Caprice Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 fördelen med hundar i patrullerna är att man kan "låna" lite träull och tända med nar man är ute i fält. Men luktar det inte skunk av bränt "träull"??? Quote
Henningsson Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 (edited) inte ny träull, men om man hämtar träull som luktar hund så är det ingen höjdare att tända med Edited July 25, 2004 by Henningsson Quote
SuperSandman Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 Sorry, fel av mig. Det är ved vi använder. Är van att använda kol annars i det civila livet så Då är det bäst att du vänjer dig av med det civila livet :P Ang brandsäkerhet i tält så var vår utbildning. "Det här är en ruska kort, den ska stå i en hink med vatten brevid eldposten. Det här är en ruska lång, den ska stå utanför tältet. Eldposten ska ha en kniv för att kunna skära upp tältduken ifall det börjar brinna. Kniven är också bra om man får kvällsmål och måste rosta bröd och bre marmelad på." jag antar att dom flesta bara kommer ihåg den biten med marmelad när det börjar brinna... ruska kort? vad är det? en granruska i en hink vatten?? *har en månad kvar till GSU tyvärr* Quote
Rickard N Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 Ruska kort och lång är bra....men om man har tillgång till det är det inte fel att ta in en släckare från stridsfordonet eller lastbilen eller vad man nu kan tänkas ha tillgång till. så länge man inte har halonsläckare Quote
SuperSandman Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 (edited) Ruska kort och lång är bra....men om man har tillgång till det är det inte fel att ta in en släckare från stridsfordonet eller lastbilen eller vad man nu kan tänkas ha tillgång till. så länge man inte har halonsläckare detta är fördelen med att vara maskinare och inte skogsmulle.. börjar det ta fyr någonstans så sätter halon-larmet igång.. det enda man behöver tänka på är att inte vara i rummet när utsläppet sätter igång, men hellre lite konstgjord syrebrist och hjärnskador än att bli uppeldad och död.. Edited July 25, 2004 by SuperSandman Quote
Caprice Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 så länge man inte har halonsläckare Jovisst men halonsläckarna brukar väl bara ingå i de fasta brandsläckningssystemen??? De lösa släckarna brukar väl vara pulver, eller är jag ute och cyklar. Finns det överhuvudtaget lösa halonsläckare,trodde de var förbjudna. Quote
Rickard N Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 Vi hade det. iofs 97/98, men ändå... Tyskarna har tydligen inte samma krav som vi Personligen förstår jag inte varför man har halon i en handsläckare, känns inte helt optimalt. Quote
SuperSandman Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 Vi hade det. iofs 97/98, men ändå...Tyskarna har tydligen inte samma krav som vi Personligen förstår jag inte varför man har halon i en handsläckare, känns inte helt optimalt. kolsyra eller pulver borde väl vara det mest praktiska när man inte agerar i ett slutet utrymme i t.ex ett maskinrum lr liknande. man får ju som sagt se till att inte vara där inne när det utlöser.. Quote
Hero Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 FIRE............................ "lek aldrig med elden" Quote
Recommended Posts