C DK012 Posted May 31, 2004 Report Posted May 31, 2004 Annars borde 121:orna bytas i Polen (om vi nu äger dem) eller förrådsställas. Och där skulle de bytas mot vad var tanken? Strihkp? Fristaden Danzig? (Du har säkert ett bättre svar på lur!) ;) Quote
The Swede Posted May 31, 2004 Author Report Posted May 31, 2004 Varför inte M3 amphibious equipment? Som jag skrev i tråden om pbv 501 så vill polackerna slingra sig ur den affären på grund av en mutskandal. Dom kan få våra 121:or och vi kan få deras M3:or. The Swede Quote
Vysotskij Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 Hade fått en Rheinmetallkanon i ögat och blandat ihop vad det nu var polackerna var intresserade av. Däremot räddade, som någon gång tidigare, The Swede mig ur den här knipan. Men fristaden Gdansk är ingen dum idé... Quote
S-TANK Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 Intressant att man fortsätter att plöja ner pengar i strv121. Men så är det väl när man har mycket folk på rätt platser i hkv som pansartrupperna alltid haft. Är det 121 B försöket du syftar på? I så fall är förklaringen att materielprocessen inte vänder sig lika fort som försvarsledningens kappor när det blåser. När man tog beslut om att göra försök med strv 121 B fanns det inga planer på att avveckla 121:an. Jag kan inte exakt tidpunkt men bedömer att det var ett par år sedan. Ärendet ska beredas, ombyggnadsmaterial ska tas fram, vagnen (1 st) ska byggas om, försök (ett utbildningsår på GU) ska genomföras, försöken utvärderas, rapport ska skrivas. Man gjorde bedömningen, när man såg vart vindarna började blåsa, att det var lika bra att köra klart de sista delarna av försöken också. Annars hade hela projektet varit bortkastade pengar och tid. Det handlar inte om att "plöja" ner pengar utan att slutföra de projekt man börjat. S-Tank Quote
C DK012 Posted June 1, 2004 Report Posted June 1, 2004 Varför inte M3 amphibious equipment?Som jag skrev i tråden om pbv 501 så vill polackerna slingra sig ur den affären på grund av en mutskandal. Dom kan få våra 121:or och vi kan få deras M3:or. The Swede Jag trodde du var pansarbasse, och inte ingenjör... ;) Den verkar ju onekligen imponerande, men skulle du påstå att det är något den nerbantade Svenska Försvarsmakten behöver? (Signalist, förstår mig inte på sånt) Quote
The Swede Posted June 2, 2004 Author Report Posted June 2, 2004 En snabb-byggd, modern bro är alltid något vi behöver. Just nu har vi inte den förmågan inom FM. Sen är jag BÅDE pansarbasse och ingenjör, jag har ju jobbat två år på Ing2 och det sätter sina spår. Dessutom är jag realist. The Swede Quote
C DK012 Posted June 2, 2004 Report Posted June 2, 2004 Tyckte iofs att den där däcksbron verkade ganska bra men... Splitterskydd vill man ju trots allt ha. Jag skulle också gärna vidga mina vyer en aning (fast att byta vapenslag blir nog lite väl...) Quote
Smeghead Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Tillåt mig att få dumpa denna tråd med frågan: Nån som har hittat några bilder på strv 122b? Quote
johanp Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 ja det finns en bild när den kör med fiendeskyltar över en åker, kommer bara inte ihåg om det var i leonytt eller på någon x.mil.se hemsida, ska försöka hitta den iaf Quote
Guest strvkomp Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 ja det finns en bild när den kör med fiendeskyltar över en åker, kommer bara inte ihåg om det var i leonytt eller på någon x.mil.se hemsida, ska försöka hitta den iaf Hur går det med sökandet? Sitter här och trånar efter bilder men ej funnit några. Quote
johanp Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 (edited) Edited August 16, 2004 by johanp Quote
The Swede Posted August 16, 2004 Author Report Posted August 16, 2004 Det där är en 121B, inte en 122B Quote
johanp Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 sorry, jag som var seg och trött, letar vidare efter rätt bild(det är väl den med extra skydd för utl tjänst ni menar va?) Quote
The Swede Posted January 9, 2005 Author Report Posted January 9, 2005 FMV har gjort om sin sida och därmed även länkarna. Leonytt hittar man numera om man följer DENNA länken. Tyvärr ligger endast senaste numret ute (nummer 21) och jag har missat nummer 20, är det möjligtvis någon som har det numret på sin HD? The Swede Quote
Recommended Posts