RaVeN Posted June 29, 2004 Report Posted June 29, 2004 Vilket as till pjäs, skulle va kul att få prov skjuta en salva.... The largest gun ever built had an operational career of 13 days, during which a total of 48 shells were fired in anger. It took 25 trainloads of equipment, 2000 men and up to six weeks to assemble. It seem unlikely that such a weapon will ever be seen again. http://www.railwaygun.co.uk/ http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/1167/edora.html http://palpatine.chez.tiscali.fr/Page13/page13.htm Quote
The Swede Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. Heinz Guderian lyckades dock få Hitler att glömma den idén. The Swede Quote
Mulle Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 En sån puffra på en båt storlek hangarfartyg skulle väl vara intressant Undrar hur många fönsterrutor som skulle ryka om en sån sköts av i centrum av en större stad Quote
Fu Johanson Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 The largest gun ever built Mmm, men Babylon-kanonerna som artillerigeniet (och politiske idioten) Gerald Bull konstruerade torde ha knäckt det rekordet med råge. Nu blev de ju inte färdigbyggda men ändå. Quote
Jeppe Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Används järnvägskanoner i något land idag? Quote
Rickard N Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 [Dalmål] De där e en manlig kanoon[/Dalmål] Schwere Eisenbahnkanone Dora kommer finnas med när jag bygger modelljärnväg! B) Quote
Klargplutte Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. Heinz Guderian lyckades dock få Hitler att glömma den idén. The Swede Kanske skulle funka bättre nuförtiden , tänk så många BONUS substridsdelar man skulle kunna klämma in i en granat Quote
The Swede Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. Heinz Guderian lyckades dock få Hitler att glömma den idén. The Swede Kanske skulle funka bättre nuförtiden , tänk så många BONUS substridsdelar man skulle kunna klämma in i en granat Jo, men dom tänkte skjuta direktriktat Quote
A2Keltainen Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 (edited) Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. För er som sett och minns Dr Strangelove: Ambassador de Sadesky: I must confess, you have an astonishingly good idea there, Doctor. Dr Strangelove: Thank you sir. Som pansarvärnare så tycker jag att det låter som en ypperlig idé, om inte annat så för att lära soldaterna gruppsammanhållning och lagarbete genom att släpa pjäsen i skogen. Edited June 30, 2004 by A2Keltainen Quote
ollevarm Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 "More bang for youre buck", gällde nog inte här Quote
Adam Wilhelm Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Som pansarvärnare så tycker jag att det låter som en ypperlig idé, om inte annat så för att lära soldaterna gruppsammanhållning och lagarbete genom att släpa pjäsen i skogen. Vadå... det som inte dödar det härdar! Quote
Nestor Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Hur mycket skulle bli kvar om man pangade en T-34 med en sådan? Minn gissning: Quote
Vildmannen Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Undrar hur många tunnor vapenfett det gick åt för att vårda den där pjäsen? Använde dom segel som linnelappar ;) Quote
Tivaljör Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Nu orkade jag inte ögna igenom länkarna till fullo, men när jag var på vårt armemuseum i huvudstaden, läste jag att pjäschefen hade den blygsamma graden av General... Quote
Klargplutte Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Undra vad pjäsnissarna gjorde resten av kriget , övade ihop och isär eller? Quote
UAV Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Måste hålla med om att Babylon-kanonprojektet måste inneha något slags rekord i detta avseende. Jag har själv varit inne och krupit i en del till kanonröret som var utställd i Duxford, England. Eldröret var slätborrat med en kaliber om 1000 mm. http://www.fas.org/nuke/guide/iraq/other/supergun.htm Quote
Rickard N Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 Nu orkade jag inte ögna igenom länkarna till fullo, men när jag var på vårt armemuseum i huvudstaden, läste jag att pjäschefen hade den blygsamma graden av General... Överste enl. Kanonsida Har läst major någonstanns också... Quote
Tivaljör Posted July 2, 2004 Report Posted July 2, 2004 Där ser man... Trist att fakta ska skilja sig bara för att man hittar information på annan plats. Quote
RaVeN Posted July 4, 2004 Author Report Posted July 4, 2004 (edited) Måste hålla med om att Babylon-kanonprojektet måste inneha något slags rekord i detta avseende. Jag har själv varit inne och krupit i en del till kanonröret som var utställd i Duxford, England. Eldröret var slätborrat med en kaliber om 1000 mm. http://www.fas.org/nuke/guide/iraq/other/supergun.htm Three calibers could have been used: 700, 800 and even 1000 mm ! Edited July 4, 2004 by RaVeN Quote
RaVeN Posted July 4, 2004 Author Report Posted July 4, 2004 Shell Weight 7100 kg! Mumma. Armor capped 3.75 meter shell (without propellant casing) Quote
knaZen Posted July 11, 2004 Report Posted July 11, 2004 Ooooh! vad liten man skulle känna sig bredvid den där. Bara ammon är ju helt jävla bisarr! Finns den kvar, utställd någonstans? Quote
eskil Posted July 12, 2004 Report Posted July 12, 2004 Ooooh! vad liten man skulle känna sig bredvid den där.Bara ammon är ju helt jävla bisarr! Finns den kvar, utställd någonstans? Tyvärr: None of the two (and half) guns survived the war intact: Their commanders had enough time to blow them up. Quote
Xancerman Posted July 16, 2004 Report Posted July 16, 2004 haha Det galnaste av allt var att ingenjörerna som byggde pjäsen tyckte att den skulle användas som pv-pjäs. - pansarfordon klockan 12, eld! >ga-DÄÄNG< - träff rätt! målet nedkämpat med kraft, nytt mål buskaget klockan 2, eld! *5 minuter senare* >kBAAM< - bortom 5 vänster 600 osv Quote
Rickard N Posted July 16, 2004 Report Posted July 16, 2004 tänkbart utdrag SoldR skjutning Schwerer Eisenbahnkanone "för att få maximal effekt i målet skall skotten om möjligt skjutas i eller mot färdriktningen på kolonner alternativt flankerande eld på stridslinjer" Quote
EMK Posted July 16, 2004 Report Posted July 16, 2004 Undrar hur många tunnor vapenfett det gick åt för att vårda den där pjäsen? Använde dom segel som linnelappar ;) Segel?? HAHAHA Nej, de rullade in en beväring i ett lakan och sedan pressade de honom genom röret..... Faan bland det värsta jag sett någonsin.... respekt.... B) Quote
Recommended Posts