är det med KB7, vissa säger att den utgått. De och deras Brobv 971 (?) ligger i stolpladorna på P4 medan jag såg att P7 hade med sig en upp till Skövde på ASÖ03.

Det var ju en 122 som fick bron att vika sig med personskador som följd. Har P4 slutat med den för att den är för vek för 122 men P7 har den för att den håller för 121? För det skall väll finnas en broläggare per strv-komp?

Och Brobv 941 (?) har den utgått?

The Swede, jag vet att du vet att KB5:an på Ing2 hade byggförbud under 02. Har du någon aning om vad den blivande KB5-plutonen hade pysslat med om bron hade fortsatt vara belagd med byggförbud? Hade ju varit ganska snopet att ligga på KB5-plut med bygga KB4 istället :alien::)

OK, då kanske det bara är svårt att få 122-besättningarna att åka på KB7 då...

Det är ju rätt omständiga säkerhetsbestämmelser när man åker över bro med strf. Ingen stridsutrustning och uppluckat. Fast det hjälper ju inte mycket om man hamnar uppånner som 122:an i Skövde.

EDIT: Vilken sorts bro ligger bakom kasern 1 på P4, den som går till garageområdet? BB2?

Edited by Mats

• BlåGul -1
-The Swede

Det var ju en väldans tur att man slapp bygga BB2 istället för KB5. Iofs har jag inte byggt BB2, men man har ju hört talas om den om man säger så.

Tyvärr har jag inte fått vara med på något BB2-bygge, vi hade bara dess elaka storebror att leka med.

KB5 är ju bara massa hydrualik.. fy. :)

Men visst blir de väl vackra:

onespan_big.jpg

http://www.baileybridge.com/

*vill*

:baskerPa:

Om du menar balkbron så är det väl enligt följande.

Den byggs på fast mark och skjuts sedan ut av hjullastare(?) eller beväringarna, när varje sektion är färdig. 8-/

När den sedan ligger på plats så kompletteras den med däcket, alltså körbanan.

cantilvr_big.jpg

Här ser man ju att den hänger fritt i luften, men det måste krävas lite mothåll så den inte tippar. :huh:

Edit: Bron i Ings inlägg är tamfan det vackraste jag någonsin sett.

"It´s a beautiful bridge and it will be there."

-Oddball

La även till bild och korrigerade stavningen.

Edited by mace

• BlåGul -1
Om du menar balbron så är det väl enligt följande.

Den byggs på fast mark och skjuts sedan ut av hjullastare(?) eller beväringarna, när varje sektion är färdig.  8-/

När den sedan ligger på plats så kompletteras den med däcket, alltså körbanan.

Här ser man ju att den hänger fritt i luften, men det måste krävas lite mothåll så den inte tippar.  :huh:

Edit: Bron i Ings inlägg är tamfan det vackraste jag någonsin sett.

"It´s a beautiful bridge and it will be there."

-Oddball

Yepp. Mothållet finns där, i form av en bro. :)

"nosen", d.v.s. den del som hänger fritt byggs lättare än själva bron som fortfarande står på stranden, så det går att skjuta ut den en bra bit (förhoppningsvis ända till andra stranden :D) innan det börjar vippa.. Går ju att lägga på körbana m.m. som motvikter innan man lanserar/skjuter ut bron också.

fig_3.gif

http://www.baileybridge.com/info.htm

Edited by Ing

Okej, tackar Ing för svaret.

Så förutom att man ska kunna montera ihop en sån där så krävs det viss grundläggande kunskap i fysik. 8-/

Måste bli jobbigt om den skulle börja vippa.

Edit: Så du menar att hela bron byggs innan den skjuts ut. Då är det helt plötsligt en hel massa ton som måste flyttas. :huh:

Edited by mace

Så förutom att man ska kunna montera ihop en sån där så krävs det viss grundläggande kunskap i fysik.  8-/

Edit: Så du menar att hela bron byggs innan den skjuts ut. Då är det helt plötsligt en hel massa ton som måste flyttas.  :huh:

Man skjuter ut den efter hand.

Skjut uuuuuuut!

Om det råkar vara ett gäng klena soldater (naturligtvis inte ingenjörer) så kan hjullastare användas.

• BlåGul -1

Så förutom att man ska kunna montera ihop en sån där så krävs det viss grundläggande kunskap i fysik.  :huh:

Ääääh, man MÄRKER när det börjar vippa. :P

"Backa lite"

Sedan är det nog bra om det är lite räknat på hur långt det "ska" gå att skjuta ut den innan man börjar.

Tror att det fanns i manulen till bron :D

Nu har jag inte byggt BB2, utan bara en större modell i samma stil. MMB

BB2 måste gå att bygga även utan att "lansera" ut den. Någon här har väl ändå erfarenhet av att bygga BB2 över vägar och hus? Tror det används kran för att lyfta upp hela brosegment då.

Edit. "Ingbat", BB2 funkar kanske att lansera för hand? Vi körde vår med hjullastare. Vår nos var av BB2 och gick att lansera för hand ;)

Marzocchi, precis som KB4, fast utan allt aluminiumtrams 8-/

Edited by Ing

Guest Erold

--> Marzocchi

Låg på KB 5 året innan dig,

Antar att du vet vem Sg Andersson är då hehe...

Hoppas ni fick höras talas om rekordbygget... Slog det med 5 minuter i mörker.. Inget trodde det var möjligt. . . .

Fy satan för KB4.. Vi var dock rätt snabba på det också 21 min, rekordet är runt 15 om inte mindre.. Tror det var 18 meter eller liknande.

Tror ingen ngnsin kommer kunna bygga lika fort som vi gjorde från att ha rullat på vägen till att ha en bro färdig. 90 mins är ju löjligt... Men det går bara med ett väl intränat lag. Och en kranförare som kan sina grejer. Våran kille körde typ alla funktioner så fort det gick ändå så fick vi vänta..

Jo, jag känner till honom. Han brukade hänga runt på vår pluton i tid och otid som instruktör :)

Visst har jag hört om rekordbygget, än mer när han träffade en lumparkompis i Södertälje och jag var med. Då fick man höra ett och annat om KB5-plutonen 01/02 :huh:

Vårt bästa bygge var väl på runt 90 minuter, och det har jag inget att säga något om, för jag var inte delaktig i bygget. Dock hade vi i alla fall en mycket duktig kranförare som fick en 9a i tjänst-betyg vad de andra kranförarna fick vet jag inte). Problemet med våra byggtider var nog snarare att hela brobyggargruppen inte fungerade optimalt tillsammans.

KB4 byggde vi bara under GSU:n, och är osäker på om tider togs.

Förresten, var det sjukvårdaren 01/02 som byggde vindskyddet? Jävla fuskbygge. Blev aldrig riktigt klok på det...

Edit: Jag glömde fråga vad du hade för befattning

Edited by Marzocchi

Onödig fakta:

BB2 kallas civilt för Kompakt 100. Det finns även två större varianter; Kompakt 200 och Universal. Vår plutch har lagt några broschyrer i korridoren som vi kan bläddra i om de olika brosystemen som marknadsförs av Mabey.

Årets KB-kull på Ingbat/I 19 har (hitills) byggt Ponton 100 en gång, och BB2 en gång. Veckan efter semestern (vecka 31) ska vi bygga Ponton 100 en gång till, tillsammans med soldaterna på Däcksbro-pluton. Det är då tänkt att vi går som gruppchefer (inte alla KB), så slitet och släpet landar väl på de nyinryckta. :huh: ;)

Sedan är det även tänkt att vi KB ska bygga Ponton 100 i Luleå inför någon festival eller liknande evenemang om några veckor. Arbetet är beräknat att ta ungefär en dag, så det är inget omfattande uppdrag, vad jag vet.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)