Jump to content

Vilka här ska söka något den 23 aug?  

149 members have voted

1. 1. Vilka här ska söka något den 23 aug?

• JA
      88
    • Nej
      16
    • Nej, får inte för frugan/mannen
      12
    • Kanske
      15

Recommended Posts

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Klart grabben ska ha en K-pist!

Visst ska man sök nåt den 23. Undrar om det som skrivs här betyder att det blir en 03:a i Liberia?

Annars om man nu nödvändigtvis vill till Thailand så finns det en civil mission i Sri Lanka (samma världsdel i a f). Just nu söker man en chefsbefattning där. Missionen heter SLMM och administreras av SIDA.

De brukar annonsera ut lite olika tjänster då och då. Även till den civila missionen TIPH (Hebron, Västbanken :rockon: )

SIDA, lediga jobb!

Det finns alltid något krigstrött land som vill ha din hjälp, vi ses där!

Posted

Jajjeliboss! Nog fan ska det sökas...

Tar med glädje en vända tillbaka till Kosovo till och med!

"I don´t care where you take me, as long as you take me.." :P

Posted
Jajjeliboss! Nog fan ska det sökas...

Tar med glädje en vända tillbaka till Kosovo till och med!

"I don´t care where you take me, as long as you take me.." :P

Jaja för de som inte noterat det har nu rekryteringsbroshyren kommit upp på mil.se/int!

Inga direkta överraksningar... Kosovo, Bosnien, Liberia, Afghanistan...

Posted
Varför söker de till alla tjänster på LA03?

Min gissning är att det som sagts, att SN/IA03 ska utgöra stommen för LA03, innebär att soldater ur SN kommer att tillfrågas/erbjudas plats i LA03, men då det rör sig om ett erbjudande/förfrågan så är det ju ingalunda garanterat att personerna i fråga ställer upp. Och man måste väl på så sätt täcka upp alla eventuella luckor som kan/kommer att uppstå.

Men denna tanke förutsätter ju att soldaten/-erna inte längre är bundna av sina kontrakt, och därigenom inte längra bara kan kallas in. Detta är bara min lilla snabba analys av hur det kanske ligger till.

Posted

Men jag har en annan fundering... Varför rekryteras inte längre sisu-fö. (OK, Patgbfö..) Med samma befattningsnummer som skytten i redan nämnda fordon?

Och ja, jag vet skillnaden mellan Sisu XA-180 och Patgb-203... Men min tanke kvarstår dock..Tidigare har ju förare/skytt kunnat alternera mellan tjänsterna. Innebär det nu att t.ex. föraren inte kommer utbildas på Akan, och att den gamle pebba-skytten inte kommer bli utbildad förare på pansarbuss 203? :)

Posted
QUOTE (Scribe @ Aug 7 2004, 15:13 )

Vill ut i världen igen, vart spelar mindre roll, men frun säger stopp. Men man kan alltid söka i smyg...... 

Man kan altid skaffa NY fruga annars 

QUOTE (Beazt @ Aug 15 2004, 15:10 )

Man kan altid skaffa NY fruga annars   

Eller göra som jag. Ta med "frugan". Hon ska söka iallafall och det är ju alltid något. Och jag ser inget större fel med att åka tillbaka till Kosovo då jag helt enkelt tänkte pröva en för mig ny tjänst. Sen har jag ju inte varit där på ett tag heller.

Att byta fruga är inte att tänka på. Har dock försökt att övertala henne att följa med. Hon är veterinär, så hon kan alltid följa med som Hyg Off.

(Får man bo i samma barre då om frugan följer med?)

Posted
Och nu har befattningsbeskrivningarna kommit upp...

Varför söker de till alla tjänster på LA03?

Förmodligen är det jag som är helt :) , men var finns befattningsbeskrivningarna?

Det enda jag klarar av att hitta är befattningslistan, och de få befattningarna som är beskrivna med några få ord under rubrikerna arbetsbeskrivning, grad, militär bakgrund, civil bakgrund och språkkrav. Är det detta som du kallar befattningsbeskrivningar? Om fallet är så så är min åsikt att befattningsbeskrivningarna är väldigt få till antalet.

Posted

Jag tänker söka lite diverse, men ort och ställe spelar mindre roll då jag inte varit iväg tidigare.

Jag kommer att söka antingen som bv/hjulfd-mek eller vapenmek, då helst vapenmek. :camo:

Är förresten det nån som vet varför man rekryterar både LA03 och LA04 på samma gång?

Posted

Håller med om att beskrivningarna av de olika tjänsterna var under all kritik. Man kan ju gissa sig till innebörden men är man newbie som jag så vore det skönt med mer info om de olika tjänsterna.

För min del blir det nog en ansökan till något i Kosovo. Troligtvis är det väl enklare att bli antagen där eftersom alla rutinerade rävar suktar efter Liberia.

Först och främst inväntar jag besked om jag får åka med NL till Bosnien sen blir det ansökan...

:camo:

Posted

Äntligen börjar det hända grejer!

Kommer ni ihåg om man kan söka flera missioner på den elektroniska ansökn.blanketten eller om man måste välja en? (Jag vill smaka alla kakor i kakburken :ph34r: )

Nån som vet vad som händer med oss som är beredskapskontrakterade, om man kan söka ändå? I mitt fall IA03. Kan ju ringa plutch iof. Hoppas på att få förtur, hehe...

Posted

F-n va jag vill ner... En fråga till er som har koll. Kanske fel tråd, men i vilket fall.

Har fixat en Kapten, yrkesofficer som vid civila jobbansökningar ställer upp som referens till mig. Kan man ha nytta av sådant när man söker till US? Menar om det är värt att fråga honom ifall han kan hjälpa mig? Förövrigt så stöder han mig och hoppas att jag kan åka ner, men han själv har ju inget med KS att göra nu så det är ju inte på "kontakt stadiet" utan mer som en referns. Nån som kan intyga att jag inte är ett miffo lixom :ph34r:

Posted

Frågan kvarstår - varför rekryterar de till ALLA tjänster på LA03...är itne detta kompani redan klart eller är det så att det sista kompaniet på LA03 inte får åka? Låter ju märkligt om det skulle vara så?

Posted

@ Sgt Andersson

Kompaniet är INTE klart... Den insats som det i initialskedet planerades för var ett mandat på 12 månader, ett mandat som nu verkar (utan att man hört nåt om det) förlängas. Därav avsattes 1:a och 2:a MekKomp (samt delar ur PN och XN som jag förstått det) ur IA03 för denna uppgift. 3:e Komp, SN, som i den logiska turordningen borde utgjort LA03 fick snällt sitta kvar på arslet och invänta nya turer och beslut. I samma veva börjades det ju boxas lite i vårt favvo-land Kosovo, och stora delar ur SN hamnade där på 09:an istället. Att inte alla kompanier hamnade på samma plats är ju egentligen oväsentligt, det väsentliga är ju om de blir insatta eller inte..

Här har jag tappat lite grepp om vad som hände när SN roterade hem igen... om kontrakten med de soldater som var på KS sades upp, för att de räknades som insatta, eller om de återgick i beredskap..

Men det senare låter ju lite osannolikt, med tanke på alla befattningar som det nu rekryteras till. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att dessa själar som hamnade på Balkan, vid hemkomst fick besked om att de inte skulle falla bort om/när det blir dags för LA03, utan finnas med i rullorna och erbjudas tjänster inom den organisationen. Men detta innebär ju inte att de är kontrakterade och att OPIL kan vara 100% säker på att Grg-Kenneth från Säffle, som varit ner som förstärkning på 09:an och skrev på sitt kontrakt för 1½ år sedan fortfarande är intresserad av att åka ut och säkra världsfreden.

Puh.. fan va stabbigt det blev, men för att försöka summera:

* IA03 räknas som insatt även om inte varenda kotte på hela bataljonen varit iväg.

* LA03 och LA04 är ännu inte existerande förband, utan ska sättas upp, och till det behövs soldater, dessa soldater kan inte rekryteras ur ett förband som inte längre finns. (IA03)

* Resultatet är att 2 nya kompanier (till Liberia) ska mobiliseras, många kommer förmodligen från IA03, men långt ifrån alla.

Detta låter i mitt huvud som ett logiskt resonemang, men jag har inga "hard facts" för tankegångarna, och FM är ju inte känd som den logiska organisationen.. B)

Posted

(OT-varning)

Jag fick en plötslig flashback. Det var så här man kände sig när man var sju år och väntade på att det skulle bli julafton.

Pirret i magen, sömnlöshet, drömmarna, ja allt är det samma.

Då / Nu

24 december / 23 augusti

Stor & Liten-katalogen / Utskriften av befattningslistorna

Saxen slipad / Pennan vässad

Pyjamas i camo / Pyjamas i camo

Godmorgon vänner, idag är det dopparedan!!!

Posted
@ Sgt Andersson

Kompaniet är INTE klart... Den insats som det i initialskedet planerades för var ett mandat på 12 månader, ett mandat som nu verkar (utan att man hört nåt om det) förlängas. Därav avsattes 1:a och 2:a MekKomp (samt delar ur PN och XN som jag förstått det) ur IA03 för denna uppgift. 3:e Komp, SN, som i den logiska turordningen borde utgjort LA03 fick snällt sitta kvar på arslet och invänta nya turer och beslut. I samma veva börjades det ju boxas lite i vårt favvo-land Kosovo, och stora delar ur SN hamnade där på 09:an istället. Att inte alla kompanier hamnade på samma plats är ju egentligen oväsentligt, det väsentliga är ju om de blir insatta eller inte..

Här har jag tappat lite grepp om vad som hände när SN roterade hem igen... om kontrakten med de soldater som var på KS sades upp, för att de räknades som insatta, eller om de återgick i beredskap..

Men det senare låter ju lite osannolikt, med tanke på alla befattningar som det nu rekryteras till. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att dessa själar som hamnade på Balkan, vid hemkomst fick besked om att de inte skulle falla bort om/när det blir dags för LA03, utan finnas med i rullorna och erbjudas tjänster inom den organisationen. Men detta innebär ju inte att de är kontrakterade och att OPIL kan vara 100% säker på att Grg-Kenneth från Säffle, som varit ner som förstärkning på 09:an och skrev på sitt kontrakt för 1½ år sedan fortfarande är intresserad av att åka ut och säkra världsfreden.

Puh.. fan va stabbigt det blev, men för att försöka summera:

* IA03 räknas som insatt även om inte varenda kotte på hela bataljonen varit iväg.

* LA03 och LA04 är ännu inte existerande förband, utan ska sättas upp, och till det behövs soldater, dessa soldater kan inte rekryteras ur ett förband som inte längre finns. (IA03)

* Resultatet är att 2 nya kompanier (till Liberia) ska mobiliseras, många kommer förmodligen från IA03, men långt ifrån alla.

Detta låter i mitt huvud som ett logiskt resonemang, men jag har inga "hard facts" för tankegångarna, och FM är ju inte känd som den logiska organisationen.. B)

Tackar så mycket för infot!

Posted
(OT-varning)

Jag fick en plötslig flashback. Det var så här man kände sig när man var sju år och väntade på att det skulle bli julafton.

Pirret i magen, sömnlöshet, drömmarna, ja allt är det samma.

Då / Nu

24 december / 23 augusti

Stor & Liten-katalogen / Utskriften av befattningslistorna

Saxen slipad / Pennan vässad

Pyjamas i camo / Pyjamas i camo

Godmorgon vänner, idag är det dopparedan!!!

Ja för fan kunde inte ha sagt det bättre själv.

Posted (edited)

Jag kan inte annat än instämma med tidigare talare... ÄNTLIGEN!!! :camo:

Men jag undrar fortfarande varför inte förare/skytt på Patgb 203 har samma befattningsnummer?? Nån som kan sprida lite ljus i mitt mörker?

:baskerHV: ==> :navy: (förhoppningsvis)

Edited by Ebbe
Guest strvkomp
Posted (edited)

[Dum fråga] Ja den var dum!! [/Dum fråga]

Straffar mig själv... :baskerFN:

Edited by strvkomp