Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena...

Nu har man fått permission, men jäklar vilka två fältveckor det har varit hehe helt otroligt. (från AMF1)

Mycket har hänt, saker som får en att brista i skratt och andra att börja rabbla upp alla svordomar som existerar och som inte existerar.

En grej som hänt är när vi tältade och skulle lägga oss, man skulle tända kaminen för att få lite värme i tältet. Vad händer då? Jo, det tänds inte i ett av tälten, min polare tar då spritdunken och sprutar på lite på kolen...det händer inget. Han tar en mer gedigen kraft och "brassar på" med sprit...hehe det skulle han inte ha gjort.

Det han inte visste att det var mycket varmt under kolen, så när han hällde spriten i kaminen så sa det "wooaaammm" och lågan blev ganska gedigen =) Det började brinns upp till flaskan, vad gör han då? Jo, han tar kraft för att slänga ut flaskan, men medan han gör det så sprutar det sprit över hela tältet...och elden följer med! =)

EEEELLDDD!!! DET BRRIIIINNEEERR!!!

Så sant som det var uttalat så var en större delen av elden i lågor. Vissa låg och sov, snart vaknade dem av en viss hetta och en känsla av kaos runt omkring. En av mina polare låg i sovsäcken, när han vaknade så var hans säck i lågor och elden på väg mot hans skalle. Han kom undan....nästan. Han hoppade ur säcken, men lite av ögonbrynen kom i lågor :P

Andra lekte superman och slängde sig igenom tältet och kamoflagenätet, och en lekte splinter cell genom att ta kniven och skära sig ut genom tältet...hehe kaos! :)

Ett av många minnen =) Har det hänt er något liknande, eller något som var roligt och annorlunda?

PS.

För er som varit med om det...

Våra befäl har också ett ganska gediget språk och ordval. =) De är konstiga men ovanliga. Och man kan ju inte snacka om det för då kan man bli ledsen i ögat :blink: Ds.

Posted

Ruska lång någon? ;)

@Znake:

Ni eldar alltså med kol i kaminen? Trodde att alla körde med sur gammal ved, men ok.

Posted

@Znake

Kan gissa att ni inte hört det sista kring detta ännu... troligen kommer detta att sluta med ännu mer regler i säkI osv. Gissar att detta tillbud kommer att gå ganska långt upp... Kan gissa att befälen som var med inte blev glada, för de har troligen fått j*vulskt mycket med pappersjobb pga detta...

Posted

Även jag har ett minne av sur gammal ved som inte ville brinna och som behövde ett par skvättar sprit 35... resultatet blev att gruppchefens sovsäck började brinna, men efter ett par slag med ruska kort slocknade det. Det blev bara några små hål men morgonen efter såg det ut som någon slaktat höns i tältet, då det mesta av bottnens dun ramlat ut.

Posted (edited)
Ruska kort, någon?  :blink:

Jag tror inte de hann tänka på det =)

Vissa hann ta med sig sina vapen, andra bara slängde sig ut =)

@Znake

Kan gissa att ni inte hört det sista kring detta ännu... troligen kommer detta att sluta med ännu mer regler i säkI osv. Gissar att detta tillbud kommer att gå ganska långt upp... Kan gissa att befälen som var med inte blev glada, för de har troligen fått j*vulskt mycket med pappersjobb pga detta...

Ne, befälen var nog inte så glada. Vet dock inte vad som hände, de berörda pratade med Lt och Kn men de är forfarande kvar i plutonen, tack o lov.

Ne, det var mer som en rolig händelse som jag inte kommer att glömma =)

Förresten, är det bara jag som brukar blanda ihop graderna och ibland säga fel grad till fel person? Jag sa Fk till Lt, resultatet blev att jag fick säga Lt 15 ggr högt och tydligt. Efter det gick jag till Fk för att ansluta mig till plutonen, då kallade jag honom för Lt, det resulterade att jag var tvungen att säga Fk 10 ggr högt och tydligt :P

Ibland är det jobbigt och hålla koll på dem, speciellt när de är många. Men det kommer antar jag =) Jag har ju precis börjat med det hela :P

Även jag har ett minne av sur gammal ved som inte ville brinna och som behövde ett par skvättar sprit 35... resultatet blev att gruppchefens sovsäck började brinna, men efter ett par slag med ruska kort slocknade det. Det blev bara några små hål men morgonen efter såg det ut som någon slaktat höns i tältet, då det mesta av bottnens dun ramlat ut.

Hehe. Olyckor händer ganska lätt :)

Edited by Znake
Posted

En tanke som slog mig när jag läste detta var att jag aldrig blivit utbildad hur jag ska göra om en liknade sitiuation uppstår. Brandövning i byggnad har man haft sen lekis, men aldrig hur/vad man ska göra om det börjar brinna när man bara har tyg var man än ser. "Ta sig ut" säger kanske den ena, "släck!" säger kanske den andra skribenten. Jag slår ett slag för brandsäkerhet i tält!

Posted
Ruska lång någon? ;)

@Znake:

Ni eldar alltså med kol i kaminen? Trodde att alla körde med sur gammal ved, men ok.

Sorry, fel av mig. Det är ved vi använder. Är van att använda kol annars i det civila livet så :)

Posted
Sorry, fel av mig. Det är ved vi använder. Är van att använda kol annars i det civila livet så :)

Då är det bäst att du vänjer dig av med det civila livet :P

Ang brandsäkerhet i tält så var vår utbildning.

"Det här är en ruska kort, den ska stå i en hink med vatten brevid eldposten. Det här är en ruska lång, den ska stå utanför tältet. Eldposten ska ha en kniv för att kunna skära upp tältduken ifall det börjar brinna. Kniven är också bra om man får kvällsmål och måste rosta bröd och bre marmelad på."

Posted

@Karin Den "utbildningen" erhöll jag också. Jag tycker den är på tok för bristfällig med tanke på riskerna som finns. Kan man ägna en hel dag åt trafiksäkerhet så är inte en-två timmars brandsäkerhet-tält för mycket begärt.

Posted
@Karin Den "utbildningen" erhöll jag också. Jag tycker den är på tok för bristfällig med tanke på riskerna som finns. Kan man ägna en hel dag åt trafiksäkerhet så är inte en-två timmars brandsäkerhet-tält för mycket begärt.

Vi fick den utbildningen. Vi snickra ihop ruska kort och ruska lång för att kunna använda vid fara.

Men det andra tältet hann inte antar jag. Jag antar att de var chockade vid händelsens start så.

Posted

ALLA vet väl att det är farligt att leka med elden ;)

Vad mer kan man lära sig än att det finns ruska lång och kort, och att man inte skall välta kaminen :)

Posted

Vi fick den utbildningen. Vi snickra ihop ruska kort och ruska lång för att kunna använda vid fara.

Men det andra tältet hann inte antar jag. Jag antar att de var chockade vid händelsens start så.

Helt uppenbart är ju att det inte räcker att visa ruska lång/kort och säga att man ska ha en kniv redo. Jag tror inte vpl (och vissa andra för den dlen heller) inser hur extremt farligt det är om det börjar brinnan nån annanstans än i kaminen/tältlycktan. Det ska tydligen finnas nån film inom FM som visar hur fort ett tält brinner upp. Med rätt utbildning så kommer folk inte ens komma på tanken att hälla i bensin/fotogen/sprit35/diesel/krut/ och allt vad det är i kaminen.

ALLA vet väl att det är farligt att leka med elden  :)

Tydligen så gör ju inte ALLA det...

Posted

HAHAHAHAH *ASG* :lol: kan tänka mig synen

Den här gången var det kul för att ingen skadade sig men jag vill inte tänka på hur det hade kunnat gått? :blink:

Posted (edited)

tycker många här tar detta alldeles för glättigt. Särskillt du själv znake.

Jag fick samma utbildning (ruska kort i hink med vatten, ruska lång utanför till vänster, kniv vid eldposten, minst en fotogenlampa tänd plus fungerande ficklampa i eldpostlådan). Under min utbildning visiterades detta alltid innan tältlaget fick tillstånd att elda.

Det låter som slarv från befälens sida om detta inte är gjort.

Nu är det mycket möjligt att detta inte hade spelat ngn roll då elden förmodligen inte hade gått att släcka. Men rätt ska vara rätt.

Otroligt klumpigt att hälla sprit 35 på glöden i eldstadsbegränsningen.

Att börja diskutera säkerhet på det här viset när det är handhavandefel känns konstigt.

Därmed inte sagt att säkerheten är fullgod.

Edited by engan
Posted
Under min utbildning visiterades detta alltid innan tältlaget fick tillstånd att elda.

Samma här, dock så slutade befälen visitera sådant efter X antal fältdygn då det visade sig att vi hade full pejl på't. Men att inte visitera vid ett så pass tidigt stadium av utbildningen är helt klart fel från befälen.

Posted
Ett av många minnen =) Har det hänt er något liknande, eller något som var roligt och annorlunda?

Jag var med om en liknande händelse 2002 på en sommarkurs på F4.

Det började med att vi på kvällen skulle tända kaminnen. Det gick bra ända tills vi skulle stoppa ner papper i röret och elda så det blir drag i det. Våra befäl hadde inte tänkt på att vi är ovana och man skall stoppa ner lagom mängd papper så det inte blir tätt, vilket hadde hänt nu.

Men eftersom ingen tänkte på att det vart tätt så inte pappret brann upp riktigt så efter ett tag kom befälet på idén att hälla lite fotogen i röret så blir det nog fart. Eftersom det va fullt av papper i röret så började fotogenen inte brinna p.g.a syrebrist så det låg det och kokade vilket resulterar i höggt antändningsbara ångor.

När vi sedan tog bort kaminnen från röret kom syre ner och tog eld i helvetet.

Med en ganska kraftig smäll så kom det från röret inne i tältet en stor elds kvast som va ca 1m bred och sträckte sig nästan till tält duken. Några fick brända ögonbryn, vatten fick släcka elden som blev på backen runt kaminnen.

Efter ca 10 sek kom massa folk kutande för de hörde smällen samt att de såg hur en 2m hög elds låga stog rakt upp ur skorstenen på tältet.

Jag som stog alldeles utanför öppningen till tältet kan säga att det va en spektakulär händelse. Som tur va kom inga till fysiska skador mer än lite ögonbryn. Dock valde många att sova i kasernen på natten. Jag sov dock mycket gott i tältet som va nära att brinna upp :=o

Posted
tycker många här tar detta alldeles för glättigt. Särskillt du själv znake.

det är väl klart att jag inte bara tycker att det här är något skoj. jag är glad att det inte hände mina kompisar något, men vi alla tyckte att det var en korkad men kul händelse efteråt...vi skrattade som bara den efter när vi pratade om det =)

Jaså, elden var i lågor? 

Smart kille 

Garvade som fan!

:P Jag tror att det ska vara "tältet" och inte "elden" hehe

Posted
Andra lekte superman och slängde sig igenom tältet och kamoflagenätet, och en lekte splinter cell genom att ta kniven och skära sig ut genom tältet...hehe kaos! :)

Till att börja med ska eldposten, så som jag är utbildad, alltid under alla omständigheter, ha tillgång till en ruskakort, en hink vatten samt en kniv. Innan ruskakort och ruskalång är tillverkad så får inte kaminen tändas. Jag trodde i min enfald att det var så för alla?

Vad gäller kniven så har eldposten den för att snabbt, vid brand, kunna skära upp tältduken så att alla kan fly ut.

Tycker det känns obehagligt att befälen, i din grundutbildning, inte har bättre koll så att lämpliga åtgärder vidtagits innan försök att starta kaminen görs. Vad hade hänt om killen som fick svedda ögonbryn istället fick kraftiga brännskador i ansiktet? Det kan gå illa jävligt snabbt i tältkoman och det är inget man bör ta lätt på.

Är det vanligt att befäl tillåter soldater under GSU att starta kaminer utan att de visiterat att lämpliga förberedelser vidtagits? Kan förstå om jägare som legat inne i 13 månader får starta kaminen själva, men soldater under GSU borde hållas koll på? Bad things could happen och vi vet alla hur FM reagerar när någon blir skadad. :)

Posted
Andra lekte superman och slängde sig igenom tältet och kamoflagenätet, och en lekte splinter cell genom att ta kniven och skära sig ut genom tältet...hehe kaos! :/

Till att börja med ska eldposten, så som jag är utbildad, alltid under alla omständigheter, ha tillgång till en ruskakort, en hink vatten samt en kniv. Innan ruskakort och ruskalång är tillverkad så får inte kaminen tändas. Jag trodde i min enfald att det var så för alla?

Vad gäller kniven så har eldposten den för att snabbt, vid brand, kunna skära upp tältduken så att alla kan fly ut.

Tycker det känns obehagligt att befälen, i din grundutbildning, inte har bättre koll så att lämpliga åtgärder vidtagits innan försök att starta kaminen görs. Vad hade hänt om killen som fick svedda ögonbryn istället fick kraftiga brännskador i ansiktet? Det kan gå illa jävligt snabbt i tältkoman och det är inget man bör ta lätt på.

Är det vanligt att befäl tillåter soldater under GSU att starta kaminer utan att de visiterat att lämpliga förberedelser vidtagits? Kan förstå om jägare som legat inne i 13 månader får starta kaminen själva, men soldater under GSU borde hållas koll på? Bad things could happen och vi vet alla hur FM reagerar när någon blir skadad. :blink:

jag vill åter igen påminna er om att vi fick utbildningen. Vi hade en hink med vatten, ruska lång/kort och kniv...så befälen gjorde inget fel där.

Posted (edited)

Jag var med om en liknande händelse 2002 på en sommarkurs på F4.

Det började med att vi på kvällen skulle tända kaminnen. Det gick bra ända tills vi skulle stoppa ner papper i röret och elda så det blir drag i det. Våra befäl hadde inte tänkt på att vi är ovana och man skall stoppa ner lagom mängd papper så det inte blir tätt, vilket hadde hänt nu.

Men eftersom ingen tänkte på att det vart tätt så inte pappret brann upp riktigt så efter ett tag kom befälet på idén att hälla lite fotogen i röret så blir det nog fart. Eftersom det va fullt av papper i röret så började fotogenen inte brinna p.g.a syrebrist så det låg det och kokade vilket resulterar i höggt antändningsbara ångor.

När vi sedan tog bort kaminnen från röret kom syre ner och tog eld i helvetet.

Med en ganska kraftig smäll så kom det från röret inne i tältet en stor elds kvast som va ca 1m bred och sträckte sig nästan till tält duken. Några fick brända ögonbryn, vatten fick släcka elden som blev på backen runt kaminnen.

Efter ca 10 sek kom massa folk kutande för de hörde smällen samt att de såg hur en 2m hög elds låga stog rakt upp ur skorstenen på tältet.

Jag som stog alldeles utanför öppningen till tältet kan säga att det va en spektakulär händelse. Som tur va kom inga till fysiska skador mer än lite ögonbryn. Dock valde många att sova i kasernen på natten. Jag sov dock mycket gott i tältet som va nära att brinna upp :blink:

Nu skall jag inte leka besserwisser men under alla mina år som jag stått i gröna kläder (ca 10) så har jag aldrig använt annat är näver, späntade stickor, samt tjärgadd för att tända kaminen.

Fotogen?? Papper?? Sprit 35??

Är det en ny kamin eller??

Stegvis tändning funkar ju lika bra i kaminen som utanför....

Edited by Erkilaine
Posted

Ruska kort och lång är bra....men om man har tillgång till det är det inte fel att ta in en släckare från stridsfordonet eller lastbilen eller vad man nu kan tänkas ha tillgång till.

Vi hade nytta av den vid ett tillfälle, visst blev det väldigt jobbigt att andas och precis allting i tältet var vitt av pulver men på med :/ och skaka/borsta av grejorna utanför så var man snart hos John Blund igen. ;) Och vi räddade ju tält + utrustning.

Och det var ingen som frågade något på motorförrådet när vi bytte ut släckaren heller :blink: