Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilket as till pjäs, skulle va kul att få prov skjuta en salva....

The largest gun ever built had an operational career of 13 days, during which a total of 48 shells were fired in anger. It took 25 trainloads of equipment, 2000 men and up to six weeks to assemble. It seem unlikely that such a weapon will ever be seen again.

http://www.railwaygun.co.uk/

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/1167/edora.html

http://palpatine.chez.tiscali.fr/Page13/page13.htm

:baskerPa:

Posted

Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. :)

Heinz Guderian lyckades dock få Hitler att glömma den idén.

The Swede :baskerPa:

Posted

En sån puffra på en båt storlek hangarfartyg skulle väl vara intressant :)

Undrar hur många fönsterrutor som skulle ryka om en sån sköts av i centrum av en större stad :baskerPa:

Posted
The largest gun ever built

Mmm, men Babylon-kanonerna som artillerigeniet (och politiske idioten) Gerald Bull konstruerade torde ha knäckt det rekordet med råge.

Nu blev de ju inte färdigbyggda men ändå.

Posted
Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. :)

The Swede :rocketl:

Kanske skulle funka bättre nuförtiden , tänk så många BONUS substridsdelar man skulle kunna klämma in i en granat :D

Posted

The Swede :rocketl:

Kanske skulle funka bättre nuförtiden , tänk så många BONUS substridsdelar man skulle kunna klämma in i en granat :D

Jo, men dom tänkte skjuta direktriktat :D

Posted (edited)
Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. :rocketl:

För er som sett och minns Dr Strangelove:

Ambassador de Sadesky: I must confess, you have an astonishingly good idea there, Doctor.

Dr Strangelove: Thank you sir.

:)

Som pansarvärnare så tycker jag att det låter som en ypperlig idé, om inte annat så för att lära soldaterna gruppsammanhållning och lagarbete genom att släpa pjäsen i skogen. :D

Edited by A2Keltainen
Posted
Som pansarvärnare så tycker jag att det låter som en ypperlig idé, om inte annat så för att lära soldaterna gruppsammanhållning och lagarbete genom att släpa pjäsen i skogen. :D

Vadå... det som inte dödar det härdar! :)

Posted

Nu orkade jag inte ögna igenom länkarna till fullo, men när jag var på vårt armemuseum i huvudstaden, läste jag att pjäschefen hade den blygsamma graden av General...

Posted
Nu orkade jag inte ögna igenom länkarna till fullo, men när jag var på vårt armemuseum i huvudstaden, läste jag att pjäschefen hade den blygsamma graden av General...

Överste enl. Kanonsida

Har läst major någonstanns också... :surprise:

Posted (edited)
Måste hålla med om att Babylon-kanonprojektet måste inneha något slags rekord i detta avseende. Jag har själv varit inne och krupit i en del till kanonröret som var utställd i Duxford, England. Eldröret var slätborrat med en kaliber om 1000 mm.

http://www.fas.org/nuke/guide/iraq/other/supergun.htm

Three calibers could have been used: 700, 800 and even 1000 mm !

Edited by RaVeN
Posted

Ooooh! vad liten man skulle känna sig bredvid den där.

Bara ammon är ju helt jävla bisarr!

Finns den kvar, utställd någonstans? :D

Posted
Ooooh! vad liten man skulle känna sig bredvid den där.

Bara ammon är ju helt jävla bisarr!

Finns den kvar, utställd någonstans?  :surprise:

Tyvärr: :)

None of the two (and half) guns survived the war intact: Their commanders had enough time to blow them up.
Posted

haha

Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs.

- pansarfordon klockan 12, eld!

>ga-DÄÄNG<

- träff rätt! målet nedkämpat med kraft, nytt mål buskaget klockan 2, eld!

*5 minuter senare*

>kBAAM<

- bortom 5 vänster 600

osv

Posted

tänkbart utdrag SoldR skjutning Schwerer Eisenbahnkanone

"för att få maximal effekt i målet skall skotten om möjligt skjutas i eller mot färdriktningen på kolonner alternativt flankerande eld på stridslinjer" :bash:

Posted
Undrar hur många tunnor vapenfett det gick åt för att vårda den där pjäsen?  :huh:

Använde dom segel som linnelappar  ;)

Segel?? HAHAHA

Nej, de rullade in en beväring i ett lakan och sedan pressade de honom genom röret.....

:lol::lol:

Faan bland det värsta jag sett någonsin.... :wub:

respekt.... B)