Tagemark Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Satt och läste en artikel i en tidning och stötte på ordet Kronflyg , vad är detta? Flygbolag ägt av Kronan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 SAS inhyrt av kronan skulle jag säga.. jag vet att när jag hade utb i boden en vecka så flög jag på "kronflyg" och då var det en vanlig SAS maskin (eg 2 eftersom jag fick byta på Arlanda) i vanlig reguljär trafik (dvs det var civilister ombord) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Låter troligt... Kronbuss kallades ju dom bussarna man åkte hem med på helgerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Vi fick flyga med kronflyg varannan gång ( annars 12 timmar buss) under de första månaderna (GBS) mellan Kramfors - Landvetter, och vi flög med civila flygplan med flygvärdinnor ( jordnötter och Coca-cola). Men sedan blev det Hercules till Säve - komforten var väl sådär....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 vi har ju ett antal saab 340 (?) till vårt förfogande också vet dock ej hur många, dom borde oxå räknas in som "kronflyg" ..dom tillhör iallafall försvarsmakten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Calle Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 Kronflyg är en "militär resebyrå" som har ett antal bokade platser på civila linjer. Används inte dom bokade platserna "lämnas" dom tillbaka till dom civila resebyråerna. Ibland kan flygvapnet ställa upp och flyga vissa sträckor när te x en Tp 84 finns tillgänglig men det kan ändras på kort varsel om dom får ett viktigare uppdrag. Tp100 är nästa för jämnan fullbokade långt (veckor/månader) i förväg och kan därför inte användas till dessa flygningar i någon större utsträckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts