Kenta Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 (edited) Jag funderar över varför vi bara får 15% av utlandstraktamentet. Räknade och kom fram till att man betalar ca 9000 i månaden för mat och "bostad". Detta exempel grundar sig på Kosovo. Någon annan som har funderat på detta? Edited July 17, 2004 by Kenta Quote
ugly Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 Detta diskuteras på varje bataljon. Det måste vara statens sätt att lura oss på våra avdrag för dubbelt boende osv. Jag vet att en del får igenom sitt avdrag medan andra får nobbet av sitt skattekontor. Jag själv har bankat pannan blodig ang mina avdrag efter senaste missionen. Dock hittade kvinnan på skattekontoret några papper där det föklarades hur och varför man inte får dra av för dubbelt boende när man åker iväg. När hon böjrade läsa upp byråkratsvenskan fattade hon lika mycket som jag, inte ett skit. Då gav jag upp. Quote
2Sharp Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 Som jag har förstått det är det ett tankefel. Utlandstraktamentet är gällande för staten Sverige, inte bara för US, den är alzå fastställd rent allmänt. Av det fastslagna beloppet får vi i US 15%, de drar inte de övriga 85% på något sätt, utan vi får 15% av det fastslagna beloppet. Quote
ugly Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 Som jag har förstått det är det ett tankefel. Utlandstraktamentet är gällande för staten Sverige, inte bara för US, den är alzå fastställd rent allmänt. Av det fastslagna beloppet får vi i US 15%, de drar inte de övriga 85% på något sätt, utan vi får 15% av det fastslagna beloppet. Om vi hade fått hela beloppet skulle vi kunna dra av för dubbelt boende. Eftersom vi endast får 15% tycker iaf jag att dom knycker pengar av oss. Varför bara ge oss 15% när dom kan ge oss hela summan, så i min mening betalar vi för mat och husrum. Nu kanske jag är lite grining... Quote
Forumsledning henke Posted July 17, 2004 Forumsledning Report Posted July 17, 2004 Det trodde jag med tills jag började kolla upp reglerna inför min deklaration. (Alla prisexempel är vad som gällde Kosovo, Jugoslavien, normalbeloppet är olika år från land till land och ses över med jämna mellanrum.) Jämför med försäljningspriset av måltider ( €13) kontra fullt traktamente (285kr) så skulle man betala ca 12 000 kr/barrack per månad om man bor fyra i den. Men så är det inte. FM tar INGET betalt för Boendet. Utan det hela bygger på skatteverket REKOMMENDATION att man "BÖR" dra av 85% om man får fria måltider. Inget FÖRBJUDER dock FM att SÄLJA måltiderna precis som man gör till UNMIK Poliserna eller andra gästande KFOR nationer för 3€ frukost, €5 för middag/lunch med någon form av måltidskort och dra av från lönen. Det är ju ofta man inte äter maten/jobbar natt får guldburk i fält osv. Även guldburk dras av med det schablonmässiga avdraget. Dvs man pyntar flera hundra spänn för käk/dag även i fält som man kanske inte ens får. Pris per dag för mat som Svensk soldat = 0,85 *285 =242,25 kr Pris per dag styckepris som Besökare= 3+5+5=13 € = 117 kr Alltså betalar man som soldat ca 125 kr mer per dag än om man skulle betalat styckevis för maten. På en 6 månaders tjänstgöring blir det ca 22 500 kr OM FM VILLE så skulle man kunna lösa detta genom att sälja maten till ett ungefärligt självkostnadspris och därmed kunna ge 100% traktamente. VILJAN för detta är väl att anse som låg då det är klart fördelaktigare för FM att stå för mat med några tior – en hundralapp per dag och slippa betala ut 242 kr/dag extra till sina anställda. Skulle de sedan ta betalt för boendet skulle man vara berättigad skatteavdrag för dubbelt boende. Å andra sidan kostar de norska rations man får 350 kr/pkt civilt och det skulle jag knappast lägga på fältkäk. Helt klart är det sjukt att skatteverket kan leva såna rövare när man tjänstgör UTOMLANDS I 6 MÅN men ändå skattar i Sverige (civilt skattskriver man sig då i det landet och slipper svensk skatt helt) och under helt klart andra förhållanden än vad reglerna är tänkta för. Reglerna är ju i princip framtagna för tjänstemän som åker på affärsresa utomlands och får hotellmiddagar samt boende av firman, inte krigssituationer i fält. Beloppen baseras vad det kostar att skaffa en måltid på enklare restaurang. Därmed borde avsteg kunna göras för FM, men Göran och Bosse gillar att få in cash av alla och så länge folk är villiga att åka samt generaler rädda om sin mässing och inget fackförbund som kan ställa krav finns så lär inget ändras. Enligt: Traktamenten och andra kostnadsersättningar, Broschyr SKV 354 http://www.skatteverket.se/broschyrer/354/35413.pdf Minskat avdrag p.g.a. kostförmåner Minskning av normal-beloppet för: Minskning bör ske med: Frukost, lunch och middag 85 % av normalbeloppet Lunch och middag 70 % ” ” Lunch eller middag 35 % ” ” Frukost 15 % ” ” Quote
ugly Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 skatteverket REKOMMENDATION att man "BÖR" dra av 85% Haha.. underbart. Nu kan jag sova lite bätte i Liberia och inte ligga vaken och grubbla på detta. Tack Henke Quote
KD803 Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 inget fackförbund som kan ställa krav finns så lär inget ändras. Officersförbundet ställer ju faktiskt en hel del krav när det gäller Utlandsstyrkan. Visserligen bara för sina medlemmar officerarna, men en förändring för dessa när det gäller traktamente torde ge motsvarande resultat även för soldaterna. Problemet är att arbetsgivaren inte är särskilt intresserad av förändringar på detta område då man ju sitter med alla trumfkort på hand. Quote
Forumsledning henke Posted July 17, 2004 Forumsledning Report Posted July 17, 2004 Precis BJE! Antalet officerare på en Bataljon i utlandstjänst är tämligen begränsat, ska vi säga dryga 150-200 st på en 700 personers bataljon MAX varav en del reservare då. Att jämföra med de totalt 12 000 yrkesofficerare / 15 000 reservare sin finns. Så kan man snabbt dra slutsatsen att resurserna för att förhandla avtal för 150 pers i US mot att trygga pension/arbete för övriga 11 850 går lite före på priolistan, speciellt i dessa tider då förband läggs ner varje år. De 150 har dessutom sökt dit frivilligt själva. Skillanden nu mera är ju att officerare slipper ta tjänstledigt från ordinarie jobb då utlandstjänst är en del av försvarsmaktens uppgifter. Sen har du ju saker som tex om en officerare skadar sig i utlandsstyrkan är FM som ordinarie arbetsgivare skyldig att omplacera nytt lämpligt arbete inom Org. till samma lön, osv medan en soldat är adjöss godbye - "Kul att du ville följa med, synd bara att du pajja, men lycka till som enbent i det civila." Generellt är utlandsstyrkan den sämsta arbetsgivaren att informera vad det innebär att arbeta - bli vuxen och fixa papper - komma in i vuxenvärlden på riktigt. INGEN info om att man skall anmäla sig i A-kassa, fackförbund, vad som händer efter hemkomst, etc. Med tanke på att US hårdrekryterar en del helt nymuckat och sådana som aldrig haft ett riktigt heltidsarbete i sitt liv är det rätt viktig information som knappast skolan heller lärt en. Så att man åtminstonde har pengar till mat/hyra efter hemkomst som arbetslös och inte behöver tigga hos föräldrar eller bo på gatan. Något många är helt ovetande om. Nåt officersfack som bryr sig om "soldaterna" har jag inte sett skymten av, det var ju inte så man fick samtal om att bli medlem direkt eller att nån arbetsplats inspektör kom och kikade vem som inte var ansluten medlem osv. Quote
2Sharp Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 Eftersom vi endast får 15% tycker iaf jag att dom knycker pengar av oss. Varför bara ge oss 15% när dom kan ge oss hela summan, så i min mening betalar vi för mat och husrum. Nu kanske jag är lite grining... Inte är du grinig inte, jag är helt på din sida... underbetald kanske är i överkant, men dåligt betald är man ju i US. Brutto borde vara netto. Quote
KD803 Posted July 17, 2004 Report Posted July 17, 2004 Precis BJE!Antalet officerare på en Bataljon i utlandstjänst är tämligen begränsat, ska vi säga dryga 150-200 st på en 700 personers bataljon MAX varav en del reservare då. Att jämföra med de totalt 12 000 yrkesofficerare / 15 000 reservare sin finns. Så kan man snabbt dra slutsatsen att resurserna för att förhandla avtal för 150 pers i US mot att trygga pension/arbete för övriga 11 850 går lite före på priolistan, speciellt i dessa tider då förband läggs ner varje år. De 150 har dessutom sökt dit frivilligt själva. Nja, villkoren för officerare i Utlandsstyrkan har ganska hög prioritet för Officersförbundet numera. Inte minst därför att från och med de som tog officersexamen i år så är det obligatoriskt med utlandstjänstgöring "i den omfattning som riksdag och regering fastställer". Men visst har du rätt i att Officersförbundet inte är intresserade av att företräda soldaterna. Om ÖBs förslag om kontraktsanställda soldater blir verklighet så utgår jag från att "Soldatfacket" snart kommer att bildas. Quote
Limp Posted July 18, 2004 Report Posted July 18, 2004 (edited) Är det korrekt uppfattat att man får traktamente som ersättning för levnadskostnader? edit: förtydligande vad är ett traktamente? Edited July 18, 2004 by Limp Quote
Forumsledning Kimster Posted July 18, 2004 Forumsledning Report Posted July 18, 2004 Nytt traktamentsbelopp för 2004 Prisbasbeloppet för 2004 har höjts med 700 kr till 39 300 kr. Höjningen påverkar bl.a. maximibeloppet vid inrikes tjänsteresa. Ett helt maximibelopp blir nästa år 200 kr. Vid tjänsteresor med övernattning under 2004 kan arbetsgivare för varje hel dag betala ut ett traktamente på 200 kr utan att göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter förutsatt att det är den anställde själv som bekostar sina måltider. Svar på vanliga frågor - Avdrag under inkomst av tjänst LÄNK LÄNK 2 Skatterverkets broschyr om traktamenten Skatteverkets broschyr om förmåner >här< När kan en arbetsgivare betala ut traktamente och resekostnadsersättning till en anställd utan att behandla dessa som lön, det vill säga utan att göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter? Arbetsgivarens rätt att betala ut skattefria traktamenten är kopplad till den anställdes rätt till avdrag för ökade levnadskostnader vid tjänsteresa. Så länge traktamentet inte överstiger de schablonbelopp som är avdragsgilla för den anställde ska arbetsgivaren varken betala arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag eller beloppsredovisa traktamentet på kontrolluppgiften. Om traktamentet överstiger dessa schablonbelopp ska den överskjutande delen behandlas som lön. I praktiken finns inga skattefria traktamenten, men uttrycket skattefritt traktamente används när det utbetalda traktamentet endast ska redovisas med kryss på kontrolluppgiften. FM´s sida om missionstillägg >här< Missionstillägg och utlandstraktamente Vid tjänstgöring utanför rikets gränser tillkommer ett särskilt tillägg, missionstillägg, vars belopp beror på var tjänstgöringen genomförs. Beloppen beslutas av Högkvarteret (HKV) och är föremål för översyn fyra gånger per år. Tillägget är skattepliktigt. Dessutom utbetalas 15% av utlandstraktamente enligt utlandsreseförordningen (URF). Aktuell information hittar du på www.skatteverket.se Quote
Recommended Posts