Nifelhel Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Hej! Gränsen är ju i bland hårfin, en fiende soldat kan ju trampa på en strvm 5 med mintändare 15. Då den utlöses är den att betrakta som en truppmina? Mvh Speedy Jo gränsen är ibland hårfin. Jag fick på Farb vinterkurs, i Transtrand, lära mig att om man får sätta upp tex en Fordonsmina 13 med trådutlösning(över väg) med syftet att slå ut fordon. Dock kan ju trupp utlösa. Dock skulle inte PiBatCh som var instruktör låta folk i sin bataljon göra så. Mao är det upp till chefen att avgöra om han kan motivera/försvara det så in helvete det bara går sen när han står inför domaren efter kriget. ------------------------------------------------------------------------------- Strvmina5 med bryttändare Enligt SoldR Mtrl G 1986 "Minan utlöses vid en belastning som överstiger ca 1250N (ca 125kg)" Enligt SoldR Mtrl Vapen Minor 2001 "Då bryttändaren belastas med ca 3500N(350kg) eller vid kantantändning ca 1750(175kg) slår slagstiftet......osv" Hur i h-vete kan det utlösande trycket ha ökat? Räknade dem fel innan eller? Jag kommer att leva kvar i tron att en fullt utrustad soldat med en totalvikt som överstiger 125pannor kan utlösa en strvmina5 med bryttändare. Quote
Fu Dahlberg Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Strvmina5 med bryttändareEnligt SoldR Mtrl G 1986 "Minan utlöses vid en belastning som överstiger ca 1250N (ca 125kg)" Enligt SoldR Mtrl Vapen Minor 2001 "Då bryttändaren belastas med ca 3500N(350kg) eller vid kantantändning ca 1750(175kg) slår slagstiftet......osv" Hur i h-vete kan det utlösande trycket ha ökat? Räknade dem fel innan eller? Jag kommer att leva kvar i tron att en fullt utrustad soldat med en totalvikt som överstiger 125pannor kan utlösa en strvmina5 med bryttändare. Reagerade också på det när jag läste det... Min enda gissning är att dom har mätt på två olika sätt... Är ju faktiskt skillnade mellan Kg och Newton... Men som sagt... Desperat gissning Quote
Fu Johanson Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Strvmina5 med bryttändareEnligt SoldR Mtrl G 1986 "Minan utlöses vid en belastning som överstiger ca 1250N (ca 125kg)" Enligt SoldR Mtrl Vapen Minor 2001 "Då bryttändaren belastas med ca 3500N(350kg) eller vid kantantändning ca 1750(175kg) slår slagstiftet......osv" Hur i h-vete kan det utlösande trycket ha ökat? Räknade dem fel innan eller? Jag kommer att leva kvar i tron att en fullt utrustad soldat med en totalvikt som överstiger 125pannor kan utlösa en strvmina5 med bryttändare. Reagerade också på det när jag läste det... Min enda gissning är att dom har mätt på två olika sätt... Är ju faktiskt skillnade mellan Kg och Newton... Men som sagt... Desperat gissning Rent spekulativt, har bryttändaren möjligen bytts ut för att få minan att slippa igenom det nya nålsögat med förbud mot personminor? Alltså att den tidigare tändaren riskerade att lösa ut minan vid mänsklig belastning och således skulle den bli förbjuden om inte modifieringar gjordes. Quote
Nifelhel Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 @Fu Johansson Det tror jag definitivt inte. Med så många strvminor vi har i förråd så skulle det vara oerhört dyrt och tidsödande att flytta om, packa upp, byta bryttändare, packa ner, flytta tillbaks. Men det kan vara så att dem bara skrivit om talet för att "få minan att slippa igenom det nya nålsögat med förbud mot personminor". <-- ren spekulation ifrån min sida ;) Quote
Fu Johanson Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 @Fu Johansson Det tror jag definitivt inte. Med så många strvminor vi har i förråd så skulle det vara oerhört dyrt och tidsödande att flytta om, packa upp, byta bryttändare, packa ner, flytta tillbaks. Men det kan vara så att dem bara skrivit om talet för att "få minan att slippa igenom det nya nålsögat med förbud mot personminor". <-- ren spekulation ifrån min sida ;) *host* Hallå, vi snackar svensk byråkrati här, att något är enormt dyrt och tidsödande är förmodligen bara en positiv sak för vissa skrivbordsryttare. :P (ett skämt...kanske) Quote
Gerle Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Det är förbjudet för svenska soldater att tillverka hemmabyggda minor. Helt i anda med att motståndet skall fortsätta oavsett vad... Hur verklighetsfrämmande kan man bli i ledningen? Quote
Fu Dahlberg Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Hur verklighetsfrämmande kan man bli i ledningen? Mycket.... Men inte främst i den Militära ledningen... Quote
Gerle Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Det var de i den allra högsta klicken jag menade, inte militären men de vi inte brukar prata om pga risken att ramla in på (HJÄLP) politikens område. Hursomhelst, det är alltså så i Sverige att man inte kan tillverka sin egen Claymore etc, även om den skulle ha i princip samma verkan som originalet? Varför, oh varför kan inte de irakiska motståndsmännen/rebellerna whatever styras från Sverige? Quote
ensnubbe Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Så vitt jag vet så har varken USA, Ryssland eller Kina skrivit under.Bra aktuell källa är svår att få och detta var mest debatt om 1997-98. http://www.palmecenter.se/article.asp?Article_Id=541 Något som jag finner ohållbart är att vi i Sverige inte får spela med samma regler om en fiende anfaller som inte förbundit sig till samma regler. Togs inte det upp av The Swede ur en gammal bok. Typ att har inte fienden förpliktigat sig för vissa regler behöver inte vi det heller. Dock gäller väl inte det längre kan jag tänka. Tex har ju Sverige förbud mot att uppträda i annan nations uniform och förbud mot personminor, kemiska stridsmedel, mm. OM sedan motståndaren blankt kan strunta i samma regler gör nog knappast mannen ute i fält gladare när hans kamrater faller ner döda för sätt han inte får använda mot fienden. Jag anser det är populistiskt och naivt av svenska politiker, som knappast behöver riskera sitt liv på slagfältet, att förbehållslöst skriva på massa fina förpliktelser likt många andra fattiga länder som gör allt för att få internationella bidrag och knappast kommer vara någon fiende till oss när andra viktigare länder totalt struntar i dem. Jag tror att i ett verkligt läge kommer folk ta saken i egna händer oavsett straff. Pappersavtal underskrivet av verklighetsfrämmande politiker i fredstid skrämmer knappast en soldat som kämpar för att rädda sitt eget, sin kamrat och sin familjs liv. Han är ändå dödsdömd. Att man sedan skall följa liknande avtal i en FN insats eller en "befrielseaktion" typ Irak är en helt annan sak då man inte försvarar sitt fosterland och självklart skall man då spela efter alla regler och föregå med extra gott exempel då det är en helt annan situation. Jag tror iaf att det är svårt att i ett invasionsläge med stora egna militära och civila förluster förklara det lagliga i det. Ex: Fienden just spikat upp två våldtagna 14-åriga tjejer där borta på garageporten och din stridsparskamrat är död pga en avståndsbelagd personmina. DU får inte ta på dig fiendens uniformjacka för att kunna infiltrera fiendelägret där det skyldiga finns. Gör du det kommer Vi att anmäla dig inför krigsrätt.... Du tycker att Sverige bör kunna använda samma medel mot en motståndare som de använder mot Sverige? Gäller det även ditt exempel med två våldtagna 14-åriga flickor? Jag tycker och tror att någon måste agera föregångare när det gäller ratificerandet av krigets lagar. Varför inte låta Sverige vara denna föregångare? Sverige kommer med all trolighet inte att vara inblandade som stridande part i någon konflikt i den närmaste framtiden, så jag kan inte tänka mig någon mer lämpad stat för detta. Vi är också långt från de enda som har gått med på förbud av truppminor mm. Quote
Gerle Posted May 29, 2004 Report Posted May 29, 2004 Visst är det enklare att följa krigets lagar om det inte är krig, det har du rätt i, ensnubbe! Quote
simon Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Sverige kommer med all trolighet inte att vara inblandade som stridande part i någon konflikt i den närmaste framtiden, så jag kan inte tänka mig någon mer lämpad stat för detta. Måste man inte vara en stridande part för att behöva följa krigets lagar? ;) Quote
ensnubbe Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Visst är det enklare att följa krigets lagar om det inte är krig, det har du rätt i, ensnubbe! Precis. Måste man inte vara en stridande part för att behöva följa krigets lagar? Det är väl bäst om man bestämmer sig för att följa krigets lagar innan man går i krig? Quote
The Swede Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Hursomhelst, det är alltså så i Sverige att man inte kan tillverka sin egen Claymore etc, även om den skulle ha i princip samma verkan som originalet? Varför, oh varför kan inte de irakiska motståndsmännen/rebellerna whatever styras från Sverige? Visst får vi tillverka egna claymores motv. Dom går under benämningen "försvarsladdning" eller ännu finare, "annan annordning" The Swede Quote
Gerle Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Så man har alltså lekt lite ordlekar och kommit undan på det viset? Är det så att man måste ha nån som utlöser dem, alltså någon som måste ligga och vänta, "försvarsladdningen" :P kan inte vara snubbeltrådsutlöst längre? Tyckte mig förstå det av inläggen tidigare i tråden. Quote
The Swede Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Helt rätt. Du måste själv kontrollera laddningen med dragutlösare eller eltändning. Det är inte tillåtet att spänna snubbeltråd och sen lämna laddningen, då är det helt plötsligt en truppmina igen. The Swede Quote
dxl Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 (edited) Personligen så tycker jag att personmin och "egna minor" förbudet är bra. Risken är väl att man glömmer var man lagt sina minor och wips så har man en situation liknande den i Balkan eller Afghanistan. Att täcka ett fält stort som en fotbollsplan tar kanske en halvtimme om man är några stycken som gör det "för hand" men ofta så kostar det liv innan alla minor på fältet är borta. (edit, förtydligande) Edited May 30, 2004 by dxl Quote
Fu Dahlberg Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Alltså, handläggda minor är väl inte sååå farliga? Ser mer dom artelleri eller flygutlagda som hyfsat "wildcards" Quote
dxl Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 @Dahlberg Jo vad gäller motståndar sidan. Jag syftade mer på varför jag tycker att det kan vara en dum idé att svenska soldater lägger ut minor på svensk mark och sedan tappar bort eller minskisserna eller helt enkelt struntar i att göra en. Quote
Knekt Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 @DahlbergJo vad gäller motståndar sidan. Jag syftade mer på varför jag tycker att det kan vara en dum idé att svenska soldater lägger ut minor på svensk mark och sedan tappar bort eller minskisserna eller helt enkelt struntar i att göra en. Eller så skulle vi kunna använda moderna minor som självdestrueras efter en viss tid. Quote
dxl Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 Eller så skulle vi kunna använda moderna minor som självdestrueras efter en viss tid. Jo det är klart. Då återstår hemmabyggerna Quote
Luno Posted June 1, 2004 Author Report Posted June 1, 2004 En minna som självdestrueras kan va lika farlig den. Det kan ända slunga splitter som kan träffa oskyldiga civila. Och det hjälper inte att bara tänd anordningen självdestrueras vi har ändå ett par kilo sprängämne som lägger kvar i marken och bara väntar på att explodera :( Quote
Nifelhel Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 En minna som självdestrueras kan va lika farlig den. Det kan ända slunga splitter som kan träffa oskyldiga civila. Och det hjälper inte att bara tänd anordningen självdestrueras vi har ändå ett par kilo sprängämne som lägger kvar i marken och bara väntar på att explodera :( Om tändanordningen upphör att fungera kan inte sprängämnet detonera av sig självt. Quote
Knekt Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 En minna som självdestrueras kan va lika farlig den. Det kan ända slunga splitter som kan träffa oskyldiga civila. Och det hjälper inte att bara tänd anordningen självdestrueras vi har ändå ett par kilo sprängämne som lägger kvar i marken och bara väntar på att explodera :( En minering ska alltid försvaras. Det handlar inte om att fylla åkrar och ängar med hockeypuckar och sedan rycka vidare mot nästa socken. Som redan påpekats är en mina utan tändmekanism helt ofarlig. Sedan så var det just det allvarliga i att minor grävs ner och glöms bort, för att åratal senare fortfarande vara farliga, som var orsaken till att Sverige valde att förbjuda den egna användningen. Något som inte är något som helst problem med moderna minor. Det är till och med så att självdestruerande minor är jäkla mycket bättre strategiskt, eftersom bara du vet om självdestrueringen är 10 timmar, en dag eller två veckor. Det går också att låta vissa minor slumpvis detonera utan att någon pillat på dem. Sådant sänker onekligen moralen på vilken minröjare som helst! Du kan alltså fördröja/hindra/störa/osv fienden, men sedan, när tiden är inne, utan fara själv använda samma terräng. Och utan att civilbefolkningen drabbas i större omfattning än vad gäller för något annat av krigets elände. OT Förbudet var självfallet fullständigt vanvettigt, helt utan verklighetsförankring. Man brydde sig inte ens om att ta reda på vad vi förlorade i värnkraft, och hur denna skulle kunna ersättas, eller ens om det fanns något sätt att göra minorna mindre farliga för civila (dvs skrota vårt gamla junk och köpa in/utveckla egna moderna självdestruerande minor) . Någon debatt om huruvida en eventuell angripare skulle respektera vårt beslut, eller vad redan utlagda minor i Kambodja hade med svensk minkrigföring att göra... det var det heller ingen som orkade bry sig om. Ansvarige ministern, Tage G Petersson, var först starkt emot ett förbud men vände kappan efter att ha övertalats av sin fru och dotter (som läst om hur hemskt det var med alla glömda minor i tredje världen. Källa: intervju med Petersson), och drev sedan igenom saken. Så kan det gå. /OT Quote
JTS Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 En minering ska alltid försvaras. Det handlar inte om att fylla åkrar och ängar med hockeypuckar och sedan rycka vidare mot nästa socken. Som redan påpekats är en mina utan tändmekanism helt ofarlig. Jag håller med om att en minering är som effektivast när den bevakas, men det finns ju faktiskt mineringar som inte skall/kan/behöver bevakas. Exempelvis avståndslagda mineringar och platslagda mineringar som bara syftar till att störa fienden. En passus är att sprängämnet i "lövgrodan" är otroligt giftigt. Det är ju en vinkel på farliga minor utan tändare. Quote
Recommended Posts