Torak Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 BBC News Vad anser folket har? Varfor snos Kalsing 90 och handuken snarare an annat? Kan ju klart saga att om jag skulle sno nagot hade det blivit varmekladerna och regnstallet... Quote
Lindeberg Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 (edited) MIA = Missing in Action "military-issue green camouflage underpants" Jovisst Men, man vet ju inte hur många kalsingar som stjäls, och hur många som tappas bort. Likaså med comtacen, och naturligtvis alla annan materiel. När jag gjorde vpl kunde man inte snatta några kalsonger. Där var principen tre använda mot tre oanvända. En förrådsanställd kontrollerade och lämnade ut rätt antal. Likaså med T-shirts och skjortor. Däremot hade man goda möjligheter att få med sig både handdukar, strumpor och sängkläder. Man kan lösa detta på förbandet på ett enligt mig mycket enkelt sätt. Befälen placerar en styck sopsäck i korridoren och ger order om att däri lägga extra persedlar som befälen inte vill hitta vid skåpsvisitation. Sen är det bara att plocka ner säcken till förrådet, där innehåller hör hemma. Gör man detta varje vecka så blir man nog av med stölderna av kalsonger mm. edit: anledningen till att kalsing och handduk stjäls oftare än värmekläder och regnställ är ju sannolikt att de förstnämnda kan man plocka själv vid tvättbyte. Edited May 9, 2004 by Marzocchi Quote
Fu Dahlberg Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 det var svårt i SKövde, men man lärde sig snabbt alla knep för att få extra prylar... Dock så åkte allt tillbaka vid muck... Quote
Radarjägare Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 vad ÄR det jag ser, menar ni att man STJÄL från kungen?!?!?!? men men, det som inte sitter fast följer emd, sitter det fast följer det oxå med, men det tar lite längre tid :P Quote
Xit Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 (edited) Kallingar är en persedel som är mer eller mindre lätt att få för många av, en del kanske lämmnar tillbaka samtliga vid remi, en del behåller sitt "överskott" av kallingar. Många kanske tycker dom är balla och vill behålla 1 - 2 par och skriver afse på dom. Om många gör så blir det snart 1000-tals kallingar på vift. EDIT - Abc Edited May 9, 2004 by Xit Quote
AdamKalle Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 FM skulle i princip kunna sälja de där kalsongerna (Får FM inte pengar på vanligt sätt får de ordna inkomsten på annat sätt ). De är ju alldeles ypperliga, och många gånger hållbarare än betydligt dyrare Björn Borg motsv. Nu lär det visserligen finnas regler mot sådan här försäljning som sätter käppar i hjulen, men håll med om att det vore en god idé? Quote
Lockwed Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 Vi fick behålla kallingarna och handukarna när jag muckade så jag åkte hem med ett überlass jalingar. Jag skulle ändå vilja påstå att ca 30% av kalsongsvinnet uppstod någon gång mellan 02/03 när en välmenande förådsherre på Almnäs släppte in 2 kleptomani sjuka underhållsplutoner i tvättbytet utan att hålla koll på dom Har en känsla av att Xit kan tänkas veta vad jag pratar om. Quote
Forumsledning henke Posted May 9, 2004 Forumsledning Report Posted May 9, 2004 Nja hela systemet med svinn kan enkelt byggas bort. Skulle man istället för 4-5 kallingar per man skulle man tilldela 10 st per man sedan ha tvättbyte som i Utlandsstyrkan där tvätten lämnas in för tvätt i påse. Man får tillbaka SAMMA kläder man lämnat in. Att man sedan skulle kunna passa på att lära värnpliktiga tvätta om det nu skulle vara för dyrt att ha anställd tvättpersonal är ju bara bra. Det skulle då vara ännu en lärdom inför vuxenlivet för 90% av de värnpliktiga som ju aldrig tvättat något utan vana att "mamma" fixar. Vet att man på K4 tidigare hade roterande schema i gruppen på vem som fick tvätta gruppens kläder. SMART och kostandseffektivt. Att sedan folk stjäl kläder är dels att en del bara vill ha medan andra tänker framåt på fortsatt militär verksamhet och då tilldelas man inte underkläder. Vissa blir förälskade i sin m90 och sina gröna paltor och vill inte lämna tillbaks dem. Instifta istället att de som skriver på för HV/FBU innan muck får behålla de flesta persedlar och kvitterar över dem direkt på nytt konto. På så vis kommer betydligt färre M90, M90 kängor att stjälas och lite morot att signa med frivillig verksamhet. Kunde FMLog bara synka sina datorprogram och konton så borde det spara lite tid och pengar också. Men varför vara effektiv, det gör ju att förrådet tjänar mindre övertidspengar och intern debitering uteblir, effektivitet = dåligt då det missgynnar den egna verksamheten... Systemet att ha långa fingrar finns på ALLA nivåer i försvaret och är ju sådan tradition eftersom man VET GARANTERAT att man inte får ut det man vill av förrådet (Begränsade öppettider, underskrift av rätt person som är på semester, rätt konto, mm) när man behöver det. Det bästa som finns är materiel som inte finns på papper. Den kan anpassas till verkligheten och användas när den behövs. Tragiskt nog så måste det ske på alla nivåer då förråden ofta anser sig ÄGA materielen och att deras kunder "snor" den från dem. Som någon sa " Truppserviceförrådet hävdar att ett NEJ också är att betrakta som service" Quote
Pete Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 FM skulle i princip kunna sälja de där kalsongerna (Får FM inte pengar på vanligt sätt får de ordna inkomsten på annat sätt ). De är ju alldeles ypperliga, och många gånger hållbarare än betydligt dyrare Björn Borg motsv. Nu lär det visserligen finnas regler mot sådan här försäljning som sätter käppar i hjulen, men håll med om att det vore en god idé? Det vore en bra idé, de borde kunna sälja det mesta tycker jag, speciellt begagnade kläder om man nu vill ha dem. På så vis kan de täcka upp för nyinköp och de som vill ha får ta med sig hem utan krusiduller. Detsamma borde gälla för 90-kängan, rent ut sagt löjligt att man inte kan få med sig dem på något sätt om nu ryktet att de flesta ändå slängs efter utb. Om det nu är nån icke-konkurrensregel som står i vägen kan det väl ändå inte vara så hemskt svårt att hitta nåt kryphål. Om vi någon gång hamnar i krig kommer T-72:orna att rulla in på kaserngården precis när man står näst längst fram i utlämningskön och just hört det 4384:e "Du är väl medveten om att du är PERSONLIGEN ansvarig för utrustningen" eller "Vet Ni vad den här utrustningen kostar skattebetalarna" i bästa Repmånad-stil. Därmed inte sagt att alla förrådsanställda är så, men tillräckligt många är såna att man inte ens får byta en rostig mora som ser ut som den är sågtandad, även efter order. "Nämen vad är det för fel på den här, det är ju bara att putsa den lite så är den som ny..." Quote
Lt P Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 vad ÄR det jag ser, menar ni att man STJÄL från kungen?!?!?!? men men, det som inte sitter fast följer emd, sitter det fast följer det oxå med, men det tar lite längre tid :P Stjäla? Jag som trodde det hette "omfördeling inom ramen av totalförsvaret"? Quote
106 Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 FM skulle i princip kunna sälja de där kalsongerna (Får FM inte pengar på vanligt sätt får de ordna inkomsten på annat sätt ). De är ju alldeles ypperliga, och många gånger hållbarare än betydligt dyrare Björn Borg motsv. Nu lär det visserligen finnas regler mot sådan här försäljning som sätter käppar i hjulen, men håll med om att det vore en god idé? Det finns redan ett företag (samma som kronan cykel) som tillverkar något liknande som söljs i vanliga civila affärer, dessutom går orginalet (kortkalsong 92?) att köpa på personalbutiken. Quote
Innuendo Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 det var svårt i SKövde, men man lärde sig snabbt alla knep för att få extra prylar... Dock så åkte allt tillbaka vid muck... SVårt var det inte. Man tog helt enkelt och höll upp 3 par, slängde två i tvättpåsen och tog sina 3 nya par. Så hade man helt plötsligt ett par extra... En i vårt logement lämnade in 38 par kalsonger vid REMI. Vår Kn Lo tittade han i ögonen och sa: "TJUV!" tag kalsongerna och gick vidare Quote
bushman Posted May 11, 2004 Report Posted May 11, 2004 hmm. mig förvånar det inte om alla dessa persedlar, ligger i ett förråd på västkusten. bevakade av något gollum liknade befäl. håller med henke. som systemet funkar nu uppmanar det till stöld, och fifflande. hade man en uppsättning likt arbetskläderna inom industrin, skulle svinnet vara ett minne blott. ett sätt kanske är att införa ekonomisk bestraffning, vid tvättbytena. slarvar du bort din handuk får du inte en/flera dagsersättning(ar). med dagens teknik fullt genomförbart, streckkod på tvättpåsen som är personlig och koder på persedlarna, färdigt. Quote
UAV Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 (edited) Vad då nyhetstorka? Undrar hur bra insatt reportern är i svensk värnplikt när vederbörande skriver: "Military service is compulsory for men aged 18 to 24 in Sweden. "http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3698655.stm I min värld låter detta som att alla gör militärtjänst, när i själva verket dessa 15 500 värnpliktiga bara utgör ett tiotal procent av årskullen. PS. Jippi jag blev menig på forumet. DS. Edited May 14, 2004 by UAV Quote
GC1 Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 är det inte så att man är ansvarig för mtrl tills man lämnar in den? det kan ju tolkas precis på samma sätt som vid tex aktiehandel du har ju inte förlorat något förrens du sålt en aktie. jag har ju inte stulit något förrens jag bestämt mig för att inte lämnat tillbaks grejjerna, dvs man kan på sin höjd misstänkas för egenmäktigt förfarande, olovligt brukande eller motsvarande Quote
NisseNord Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 (edited) ... Army officials said they had no idea why so many pairs of underpants went missing in action, but possible explanations included theft, loss and general wear and tear. Oppmärksammade denna mening, och om de har räknat in kalsonger som måste slängas för att de gått sönder av vanligt användande, så tycker jag att det är en väldigt låg siffra. 3200 kalsonger på 15500 värnpliktiga blir ju en hållbarhet på 3-4 år Vet inte om det bara är bbc som har fått faktat fel, men när jag gjorde värnplikten 1998, så drog värnpliktsnytt upp stora rubriker om att det försvann så mycket underkläder, saken var den att de hade gjord just det här felet. Tagit med sådant som slits i vanligt bruk. edit: bold Edited May 14, 2004 by NisseNord Quote
AdamKalle Posted May 17, 2004 Report Posted May 17, 2004 dessutom går orginalet (kortkalsong 92?) att köpa på personalbutiken. Inhandlade för några dagar sedan 3 par kortkalsong m/93 på personalbutiken till det facila priset av 22:-/par. Tillverkningsår 2004. Rekommenderas helt klart till alla som har möjlighet att handla den vägen. Quote
lvkv skytt Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Att det går åt filsingar är ingen nyhet. När jag gjorde gu så började förrådet gnälla kring jul att det var ute alldeles för mycket kalsonger i proprotion till antalet värnpliktiga som låg inne. Detta löstes genom en säck utanför logementet där man kunde lämna sånt som man inte ville skulle upptäckas vid skåpvisitation. OT: Helt otrolig kvalitet på dessa kalsingar, har kurskamrater som fortfarande bara nyttjar kronans kalsonger 4 år efter sin gu och de är inte det minsta slitna. Quote
Vysotskij Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Kanske en knepig fråga, men har någon bilder på (helst tvättade) exemplar av de kallingar som brukas hos kungen. Modellbeteckning skulle uppskattas. Själv har jag sett och begagnat korta vita, långa vita (av två typer; en med opraktiskt generös gylf) och långa gröna. Med långa förstås här kalsonger med ben som går nedanför ljumskarna. Quote
Mattias Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Kanske en knepig fråga, men har någon bilder på (helst tvättade) exemplar av de kallingar som brukas hos kungen. Modellbeteckning skulle uppskattas. Japp här är mina (nytvättade) ;) kalsonger som jag fått av Kungen: Kortkalsong Quote
Vysotskij Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Kanske en knepig fråga, men har någon bilder på (helst tvättade) exemplar av de kallingar som brukas hos kungen. Modellbeteckning skulle uppskattas. Japp här är mina (nytvättade) ;) kalsonger som jag fått av Kungen: Kortkalsong Ja, det är ju de gröna långa. Ibland har jag en höks iakttagelseförmåga... Modellbeteckning, någon? Quote
Xit Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Modellbeteckning, någon? M7322-152000-3 Korkalsonger93 Quote
Vysotskij Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Modellbeteckning, någon? M7322-152000-3 Korkalsonger93 Grazie, Mattias och Xit. Återstår två vita modeller. M-nummer är inget krav... Quote
Mattias Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Modellbeteckning, någon? M7322-152000-3 Korkalsonger93 Grazie, Mattias och Xit. Återstår två vita modeller. M-nummer är inget krav... Jasså du ville ha bilder på alla kalsongerna. Din lille fetishist. ;) kortkalsong vit långkalsong vit och som en bonus: långkalsong grön Quote
Vysotskij Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Jasså du ville ha bilder på alla kalsongerna. Din lille fetishist. ;) Ja, som alla förstår är det bara för min personliga ... Tack så mycket, men när jag sa långa vita menade jag dem du kallade kortkalsong vit. Vad kallas då de korta (helt utan ben)? Modellbeteckningar, någon? Quote
Mattias Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Jasså du ville ha bilder på alla kalsongerna. Din lille fetishist. ;) Ja, som alla förstår är det bara för min personliga ... Tack så mycket, men när jag sa långa vita menade jag dem du kallade kortkalsong vit. Vad kallas då de korta (helt utan ben)? Modellbeteckningar, någon? Jag har aldrig kommit i kontakt med några kalsingar som är kortare än dem som jag kallar kortkalsong. Du måste vara JÄTTEGAMMAL! ;) Jag vet att min far använde kortkalsongen (den långa versionen alltså ) och det måste varit i slutet av 70-talet. Så frågan är när var och hur du kommit i kontakt med dem? :P Quote
WinterMute Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Vad kallas då de korta (helt utan ben)? Modellbeteckningar, någon? Skulle väl vara *rys* Kortkalsong co/pes (M7322-141000) Inte sköna för fem öre... //WM Quote
Fk Fjellman Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Jag hittade en sida här som verkar röra "förluster" och sånt.. //Sgt Fjellman Quote
Vysotskij Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Jag har aldrig kommit i kontakt med några kalsingar som är kortare än dem som jag kallar kortkalsong. Du måste vara JÄTTEGAMMAL! ;) Jag vet att min far använde kortkalsongen (den långa versionen alltså ) och det måste varit i slutet av 70-talet. Så frågan är när var och hur du kommit i kontakt med dem? :P Den korta var den enda som gick att få ut på K 3 sommaren 1995, och en av de två sorter som fanns på F 16/F 20 1995-96 (den andra var den du visade bild på). På etiketten står det 1988 som tillverkningsår för de flesta. Har själv ett gäng köpta på överskott. Bör dem främst vid sportaktivitet, men de har de senaste åren rönt lite uppskattning hos några...hmm...bekanta, i takt med att kortare kallingar tydligen kommit på modet. Dessutom lånar gärna flickan dem när hon inte tagit med sig underkläder själv. Quote
Forumsledning henke Posted May 25, 2004 Forumsledning Report Posted May 25, 2004 Mkt intressant Fjellman. Vilka priser, man kan ju tro att vissa saker är guldplätterade. Med tanke på prislistan ser man att överskottsbolaget håller priser på ca 1/3-1/4 del av internpriset trots att det är med 25% MOMS. Alltså bättre att gå ut på stan och köpa saker för att ersätta ev en förlust. Lägg därtill vad själva hanteringen av pappersarbetet kostar, fast det förstås, "arbete är gratis" som man normalt räknar.... Kikare 7x42MT för 5000 kr.. hmm eller varför inte en presenning 7*5m för 2 330 kr. Presenningarna överlag låter tokdyra. Tur att de inte bedriver affärsmässigverksamhet Quote
Recommended Posts