fk_urb Posted June 17, 2004 Report Posted June 17, 2004 Bara mina förvirrade funderingar. :P Sunda funderingar i mina ögon, skadar inte att ha med sig fler än 1st. kniv ut i fält. Det är annars lätt att hamna i den situationen, att när man verkligen behöver ett VASST verktyg så är den inte vass längre pga div. göromål. Stora knivar, med blad upp mot 15-20cm, är ju i vissa fall inte så praktisk pga sin storlek, för att kapa slanor, klyva ved och andra tyngre sysslor är de perfekt men inte för finlir. Fick en riktigt ful sticka strax under armbågen för några år sedan, fixades av kompisen med hjälp av en liten men ack så vass fällkniv samt ett multitool. Jag skulle ha blivit bra nervös om kompisen sa, "det fixar jag" och drog upp en lite slö A2:a för att ta bort den. Samtidigt så är ju en liten fällkniv inte allt för duktig på att klyva ved och kapa slanor, så några kvalitativa knivar och ett multiverktyg är aldrig fel.. Quote
Maverick Posted June 17, 2004 Report Posted June 17, 2004 Hukmm... har läst igenom era åsikter och ja... Det klutar åt en F1:a har ju kikat på den lite IRL och blivit positivt övveraskad Så... Det blir en sådan... Efter semestern Drar ju till Kroatien strax Quote
2Sharp Posted June 17, 2004 Report Posted June 17, 2004 Personligen gillar jag inte att ha flera verktyg, typ ett till skit-görat och ett till finliret, det blir bara för mycket att bära på. Jag är ju prylbög har en tendens att samla på mig alla möjliga saker, högt och lågt... dock brukar jag ha tömning titt som tätt, då ryker de mesta saker som är "bra att ha" Som jag säkert nämnt förut, har du bra grejor så håller de, och blir snyggare med åren då du sliter på dem. Bra kvalité kan oftast fixas till med goda resultat om du, mot alla förmodan, skulle göra sådan åverkan på den. Mora i alla ära, men herregud vad den är tråkig... Quote
Detsl Posted June 17, 2004 Report Posted June 17, 2004 Om Morans sämsta egenskap är att den är tråkig, så tycker jag nog ändå att det är ganska bra. En morakniv försöker inte vara något annat än en liten kniv som kan användas till mycket; och jag säger det igen: jag tror att det finns en djup knivkunskap i vårt land, tack vare denna lilla rödskaftade krabat. När jag var med i scouterna var det ju med moror vi täljde vandringsstavar och braständare. Vi var bara ensiffriga i ålder, men fick lära oss hantera, respektera och värdera Kniven. Ibland kom det fram någon med en pajaskniv från Hobbexkatalogen eller en stilett som nån köpt på Sokos i Vasa, men försök tälja en sälgpipa med en Sokos-stilett... Sen håller jag definitivt med om att det finns bättre knivar: vassare, starkare, tuffare, längre, bredare. Men det finns en plats för sånt som är tråkigt också. Lättöl är tråkigt, men en god törstsläckare till lunchen. Metspön av bambu är tråkiga, men det är ändå nåt visst och sitta och meta mört med ett trint litet rödvitt flöte. Hurra för lilla morakniven! Leve oss tråkiga! Quote
Sir Vival Posted June 18, 2004 Report Posted June 18, 2004 Och "Morans" bästa är väl då att den är billig... När vi kör överlevnadsutbildningar (ej via FM) så får alla deltagare en Mora i kolstål. Anledningen till att vi tillhandahåller kniv? Alla får en, alla har samma, ingen kan komma och påstå att deras "privata" blivit förstörd under utbbildningen, ingen skall känna sig tvungen att skaffa en uteslutande för utbildningen om man inte har en sedan tidigare. Varför just detta knivval? Utan tvekan priset på c:a 25 kr! Men även att den efter en del aktivitet en helg är redo för momentet "slipa kniv". (Vis av erfarenheten att vissa personer har väldigt svårt att få till just slipningen och knivarna får mycket stryk just under denna övning, så är det ännu större anledning att väja en "skräpkniv".) /Ulf Quote
Recommended Posts