Jump to content

Hagelbössa

wernvik

Recommended Posts

Hej

http://www.gun-world.net/fn/fnc/ak5/stara_troppen.jpg

Hittade denna bilden på en länk i ett annat topic. Är det någon typ av minröjarpatrull eller? Ser ju en AG90 med bland folket.

Min huvudfråga gäller hagelbössan som syns på bilden. Vilka förband har tillgång till den, vad har den för beteckning samt vad används den till?

Hade inte en aning om att den fanns reglementerad i FM.

För att svara på frågan så är vapnet en Remington 11-87 med uppskattningsvis tjugotumspipa (möjligen 18"). Vapnet är så vitt jag vet det normala hagelvapnet i samband med amröjning.

/rila

Edited by rila

Den är riktigt reglementerad!

Soldatreglemente för Vapenmateriel Hagelvapen hittas här!

EDIT: Såg nu att det var en annan bössa. Men den halvautomatiska är den enda jag stött på inom FM (Kosovo och MP-int).

Edited by danno

Hmm, detta är säkert fel men jag trodde att det var förbjudet enligt någon konvention att använda hagelgevär i annat än close quarters combat. Detta fick jag höra av en kanadensisk flottkadett som hade fått utbildning på någon hagelbrakare för att kunna slåss ombord på fartyg och liknande... men som sagt kan vara fel.

Det har säkert nämnts tidigare någonstans men ändå: Nej det anses inte vara otillåtet med hagelbössor i strid. Av tradition är det mest jänkarna som använder dem dock. Tyskarna protesterade ganska upprört då amerikanerna gick med i kriget 1917 och där använde sig av hagelbössor, en protest som amerikanarna blankt avvisade. Tyskarna hotade att avrätta alla amerikanska soldater som tillfångatogs med hagelgevär. Hotet verkställdes dock aldrig och hagelvapen har sedan dess ansetts som accepterade i strid. Däremot har väl de flesta ickeamerikanska arméer haft en tämligen skeptisk inställning till hagelvapen. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle komma en och annan politiskt korrekt invändning om den svenska försvarsmakten skulle börja använda sig av detta utmärkta närstridsvapen så att det blev allmänt känt. Har ett svagt minne av att vi har dem vid bordning men säg det inte till någon för då blir vi tvungna att döpa om bössorna till fordonsminor...

/rila

Jag skulle inte dra mig för att använda min hagelbössa i strid. Den är fantastisk att hantera och i tät terräng borde den vara oslagbar. Enda nackdelen i bebyggelse borde vara att patronerna är förhållandevis tunga och skrymmande.

Nu finns inte hagelvapnen i FM för strid utan de är inskaffade för amröj och skyddsjakt mot skadedjur. På väg in om försöken slår väl ut är även beanbags, som ett less-lethal-alternativ i utlandsstyrkan.

Tyskarna protesterade ganska upprört då amerikanerna gick med i kriget 1917 och där använde sig av hagelbössor, en protest som amerikanarna blankt avvisade. Tyskarna hotade att avrätta alla amerikanska soldater som tillfångatogs med hagelgevär. Hotet verkställdes dock aldrig och hagelvapen har sedan dess ansetts som accepterade i strid.

Brittiska armén använde sig väl av hagelvapen redan från början av kriget?

Enligt vad jag läst mig till så plockade många officerare med sig hela sin vapenarsenal från godset hemmavid och däribland storviltsgevär och hagelvapen. Jämfört med ett vanligt gevär och i en skyttegrav så låter det kanske inte så dumt med hagel.

Hagelvapen har väl förövrigt använts i samtliga krig med eldvapen innan första världskriget så frågan är om det var så mycket att protestera mot för tyskarna?

Btw Senapsgas vs hagelvapen, finns det en protest så var det nog mer av propaganda än något annat.

Naturligtvis hade hagel använts i strid innan första världskriget (jfr. bl.a. våra karoliners "druvladdningar"). Vad som var nytt var omfattningen och effektiviteten (pump och halvauto) men även att det fanns en reglering om ammunition som orsakade "onödigt lidande". Jag tvivlar inte på att tyskarna uppriktigt fann amerikanerna vara barbarer som kom dragandes med sina hagelbössor i skyttegravarna. Men det är ju inte heller den enda gång som logiken brustit i sammanhanget krig, förbud mot antipersonella minor osv.

/rila

Edited by rila

Under VK 1 myntades enligt "legenden" uttrycken "trenchbroom" och "alleycleaner" om hagelgevären.

Ganska fina uttryck tycker jag: skyttegravskvast och grändrensare. Beskriver ganska bra vad vapnen var bra på...

Det sistnämnda, alleycleaner har också applicerats på Thompson kpistar under förbudstiden i USA.

@Smeghead

Ja det finns kal.12 AP Tungsten. Man kan säga att det finns ett helt smörgåpsbord med olika sorters ammunition till kal12, speciellt på andra sidan Atlanten.

Tex:

Tungsten

Breaching Slug

Brenneke Slug

Foster Slug

Sabot Slug

Safety Slug

Bean Bag

Bolo Capture

OC

Liquid Penetrator

Flare

Flechettes

Single Rubber Projectile

Large Rubber Shot

Small Rubber/ Polymer Shot

White Smoke

Armor Piercing

Bird Dispersal Explosive

Incendiary

Screamer

Tracer

Target Loads

Game Loads

Goose Loads

Turkey Loads

Upland Game Loads

Duplex

Buckshot

Bismuth

Steel

ShotgunAmmo

gunbroker.com

Om man vill handla lite kul saker www.Firequest.com/

Oh herre jävlar :D

12 GA. Terminator-X

The lethality contained within the hollow core slug of our terminator 12 GA. almost can't be advertised. Upon impact, this slug mushrooms and expands to nearly 2 inches, stopping the slug from totally penetrating your objective. This rapid expansion forces the dozen of tiny pellets to spread through your objective like a cancerous disease, opening an area at the impact point equal to a softball! The cavity created has the shock effect of 95%! That means only 5% of any living being could survive this kind of hit.23/4” round

Hur fan kan den där vara laglig ens? o_O

Edited by Smeghead

Det är en sorts ammunition som är framtagen för PD(Personal Defence). Och den är laglig, vågar dock inte säga att den är lagliga i alla stater.

I sverige har vi ju Brenneke-kulor, dem gör stabila sårkanaler i en människokropp dem med...

Edited by Nifelhel

Jag skulle inte dra mig för att använda min hagelbössa i strid. Den är fantastisk att hantera och i tät terräng borde den vara oslagbar. Enda nackdelen i bebyggelse borde vara att patronerna är förhållandevis tunga och skrymmande.

och att det är näst intill skitsvårt att skjuta ihjäl folk på lite större avstånd som tex 100m

Novis på amröjeri som man är så undrar jag hur det praktiskt går till att röja med en hagelbrakare? Verkar ju tämligen riskfyllt att röja med hagelbössa då det inte direkt kan vara några långa avstånd man skjuter på. Använder man kanske någon form av ballistisk sköld att ta skydd bakom när man skjuter med hagelbrakaren eller skjuter man bara på oxa/minor som man med säkerhet vet inte kommer att detonera utan bara bli så att säga permanent desarmerade?

Använder man kanske någon form av ballistisk sköld att ta skydd bakom när man skjuter med hagelbrakaren

X-act, en skäld med öppningbara luckor att rikta vapnet genom.

Jag utbildades på att det främsta användningsområdet var avståndslagda minor på väg/flygfält.

De är ju synliga och ligger på ytan, svårt att skjuta på en mina som ligger nergrävd?