Guest Arash Posted July 10, 2004 Report Posted July 10, 2004 Är det någon som har Stadsskytte04 med Ace of Spades dunkades i bakgrunden. Eller Målbildsfilm utan musik bara ljud. skulle vara tacksam om jag fick svar.
Hugin Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Ja, jag har den och några andra stadskyttefilmer från 6.e. Tyvärr är det verboten att lägga ut dem på nätet av copyrightskäl. Synd för de är ju tuffa.
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Silent Heroes Här finns några Stadsskyttefilmer på Silent Heroes forum.
os frontale Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Tuffa filmer, men dock saknas det ju skydd lite här och där på deras inbrytningar, det verkar tydligt viktigare att kolla bakom dörren än rakt fram
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Tuffa filmer, men dock saknas det ju skydd lite här och där på deras inbrytningar, det verkar tydligt viktigare att kolla bakom dörren än rakt fram Förvänta dig inte storverk av stadsskytte Dom fick ut PaTgb 203 bland dom första i Sverige men dom sabbade dom så mycket att dom fick lämna tillbaka dom och fick ut gamla slitna pbv 302 igen ;)
Panzerfaust Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Alldrig sett filmerna förr... Gillade inte första, den på 23 meg eller va det va. Men den andra va riktigt bra. Tyckte inte musiken passade till tempot och alla snabbspolningar och ljus grejer va för mycket i den första tycker jag. Men den andra va ball, den första med... men föll inte mig så mycket i smaken. EDIT: [MPJ]Sgt.Ratchak tro mig... det där kommer du få äta upp tills du spyr betong. *Väntar med popcorn*
Fk Zak Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Tycker också det "vita" och hastigheten störde lite i den ena filmen. Har dock några frågor till er som kan. Vänsterhandens fattning om vapnet, dvs långt bak mot magasinet. Vilka lär sig den fattningen och varför? Snabbare rörelser motsv? Vad är utthåligheten för en Stadsskyttegrupp och hur ser den ut? Vet inte som det funnits något särskillt stadsskytte-tråd. Isåfall ber jag någon hänvisa mig dit så jag inte "stör" här. Kan som kortast påpeka att jag inte tycker mig se någon soldat som bär med sig vattenflaska. Camelback på samtliga eller? Vid SIB, gäller "all förflyttning med säkrat vapen" även här? Kan tänka mig att det gäller vid övn osv. Men är inte lägena så pass snabba att när man bryter in i ett rum går man in med osäkrat vapen? /Pansarskyttesoldat Zakrisson
Hugin Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Vänsterhandens fattning om vapnet, dvs långt bak mot magasinet. Vilka lär sig den fattningen och varför? Snabbare rörelser motsv? Vad är utthåligheten för en Stadsskyttegrupp och hur ser den ut? Vet inte som det funnits något särskillt stadsskytte-tråd. Isåfall ber jag någon hänvisa mig dit så jag inte "stör" här. Kan som kortast påpeka att jag inte tycker mig se någon soldat som bär med sig vattenflaska. Camelback på samtliga eller? Vid SIB, gäller "all förflyttning med säkrat vapen" även här? Kan tänka mig att det gäller vid övn osv. Men är inte lägena så pass snabba att när man bryter in i ett rum går man in med osäkrat vapen? /Pansarskyttesoldat Zakrisson Kan väl försöka besvara dina frågor så gott jag kan. 1. fattningen om vapnet: Tror framförallt det har att göra med "duckwalk", det vill säga en speciellt skjutställning (ligger iofs mer i begreppet) vi använde där man går ihopkrupet med axlarna och har vapnet nästan mitt i bröstet och går med "rullande" gång. Eftersom båda axlarna hamnar i jämnhöjd så är det svårt att gripa alltför långt fram på vapnet med vänster hand. Är inte säker på att det kan var det här du sett men det är den bästa förklaringen jag kan ge. 2. Uthållighet: Som en vanlig skyttegrupp eller? Och ja, man har vatten med sig, annars blir man väldigt törstig, det blir man nog ändå. När jag låg inne (då filmerna gjordes) hade många camelback. Men jag tror nog du bara har missat vattenflaskorna. 3. Säkrat vapen: Vid övning; Ja . Vid inbrytning i skarpt läge; Nej. Och som du antyder så står man sällan helt still tex när man går in i ett rum så det blir lätt så att man slarvar lite med att stå still när man skjuter. Ajabaja.
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 För att ta ett hus måste man förutom att ha en "spärr" runt huset ha en säkrare till varje rum (även rum utan dörrar/fönster, finns ju bräschladdning ). Det sättet vi på GU MP fick lära oss gick ut på att slänga inen chockgranat gå in två personer och automatskjuta från vars ett hörn till mitten och på så sätt säkra rummet (offensivt sök) kalla in en säkrare och bestämma vilket håll/dörr vi skulle forsätta åt, defensivt sök är samma minus handgranat och automateld. Enlig SäkI får man dock inte skjuta automat inomhus under övning, man får skjuta auto om det bara finns väggar och inget tak. Därav att Ksp-skytten inte skjöt automat i filmen. I MP COY INT så lärde sig 2plut (BM) LEC-sök, det system så polisens insatsstyrka mm använder. För att bli godkänd i LEC måste man gått en utbildning och göra ett visst antal timmar sök varje år.
Hugin Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 8 2004, 13:29 ] Det sättet vi på GU MP fick lära oss gick ut på att slänga inen chockgranat gå in två personer och automatskjuta från vars ett hörn till mitten och på så sätt säkra rummet (offensivt sök) kalla in en säkrare och bestämma vilket håll/dörr vi skulle forsätta åt, defensivt sök är samma minus handgranat och automateld. Enlig SäkI får man dock inte skjuta automat inomhus under övning, man får skjuta auto om det bara finns väggar och inget tak. Därav att Ksp-skytten inte skjöt automat i filmen. Jaså? I så fall bröt KSP-skyttarna på kompaniet mot SÄKI nästan varje dag då. De hade ju bara A-läge på sin bössa. Jag undrar vart det kommer från att det ska skjutas automat vid rensing? Vad är fördelarna mot ett par välriktade dubbelskott? Nackdelarna är många. (Såtillvida att man inte har en ksp dvs). Vi gjorde inte som du beskriver, varken vid offensivt genomsök eller rensning (som låter som det du beskriver). Måste bero skillnaden i uppgifter mellan MP-SÄK och stadsskytte. EDIT: skrev om sista stycket
Fk Zak Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 @ Hugin - Tack för svaren. Om jag ska omformulera min fråga ang. utthålighet. Jag vet praktiskt taget inget om Stadsskytte. Därför undrar jag lite hur ni strider och verkar. Ett Pansarskyttekompani beräknas kunna vara ute på slagfältet och strida (oavbrutet ...) i tre dygn innan återhämtning mm. genomförs. Hur länge är en stadsskyttegrupp/pluton(?) ute och "härjar" innan de samlar sig för återhämtning mtosv. ? Jag förstår att vi pratar lite olika strids-situationer här. Jag ska i händelse av krig spendera en hel del tid ute i terräng meddans, som jag förstår det, hänger i bebyggelse motsv. Således kan ett pansarskyttekompani motsv. snabbt få längre avstånd till underhåll osv. Vad säger ni? Så det sas alltså åt er att när ni säkrar ett rum får ni inte röra er och skjuta samtidigt? Eh, personligen tycker jag SÄKI är oerhört trist att ha och göra med. Förstår varför den finns, men skulle gärna öva utan den om jag själv fick bestämma. Kan kort berätta hur laddning av vagnsKSP ska gå till formellt i ett Strf9040. ...Äh det orkar jag inte nu, men det ska iof tryckas riktbegränsare (sånt som gör att tornet inte kan röra sig) hit och dit, vagnchefen ska säga det ena och andra åt skytten om att säkring av vapnet (elektriskt och mekaniskt) och blindavfyrning osv. Oerhört tidskrävande och okrigiskt. Körde själv med stilen att jag som VC (KSP:n sitter "hos" vagnchefen) genomförde all laddning och åtgärdade eldavbrott själv, utan att kommendera skytten om det ena och andra. Fort som stryk gick det då. Skjöt själv i många lägen osv. Tror ni man blev lycklig när vi under en skarpskjutning fick ett befäl som nästan skällde på det formella förfarandet och sa att vi ska göra som jag redan gjorde. Inte för att något befäl viste hur det gick till i min vagn (det var ju inte riktigt tillåtet ;) ). Ok, sorry att jag gled ut i en liten PSK anekdot. Hur som helst, finnes någon särskilld stadsskytte-tråd på forumet eller är det denna som gäller? Vill som tidigare nämnt veta en del om tjänsten. /VC Zakrisson
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 8, 2004 Report Posted October 8, 2004 @Hugin GU MP sättet var till bara för om typ en sabotagegrupp (som vi jagat) tog skydd i en byggnad och vi ska rensa bort "ohyran". Våran uppgift är ju inte stadsskyttes (ni måste ju oxå få leka), vi ska bara sköta MP-tjänst motsv, ni ska få bort "ohyra" som bitit sig fast ordentligt.
Hammurabi Posted October 9, 2004 Report Posted October 9, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 7 2004, 19:17 ] Tuffa filmer, men dock saknas det ju skydd lite här och där på deras inbrytningar, det verkar tydligt viktigare att kolla bakom dörren än rakt fram Förvänta dig inte storverk av stadsskytte Dom fick ut PaTgb 203 bland dom första i Sverige men dom sabbade dom så mycket att dom fick lämna tillbaka dom och fick ut gamla slitna pbv 302 igen ;) Nog för att vi körde hårt med de stackars PATGB 203, och de var tvungna att repareras x antal gånger. Men anledningen till att de försvann från SSK var att IA03 stal dem från oss och inget annat.
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 9, 2004 Report Posted October 9, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 7 2004, 19:17 ] Tuffa filmer, men dock saknas det ju skydd lite här och där på deras inbrytningar, det verkar tydligt viktigare att kolla bakom dörren än rakt fram Förvänta dig inte storverk av stadsskytte Dom fick ut PaTgb 203 bland dom första i Sverige men dom sabbade dom så mycket att dom fick lämna tillbaka dom och fick ut gamla slitna pbv 302 igen ;) Nog för att vi körde hårt med de stackars PATGB 203, och de var tvungna att repareras x antal gånger. Men anledningen till att de försvann från SSK var att IA03 stal dem från oss och inget annat. MP fick behålla sina :P . Jag hörde bara att ni pajat dom av några befäl (ett stadsskyttebefäl plus ett par MP)
Raffe Posted October 9, 2004 Report Posted October 9, 2004 Nog för att vi körde hårt med de stackars PATGB 203, och de var tvungna att repareras x antal gånger. Men anledningen till att de försvann från SSK var att IA03 stal dem från oss och inget annat. Fanns det inte en massa nackdelar med 203orna i bebyggelse? Känner en lt som var med och provade ut dom för stadsskytte i eksjö när de fortfarande stadsskyttade sig. Han tyckte att de var på tok för stora - omöjliga att gömma (dock pluss att man ofta slapp stege, använde vagnstaket) och att akan satt för långt bak - visade halva vagnen om man skulle skjuta runt hörn. Pebbarna funkar väll bra även om dom inte är lika bekväma som 203orna?
Born Posted October 9, 2004 Report Posted October 9, 2004 Lite för dålig svängradie på patgb för att kunna vara effektiva bland bebyggelse, och som Ralph sa, akan sitter för långt bak, vagnen är i princip helt öppen i sida innan akan kan verka. Dessutom så är det lite siochså med närskyddet, skulle finnas en ksp-lavett motsv. på taket som kunde rensa runt bussen då akan inte kan dumpas tillräckligt för att ge närskydd.
Hammurabi Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Nog för att vi körde hårt med de stackars PATGB 203, och de var tvungna att repareras x antal gånger. Men anledningen till att de försvann från SSK var att IA03 stal dem från oss och inget annat. Fanns det inte en massa nackdelar med 203orna i bebyggelse? Känner en lt som var med och provade ut dom för stadsskytte i eksjö när de fortfarande stadsskyttade sig. Han tyckte att de var på tok för stora - omöjliga att gömma (dock pluss att man ofta slapp stege, använde vagnstaket) och att akan satt för långt bak - visade halva vagnen om man skulle skjuta runt hörn. Pebbarna funkar väll bra även om dom inte är lika bekväma som 203orna? Du har helt rätt. Samtliga punkter stämmer. Pebban lämpar sig mycket bättre för SIB. (när den väl startar vill säga) Den enda anledningen till att vi använde 203an var nog att vårt kompani delvis skulle vara inriktat på internationell tjänst. Har man utb på 203 är steget inte alltför långt till 180 som vi alla vet är populärt i internationella samanhang. Eller så ville gardet bara glänsa lite med ny mtrl, vem vet.
johanp Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 har debatterats ett otal ggr förut, se t.ex: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...st=0entry1176 och http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=1243 eller http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=10685
Fu Gson Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Fanns det inte en massa nackdelar med 203orna i bebyggelse? Känner en lt som var med och provade ut dom för stadsskytte i eksjö när de fortfarande stadsskyttade sig. Han tyckte att de var på tok för stora - omöjliga att gömma (dock pluss att man ofta slapp stege, använde vagnstaket) och att akan satt för långt bak - visade halva vagnen om man skulle skjuta runt hörn. Antar att du snackar om lt J:son Ralph? Hur, var och när skulle de här försöken ha ägt rum? Förövrig skall SIB bedrivas avsuttet enligt min åsikt.
Raffe Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Fanns det inte en massa nackdelar med 203orna i bebyggelse? Känner en lt som var med och provade ut dom för stadsskytte i eksjö när de fortfarande stadsskyttade sig. Han tyckte att de var på tok för stora - omöjliga att gömma (dock pluss att man ofta slapp stege, använde vagnstaket) och att akan satt för långt bak - visade halva vagnen om man skulle skjuta runt hörn. Antar att du snackar om lt J:son Ralph? Hur, var och när skulle de här försöken ha ägt rum? Förövrig skall SIB bedrivas avsuttet enligt min åsikt. Stämmer med J:son. Exakt när vet jag dock inte. Som jag förstod det var det under Eksjötiden. Vad han gjorde där har du bättre koll på än jag.
johanp Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 det där är förövrigt dom små och lite tråkigare filmerna.. finns en från bla fagersta som är lite roligare.. har tyvärr dock inte möjlighet att ladda upp den själv.
Fu Gson Posted October 12, 2004 Report Posted October 12, 2004 Stämmer med J:son. Exakt när vet jag dock inte. Som jag förstod det var det under Eksjötiden. Vad han gjorde där har du bättre koll på än jag. mm, tänkte att försöken kanske pågick innan jag ryckte in, för det pågick inga under mina 10 månader. 20-bil var det som gällde (fungerade helt ok btw). Däremot så hade nog SSK LG 203:or det året jag låg inne, möjligt att J:son dragit sina slutsatser därifrån.
Jända Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 8 2004, 13:29 ] Det sättet vi på GU MP fick lära oss gick ut på att slänga inen chockgranat gå in två personer och automatskjuta från vars ett hörn till mitten och på så sätt säkra rummet (offensivt sök) kalla in en säkrare och bestämma vilket håll/dörr vi skulle forsätta åt, defensivt sök är samma minus handgranat och automateld. Enlig SäkI får man dock inte skjuta automat inomhus under övning, man får skjuta auto om det bara finns väggar och inget tak. Därav att Ksp-skytten inte skjöt automat i filmen. Jaså? I så fall bröt KSP-skyttarna på kompaniet mot SÄKI nästan varje dag då. De hade ju bara A-läge på sin bössa. Jag undrar vart det kommer från att det ska skjutas automat vid rensing? Vad är fördelarna mot ett par välriktade dubbelskott? Nackdelarna är många. (Såtillvida att man inte har en ksp dvs). Vi gjorde inte som du beskriver, varken vid offensivt genomsök eller rensning (som låter som det du beskriver). Måste bero skillnaden i uppgifter mellan MP-SÄK och stadsskytte. EDIT: skrev om sista stycket Våra befäl fick för sig något liknande när vi skulle öva SIB. Man fick inte skjuta automat överhuvudtaget inomhus. Lyckligtvis hade vi en driftig förtroendeman på plutonen som kollade upp det och fick reda på att det som egentligen gällde var att man var tvungen att ha både propp och hörselkåpa om automateld med AK5 eller Kulspruta 90 skulle skjutas inomhus pga av ljudvolymen. Dock var det helt förbjudet för Kulspruta 58 om jag miss det rätt, men det gör jag nog inte iochmed att jag inte intresserade mig det minsta för vad som stod i SäkI, utan var bara överlycklig att vi fick skjuta med våra Kspor till slut. Givetvis strutade dom flesta i proppar men det är utanför poängen. Vore kul att se filmer från Fagersta.
King Kill Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 Yes, propp och kåpa var det som gällde när vi hade ksp 90 med oss. Det lät för jävligt i alla fall tyckte jag. Dock har vi ALDRIG skjutit automat med AK5:orna Har svårt att tänka mig att det skulle klå dubbelskott. Känns som om att A: man kommer skjuta slut på magasinet innan man når det bortersta hörnet, eller B: det blir så glest mellan skotten att det är ren tur att man träffar någon
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 Här har ni: Film 1 Film 2 eeee Silent Heroes Här finns några Stadsskyttefilmer på Silent Heroes forum. samma film
Adam Wilhelm Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 Var det nödvändigt att påpeka det? Dissar du mig eller? Eyyhhh? Gjorde det bara lite lättare... eller nåt.
johanp Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 vi sköt då med 58an innomhus på regelbunden basis.. både i hjälpvapenhållaren och som buret enmansvapen..
Flo Posted December 3, 2004 Report Posted December 3, 2004 Dessa filmer visadess av en viss KB från 6 kompaniet för ett gäng hemvärns ungdomar.Nu vill dom alla bli stadskytte soldater. Riktigt coola filmer måste även jag som Pansarskytte soldat erkänna ^_^ Vad jag har förstott så får man inte skjuta KSP 58 b i bebygelse över huvud taget. Jag ska kolla NYA säki angående det.Om jag inte återkommer så betyder det att jag är för kass för att slå i SÄKI :P' Jag slåg lite i SÄKI EHV/PV och antar att om det skulle finnas en regel att man inte får skjuta KSP 58 b inomhus eller bebygelse så borde det stå under Särskilda bestämmelser för vissa vapen. Där står inget om att man inte skulle få använda KSP 58 inomhus eller i bebygelse.Så vad jag förstår är det helt okey. Notera dock att det här ju SÄKI 2004 som släpptes ganska nyligen och saker kan ju ha ändrats. Vangs chefen i 302 an som gör inbryttningen i den filmen är en god vän till mig. Jag ska höra mig med honom imorgon om vad han hade för direktiv. En tanke kan ju vara att kanse vissa kommuner inte tillåter att vi över går en viss decibel nivå när vi övar i bebygelse.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.