Karin Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 Har du tur kan du ju sedan pryda hemmet med en klassisk stålhjälm M/37...... Pryda hemmet? Jag ska pryda mig själv med den isf! Räknar kallt med att få ut en hjälm 90 i small och stridsvästen...eller va??? Quote
Fk Satan Posted June 14, 2004 Author Report Posted June 14, 2004 Har du tur kan du ju sedan pryda hemmet med en klassisk stålhjälm M/37...... Pryda hemmet? Jag ska pryda mig själv med den isf! Räknar kallt med att få ut en hjälm 90 i small och stridsvästen...eller va??? Vill du ha ut det så lär det bli närmare en lastbil med butterkaka som lär krävas... Quote
Karin Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 Vill du ha ut det så lär det bli närmare en lastbil med butterkaka som lär krävas... Vem här på forumet är det som är bagare....tänkte ifall man kunde få lite mängdrabatt. Kanske slänger med några napoleon också. B) Quote
Axial Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 (edited) Sen undrar jag om jag inte borde lämna in paradbältet jag tog på korttidslån 1994 snart... Du tror inte att det är uppfört på ditt materielkort ? Det har nämligen hänt mig. När jag gjorde lumpen tog jag ut en uniform m/60 för att bl a gå på begravning och bevista annan familjehögtid. När jag sedan muckade glömde jag ta med skorna och regnkappan hemifrån (jo, jag glömde faktiskt) och räknade med att få ersätta detta. Emellertid sa ingen något om det och jag trodde att det hela fallit i glömska tills jag något år senare, under en omrustning i hemvärnet, råkade slå ett öga på mina materielkort (det finns flera från "karriärens" gång) och där var det mycket prydligt uppfört en regnkappa, svart och lågskor. Nu underlättades det hela förmodligen av att jag avrustade från värnplikten och pårustade för hemvärnet på samma regemente. Men de har järnkoll däruppe i motståndsnäste 1 :P EDIT: Jag hoppas inte de har sådan järnkoll ändå, för jag har nog tre om inte fyra uniform 90 utkvitterade, ett par via Hv och en via FBU. De första åren jag var med i hemvärnet fanns det nämligen ganska gott om nya, oanvända fältuniformer på hemvärnsförrådet vilket ledde till att de som gick högvakten fick kvittera ut extra sådana för att vara oklanderliga under högvakten. Det här upprepades ett par år till dess att man kom på att det gick åt mindre uniformer om soldaterna faktiskt fick byta in sin smutsiga/trasiga uniform mot ren och hel dito. Senaste vändan var det många som vägrade byta då de som lämnades ut var lappade och med synnerligen dålig färgmatchning, fast de var ju tvättade iallafall. Edited June 14, 2004 by Axial Quote
Karin Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 OK, om man nu hämtar ut en m90, vad ska/kan man sy på den? Ser ju lite taffligt ut med bara flaggan.... ;) Quote
Fk Satan Posted June 15, 2004 Author Report Posted June 15, 2004 Ev. kragspeglar för FBU (eller det truppslag där du är krigsplacerad), ev. Gradbeteckningar samt ev Utbildningstecken, namnlapp. det är ungefär det man kan sy fast. Quote
Karin Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Ev. kragspeglar för FBU (eller det truppslag där du är krigsplacerad), ev. Gradbeteckningar samt ev Utbildningstecken, namnlapp. det är ungefär det man kan sy fast. Så alltså ingenting på vänster ärm förutom flaggan då??? Quote
Fk Satan Posted June 15, 2004 Author Report Posted June 15, 2004 Ev. kragspeglar för FBU (eller det truppslag där du är krigsplacerad), ev. Gradbeteckningar samt ev Utbildningstecken, namnlapp. det är ungefär det man kan sy fast. Så alltså ingenting på vänster ärm förutom flaggan då??? Den biten vågar jag inte svara på, eftersom man där skall ha sin enhets-märkning, och ifall man är med i FBU så är det troliga att det skall vara FBU:s märke man skall sy fast där. Dock så har jag ett annat märke/båge där pga min krigsplacering i vid en annan enhet. Detta kan troligen de här uniR-ryttarna kunna som ett rinnande vatten... Själv försöker jag ha så lite märken som möjligt på min uniform. Quote
C DK012 Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Isåfall borde man ju göra en insats för att supa fram det där 1.MekDiv-märket man aldrig fick tag i under GU... Nej, det var ju just som fan, jag är ju inte Krigsplacerad längre!!! Quote
Forumsledning Kimster Posted June 15, 2004 Forumsledning Report Posted June 15, 2004 Ev. kragspeglar för FBU (eller det truppslag där du är krigsplacerad), ev. Gradbeteckningar samt ev Utbildningstecken, namnlapp. det är ungefär det man kan sy fast. Så alltså ingenting på vänster ärm förutom flaggan då??? Normalt syr man dit det förbandsmärke man är krigsplacerad hos. Fast finns vissa som väljer att ha det tomt där. Quote
Hans Engström Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Ett alternativ är ju annars det förband man tar sin förbandstillhörighet från. De flesta I5are har nog fältjägarmärket på vänster arm eftersom brigadens märke är en raritet. Mest fältmässig är ju 90 ren (flagga, kragspeglar) dock ;) Quote
Karin Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 (edited) Ett alternativ är ju annars det förband man tar sin förbandstillhörighet från. De flesta I5are har nog fältjägarmärket på vänster arm eftersom brigadens märke är en raritet. Mest fältmässig är ju 90 ren (flagga, kragspeglar) dock ;) ;) Jag är inte fältmässig, jag är exercismässig! Förbandstillhörighet? Är det där man är krigsplacerad sen vpl? Edited June 15, 2004 by Karin Quote
Guest Dedicated Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Om man ska bära alla de märken man ska (vilket jag som god soldat gör eftersom goda soldater lyder order!) så ser vänster ärm ut som en blandning på explosion i färgfabrik, grönsvart och blågult. Höger ärm är, enligt order, fortfarande prydd med den felaktiga bågen "Beredskapspluton". Hade det nu inte varit så att alla märkena håller ihop det med tiden alltmer söndersydda tyget så skulle jag minsann tagit och sprättat bort allt utom flaggan! Quote
Karin Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Om man ska bära alla de märken man ska (vilket jag som god soldat gör eftersom goda soldater lyder order!) så ser vänster ärm ut som en blandning på explosion i färgfabrik, grönsvart och blågult. Höger ärm är, enligt order, fortfarande prydd med den felaktiga bågen "Beredskapspluton". Hade det nu inte varit så att alla märkena håller ihop det med tiden alltmer söndersydda tyget så skulle jag minsann tagit och sprättat bort allt utom flaggan! Fast du har ju en förbandstillhörighet iom att du tillhör hv. Det gör ju inte jag. B) Quote
Guest Dedicated Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Fast du har ju en förbandstillhörighet iom att du tillhör hv. Det gör ju inte jag. Känner på mig att det endast är en tidsfråga! Quote
Axial Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 (edited) Nu har jag ingen pappersutgåva av UniR FM 2003 här hemma och eftersom jag är handikappad med modem så får nedladdning av elektronisk utgåva vänta till senare ikväll men om ni godtar ett interimsvar så är det min uppfattning att det ligger till så här med kragspeglar och märken på FBU-uniform: På kragarna bärs kragspegel för det truppslag du tillhör samt den grad du innehar. Har du exempelvis gjort din värnplikt som gruppbefäl inom infanteriet (och muckat som furir) ska du bära korslagda gevär och furirsstolpar. Den som är krigsplacerad som ordinarie hemvärnssoldat bär istället hemvärnets kragspegel med respektive grad. Kragspegel med FBU-tecken bärs endast av FBU-musikkår och föreningstillhörighet markeras istället med föreningstecken på höger bröst (på m/87 mitt på höger bröstficka, på uniform 90 på motsvarande ställe). Vad gäller förbandsmärke på vänster ärm brukar man bära samma märke som man hade i lumpen. Rent praktiskt brukar det dock vara krångligare att hitta ett förbandsmärke som "funkar". Många brukar avstå från förbandsmärke (vilket nämnts tidigare). För att spegla problematiken tar jag mig själv som exempel: Under min värnplikt hade jag märket för Västerdals kompani på vänster ärm men att använda det efter muck hade antytt att jag fortfarande låg inne, framförallt när regementet fortfarande fanns. Jag ville ju inte se ut att tillhöra det inneliggande Västerdals kompani. Brigadens förbandsmärke var förbehållet yrkes/reservofficerare samt BfA osv, dvs de som var anställda. Det som hade blivit "minst fel" var regementets märke men även det användes av de officerare som inte tillhörde brigaden utan regementet. Det hela slutade med att jag inte använde något märke alls. Edit: Tillägg: Något särskilt "förbandsmärke" för FBU att bära på vänster ärm finns mig veterligen inte, även om det har funnits ett ganska fult, grönt märke med FBU-skölden och det finns säkert lokalt framtagna märken. Edited June 15, 2004 by Axial Quote
Forumsledning Kimster Posted June 15, 2004 Forumsledning Report Posted June 15, 2004 Du behöver inte vara krigsplacerad som ordinarie hemvärnsman för att bära HV-tecken. Du skall bära HV-tecken även om du är extra hemvärnsman och krigsplacerad på I5 t.ex. Quote
Karin Posted June 16, 2004 Report Posted June 16, 2004 Argh! Jag blir inte klok på detta! Nu gör jag såhär. Mina gamla kragspeglar + CG16. Synd att PEK-märkena var "slut på förrådet" när vår pluton skulle tilldelas.... Quote
Fk Satan Posted June 16, 2004 Author Report Posted June 16, 2004 Låter som en bra lösning. på min bonusuniform blir det samma uppsättning som på min krigiska uniform. 1-båge under flaggan, två gragspeglar, namnlapp. så mkt mer behöver man inte sy fast. blir bara jobbigt ifall man ska byta uniform. Quote
Recommended Posts