Jump to content

Inryckning (Ing 2)

Recommended Posts

Nu är jag hemma på min första permission. Det har varit roliga men något jobbiga veckor. Man har fått lära sog rutiner städa, sträcka säng, med språng mm. Annars har tiden beståt av 4 saker. Marschexercis, sjukvård, prov och vapenhantering.

Vi har haft långa pass med exercis på kaserngården i 3-4 timmar om dagen. Sjukvård hade vi under helgen. Jag har haft ca 10 prov. Man har fått lära sig skjutställningar montera isär och sätta ihop ak5:an gått med stridsutrustning + packning ut till Ränneslätt + att man blivit sjuk.

Min befattning kommer troligen att bli sambandsgruppchef och det ska bli skoj tycker jag. Nästa vecka ska vi börja med PEK- skjutning 8-/ och veckan efter det blir det ut i fält. :blink: De 4 första dagarna hade vi kvällstjänst så det blev upp 05.30 och sova vid 23.30. Man var redan något trött efter student och bal precis innan.

Jag ligger på 2. komp GB-pluton, jag trivs bra befälen är okej men har sin stil men de är duktiga. Har ni frågor så fråga på eller ni har minnen från er GSU så skriv på eller om ni har eller gör värnplikt på Ing 2. :D

MVH 2031 Larsson

jag är på 3.e kompaniet och vi har gjort samma saker som ni :lol:. alla vi blev sjuka där ute på ränesslätt också. Men nu är man hemma iaf det är skönt :tveka: pratade med en från 2.a komp igår på bussen hem och vi hade tydligen gjort lite mer än vad ni har enligt han iaf. men men jobbigt är det att gå upp halv 6 varje morgon å bädda säng h******t.

Edited by anderz

hehe för oss tar det minst 15min att bädda :P

eh där ute på rännesslätt så fick vi smälla upp tält ett antal gånger och maskeringsnät. utan att dom gav oss instruktioner på hur man gör men som tur var är har vi en som har vart med i hemvärnet och han har gjort nästan allt vi hittils har gjort så det gick bra :unsure:. men det pissregna dom 3dagarna vi va ute så det var inte kul alls. och lite vandring runt där i området och göra lite meninglösa saker ute i regnet medan befälen stod under ett skjul och tryckte.

Sängbäddningen går relativt snabbt nu tycker jag men min grupp har ganska mycket att städa: Vår lucka, vapenvårdslokal och toaletter. I början gick vi också upp halv sex men denna veckan började vi med att gå upp kvart i sex istället. Anderz hur många är ni i din grupp? I min är vi sex stycken och 47 man på hela GB-plut.

Denna veckan har det varit PEK-skjutning å grundläggande strid. :blink: I måndags och tisdags gick vi med stridsutr och stridspackning över 1 mil per dag. Onsdags och torsdags gick vi bara 8 km per dag till Ränneslätt förstås. Nästa vecka ska vi ut i fält börjar på måndag kommer hem på torsdag kväll.

Efter att börjat lära sig eldställningar, maskering och liknande har vi konstatera att FM:s maskeringsfärg är skitkass! Du svettas bort den snabbt. :blink:

Jag trivs bra med gruppen och befälen och hela GB-plut. Enda nackdelen med 2 komp :dong: är att det ligger så jädra långt iväg från allting.

Marzocchi låg du på soldatplut när du gjorde lumpen? I år består iallafall 2 komp av GB-plut, soldatplut och KB5-plut. Vi på GB är ju lite bättre... Vi hade sällskap med soldatplut ut till Ränneslätt för att öva grundläggande strid. Deras packning åkte bil, suck. Det ska bli skönt med två veckors ledighet efter fältveckan.

Jag hänger inte riktigt med på de där plutonerna på andra kompaniet. Har det något att göra med att det är olika inryckningsdagar plutonerna emellan? Eller ryckte samtliga plutoners soldater in samma dag?

Jag låg på andra kompaniet, "GB-pluton". Efter GSU blev det en KB5-pluton (eg tropp), en DB200-pluton, en maskinpluton och en stab/tross-pluton.

För övrigt håller jag med om maskeringsfärgen. Dock var det många dagar uppåt 30 grader under GSUn, och gassade inte solen så regnade det. Gärna under de första fältveckorna. Men det var bra, så vi fick lära oss använda regnkläderna. :/

edit: olika stavas inte med "c".

Edited by Marzocchi

Va trevligt att det är folk här som befinner sig på Ing2 :) Så man får lite snabb info om saker och ting innan man själv ska masa sig in den 2:e augusti.

Vad ligger ni som? Jag ska in i 1. kompaniet 5. instatsplutonen som bevakningsgruppchef. Ser framemot mina 10 månaders tjänstgöring dels för att jag alltid varit lite kär i försvaret :/ sen så känns det extra skönt att komma hemmifrån och visa att man kan något själv ;)

Det finns maskeringsfärg på tub att köpa i logboden.

Tre tuber 60:-

The Swede :camo:

är den maskeringsfärgen svett tålig då?....kan man köpa andra bra och ha saker där(tänker mest på tändstål och liknande) eller får man leta efter sånt på annat håll?

rycker in om mindre än en månad och då kan det ju vara bra att ha saker som kan behövas i för väg...

• Forumsledning

Ja den är svetttålig.

Tändstål behöver du nog inte köpa bara för lumpens skull. Du kommer inte ha speciellt stor användning för den där ändå, det finna andra bekvämligheter till att göra upp eld där.

Läs tips och trix-sida på SoldF.com om vad som annars är bra att ha med sig.

Anderz hur många är ni i din grupp? I min är vi sex stycken och 47 man på hela GB-plut.

vi är 11 man i gruppen och från början var vi 66st på hela plutonen men nu har 4st tror jag åkt hem. PEK skjutningen är nästan klar för min del och veckan efter ledigheten nu så ska vi skjuta pansarskott, hoppas det blir kul :D

Nu är första fältveckan över. Det regnade och var varmt på min fältvecka också. Jag hade tänkt att besöka logboden, verkar vara ett bra ställe.

Vad jag vet ryckte alla 10 månaders soldater in samtidigt på 2 komp. Uppdelningen beror nog på vilken trolig befattning som man kommer att ha. På KB 5 plut finns många som ska hålla på med broar och sånt förstås, på Soldplut finns sjukvårdare och annat och på GB-plut finns vi GB som ska bli GB helt enkelt och ska föra befäl över soldater. Men våra befattningar är ju inte helt fastställda än.

Skjutningen har gått sisådär för min del. Fältveckan var ju trevlig. Vi övade strid och hade PEK. Det bästa på fältveckan var nästan när det blev tvagning för hela GB-plut i en sjö. Det var härligt :banghead:

Överlag trivs jag bra på Ing 2. Befälen är duktiga och vissa är kanonbra och känns inte så mkt som befäl utan mer som en kompis och försöker peppa oss även om det är tungt.

Nu börjar ju folk ta lastbilskort så man får ju se upp för alla lastbilar som far rundor på området. Men det är trevligt att se fordon som rör på sig vid uppställningsplatsen vid 2 komp.

Guest markus

Hej!

Jag ska själv rycka in på ING2 den 23e augusti i år som fältarbetssoldat. Jag skulle därför vara väldigt tacksam ifall någon av er ING2:are kunde skriva en liten "berättelse" om hur det är på ING2 samt hur de 2 första veckorna var. Lite tips och annat. :baskerFN:

Och ifall ni vet i vilket kompani jag som fältarbetssoldat möjligtvis kommer hamna i? Jag kommer bli chafför. Hur är det att vara chafför? etc.

Sen undrar jag varför i hela världen det ska vara så omständigt att ta sig till Eksjö? Cirka 4 timmar med tåg från Göteborg med 1-2 byten! Helt förjävligt ju. Man kommer knappt hinna hem under permissionerna innan man måste sätta sig på tåget tillbaka!

Sen skulle jag också vara tacksam ifall någon kunde berätta hur man tar sig ifrån Eksjö tågstation till Eksjö Garnison/militärförläggningen?

Tack.

/Markus

Hej!

Jag ska själv rycka in på ING2 den 23e augusti i år som fältarbetssoldat. Jag skulle därför vara väldigt tacksam ifall någon av er ING2:are kunde skriva en liten "berättelse" om hur det är på ING2 samt hur de 2 första veckorna var. Lite tips och annat. :rockon:

Och ifall ni vet i vilket kompani jag som fältarbetssoldat möjligtvis kommer hamna i? Jag kommer bli chafför. Hur är det att vara chafför? etc.

Sen undrar jag varför i hela världen det ska vara så omständigt att ta sig till Eksjö? Cirka 4 timmar med tåg från Göteborg med 1-2 byten! Helt förjävligt ju. Man kommer knappt hinna hem under permissionerna innan man måste sätta sig på tåget tillbaka!

Sen skulle jag också vara tacksam ifall någon kunde berätta hur man tar sig ifrån Eksjö tågstation till Eksjö Garnison/militärförläggningen?

Tack.

/Markus

ang om hur du kommer från stationen till garnisonen är enkel. man följer helt enkelt den ENDA stora gata som finns i eksjö och den går förbi garnisonen :baskerFN: Och du kommer garanterat inte vara själv som går där. vi va ju säkert en 100pers som gick på samma gata samtidigt så det finns alltid nån som vet vägen dit. Bara att följa efter alla andra. Det tar nästan 4timmar för mig också att åka från Sthlm till eksjö så det är lite jobbigt men det är inte farligt man vänjer sig.

Dom 2 första veckorna kommer vara väldigt jobbiga, dels allt nytt från det slappa livet till nått helt annat! men det kommer vara så mycket att lära sig och göra. Och inte minst att lära sig känna nytt folk. Men som nu så "känner" man minst halva plutonen så vänskapen kommer vara det lättaste.

Men lite tips som du kan ta med dig är att ha med egen SYTRÅD! jag har haft stor nytta av min tråd. vi fick sitta å sy till halv 2 första natten! Nu kommer iofs ni få det lite lättare än vad vi hade eftersom ni kommer ha 2gruppbefäl med er hela tiden så dom kommer berätta allt ni behöver veta. Men du får säga lite saker som du vill veta för jag är så dålig på att komma på allt. glömmer bort det mesta :P

*EDIT* glömde bort en sak.

Du kommer nog hamna på 3:e komp skulle jag tro. det är inte säkert för 2.a komp har också fältarbetssoldater men jag tippar på 3.e Vikinga kompaniet! Det lite hårdare kompaniet :wub:

Edited by anderz

Vad jag vet ryckte alla 10 månaders soldater in samtidigt på 2 komp. Uppdelningen beror nog på vilken trolig befattning som man kommer att ha. På KB 5 plut finns många som ska hålla på med broar och sånt förstås, på Soldplut finns sjukvårdare och annat och på GB-plut finns vi GB som ska bli GB helt enkelt och ska föra befäl över soldater. Men våra befattningar är ju inte helt fastställda än.

Uppfattat. På min tid var vi en enda stor pluton på kompaniet under GSU. I slutet av sommaren fick samtliga fylla i en lapp där man önskade befattningar. Det var först sista veckan under GSUn som vi fick reda på var vi skulle ta vägen sedan.

Vi tre på kompaniet (GB) som hade fått information om att vi skulle bli sjukvårdare behövde inte riskera att bli brogruppchef istället. Även kokgruppchefen hade sin plats klar om jag inte minns fel. Övriga befattningstilldelningar var lite som ett lotteri. Hade man ryckt in i tron om att man skulle tjänstgöra som motorredskapsgruppbefäl så kunde man tjänstgöra som kranförare på KB5, eller plutonsignalist.

Vikinga kompaniet! Det lite hårdare kompaniet :baskerFN:

Allt är ju relativt ;)

Det finns maskeringsfärg på tub att köpa i logboden.

Tre tuber 60:-

The Swede :unsure:

är den maskeringsfärgen svett tålig då?....kan man köpa andra bra och ha saker där(tänker mest på tändstål och liknande) eller får man leta efter sånt på annat håll?

rycker in om mindre än en månad och då kan det ju vara bra att ha saker som kan behövas i för väg...

Du borde värkliken kolla in militaryshop(.se) dom har allt man behöver otrolig bra affär för allt från militär till frilufs människa. :)

Du borde värkliken kolla in militaryshop(.se) dom har allt man behöver otrolig bra affär för allt från militär till frilufs människa.  :)

jo visst har jag kollat in den sidan, men kan man använde hur mycket som helst som är egen inköpt? som t.ex skyddsglasögon och kängor.(av säkerhetsskäl måste man antagligen även använda försvarets skyddsglasögon och kängor antar jag.)

Jag förstår ju att man måste använda försvarets ytterplagg och sånt.

Eller är det bara små saker som t.ex maskeringsfärg som man kan skaffa eget och använda.

känns som denna tråden driver lite OT

En bra tumregel är att man köper grejerna när man själv upptäcker att man behöver dem. Vi har fått ut lite grejer som inte är standard (t.ex. eltejp) som man därigenom inte behöver köpa själv. En del andra saker kanske man nöjer sig med kronans för att man tycker att de duger. Dessutom får man en fet MÖP-stämpel om man kommer dragandes med en kasse med ansiktsfärg och andra militärprylar första dagen.

Eller är det bara små saker som t.ex maskeringsfärg som man kan skaffa eget och använda.

Den bedömningen jag har gjort när jag läst olika trådar här är att de flesta tror att man måste ha med sig tonvis med grejer. Fel! Första tiden är det fullt upp med att hålla reda på pryttlarna FM tillhandahåller. Tro mig.

Gör så här, ta inte med något extra första tiden, under första permissionen kan du ta med det du saknat. För det kommer man på själv efter ett tag, beroende på tjänst och vilja att släppa på tusentals pryttlar. Vissa har en uniform som mer liknar en skattkista. :baskerPa:

Just det, jag har hört att maskeringsfärgen ska hålla bättre om man först smetar in sig med hudsalvan. Har dock inte provat detta själv.

Den bedömningen jag har gjort när jag läst olika trådar här är att de flesta tror att man måste ha med sig tonvis med grejer. Fel! Första tiden är det fullt upp med att hålla reda på pryttlarna FM tillhandahåller. Tro mig.

Gör så här, ta inte med något extra första tiden, under första permissionen kan du ta med det du saknat. För det kommer man på själv efter ett tag, beroende på tjänst och vilja att släppa på tusentals pryttlar. Vissa har en uniform som mer liknar en skattkista. :2guns:

Just det, jag har hört att maskeringsfärgen ska hålla bättre om man först smetar in sig med hudsalvan. Har dock inte provat detta själv.

att man inte ska ha med sig en massa i början har jag med hört massa om...och jag tänker inte ha med mig en massa i heller...men maskeringsfärgen är en sån sak som man vet är dålig...

sen det där med hudsalvan....om det håller bättre vet jag inte, men det blir lättare att få av det i alla fall...

Jag håller med Ellinore, ta inte med er för mycket. Ni kommer få det ni behöver de två första veckorna. Okej sytråd och lite sånt är bra att ha med sig.

Ja, ja att 3 komp skulle vara lite hårdare... Ja egentligen får man nog säg att ni är nog lite mer fysiskt starka kanske. Men vi var i alla fall piggare än er efter vår fältvecka ni såg ju helt utslagna ut. Men vi på GB-pluton är i alla fall hårdast på 2 komp.

Vad gäller fältarbete kan du hamna på 2 komp också. Tre stycken i min grupp skulle bli fältarbetsGB. Men befattningarna kan komma att ändras. Som tur är lutar det fortfarande åt att jag blir sambandsgruppchef men det finns de som gått från fältarbete till brobyggare istället även om inget är fastställt än. Det är bara de som ska bli fältarbetsdykare och genomgått extra mönstring som kan vara säkra på att bli fältarbetsdykare.

Vad gäller de två första veckorna var de ganska jobbiga. Vi på GB-plut hade kvällstjänst de fyra första kvällarna. Så det var att gå upp 05.30 tjänsten slut 21.30, kvällsfika och i säng vid 23.00 så man blev ganska trött. Det värsta var när vi hade kvällstjänst i filmsalen i soldathemmet. Mjuka fåtöljer skum belysning, alla var väldigt nära att somna under genomgången.

Första veckan bestod av introduktioner, lära sig rutiner och marschexercis. Vi marscherade på kaserngården ibland 3-4 timmar per dag i grupper och i pluton.

Första helgen hade vi ingen helgpermis utan vi hade sjukvård hela helgen. Andra veckan fortsatte med sjukvård och marschexercis och inlärning av rutiner och lite sånt Vi hade också prov på SoldI och KompO.

Som sagt ta inte med mycket de två första veckorna. Vi behövde inte använda maskeringsfärg förrän tredje veckan tror jag det var. Man kan bli möp-klassad och befälen kan fästa för mkt uppmärksamhet på en. Det är lättast att bara flyta med, inte tänka för mycket, utan göra det man får order tills man känner befälen och kan lite rutiner.

Det är bara de som ska bli fältarbetsdykare och genomgått extra mönstring som kan vara säkra på att bli fältarbetsdykare.

Dom är säkra på att få påbörja utbildningen till fältarbetsdykare men därifrån till färdig fältarbetsdykare är vägen lång.

The Swede 8-/