Jump to content

Recommended Posts

Posted

12/70 Batteriet på Söderarm håller på att skrotas för fullt :o , och här finns lite bra bilder......

Först är det lite bilder på det äldre 15,2 cm batteriet som ersattes av 12/70 batteriet 1976/77.

http://www.umeaopen.nu/SA/index.htm

Totalt byggdes det 6 batterier i sverige, 4 st var "bergsbatterier" med 12 cm tornautomatpjäs 9101 - Söderarm ( färdigt 1977), Landsort ( färdigt 1978), Slite -Gotland ( färdigt 1979), Holmögadd - Umeå (färdigt 1983).

Och 2 var "slättbatterier" i skåne med 12 cm tornautomatpjäs 9102 - Trelleborg ( färdigt 1981) och Ystad ( färdigt 1982).

Idag är det bara Landsort som inte är skrotat eller påbörjats att skrotas, får verkligen hoppas på att det bevaras som museum :lol: .

Från början planerades det 18 batterier, som sedan blev 10, men som sedan endast blev 6.......Göteborg skulle bla ha fått ett batterie placerat på Styrsö -Brännö-Hönö, men avbeställdes.

Norge har 2 batterier 12/70 ( ett batteri med 3 pjäser precis som i de Svenska, och ett med endast 2 pjäser - färdigställda en bra bit in på 1990-talet, och idag ställda i malpåse......).

Posted
Först är det lite bilder på det äldre 15,2 cm batteriet som ersattes av 12/70 batteriet 1976/77.

Snygga bilder. Dock så är det batteri Hamnskärs 21cm pjäser som visas på de första bilderna. Batteriet utgick på 60-talet, men pjäserna står kvar (än så länge).

Posted

Snygga bilder. Dock så är det batteri Hamnskärs 21cm pjäser som visas på de första bilderna. Batteriet utgick på 60-talet, men pjäserna står kvar (än så länge).

Jag trodde först det var de gammla 15,2 cm pjäserna på Söderarm som ersattes av 12/70.....

Men vet nu att det är 21 cm kanoner som utgick 1962.....

Posted

Nja, batteriet sköt sista gången 1962. Är du säker på att det utgick samtidigt? ;)

Posted

Nja, batteriet sköt sista gången 1962. Är du säker på att det utgick samtidigt? ;)

Ja, enligt mina källor......Det blev färdigt 1939. Samma år byggdes även 2 likadana batterier - Hultungs på Gotland som utgick 1964, sköt sista gången 1964 och skrotades 1968. - Öppenskär som utgick 1959 och skrotades 1965.

Posted

Av ren nyfikenhet, vad har du för källor? Det kan ju vara så att min bokhylla saknar något...

Posted

Allt rensas bort ur bergrummen som sedan förseglas med betong. Eftersom pumparna är borttagna kommer de därefter att långsamt fyllas med vatten.

Posted
Allt rensas bort ur bergrummen som sedan förseglas med betong. Eftersom pumparna är borttagna kommer de därefter att långsamt fyllas med vatten.

Fan, kunde ju blivit en trevlig liten "bachelor pad" helikopterplatta, strandläge och allt... :o

Posted
Av ren nyfikenhet, vad har du för källor? Det kan ju vara så att min bokhylla saknar något...

Från lite olika håll, bla ca 10 A4 blad med fakta om kustartilleri ( samtliga batterier, spärrförband mm) som jag fått från en Kapten inom Amfibiekåren....Har haft det på word, men efter att återställt datan mm, har jag endast kvar allt på papper.....

Posted

Från lite olika håll, bla ca 10 A4 blad med fakta om kustartilleri ( samtliga batterier, spärrförband mm) som jag fått från en Kapten inom Amfibiekåren....Har haft det på word, men efter att återställt datan mm, har jag endast kvar allt på papper.....

Vissa har det bra. Själv får man nöja sig med diverse böcker...

Posted

De skulle inte kunna råka få ett besök i en scanner?

Posted

De skulle inte kunna råka få ett besök i en scanner?

Jag kan kanske ta mig lite tid och skriva ner det viktigaste ;) , får kolla imorgon.

Posted (edited)
Har haft det på word, men efter att återställt datan mm, har jag endast kvar allt på papper.....

[petig]

Har du "återställt datan" så innebär det att du har återställt informationen..

"Data" = "otolkade uppgifter"

"DatOR" = hårdvaran som datan finns i

Vill du ha scanning-hjälp eller så så är jag (och säkert många fler) beredda att assistera!

Och framöver får du läsa på om "back-up"..! :tveka:

[/petig]

;)

edit: Det riktigt sliter i hjärtat att se våra modernaste och enda slagkraftiga system i skärgårdslådan slängas på sophögen på det viset. Fan att ingen vågade höja en röst för "malpåse", som våra grannländer..

Edited by KaffeKalle
Posted
Norge har 2 batterier 12/70 ( ett batteri med 3 pjäser precis som i de Svenska, och ett med endast 2 pjäser - färdigställda en bra bit in på 1990-talet, och idag ställda i malpåse......).

Norge har 3 batterier.

Meløyvær (Nord-Norge) 3 kanoner, ferdigstilt 13 september 1989

Nes (Nord-Norge) 2 kanoner, ferdigstilt 19 mai 1992

Kråkvåg (utenfor Trondheim) 3 kanoner, ferdigstilt 31 august 1994.

Posted (edited)
edit: Det riktigt sliter i hjärtat att se våra modernaste och enda slagkraftiga system i skärgårdslådan slängas på sophögen på det viset. Fan att ingen vågade höja en röst för "malpåse", som våra grannländer..

Japp. Känner samma sak. 8-/

Jag har dessutom gått en mycket olustig känsla. Och det är att inom ett par år efter att allt är borta eller modifierat till museer så kommer hotet att öka, och liknande system behövas igen, till en mycket hög kostnad i tid och pengar.

Jag finner det dessutom ganska intressant att Sverige gjort på samma sätt i hundratals år - det fasta försvaret får förfalla å det grövsta när det är lugnt, i ofredstider byggs sedan en väl fungerande organisation upp, som blir klar lagom till det lugnar ner sig, och så var karusellen igång igen. :)

Edit: Om nu behovet skulle uppstå, kan samma 57 mm-pjäs som flottan använder modifieras för KA-bruk? I mina ögon är det ju en rätt praktisk liten sak eftersom RBS 17-förbanden inte kan vara överallt och närluftvärn för viktiga punkter alltid är bra att ha.

Edited by AdamKalle
Posted

Kul att ni gillar mina bilder från Söderarm! Ska försöka ta mig till Arholma och plåta 10/50 batteriet där innan det är borta. Tydligen är "halva" anläggningen orörd. Får väl se vad det betyder...

Posted

De visade på rapport i lördags hur de slaktade bla ett 10,5cm batteri så det brinner nog i knutarna om något ska dokumenteras.....

För övrigt ett kort men bra reportage om hur viktiga delar av vår nutidshistoria förstörs utan att riksantikvarier eller andra hinner tycka till. Och om hur mycket som redan är förstört.

Posted
De visade på rapport i lördags hur de slaktade bla ett 10,5cm batteri så det brinner nog i knutarna om något ska dokumenteras.....

Precis! Bilderna på demonteringen av 10,5:an i Rapport var dock inte från Arholma. Den anläggningen börjar avvecklas första 2005. Innan dess kommer jag varit där!

Posted

Här kommer en gladare bild på lite KA som lyckats undgå smältverket. Det är 3. pjäs från batteri YD som vilar upp sig i sitt nya hem på Beredskapsmuseet. Tyvärr regnade det friskt vid tillfället så de två bilder jag lyckades ta (och pussla ihop till en) är det enda jag har i dagsläget.

Länk till bilden

Typiskt att när man väl åkt 60 mil för att besöka MÖP-mål i södra Sverige (var i Karlskrona och Skåne) så ösregnar det och regn och digitalkamera är ingen lyckad kombination.

Förresten, lite lustig bild blev det. 7,5/57-tornet ser ut att våldta 12/70-pjäsen.. :unsure:

Det fanns en hel del på Beredskapsmuseet, hittade bla en Ci 710 (förmodligen från batteri YD2) under en presenning. Undrar hur mycket av KA-materielen som på olika sätt spritts på olika platser över vårt land i stället för att skrotas?

Posted
Det fanns en hel del på Beredskapsmuseet, hittade bla en Ci 710 (förmodligen från batteri YD2) under en presenning. Undrar hur mycket av KA-materielen som på olika sätt spritts på olika platser över vårt land i stället för att skrotas?

Det finns nog en hel del E-prylar undanstoppade.

Har sett en del i källaren i Fårösund en del på vinden på Kungsholmen i Karlskrona så nog finns det prylar sparat...