Ibsen Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Hej! Jag undrar lite vilka vaccinationer man måste ta förutom TBE innan man åker till missionsområdet? Har sökt men bara hittat TBE, och med tanke på att man måste vaccinera sig ganska kraftigt bara man åker på charter, så undrar jag vilka olika vaccin man tar när man åker ut på missionerna. MvH Ibsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smergo Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Kanske ett onödigt svar men som jag fattat det så beror det helt enkelt på vart du åker vad som blir aktuellt att vaccinera mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 Ok. Vilka missionsländer finns det? Bosnien Makedonien(?) Afghanistan Georgien(?) Vilka finns det mer? Iof, det jag egentligen är intresserad av vilka vaccinationer man behöver. Inte vart Sverige har fredsbevarande trupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Ok. Vilka missionsländer finns det? Sök information! http://www.mil.se/int/article.php?id=271 "Oj, finns det en sida om det på mil.se... så konstigt..." FSME-TBE är nämnt. Sen är gulsot alltid bra att skydda sig mot. Stelkramp ska man helst ha skydd mot. Jag har i mitt vaccinationskort dessutom skydd mot polio och även istämplat Duplex och Twinrix som jag inte vet vad det är för cocktails. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 Förlåt min unga dumma okunnighet. Men det står ingenting om vaccinationer på deras sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 OT: Cocktailarna är Duplex = Tetanus (Stelkramp) och Difteri Twinrix= Hepatit a + b Inför KS07 fick jag Twinrix, TBE samt Influensvaccin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 Ditt OT är inte OT. Vad händer i kroppen när man får TBE? Man får det väl av fästingbett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 (edited) Infomedica TBE Internetmedicin TBE Främst för vårdpersonal därför lite mer avancerad Edited April 29, 2004 by Bamse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 Det lät inte vidare kul att få TBE, även om det bara är lindrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Det lät inte vidare kul att få TBE, även om det bara är lindrigt. Det kan jag upplysa herrn om att det är det inte heller. Jag var däckad en hel sommar efter TBE med hjärninflammation och 42 graders feber som mest. Synnerligen obehagliga djur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 29, 2004 Forumsledning Report Share Posted April 29, 2004 Den lista jag råkade ut för i vintras var Gula febern. (upprepas 1 gång e. 10 år) Hepatit A + B (minst 20 års skyddseffekt) Tyfoid (upprepas v3:e år) Tetanus/Difteri (upprepas vart 30:e år) Meningokock meningit (upprepas vart 3.e år) Polio (5 vaccinationer är tillräckligt) MPR (mässling påssjuka röda hund)......... Har man tagit några redan slipper man dom. Jag tänkte dela med mig om min erfarenhet till er.. vissa av er har läst detta.. men iaf. Texterna är skrivna timmarna efter jag vart där. Det är den 14 Dec 2003 Efter att jag vart på 3 läkarmottagningar och vårdcentraler i frågan vem som kan ge mig knarket så hamnar jag rätt.. Kommer dit till Marinbasens läkarmotagning.. på beställd tid.. ..de hittar först inte mina papper.. efter 10min svammel runtomkring på sjukan hittar de dom på skrivbordet. De kommer överens om att det är mina papper.. får vänta på Dr i 16min Där inne frågar C SEH Dr nånting en massa skumma frågor om vad jag har tagit innan.. så får han min gula bok... Dr: "jaha.. varför ska du ta detta då ?" Kim: "ööh .. det står så i pappret *pekar*" Dr: "jaha... *läser* ... mmm så ska du åka nånstans då?" Kim: " ööööh det är det ingen som vet... " Dr: "...jaså jaha.. men.. jaha tillhör du ett sånt där hemligt förband.. ssi ..ssp eller vad de nu heter.. .?" kim: "...eeeh naaae" Dr: "mmm okej.. så du "vet inte? .. . *börja kryssa i massa rutor i pappret om vad jag ska ta*.. så då går du ut med de här till systern" Kim: " okej.. ..förresten jag har ont iarmen sen förra gången 7dagar sen.. och så har jag ett blåmärke med inreblödning i armen.. ska det vara så `?" Dr : "ja i en vecka till" Kim: ". .. . ... . .ok" Sen råder lite förvirring.. då systern inte förstår vad läkarn kryssat.. och så 10min tantbabbel med 2 andra syrror om varför ingen kan skriva så hon förstår... bla bla bla bla mmm bla bla ja just bbla jag menar bla bla... Sen får jag sitta vid deras dator o få sprutorna. *plopp* *plopp* aj aj Kim: "finns det några biverkningar av de här jag fått ??" Syster o Dr: "nej nej inga" Kim: "okej.. för nu känner jag mig bakfull och det smakar konstigt i munnne.. får jag sätta mig ner ?!" Syster: " .. . ...*stirrar på mig i några sekunder...* ..jaha ..oj.. men sätt dig i väntrummet i 10 min då så kanske du mår bättre sen" Syster: "Behöver du alla sprutor nu ?" Dr: " det vet han inte.. " Syster " okej vi kan ge dig alla nu om du vill" Kim: "..blubb blubb weeee" Dr: " fast det står här i boken att man ska vänta minst 10dagar så imunförsvaret hinner återhämta sig... " Kim: "..v vvi kan nog vänta... " Syster: " okej .. då kan du komma igen 30dec kl 1030" jag går o sätter mig i väntrummet.. i 20min.. sen kommer systern.. : "har inte du gått än ??" cyklar hem med mystiska mönster i ögonvrån hela vägen hem.. mår allmänt kasst.. men det går över nog.. bara typ 3 sprutor kvar ...brrrrr 2v senare ............ . . så vart man besprutad igen... mår som en pissoar just nu.. men det e tydligen normalt när det gäller mig... behövde bara 2 till ändå... weeeee... ee..ee..e Systern kunde fortf. inte förstår varför jag vart lullig. Så jag satt o vilade igen som vanligt innan jag vågade sätta mig på sykkeln. Har fått min vaccinationsbok tillbaka nu iaf.. Så vill ni få coola sprutor kan jag rekomendera Imovax TyphimVi Menigovax A+C Stamaril <- sjysst airtime ..är det nått ni vill finns jag i gardroben ___ bipbop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 29, 2004 Author Report Share Posted April 29, 2004 (edited) Om man vill nått så frågar man BlåGul. Tack för den infon. Tack för infon om hur det känns också. Kan säga att jag är djävulskt spruträdd, nästan lika spruträdd som tandläkarrädd. Nästan. Men jag har bestämt mig att inge sprutor i världen ska komma mellan mig och utlandsstyrkan, om jag nu blir antagen dit. Ioförsig, det är ju enkelt och sitta o säga här, på HP, långt från sprutor och utlandsstyrkan... Tack iallafall. Då vet jag ungefär vad som gäller. Edited April 29, 2004 by Ibsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rssc Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 om man ska till afghanistan får man 6 sprutor. Stelkramp, polio, difteri etc etc Dessutom får man mot kolera och malaria. Om du vill ha info gå in på vaccinationer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tece Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Detta kanske inte har så mkt med vaccinatioer att göra, men då jag inte hittade ngn annan tråd så svarar jag här. Hur är det med parasiter o dyl.? Vilka ställen finns de i störst antal på? Och vilka parasiter rör det sig om? Tänkte att det kan vara bra med lite tips på hur man undviker sådana otrevliga incidenter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts