Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Ur senaste HV nytt

Information som är potentiellt säkerhetshotande får ej förekomma.

Till sådan hör tid och plats för övningar med vapen

Just detta är något som förekommer ganska så frekvent på detta forum.

Inte för att jag har något emot det men det är så det står och det är något jag hört på andra "ställen" också.

Vad säger ni, främst ni som är ansvariga för siten men också alla andra.

Spelar det egentligen någon roll om jag skriver att jag ska på SIB utbildning där och då eller på stridskjutning där och då.

Är det skillnad på om man skriver om att man bara ska ut med sin grupp och om man skriveratt man ska ut med en hel bataljon.

(med tanke på att det är lättare att övermanna 6-8 pers.)

• Forumsledning
Posted

ur våra regler

ANSVAR

DU ÄR SJÄLV ANSVARIG FÖR ALLT DU SKRIVER!

Var vänlig förstå att SoldF.com inte är ansvariga för några inlägg som gjorts av andra personer.

Jag hoppas ni har förnuftet själva i huvet att avgöra sånt. BlåGul ser mycket... men kanske inte 100% alltid. I övrigt tar vi bort saker VI anser olämpligt.

Då du säger att det förekommer frekvent, skulle jag vilja att du pekar på några exempel så jag/vi är införstådda i vad DU menar olämpligt i förhållande till den text från HV-tidningen.

• Forumsledning
Posted

Det är ju ingen regel som efterlevs till 100% av Hemvärnet eller FM själva. Vi ingriper givetvis när vi ser det på forumet.

Tex är det ju ganska uppenbart att en kommande kurs inom HVSS eller FBU som utlyses flera månader i förväg i resp kurskatalog (fri att hitta på bibliotek, etc) kommer någon gång när kursen börjar hämta ut vapen. Detta är planerat lång tid innan att vid den och den kursgården, den veckan, inryck den dagen, osv. FM gör själva folk uppmärksamma på att övning kommer ske den och den dagen vid skjutfält just för att folk inte skall ströva omkring där.

Generellt är det mer hemlighetsmakeri och hysch hysch ju mindre övningen är.

Dvs skall en bataljon ut med stora stridsfordon, understödsvapen, Pv-robotar, osv med all röra och okända ansikten som förekommer vid sådana tillfällen är det känt sedan länge av lokalpress, lokalbefolkning och står annonserat på Mil.se.

Skall lilla HV-plutonen ut med kanske 15 man med sina EHV så är det stora hemlighetstämpeln på att berätta var eller när för någon utomstående.

Men generellt skall man inte avslöja tid OCH plats för övningar för just uthämtning av vapen osv just för att undvika riskerna för vapenstölder.

Posted

@Kimster

Menar inte att JAG tycker det skrivits något olämpligt

Ville bara höra hur NI ser på det.

Det jag syftar på som enligt artikeln är olämpligt är t.ex när man skriver vilka som ska med på den och den övningen vilket sker ganska så ofta eller för att ta mig själv som exempel så har jag mer en en gång skrivit att "jag ska ut hit och hit då och då med de här vapnen"

Är fullt medveten om att det man skriver är under eget ansvar men vissa saker kan falla på er (henke?) endå.

När de i HV nytt skriver om privata sidor så tror jag att dom sneglar ganska rejält på den här sidan, även när andra tidskrifter publikationer inom FM gör det samma.

Detta är dock ettt antagande efter att ha samtalat med personer som skriver för bl.a HV nytt och försvarets forum.

Jag tror inte att det här forumet bidrar till att öka hotbilden mot vare sig enskilda eller riket.

Ville som sagt bara höra lite komentarer.

:/

Posted

dxl: jag läser förvisso långt ifrån allt, men att folk sätter ut tid och plats för annat än FBU- eller motsvarande organiserade övningar tror jag inte att jag har sett.

Ex: "ja nu i helgen ska min Hv-plut öva med grg & ksp i lilla dungen utanför Runkeby kl 0900 till 1800, vi reser enskilt till övningen, lösenord 'Konor'..."

Så i princip tror jag att det är ett icke-problem.

• Forumsledning
Posted
Är fullt medveten om att det man skriver är under eget ansvar men vissa saker kan falla på er (henke?) endå.

njae, finns ingen lag mot det, ej heller regel eftersom detta inte är en officiell sida.

Under vem skulle vi lyda då hade ni tänkt er.

Jag är fortfarande nyfiken på exempel som stämmer in på det du skrev i första inlägget.

Som parantes,

Om vi tittar på hur HV-tidningen har skött sig iaf tidigare så ligger vi ljusår före med lämpliga inlägg, den tidningen har visat namn, ansikten, ort, o vapen.

bra eller anus ?

Posted

Svårt val här. IFall jag säger att min pluton skall öva ihelgen i kommunen X är det inte att gå över gränsen. Men skriver jag att min pluton ska öva i kommunen X vi samlas vid parkeringen vid polisstationen kl 08:30 nu på lördag för samåkning till övningsområdet Y. Tycker jag att det är lite över gränsen.

JAg tycker man kan skriva ut övningar osv. men att man är försiktig med att skriva VAR&NÄR man ska samlas och VAR EXAKT man kommer att öva. Ifall man skriver att man ska öva vid älvdalens skjutfält är det en sak. Men att skriva att man ska vara vid skjutplats 4 vid tåmes skjutfält är fel.

• Forumsledning
Posted

Ett exempel på att man mycket väl kan berätta NÄR men kanske inte exakt VAR man skall ha övning.

Hemvärnets nya portal HEMRVARNET.se

http://hemvarnet.se/2_hvbat_ssk/?yearmonth...id=0;kommunid=0

Rent juridiskt har jag svårt att se det som ett brott då det inte är en hemligstämplad uppgift. Det är mer en rekommendation. Och även en förhållningsregel här på soldfforum.

Om det vore en HEMLIG uppgift så är det inte heller godkänt att skicka sådana uppgifter per postens brev. Mig veterligen har vi bara två typer av säkerhetsklassning på myndigheter; öppna uppgifter som vem som helst kan begära att få ut, dvs e-post. surfloggar, brev, dokument, osv sen är det Hemligstämplade och det får man inte ut utan kvitteras ut på person.

I utlandsstyrkan förekommer dock dokument som har NATO-sekretessgrad, RESTRICTED, dvs enbart för internt bruk, ej för press och civila. Ett mellanting mellan hemlig och öppen uppgift. Någon svensk motsvarighet finns inte.

Posted
Om det vore en HEMLIG uppgift så är det inte heller godkänt att skicka sådana uppgifter per postens brev. Mig veterligen har vi bara två typer av säkerhetsklassning på myndigheter; öppna uppgifter som vem som helst kan begära att få ut, dvs e-post. surfloggar, brev, dokument, osv sen är det Hemligstämplade och det får man inte ut utan kvitteras ut på person.

I utlandsstyrkan förekommer dock dokument som har NATO-sekretessgrad, RESTRICTED, dvs enbart för internt bruk, ej för press och civila. Ett mellanting mellan hemlig och öppen uppgift. Någon svensk motsvarighet finns inte.

"Nja", om jag har förstått HEX ordentligt:

Ett material betraktas som handling så fort det är inkommet till en myndighet, även om det överlämnas till en person utanför (fysiskt sett nu) grindarna, så länge personen arbetar för myndigheten.

En handling anses upprättad när den får KMÄ- och diarienummer.

ALLA handlingar är öppna, så länge de inte är hemliga/kvalificerat hemliga.

MEN, "öppen" är INTE lika med "allmän".

Alla personer skall utan frågor få ut all allmän information, myndigheten skall dessutom tillhandahålla privat utrymme där den enskilde kan läsa och kopiera handlingar.

"Öppna handlingar", däremot (här kommer det lustiga) kan vem som helst begära ut (ex. tjänste-email), och denna skall lämnas ut snarast möjligt (dvs så fort man får tid..) efter genomgång med säkerhetschef och berörd personal.

I princip innebär detta att handlingens utlämnande kan fördröjas till tidens ände, och när den kommer kan den vara fullständigt censurerad..

"XXX XXXXX XXXX XXXXX XXXXXXX XXXXX XXXXXXXX X XXX och XXXXXXX XX XXXXXXXX XXXXX sant XXXXXXXXXXXX X XXXXXXXXXX XXX XXXXX XXXXX XXXXXXX kanske XXXXXXX XXXX XX XXXXXX XXXXXXXXX XXXX men XXXXXXXXXXX XX XXX X XXXXXXXXX X XXXXXXX nej XX X XXXXXXXXXXXX."

Ungefär. B)

Posted (edited)

njae, finns ingen lag mot det, ej heller regel eftersom detta inte är en officiell sida.

Det som skrivs här är för forumets ansvar, det går inte att avsäga sig det ansvaret genom att skriva någon sorts lokal regel att var och en ansvarar för vad just den personen skriver.

Det finns ett antal domar som visar det, skulle det publiceras uppgifter som är hemliga så kommer forumet att få stå till svars, detta gäller även hets mot folkgrupp, brott mot copyrighten och andra brott som kan förekomma på ett forum.

Det finns alltså en anledning att många företag har plockat bort chattar och forum från sina hemsidor eller att de har moderatorer som läser samtliga inlägg.

Det är en ständig balansgång när det gäller att sköta ett forum och jag har upplevt att man får styra mer och mer vad som får sägas och inte sägas för att forumet inte ska drabbas av problem. (Jag är själv moderator på ett relativt stor forum inom ett helt annat ämnesområde.)

Edit: Skrev ihop två ord som inte skulle sitta ihop, för omväxling skull

Edited by kronvrak
Posted
Information som är potentiellt säkerhetshotande får ej förekomma.

Till sådan hör tid och plats för övningar med vapen

Suck! Annat är det i vårt östra grannland där man efter morgonnyheterna får höra "Idag bedriver försvarsmakten skarpskjutning med infanterivapen på följande platser...".

Tänk så olika syn man kan ha på saker och ting. :rockon:

• Forumsledning
Posted
Det som skrivs här är för forumets ansvar, det går inte att avsäga sig det ansvaret genom att skriva någon sorts lokalregel att var och en ansvarar för vad just den personen skriver.

Det finns ett antal domar som visar det, skulle det publiceras uppgifter som är hemliga så kommer forumet att få stå till svars, detta gäller även hets mot folkgrupp, brott mot copyrighten och andra brott som kan förekomma på ett forum.

Det finns alltså en anledning att många företag har plockat bort chattar och forum från sina hemsidor eller att de har moderatorer som läser samtliga inlägg.

Det är en ständig balansgång när det gäller att sköta ett forum och jag har upplevt att man får styra mer och mer vad som får sägas och inte sägas för att forumet inte ska drabbas av problem. (Jag är själv moderator på ett relativt stor forum inom ett helt annat ämnesområde.)

Nä vänta nu.. nu pratade vi INTE om sånt som STÅR i lagen, utan om FM policy och regler etc. (Läs längst ner i reglerna så ser ni hur lagtrots kommer hanteras av oss.)

Så länge servern står i Sverige så lyder vi som alla andra under svensk lag. Skulle vi då flytta servern utomlands kan vi teoretiskt inte bryta mot svensk lag längre. Men samtidigt tvekar jag starkt på att forumet skulle få problem pga någon enstaka text motsv. som säger för mycket. Titta bara på flashback, hur lång tid tid tog det innan de blev tvungna att byta server ? ...och då pratar vi om ett forum med en villt främmande attityd gentemot SoldF

Men generellt är det användaren som är ansvarig här och den medlemmen kommer få stå som ansvarig för vad den skriver. Främjar vi det.. DÅ kanske man bör tänka om.. men så länge vi motarbetar all sorts olaglig/hemlig information så kan jag inte se att vi på något sett skulle behöva se upp mot rättsliga påföljder.

Så det handlar inte om att vi avsäger oss allt ansvar, då har ni missuppfattat allting om vad vi gör hör och varför forumet finns med de regler vi har.

Och ni nu som är moderatorer på andra forum kan säkert räkna ut vilket jobb vi har här med tanke på vårat ämne, och känner ni då att vi gör ett dåligt jobb.. kom fram och säg det då så vi vet vad som behövs göras bättre.

Men nått frånsägande av lagstadgat ansvar mm. handlar det inte om.

Posted (edited)
Så länge servern står i Sverige så lyder vi som alla andra under svensk lag. Skulle vi då flytta servern utomlands kan vi teoretiskt inte bryta mot svensk lag längre.

När det gäller serverns fysiskaplacering så spelar den inte någon roll när det gäller juridiken. När det gäller straffrätt finns det ngt som kallas för anknytningsprincipen. Den grundläggande utgångspunkten är att svensk rätt skall tillämpas på brott som begås i sverige. Ett brott anses emellertid begånget såväl där den brottsliga handlingen företas som där brottet fullbordas, dvs där den brottsliga effekten uppstår. (BrB 2:4) Detta innebär att ett brott kan vara begånget i flera länder och det räcker att någon del av brottet "begås" här i landet för att svensk rätt skall kunna tillämpas på hela brottet. Ifall det är osäkert var ett brott begåtts kan svensk straffrätt tillämpas "om det finns skäl att anta" att någon del av brottet begåtts i sverige (BrB 2:1). Emellertid krävs i dessa faöö att gärningsmannen är svensk eller har anknytning till sverige.

Vidare när man talar om IT-juridik talar man om mållandet, alltså att man kan konstatera att innehållet på en webbplats riktar sig till personer i ett särskilt land eller vissa särskilda länder. Då bör sidan vara vara förenelig med lagen i dessa målländer. Dock är det ofta vid tillämpningar av mållandets varumärkesrätt, marknadsrätt, tvingande konsumentregler som är huvudpunkterna när man talar om målländer, men ibland även straffrätt.

HovR för Nedre Norrland Mål nr B444/96 1997-04-24; RH 1997; ej prövningstillstånd i HD. Tar upp ett mål med förtal av en svensk mot en svenska via en amrikanskserver, I denna dom fälls svensken för grovt förtal. OCh i domen talas det inte något om serverns fysiska placering var i USA.

Så serverns fysiska placering spelar mindre roll. Men dock är det en grym juridik bakom det hela, samt att det kan bli utredningstekniskt mycket svårare att säkra ev. bevis jmf med ifall servern står i sverige.

Vidare är jag dock övertygad om att gänget bakom soldF har den kompetens och förmåga att se till att information som inte är lämplig för webben försvinner snabbt och att kontakter med berörda myndigheter sköts på ett mycket bra sätt. Samt ifall jag skulle spåra ur och skriva ut hemlig information här skulle jag nog bli bortplockad ganska snabbt, samt att kontakter med FM & Polis skulle ske mkt snabbt!

Edited by Fk Satan
  • Forumsledning
Posted

okej, köper det, fast jag har fått reda på av en insatt vän, att det du säger inte funkar i praktiken knappt alls. Det har säkerligen skett saker, men då efter ett massivt samarbete och det har varit allvarligt, eller har målet var så klart och enkelt att det ärendet varken tog tid eller pengar.

Så ursäkta, men det är tydligen inte så förenat med verkligheten som det kan tyckas när man läser skriven lag och andras dommar i detta ämnet. Nu vet jag dock inte heller omständigheterna kring de andra målen, så jag ska inte säga mer.

För att klaragöra lite bakgrund nu, så vi inte gör detta till nån elefant,

Huvudgrejen med detta nu är ändå att SKULLE SoldF bryta mot någon lag, så skulle det bero på att något snett har hänt och det skulle bara vara så att någon missat nått, eller nått missförstånd. Så att vi skulle medvetet bryta mot några lagar här kommer inte att ske.

Vad gäller regler och policy så har vi redan fört dialog med HKV om diverse saker på SoldF och fått GEHÖR från officella ansvariga där, ett exempel är med copyright och rätt att använda vissa saker som FM äger.

Samt även med SÄK-ansvariga, vilket vissa av vet om sen innan där vi har haft några skarpa fall.

Så det sker en hel del, samarbeten och dialoger mot officella myndigheter utan att det syns kanske, men det sker. Så alla era tankar om ditt o datt om FM och deras tyckande, så får folk tro vad de vill, vi har redan pratat med FM, och vi kommer fortsätta hålla den dörren öppen mellan oss i framtiden.

Det är inte bara amatör-MÖPar som smyger omkring här... men det hade ni säkert luskat ut innan. :D

:)

Posted

@kimster

kan bara hålla med, att det blir otroligt mkt svårare att bevisa något, samt säkra bevis osv. vilket gör att det blir som du säger otroligt svårt (nästan omöjligt) att få en fällande dom.

Jag är helt övertygad om att ni inte vill bryta mot lagar&regler, och är man en sådan individ som aktivt söker efter att bryta mot regler så kan man inte få en sådan här bra sida att fungera!

MAn har sett vissa individer som smyger runt på sidan, de hörs inte utan de bara finns där och läser. Tycker att ni har fått till en otroligt bra MÖP-sida, bland de bästa jag har besökt. andra alternativ i detta land är inte fullt så bra. eftersom de blivit så otroligt översjukligt möpiga. Får tacka ännu en gång för det jobb ni utför för att hålla detta forum rullande. trots den ibland svåra balansgången mellan rätt och fel. :D

Posted

Kimster:

Citerar återigen. "vissa saker".

Jag tolkar det kanske i ett vidare perspektiv och då det är ju sant, sen att vissa uppgifter på andra hemsidor är mer utlämnande än här är ju ingen höjdare. :D

Och ni gör ett fruktsansvärt bra jobb, vill inte tänka på hur många typer ett sådant här forum drar till sig.

Jag tycker det räcker bra med de knäppgökar jag har stött på. :)

Posted
Så länge servern står i Sverige så lyder vi som alla andra under svensk lag. Skulle vi då flytta servern utomlands kan vi teoretiskt inte bryta mot svensk lag längre.

När det gäller serverns fysiskaplacering så spelar den inte någon roll när det gäller juridiken. När det gäller straffrätt finns det ngt som kallas för anknytningsprincipen. Den grundläggande utgångspunkten är att svensk rätt skall tillämpas på brott som begås i sverige. Ett brott anses emellertid begånget såväl där den brottsliga handlingen företas som där brottet fullbordas, dvs där den brottsliga effekten uppstår. (BrB 2:4) Detta innebär att ett brott kan vara begånget i flera länder och det räcker att någon del av brottet "begås" här i landet för att svensk rätt skall kunna tillämpas på hela brottet. Ifall det är osäkert var ett brott begåtts kan svensk straffrätt tillämpas "om det finns skäl att anta" att någon del av brottet begåtts i sverige (BrB 2:1). Emellertid krävs i dessa faöö att gärningsmannen är svensk eller har anknytning till sverige.

Vidare när man talar om IT-juridik talar man om mållandet, alltså att man kan konstatera att innehållet på en webbplats riktar sig till personer i ett särskilt land eller vissa särskilda länder. Då bör sidan vara vara förenelig med lagen i dessa målländer. Dock är det ofta vid tillämpningar av mållandets varumärkesrätt, marknadsrätt, tvingande konsumentregler som är huvudpunkterna när man talar om målländer, men ibland även straffrätt.

HovR för Nedre Norrland Mål nr B444/96 1997-04-24; RH 1997; ej prövningstillstånd i HD. Tar upp ett mål med förtal av en svensk mot en svenska via en amrikanskserver, I denna dom fälls svensken för grovt förtal. OCh i domen talas det inte något om serverns fysiska placering var i USA.

Så serverns fysiska placering spelar mindre roll. Men dock är det en grym juridik bakom det hela, samt att det kan bli utredningstekniskt mycket svårare att säkra ev. bevis jmf med ifall servern står i sverige.

Vidare är jag dock övertygad om att gänget bakom soldF har den kompetens och förmåga att se till att information som inte är lämplig för webben försvinner snabbt och att kontakter med berörda myndigheter sköts på ett mycket bra sätt. Samt ifall jag skulle spåra ur och skriva ut hemlig information här skulle jag nog bli bortplockad ganska snabbt, samt att kontakter med FM & Polis skulle ske mkt snabbt!

Du glömmer en sak: I det fall du tar upp handlar det om förtal, vilket är ett brott såväl i USA som i Sverige. Där kan myndigheterna hjälpas åt utan ågra större juridiska bekymmer.

Men om handlingen som utförts (dvs informationen som sprids) inte på något vis innebär en olaglig handling i USA, så kan svenska myndigheter utreda bäst dom gitter.

Det USA-baserade företaget som har hand om servern kommer förmodligen ändå inte lämna ut några uppgifter, eftersom de självfallet bara gör sådant på begäran av det egna landets myndigheter. Och eftersom exempelvis FBI bara verkar när brott begåtts så...

För övrigt har vi väl inte kvar graden "kvalificerat hemlig" inom FM?! Det heter väl bara "hemlig" sedan något decenium?!

Posted (edited)
För övrigt har vi väl inte kvar graden "kvalificerat hemlig" inom FM?! Det heter väl bara "hemlig" sedan något decenium?!

Min HEX är från 1999, men där står på sida 72, stycke 2:

Vissa uppgifter kan vara av synnerlig betydelse för rikets säkerhet och benämns kvalificerat hemlig uppgift.

Ska se om jag hittar en som är mera up-to-date.

edit: den HEX som ligger på FM intranät är 1999 års upplaga. Så så var det med det. :)

Edited by KaffeKalle
Posted

Min HEX är från 1999, men där står på sida 72, stycke 2:

Vissa uppgifter kan vara av synnerlig betydelse för rikets säkerhet och benämns kvalificerat hemlig uppgift.

Ska se om jag hittar en som är mera up-to-date.

Det var som... där ser man... ännu en irrlära!

Posted

KaffeKalle och Knekt!

Det ni säger stämmer, dock:

1. Allmän handlig (även öppen handling) får endast fördröjas vid sitt utlämnande för sekretessgranskning och även då, som ni säger, kan man begära ut en granskad version ("censurerad"). Man ska också vid avslag att få ut en allmän handling få information om var man kan vända sig för att överklaga beslutet.

2. Både hemlig (röjning innebär men) och kvalificerat hemlig (röjning innebär synnerligt men) finns fortfarande.

3. Icke allmäna handlingar (s k arbetshandlingar) behövar aldrig någonsin lämnas ut. Dock syftar ju oftast arbetshandlingarna till att i slutändan bli en allmän produkt.

Posted

Henke m fl:

Enligt ändring/tillägg i FFS (försvarets författningssamling) finns numera s k informationssäkerhetsklasser enligt nedan:

- Restricted

- Confidential

- Secret

- Top Secret

Dessa reglerar hur handlingen skall förvaras och hanteras. Detta är INTE en ändring av sekretesslagen och alla handlingar enligt ovan är formellt fortfarande HEMLIGA och märks upp på det sättet (t ex "HEMLIG/SECRET" eller "HEMLIG/RESTRICTED") och även ner på lägsta nivå, restricted, är ju fortfarande tanken att ingen obehörig skall komma åt uppgiften, allt enligt sekretesslagen.

För den inte allt för skarpsynte är ju detta i grund och botten främst en anpassning för våra internationella åtaganden, även om det används nationellt också.

Posted
Henke m fl:

Enligt ändring/tillägg i FFS (försvarets författningssamling) finns numera s k informationssäkerhetsklasser enligt nedan:

- Restricted

- Confidential

- Secret

- Top Secret

Dessa reglerar hur handlingen skall förvaras och hanteras. Detta är INTE en ändring av sekretesslagen och alla handlingar enligt ovan är formellt fortfarande HEMLIGA och märks upp på det sättet (t ex "HEMLIG/SECRET" eller "HEMLIG/RESTRICTED") och även ner på lägsta nivå, restricted, är ju fortfarande tanken att ingen obehörig skall komma åt uppgiften, allt enligt sekretesslagen.

För den inte allt för skarpsynte är ju detta i grund och botten främst en anpassning för våra internationella åtaganden, även om det används nationellt också.

Intressant!

När infördes detta?

Posted

Hmm, beslut kom visst redan 2003-10-20 och finns återgivet i FFS 2003:7 Försvarsmaktens föreskrifter om säkerhetsskydd.

/12345