wolfie666 Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Tjenis! Vad jag har förstått så finns det en hel del som är skjutinstruktörer här på forumet. Min fråga är på vilken nivå får man hålla stridsskjutningar? Och för vilka vapensystem? Kan man inom HV utbilda sig till det. Quote
Axial Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 (edited) Jag är utbildad skjutledare inom hemvärnet och om jag tolkat mina möjhligheter rätt så får jag inte själv anordna en stridsskjutning utan endast skolskjutning på skjutbana (eller motsvarande förhållanden). Jag kan däremot vara biträde åt en officer från MD-gruppen (eller annan yrkes/reservofficer) som leder en stridsskjutning. Vilka vapensystem? För min del så handlar det om de finkalibervapen som hemvärnet och friv. org. använder. Mer nogräknat får jag leda skjutning med Ak4, Ak5, kpist, ungdomsgeväret, gevär m/96 (fast det har ju utgått) och eftersom jag även gått grg-instruktörsutbildning får jag leda skjutning med 9 mm övningsvapen till grg samt vara biträde vid skjutning med 20 mm övningsvapen och 8,4 cm granater. Utbildning? Det verkar variera från MD-grupp till MD-grupp men så här har jag gjort: Började med en veckas allmän instruktörsutbildning som var gemensam för alla blivande Hv-instruktörer. Sedan följde en helg (eller var det två?) med inriktningsspecifik utbildning inom det område man ville bli instruktör inom (Skjutledare, NBC, Skyddsvakt). Det fanns även möjlighet att bli ex.vis FARBinstruktör genom att gå FBU centrala kurs i fältarbeten. Därefter har det varit kompletteringsutbildningar med jämna mellanrum för varje vapen jag har behörighet för. Förut skedde dessa kompletteringar varje år (vilket verkar vara lite unikt för dalregementsgruppen) men nu har man insett vilken börda detta system blev så senaste förordnandet utfärdades att gälla i lite mer än två år. Sedan har jag genomfört en grginstruktörskurs på två helger. ´ Så funkar det inom hemvärnet i Dalarna iallafall. EDIT: ett litet förtydligande. Edit