dovvan Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Tjena. Ska rycka in som Stridsfordons PB på stridsfordon 90 snart. Hur mycket plats har man egentligen som Vagnchef? Bara lite nyfiken //Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Ganska liten, men du vänjer dej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Min enda erfarenhet av VC-plats på Strf 90 är en provsittning, men så här ser det ut iallafall.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dovvan Posted April 26, 2004 Author Report Share Posted April 26, 2004 Tack för svar. Som sagt, ser ju inte allt för stort ut, men man vänjer väl sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Undertecknad: 1.94 lång 90 kg Vig som ett kassaskåp Jag överlevde och fick plats, nu hade jag visserligen e-vagnen men man kommer ner även i 9040:n. Och det är inte ens nästan bekvämt i början, på slutövningen är det en gymnastiksal. Kort sagt: Inga problem alls! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Stridsfordon, oavsett om det är stridsvagnar eller pbv, har med tiden en benägenhet att bli mindre och mindre utanpå och större och större inuti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 FAN... Man skulle gjort lumpen idag Då hade man kunnat åka Strf 90 ju När jag mönstrade var jag för lånmg.. Utan man var tvungen att vara ca 20 cm kortare (under 174 tror jag det var) vilket var en besvikelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Kravet idag är 185 cm. Men det går att prata till sig en plats på mönstringen även om man är längre. Jag är 193 och hade inga problem med vagnstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 För lång för vagns tjänst kan man nog inte vara förutom på skyttplats då det brukar bli väldigt svårt att få plats med knäna under riktdonet då man inte alltid kan få in skorna så långt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Jag är 180 och tyckte att det var alldeles utmärkt med plats på skyttplats (sov som en stock när vi var förlagda i vagnen). Vagnchefen som var 190+ hade inte heller några större problem med plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 30, 2004 Report Share Posted April 30, 2004 För lång för vagns tjänst kan man nog inte vara förutom på skyttplats då det brukar bli väldigt svårt att få plats med knäna under riktdonet då man inte alltid kan få in skorna så långt ;) det är därför man kan fälla ner fotstödet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Finns det fotstöd på skyttplats i 90an numer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 (edited) Finns det fotstöd på skyttplats i 90an numer? Ja. Provsatt lite 90C i veckan igen, ser mycket tuffare ut från VC-platsen än i andra varianter. VC platsen har blivit mycket större då kspn flyttats. GPS:en har flyttats för att bli mera lättillgänglig och ett fäste för DART har monterats. En slang för ACn sitter så man kan få lite skön fläkt i ansiktet även nedluckad. EDIT: lätttillgänglig? Edited May 1, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Var sitter kspn i 9040C? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 (edited) Var sitter kspn i 9040C? På torntaket. Dessutom bytt mot en 58:a Edit: förtydligande Edited May 1, 2004 by BJE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 (edited) Var sitter kspn i 9040C? På torntaket, till höger om hylsutkastet: Länk till en rätt bra sida. EDIT: Äh, tvåa... Edited May 1, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Är den fortarande kopplad till skyttens sikte, alltså en koax? Eller är det meningen att ngn skall ut och använda den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Fortfarande parallellkopplad via ett länkage. Man kan mantla innifrån, allt annat måste göras utifrån. 500 bulor kan man ha i bandet och pipan är tjockare för att klara 500 skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Man kan mantla innifrån, allt annat måste göras utifrån. Nja, skjuta kan man göra inifrån också :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Man kan mantla innifrån, allt annat måste göras utifrån. Nja, skjuta kan man göra inifrån också :P Jo, det kan man ju, om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tece Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Hört att stolarna man sitter i är förgrymmat sköna också, ingen som har en bild eller dylikt på dessa? Skulle vara roligt att se! jag rycker in snart och jag är 185, och jag kom då in utan problem som strfförare/skytt! Eller ja, ibland kan pliktverket vara lite knasiga... Alternativt diffusa ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Måste säga att förarstolen i 122 är bekvämmare än 90ans. Dessutom finns det mer utrymme att fippla och hitta sköna ställningar i. Och andra sidan är en hård laddarpall lika skön som en stor mysig loungefåtölj efter några dagar i fält. //Strvkomp PS: En positiv grej med lumpen måste ju vara att träsmaktoleransen är skyfallet högre än vid inryck... DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Jag är 185cm lång. Hade inga problem i strv121, och det lilla jag sat i en 9040 så kändes det inte som om längden hade varit ett problem där heller. Den är däremot lite trängre än 121an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts