SISU Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 På handskyddet på AK4 sitter det på undersidan två st hål som är gängade . Min fråga är då vilken skruv passar i dessa hål ? Och vilket syfte har dessa hål igentligen ? Quote
KalleSWE Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Kollade just på min AK.... inga gängor i hålen där inte. Däremot är det två nitar där för att hålla värmeskyddet/plåten på plats. Quote
Fu Kjellberg Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 SISU@ Om du nu skall fästa något på undersidan av handskyddet så ta en smal bult och sätt en mutter på insidan av handskyddet. Så blir det ingen åverkan på handskyddet. B) Quote
SISU Posted July 18, 2004 Author Report Posted July 18, 2004 Oki tack Kalle Swe o Fu Kjellberg ! Quote
2Sharp Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Berätta vad du skall göra, jag är otroligt nyfiken Quote
SISU Posted July 18, 2004 Author Report Posted July 18, 2004 Jo som steg ett jag hade tänkt att fästa ett vertikalt handtag typ de nya Ak5 orna det blir lite mer ergonomiskt att skjuta då för mej iallafall . Senare har jag tänkt att sätta fast en skena mellan dessa hål för för att sätta fast sure fire o handtaget ....för att kunna justera handtaget ... Bilder kommer senare i veckan .......... Quote
2Sharp Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Mycket lustigt, jag diskuterade just detta med en polare, typ i förrgår Skall bli kul att se bilderna! Quote
joppe Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Jo som steg ett jag hade tänkt att fästa ett vertikalt handtag typ de nya Ak5 orna det blir lite mer ergonomiskt att skjuta då för mej iallafall .Senare har jag tänkt att sätta fast en skena mellan dessa hål för för att sätta fast sure fire o handtaget ....för att kunna justera handtaget ... Bilder kommer senare i veckan .......... vill inte låta som en partyförstörare men ryktena säger att man ej får göra ändringar på ak(spettet)4an Quote
Fu Kallenberg Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Jo som steg ett jag hade tänkt att fästa ett vertikalt handtag typ de nya Ak5 orna det blir lite mer ergonomiskt att skjuta då för mej iallafall .Senare har jag tänkt att sätta fast en skena mellan dessa hål för för att sätta fast sure fire o handtaget ....för att kunna justera handtaget ... Bilder kommer senare i veckan .......... vill inte låta som en partyförstörare men ryktena säger att man ej får göra ändringar på ak(spettet)4an Nä, du har helt rätt. Tyvärr..... Quote
KalleSWE Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Och i mina ögon ett absolut dåligt föredömme med tanke på vad du har för tjänst Kom någon i "min" pluton på sådana ideer skulle det snabbt och mindre smärtfritt tas ur dom. Kom nu inte och prata om förberedelser inför invasionen, den dagen den sorgen Quote
404 Skenberg Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 Det stämmer gentlemen att det är emot BOA som gäller Men tanken är intressant Gillar idén särskilt vid SIB och genomsök av byggnad Då kan det vara bra att ha en lampa på vapnet om kåken är mörk SISU pm´a mig Har en idé som vi kan prata om som ej är emot BOA Quote
SwePace Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 En sak som rent hypotetiskt, har hört att, har en polare som... (Ni förstår säkert vad jag menar ;) ) går att göra, är att ta en bit tjock najtråd och sticka in ändarna i hålen så att najtråden ligger jämns med undersidan på handskyddet mellan hålen. Därefter viker man ner ändarna mot botten på skyddets insida. När sedan skyddet är monterat igen så har man möjlighet att diskret fästa en ficklampa medelst ex.vis buntband. Förstår alla hur man "skulle kunna göra"? Naturligtvis har jag aldrig sett, eller gjort det för jag vill inte flamma upp och dö! Quote
Fu Kjellberg Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Har ni inte sett dom "taktiska" SIB i senaste Hv-tidningen med gul/svarta ficklampor tejpade på handskyddet. Iden är faktiskt väldigt bra. Hur tror ni bakåtsträvare att iden till RIS, RAS SIR sytemen till olika tillbehör kom till. Jo genom att amerikanska soldater tejpade fast olika laserpek, lampor mm på handskydden. Har till och med blivit rekommenderad av befäl i SIB att fästa lampa på handskyddet för att identifiera mål i byggnader. I det så kallade skymmningsläget mellan krig och fred då det kan befinna sig civila i husen. Quote
404 Skenberg Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Fu Kjellberg Samma sak här min vän Fick samma rekomendation när det gäller lampa vid SIB och genomsök Även en Vapentekniker såg att jag hade tejpat på lampa och laser på vapnet Han sade inget om det på sista övn Samma sak gäller en av de blågul som kollade mig och stridsparskamrat under övn. Om man sen tittar på en av bilderna från Hp från den övn så synes mitt hemma patent på en av bilderna. Men det är intressant att Fm har tagit fram annat handskydd till 5´an med lampa men inget liknade till 4´an. Detta gör att vi till och från måste förlita på oss på hemma patent eller vår gamle vän el tjep. Båda är ej bra men de funkar någorlunda. Det borde finnas bättre lösning inköpt redan. Frågan är bara vad och om Hv kommer att få ut den eller om den kommer att skickas vidare eller skrotas eller förråds ställas tills vem vet. Good point när det gäller Ris och Ras utveckling och skapande min vän Men det är ej alla som förstår det verkar det som om. Quote
2Sharp Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 RIS/RAS/MWS har vi ju diskuterat tidigare, det finns ju till Ak4/G3, bara att köpa, smaska på och sedan hänga på det man vill... Jag vill ha SF lampa och ett vertikalt frontgrepp.. Enda nackdelen blir väl vikten, det hade varit trevligt att få testa/klämma/känna innan man handlade. Quote
Fu Kjellberg Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Skenberg@ Armatech som tagit fram handskyddet till AK5 har även gjort ett handskydd till AK4 med vapenlampa. Har bilder på det hemma i min andra dator. Vi har haft det uppe innan på forumet. Quote
Sytare Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Fu KjellbergSamma sak här min vän Fick samma rekomendation när det gäller lampa vid SIB och genomsök Även en Vapentekniker såg att jag hade tejpat på lampa och laser på vapnet Han sade inget om det på sista övn Samma sak gäller en av de blågul som kollade mig och stridsparskamrat under övn. Om man sen tittar på en av bilderna från Hp från den övn så synes mitt hemma patent på en av bilderna. Men det är intressant att Fm har tagit fram annat handskydd till 5´an med lampa men inget liknade till 4´an. Detta gör att vi till och från måste förlita på oss på hemma patent eller vår gamle vän el tjep. Båda är ej bra men de funkar någorlunda. Det borde finnas bättre lösning inköpt redan. Frågan är bara vad och om Hv kommer att få ut den eller om den kommer att skickas vidare eller skrotas eller förråds ställas tills vem vet. Good point när det gäller Ris och Ras utveckling och skapande min vän Men det är ej alla som förstår det verkar det som om. Enligt en vapentekniker jag känner så är handskydden med lampor ej M-numrerade. Det är tydligen en militaryshop-liknande lösning som kassernvakter och säkförband köpt in på eget bevåg. Quote
KD803 Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Det kom ut en BOA för någon månad sedan på handskydd till AK4 m m. Det handskyddet var H&K orginal. Quote
Fu Kjellberg Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Fu KjellbergSamma sak här min vän Fick samma rekomendation när det gäller lampa vid SIB och genomsök Även en Vapentekniker såg att jag hade tejpat på lampa och laser på vapnet Han sade inget om det på sista övn Samma sak gäller en av de blågul som kollade mig och stridsparskamrat under övn. Om man sen tittar på en av bilderna från Hp från den övn så synes mitt hemma patent på en av bilderna. Men det är intressant att Fm har tagit fram annat handskydd till 5´an med lampa men inget liknade till 4´an. Detta gör att vi till och från måste förlita på oss på hemma patent eller vår gamle vän el tjep. Båda är ej bra men de funkar någorlunda. Det borde finnas bättre lösning inköpt redan. Frågan är bara vad och om Hv kommer att få ut den eller om den kommer att skickas vidare eller skrotas eller förråds ställas tills vem vet. Good point när det gäller Ris och Ras utveckling och skapande min vän Men det är ej alla som förstår det verkar det som om. Enligt en vapentekniker jag känner så är handskydden med lampor ej M-numrerade. Det är tydligen en militaryshop-liknande lösning som kassernvakter och säkförband köpt in på eget bevåg. Tollen@ Fråga vapenteknikern vad M-nummer 4800- 514029 är för något. Jo det är den som levereras till försvaret av Armatech. Namn: Integrerad vapenlampa AK5 Den integrerade vapenlampan till AK4 fick aldrig något M-nummer då den aldrig levererades. Quote
Knekt Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Det kom ut en BOA för någon månad sedan på handskydd till AK4 m m. Det handskyddet var H&K orginal. Där ser man! Vad hittar man hela texten? Quote
KD803 Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 @Knekt Jag såg den i pappersformat, så var (om) den finns elektroniskt vet jag inte. Du kan ju alltid prova med HKV Säkinsp. Quote
SBP Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Det kom ut en BOA för någon månad sedan på handskydd till AK4 m m. Det handskyddet var H&K orginal. Gäller det möjligen H&K:s stora handskydd för/med benstöd? Eller är det ett nytt? Quote
joppe Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 jag skulle vilja ha boa på alla hk orginal prudukter Quote
KalleSWE Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Fu KjellbergSamma sak här min vän Fick samma rekomendation när det gäller lampa vid SIB och genomsök Även en Vapentekniker såg att jag hade tejpat på lampa och laser på vapnet Han sade inget om det på sista övn Samma sak gäller en av de blågul som kollade mig och stridsparskamrat under övn. Om man sen tittar på en av bilderna från Hp från den övn så synes mitt hemma patent på en av bilderna. Men det är intressant att Fm har tagit fram annat handskydd till 5´an med lampa men inget liknade till 4´an. Detta gör att vi till och från måste förlita på oss på hemma patent eller vår gamle vän el tjep. Båda är ej bra men de funkar någorlunda. Det borde finnas bättre lösning inköpt redan. Frågan är bara vad och om Hv kommer att få ut den eller om den kommer att skickas vidare eller skrotas eller förråds ställas tills vem vet. Good point när det gäller Ris och Ras utveckling och skapande min vän Men det är ej alla som förstår det verkar det som om. Jag förstår synnerligen väl anledningen till att modifiera olika saker på vapnet. Dock har det gått ut tydliga order på vilka förändringar man får göra på vapnet. Denna order gör att jag som befäl måste påtala när soldaten gör förändringar på sitt vapen. Att jag sedan kan verka för att BOA skall ändras eller annan utr. skall inskaffas är en helt annan sak. B) Quote
Snabeldraken Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Framtiden? Nej jag vet inte om det är så viktigt med skenor och grejor, kan förstå om man vill ha en lampa på vapnet men mer än så behövs ju inte, har man svårt för att träffa målen så finns ju det fina ordspråket: Övning ger träning! Quote
KD803 Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Det kom ut en BOA för någon månad sedan på handskydd till AK4 m m. Det handskyddet var H&K orginal. Gäller det möjligen H&K:s stora handskydd för/med benstöd? Eller är det ett nytt? Jag skulle ha varit tydligare. Om jag minns helt rätt så innehöll BOA:t ett antal produkter. Bland annat handskydd med benstöd och med fäste för vapenlampa. Det fanns även med ett nytt handskydd till AK5, som inte såg ut som det första med vapenlampa. Quote
2Sharp Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Nej jag vet inte om det är så viktigt med skenor och grejor, kan förstå om man vill ha en lampa på vapnet men mer än så behövs ju inte, har man svårt för att träffa målen så finns ju det fina ordspråket: Övning ger träning! Fördelen med ett "skensystem" är ju att det går fort och är enkelt att anpassa utrustningen. Mao ett tänk för framtiden, det blir ju ohyggligt dyrt att hela tiden göra speciallösningar. Spara pengar, kör standard så långt det går. Givetvis är övning den absolut största biten, men att skapa bäst förutsättningar för att övandet skall bli så effektivt som möjligt är ju ingen dum idé. Quote
Guest Lt. Payne Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 För att minska risken för en totalindragning av vapnen och därmed skapa ännu ett moment som kommer att ta dyrbar övningstid: 1. Ändra inte mer än tillåtet på vapnen. 2. FM kollar detta forum regelbundet och vad som skrivs här. 3. Finns mycket jag skulle vilja ändra på men jag håller mig till förbättringar av den personliga utrustningen, vapnet ger jag f-n att ändra på och hoppas att man kan vara en förebild. Quote
404 Skenberg Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Intressant diskution minna herrar Den lampan är numera bort tagen från mitt vapen Åkte av efter övn Men det är intressant att höra det om den nya Boa för Ak4´an Är väldigt intresserad av den Fråga Gäller den hela försvarsmakten eller är den begränsad? Quote
KD803 Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Gäller den hela försvarsmakten eller är den begränsad? Det fanns inga begränsningar till delar av Försvarsmakten. Jag vet inte ens om BOA brukar innehålla sådana. Quote
Recommended Posts