Fk Satan Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Får inte tag i rätt folk just nu eftersom de är på lunch... Hur gör jag ifall jag vill hämta ut en uniform extra och är med i FBU? är på en annan ort & MD-grupp. Behöver man ngr extra blanketter? kontakt med förråd? kontakt mellan MD-grupper osv? ett snabbt svar behöver jag, eftersom förrådet stänger om 45minuter. bättre att veta hur detta fungerar innan man kommer till förrådet jmf med att stå och argumentera med förrådsgubbar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 OBS Inget svar men en till fråga. Har man rätt att hämta ut en m90 om man är med i FBU? Bara sådär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 OBS Inget svar men en till fråga. Har man rätt att hämta ut en m90 om man är med i FBU? Bara sådär? Ingen aning, har inte varit tillräckligt angelägen för att ens fundera på det eftersom jag varit utrustad med uniform via Hv i en förtvivlad massa år! Men varför inte fråga FBU direkt? DE borde väl kunna svara på det tämligen enkelt? Seså, ta tag i din kropp, kontakta FBU och rapportera här sedan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Men varför inte fråga FBU direkt? DE borde väl kunna svara på det tämligen enkelt? Därför att människan är lat av naturen och så även jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 11, 2004 Forumsledning Report Share Posted June 11, 2004 För sent för att hjälpa, men du kan inte hämta ut något såvda du inte fått order att hämta ut någon. Så ja papper behövs och den ska vara underskriven med C MDgrp/FBU motsv. Sen finns det säkert kontakter och smygvägar, men den regelrättigavägen är pappersvägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 (edited) Så ja papper behövs och den ska vara underskriven med C MDgrp/FBU motsv. Intressant. Ska undersökas. Edited June 11, 2004 by Dedicated Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 (edited) Sådär, nu har jag precis pratat med Stockholms FBU-förbund. Personen jag pratade med sa att det bara var att ringa en kille på Livgardesgruppen och få ett papper av honom. Kruxet är att jag själv måste åka ut till I1 och hämta den. B) @Blågul: ska inte detta ligga i materielplatsen? Edited June 11, 2004 by Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Visst ska det det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 (edited) Problemet är löst. Åkte in på förrådet och gjorde ett korttidslån på det hela. Men gubbarna kinkade lite, men när jag lovade att lämna in uniformen tillsammans med lite fikabröd så gick det lätt Det är fasiken imig svårare att hämta ut en uniform än att hämta ut en GRG.... @Karin jag tror att få som är med i FBU vet att man kan kvittera ut en uniform, vilket kan vara bra att göra ibland Edited June 11, 2004 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 jag tror att få som är med i FBU vet att man kan kvittera ut en uniform Det kan dock vara lite krångligt ibland, om man som jag är med i Stockholms FBU-förbund men bosatt i Mullsjö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 jag tror att få som är med i FBU vet att man kan kvittera ut en uniform Det kan dock vara lite krångligt ibland, om man som jag är med i Stockholms FBU-förbund men bosatt i Mullsjö Kanske fixa så du kan hämta ut uniformen på annan ort? ringde till MD-grp där jag är medlem (samt har en grymt bra kontakt med dessa eftersom det är många officerar där som man hadde kontakt med under sin vpl tid). Och enl handläggaren där så var det inte helt omöjligt att fixa ut grejerna via en annan MD-grp. Han skulle återkomma på måndag. Så förhoppningsvis kommer jag in till förrådet ger gubbarna där lite fikabröd, och skriver på ett nytt papper på tisdag/onsdag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Det som behövs för att hämta ut en uniform är alltså en pistagelängd till förådspersonalen? (SKÄMT) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 jag tror att få som är med i FBU vet att man kan kvittera ut en uniform, vilket kan vara bra att göra ibland Var det bara själva uniformen du hämtade, eller mer än så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 @Fk Satan Posta gärna hur det gick! Jag är med i både FBU och HV men fick tvärnej på att få ut en uniform via FBU med hänvisning till att jag redan fått en av HV... :( Jag kanske hade med mig för lite fikabröd? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 jag tror att få som är med i FBU vet att man kan kvittera ut en uniform, vilket kan vara bra att göra ibland Var det bara själva uniformen du hämtade, eller mer än så? Jupp hämtade ut lite mer förutom en uniform oxå. och det var betydligt mindre kontroll på hämtandet av de grejorna jmf med uniformen. så nu i helgen blir det fest @Karin Fikabröd i alla de former skall inte underskattas vid kontakt med förrådspersonal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 om man som jag är med i Stockholms FBU-förbund <OT> Är med där jag med, men finner bara info om kurser som arrangeras under hösten04, sker inga kurser i sthlm under sommaren? </OT> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 om man som jag är med i Stockholms FBU-förbund <OT> Är med där jag med, men finner bara info om kurser som arrangeras under hösten04, sker inga kurser i sthlm under sommaren? </OT> Tyckte att det stod i "slagfjädern" om några småkurser som arrangeras i sommar men annars verkar det vara dött. :( Du får helt enkelt arrangera en egen kurs. Jag brukar köra SIB runt stureplan på fredag/lördag kvällar. (Ett skämt IGEN) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 @Fk SatanPosta gärna hur det gick! Jag är med i både FBU och HV men fick tvärnej på att få ut en uniform via FBU med hänvisning till att jag redan fått en av HV... :( Jag kanske hade med mig för lite fikabröd? :P Tvärt om då, om man hämtar ut en nu genom FBU och sen när man blir godkänd som hemvärnskvinna hämtar ut en till, kan det funka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Det som behövs för att hämta ut en uniform är alltså en pistagelängd till förådspersonalen? (SKÄMT) Vi kan väl säja så här: Förrådspersonalen har betalt per timme för att stå i förrådet. Som del av frivilligförsvaret knaprar ditt förrådsbesök på en ändlig mängd gratis fritid som skall delas mellan detta och diverse annat. Har du råd att inte ha med dig en pistagelängd? :P Nej men God Dag, herr förrådsman, tänk att se Er här. Naturligtvis behagar eder ödmjuke skämta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmis Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Jag är med i både FBU och HV men fick tvärnej på att få ut en uniform via FBU med hänvisning till att jag redan fått en av HV... :( Det är delade meningar i den frågan om man tillhör G61. Vissa människor på G61 anser att vi som är med i både FBU och Hv ska få ut dubbla uniformer medan vissa anser att det räcker med en. Vi har inte löst frågan än, utan vi tjatar vidare. Det vore inte fel med en fin uniform och en slit och släng uniform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 Jag är med i både FBU och HV men fick tvärnej på att få ut en uniform via FBU med hänvisning till att jag redan fått en av HV... :( Det är delade meningar i den frågan om man tillhör G61. Vissa människor på G61 anser att vi som är med i både FBU och Hv ska få ut dubbla uniformer medan vissa anser att det räcker med en. Vi har inte löst frågan än, utan vi tjatar vidare. Det vore inte fel med en fin uniform och en slit och släng uniform. Så är det på de flesta ställen, därför väljer man vilka individer man pratar med och undviker dessa majorer som är Frejiga muntergökar till individer ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 På dalregementsgruppen har det inte varit något problem (iallafall för oss som är instruktörer inom FBU) att hämta ut en extra fältuniform trots att det finns en utkvitterad genom hemvärnet. Dock har vi nöjt oss med själva uniformen och inte en extra stridsutrustning. När jag var ungdom däremot, var det så på salig dalregementet att den som var ex.vis FBU-ungdom och gick med i Hv-ungdom endast fick hämta ut det som skiljde på materielkorten. Den formella gången för att hämta ut uniform/utrustning i FBU regi torde vara sådan att man anmäler behov till sitt förbund som styrker behovet och beställer materielen via MD-gruppen/Frivilligavdelningen. Sedan finns det naturligtvis andra, mer smidiga vägar att gå för den som har försänkningar i bagerinäringen :P Slutligen vill jag varna för att alltför frikostigt bjuda förrådspersonalen på fikabröd. Senast jag var upp till gubbarna på förrådet höjde de knappt på ögonen och sa inte ens tack för längden jag hade med mig. Det verkar alltså som om det börjar gå inflation i fikabröd och att höja insatsen till tårta (motsvarande) är endast en kortsiktig lösning. Till slut kommer facket att klassa det hela som ett arbetsmiljörpoblem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 Slutligen vill jag varna för att alltför frikostigt bjuda förrådspersonalen på fikabröd. Senast jag var upp till gubbarna på förrådet höjde de knappt på ögonen och sa inte ens tack för längden jag hade med mig. Det verkar alltså som om det börjar gå inflation i fikabröd och att höja insatsen till tårta (motsvarande) är endast en kortsiktig lösning. Till slut kommer facket att klassa det hela som ett arbetsmiljörpoblem... Det är därför vi på soldF måste organisera oss! utveckla fina taktiker för att slå oss in hos förrådsgubbarna! Kan de ta upp en kamp mot oss genom att ignorera våra (hmmm ööö Gåvor), så kan vi ta upp en kamp genom att organisera våra "gåvor"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Hmpf, Förrådet på dalregementsgruppen går i insatsplutonen under namnet "Motståndsnäste 1". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 I brist på ett oändligt försenat datasystem så är det inga problem att ha fler än en M90 ute från förrådet LG. Min HV uniform är registrerad på mitt kompani (och därefter på pnr.), min FBU uniform är registrerad på FBU och mtt pnr. Går jag med i någon till organisation kan jag nog hämta ut en till utan problem. Sen undrar jag om jag inte borde lämna in paradbältet jag tog på korttidslån 1994 snart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 @Hans Engström Korttid är en relativ term Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted June 13, 2004 Report Share Posted June 13, 2004 Jag fyller i utr kortet i datorn , med personuppgifter , detta mailas sedan tillsammans med ett brev där jag intygar att personer är medlem i FBU, Kn X ritar sedan på kortet och lämnar ner till förrådet , och voila , kan sedan hämtas dagen därpå. Och precis som Engström säger kan få ut 1 av FBU samt 1 av HV och en tredje av ex Sjövärnskåren. -Valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinterMute Posted June 13, 2004 Report Share Posted June 13, 2004 Det verkar alltså som om det börjar gå inflation i fikabröd och att höja insatsen till tårta (motsvarande) är endast en kortsiktig lösning. På Livgardets TSF kom det vinkar om att det var smörgåstårta som gällde - så det ligger nog något i din teori... //WM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 14, 2004 Report Share Posted June 14, 2004 Nu har jag ringt Kn L på livgardesgruppen som ska skicka hem ett kort till mig så att jag kan hämta ut m90 + stridsutrustning, vad jag nu ska med den till....trevligt att återse personalen på förrådet, ska ta med mig en butterkaka. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 14, 2004 Report Share Posted June 14, 2004 Nu har jag ringt Kn L på livgardesgruppen som ska skicka hem ett kort till mig så att jag kan hämta ut m90 + stridsutrustning, vad jag nu ska med den till....trevligt att återse personalen på förrådet, ska ta med mig en butterkaka. ;) Har du tur kan du ju sedan pryda hemmet med en klassisk stålhjälm M/37...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts