wolfie666 Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Tjenis! Vad jag har förstått så finns det en hel del som är skjutinstruktörer här på forumet. Min fråga är på vilken nivå får man hålla stridsskjutningar? Och för vilka vapensystem? Kan man inom HV utbilda sig till det. Quote
Axial Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 (edited) Jag är utbildad skjutledare inom hemvärnet och om jag tolkat mina möjhligheter rätt så får jag inte själv anordna en stridsskjutning utan endast skolskjutning på skjutbana (eller motsvarande förhållanden). Jag kan däremot vara biträde åt en officer från MD-gruppen (eller annan yrkes/reservofficer) som leder en stridsskjutning. Vilka vapensystem? För min del så handlar det om de finkalibervapen som hemvärnet och friv. org. använder. Mer nogräknat får jag leda skjutning med Ak4, Ak5, kpist, ungdomsgeväret, gevär m/96 (fast det har ju utgått) och eftersom jag även gått grg-instruktörsutbildning får jag leda skjutning med 9 mm övningsvapen till grg samt vara biträde vid skjutning med 20 mm övningsvapen och 8,4 cm granater. Utbildning? Det verkar variera från MD-grupp till MD-grupp men så här har jag gjort: Började med en veckas allmän instruktörsutbildning som var gemensam för alla blivande Hv-instruktörer. Sedan följde en helg (eller var det två?) med inriktningsspecifik utbildning inom det område man ville bli instruktör inom (Skjutledare, NBC, Skyddsvakt). Det fanns även möjlighet att bli ex.vis FARBinstruktör genom att gå FBU centrala kurs i fältarbeten. Därefter har det varit kompletteringsutbildningar med jämna mellanrum för varje vapen jag har behörighet för. Förut skedde dessa kompletteringar varje år (vilket verkar vara lite unikt för dalregementsgruppen) men nu har man insett vilken börda detta system blev så senaste förordnandet utfärdades att gälla i lite mer än två år. Sedan har jag genomfört en grginstruktörskurs på två helger. ´ Så funkar det inom hemvärnet i Dalarna iallafall. EDIT: ett litet förtydligande. Edited July 31, 2004 by Axial Quote
FkN Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Inom MDM (åtminstone LGG & STG) så är det så att man måste gå skjutledarkursen och kurs för respektive vapen, men när man är klar med det får man inte hålla skjutningar! Nej då måste man ta "förarbevis" på respektive terräng/bana, dvs kursa igenom på t.ex Berga, Myttinge, Kungsängen och Väddö. Quote
nilsson Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Är det någon skillnad på "skjutledare" respektive "skjutinstruktör"? Quote
Axial Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Nej då måste man ta "förarbevis" på respektive terräng/bana, dvs kursa igenom på t.ex Berga, Myttinge, Kungsängen och Väddö. Jo, man måste ju känna till och kunna "lokala förhållanden" som det heter. Dalregementsgruppen har dock inte anordnat särskilda kurser för varje skjutbana. Det kanske beror på att det nästan bara är banorna/terrängen på I 13 övningsområde som används i dagsläget och skjutledarutbildningen hålls ju på där. Man har också delat ut ett digert kompendium med "lokala bestämmelser" för alla skjutbanor i Dalarna som får användas. Kompendiet skulle dock nog må bra av en revidering vad avser vilka banor som får användas. @nilsson: jag vet inte om det finns någon formell formulering som särksiljer skjutledare rån instruktör men för mig personligen tycker jag att själva orden antyder att den som är skjutledare har ett större och/eller mer övergripande ansvar för verksamheten än den som deltar som instruktör. Jämför med "övningsledare" och instruktör. Quote
FkN Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Jo, man måste ju känna till och kunna "lokala förhållanden" som det heter. Dalregementsgruppen har dock inte anordnat särskilda kurser för varje skjutbana. Det kanske beror på att det nästan bara är banorna/terrängen på I 13 övningsområde som används i dagsläget och skjutledarutbildningen hålls ju på där. Man har också delat ut ett digert kompendium med "lokala bestämmelser" för alla skjutbanor i Dalarna som får användas. Kompendiet skulle dock nog må bra av en revidering vad avser vilka banor som får användas. Jo visst, men varför gäller det inte för yoff då? Som yoff får det ju att ha skjutning på den terräng man blivit tilldelad, så länge man följer SäkI. Quote
Fk Satan Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Jo, man måste ju känna till och kunna "lokala förhållanden" som det heter. Dalregementsgruppen har dock inte anordnat särskilda kurser för varje skjutbana. Det kanske beror på att det nästan bara är banorna/terrängen på I 13 övningsområde som används i dagsläget och skjutledarutbildningen hålls ju på där. Man har också delat ut ett digert kompendium med "lokala bestämmelser" för alla skjutbanor i Dalarna som får användas. Kompendiet skulle dock nog må bra av en revidering vad avser vilka banor som får användas. Jo visst, men varför gäller det inte för yoff då? Som yoff får det ju att ha skjutning på den terräng man blivit tilldelad, så länge man följer SäkI. Är det inte upp till resp förbandsC att besluta om vilka som får hålla i skjutningar (vara skjutledare) dock så länge som förbandsC kan förvissa sig om att man har rätt kompetens för att genomföra dessa? inom frivilligrörelsen så är det md-grpch som avgör vilka som får ha skjutningar osv. För att göra det enkelt så har man en skjutledar/instruktör kurs. Men i teorin kan de ge detta förordnande utan kurs osv till vilken individ som helst. Det är därför som dessa rutiner skilljer sig ganska mkt mellan olika MD-grp osv. Quote
Rickard N Posted August 1, 2004 Report Posted August 1, 2004 Är det någon skillnad på "skjutledare" respektive "skjutinstruktör"? Som jag förstått det är skjutledaren den som är ansvarig på platsen medan en skjutinstruktör kan vara någon som förevisar hur du skall gå tillväga vid eldavbrott t.ex. (om du inte reder upp det själv) Quote
Kustkavallerist Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 Inom Skaraborgsgruppen så är det ingen skillnad på ledare/instruktör. Trots allt så ska du ju kunna ge konstruktiv kritik som hjälp åt skytten. Quote
106 Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 Är det någon skillnad på "skjutledare" respektive "skjutinstruktör"? Egentligen är det som sagt förbandet som beslutar om förordande som skjutledare/skytteinstruktör. Oftast leder Hv:s utbildningar på någon helg eller till och med endast en dag till att man blir skytteinstruktör. De centrala kurser som t ex FBU och FVRF anordnar leder till att man blir skjutledare, men då är de också på 1-2 veckor. Detta ger kompetens att hålla i skjutningar på bana (även strid, så länge platsen heter skjutbana). Så länge man är på en bana har alltså en skjutledare samma befogenhet oavsett om det är en VO/AO/RO eller YO, men självklart har Yoff oftast längre utbildning och mycket större erfarenhet (dock är inte alla RO eller ens YO utbildade skjutledare). Tidigare fanns även en påbyggnadskurs för att få hålla i fältskjutningar, vilket kräver att man kan räkna risk. Eftersom man bedömt att det är svårt för frivilligpersonal att upprätthålla den kompetensen har man strukit den kursen, av säkerhetsskäl alltså. Inom Hv brukar skytteinstruktör jämställas med skjutledare, vilket enligt mig är fel. Inget ont om skytteinstruktörerna, flertalet är duktiga, men om MD-grupperna vill ha skjutledare tycker jag också att de skall skicka dem på skjutledarutbildning. För att de som är skjutledare skall kunna upprätthålla kompetensen måste de praktisera som det också, vilket är en omöjlighet om man massutbildar skytteinstruktörer som aldrig/sällan får praktisera. Jo visst, men varför gäller det inte för yoff då? Som yoff får det ju att ha skjutning på den terräng man blivit tilldelad, så länge man följer SäkI. Yoff måste också kunna och följa lokala bestämmelser. På Berga till exempel, är dessa anslagna på respektive bana och tar max 5 minuter att lära sig. Quote
Bushi LG Posted July 27, 2006 Report Posted July 27, 2006 Är det någon skillnad på "skjutledare" respektive "skjutinstruktör"? Hmmm... olika svar här i tråden... här kommer ytterligare ett (för att förvirra det hela)... Inom KRAG utbildade man tidigare "Skjutledare". Dessa uppgraderades till Skjutinstruktörer och numera finns endast instruktörskursen på utbildningslistan. Lite annorlunda här med andra ord. Som Skjutinstruktör/ledare får man här hålla Pekskjutning på bana. Efter genomförd TU Pluton kan man -Om man bedöms lämplig (vilket inte alla gör kan jag säga) få "läsa in sig" på ett skjutfält och hålla i stridsskjutningar med t ex grg, ksp mm mm... Quote
Phantom Goodbye Posted August 5, 2006 Report Posted August 5, 2006 I Upplands och Västmanlandsgruppen så har vi för tillfället inte skjutledarkurs utan det blir via Försvarsutbildarna en vecka. därefter så skall man gå en endagskurs, samma som tidigare skjutledares repitionskurs, med sjukvård, SäkI och baskrav bland annat. skjutledaren är den som leder skjutningen, säkerhetsansvarig etc. det används ibland som synonym till skjutinstruktör men när jag gick skjutledarutbildningen hade vi inte speciellt mycket tid till träffbildsanalys och instruera kroppshållning, det får jag lära mig någon annanstans. Quote
Recommended Posts