Jump to content

AMOS mot lstftg

Skalden

Recommended Posts

Beträffande det här med strv mot landstigning så skall jag byta vinkel på det iochmed att polleten inte trillat ner.

Tänk dig en fotbollsmatch, spelet går ju som sagt ut på att lägga mål. Tänk dig att direkt när domaren blåser igång matchen så rusar alla 11 spelare (inkl målvakt alltså) allt vad dom kan mot moståndaren som har bollen.

11 spelare mot 1 är visserligen just i den situationen men sen då?  :lol:

Det enda denne motspelare behöver göra då är att passa någon annan i sitt lag så blir det mål.

Inget fotbollslag har någonsin försökt denna taktik för dom vet att man måste tänka ett steg längre hela tiden. Det är helt enkelt för stor risk att rusa med 11 man mot bollhållaren.

Likadant är det med strv mot landstigning att riskerna är inte värda det resultat man kan uppnå. Om vi börjar bekämpa fartyg med strv har vi rusat med alla våra spelare mot han som har bollen. Våra mekförband är helt enkelt för värdefulla för att slösa bort dom mot fartyg. DOCK så skall svenska mekförband ge dom välkomsthälsning när de kommer upp på land som dom inte kommer missa....

Vad blir vapenverkan av låt säg 4 st spränggranater i Ivan Rogovs brygga?

Vi pratade om 1 (En) stridsvagn. Ja, en svensk stridsvagn kostar mindre än Ivan Rogov och en med 25 stridsvagnar förstärkt marininfanteribataljon.

http://www.naval-technology.com/projects/ivan/

Men du pratar plötsligt om mekaniserade förband.

Om du nu hade ett överlevande stridsvagnskompani och såg Ivan Rogov lägga sig på fjärden framför dig, skulle du då vänta tills stridsvagnarna och pansarskyttefordonen kommer iland istället för att blåsa båten i bitar med 10x6 spränggranater = 60

Man kan ju tro att du tror att Ivan Rogov är ett slagskepp med 40 cm pansarplåt överallt.

Edited by Skalden

Skalden,

Enskild vagnchef har stående order att sätta egen överlevnad främst.

Detta betyder inte att man fegar ur, man skall ta de risker man behöver, men att man inte ger sig in i en säker död.

Man kan förmoda att det finns en uppsjö vapensystem för direktriktad eld riktade mot stranden: helikoptrar, jagare... Att utmana dem (om man inte är KA) är att göra fel.

Skalden, svenska vagnar uppträder inte en och en.

Det till antalet minsta styrkan som kan sättas in är pluton. Jag har dock aldrig varit med om att strv anfallit i mindre styrka än kompani. Sätter man in mekaniserade förband så blir det FLERA vagnar.

Men du pratar plötsligt om mekaniserade förband.

Ja, vad är det vi diskuterar då??? :lol:

Förband är ingen mängdangivelse. Förbandet kan ha vilken storlek som helst såsom pluton eller brigad. Bägge två är förband!

Om du nu envist skall ha din enskilda vagn så kan en 122:a ta med 42 st granater, bara så att du vet....

Skalden, svenska vagnar uppträder inte en och en.

En stridsvagn som råkar överleva förbekämpningen har jag hela tiden talat om i denna fråga...

Andra har ju tidigare hoat över omöjligheten att någonting som helst skulle kunna överleva förbekämpningen.

Du var väl för övrigt på AMOS?

Din vagn har överlevt förbekämpningen och råkar få Ivan Rogov i sikte 2500 meter framför dig när en skog mycket lägligt har försvunnit under förbekämpningen.

Skulle du skjuta på Ivan Rogov eller skulle du åka och gömma dig?

Hon ligger där och försöker långsamt och försiktigt navigera sig igenom skärgårdsbandet. Bara sekundrar kan avgöra om hon skall gå på grund eller ej.

Där är hon nu. Hundratals man i besättningen, ett tjog tanks och 500 marininfanterister som bara väntar på att få hugga in på resterna av den svenska stridsgrupp som skyndsamt försökt försvara hamnen. Skulle du skjuta eller ej? Landets öde är i dina händer. Ryskt attackflyg kommer troligen ingripa inom 2-3 minuter. Man eller mus?

Eller har du något annat förslag?

Ja, då jag aldrig hamnat i situationen, då jag inte kört rakt in i pågående förbekämpning så är frågan en utopi som som saknar relevans Skalden. Jag kan garantera dig att det inte finns en enda chef som skulle skicka sitt förband rakt in i pågående förbekämpning. Det är detta vi försökt säga till dig.

Det här med vad min vagn har att göra med den här frågan förstår jag inte Skalden. Om du menar att min vagn skall skjuta indirekt eld mot fartyget så kan du glömma det direkt. Det saknas både eldledare, skjutdator för direkt eld, optiska möjligheter etc

Den allra största anledningen, att min vagn följer BAKOM anfallande förband och understödjer dem med indirekt eld har du helt missat. Jag kommer vara ett par km ifrån fronten.

Så just i mitt specifika fall är svaret solklart. NEJ, jag hade inte skjutit.

Ja, då jag aldrig hamnat i situationen, då jag inte kört rakt in i pågående förbekämpning så är frågan en utopi som som saknar relevans Skalden. Jag kan garantera dig att det inte finns en enda chef som skulle skicka sitt förband rakt in i pågående förbekämpning. Det är detta vi försökt säga till dig.

Det här med vad min vagn har att göra med den här frågan förstår jag inte Skalden. Om du menar att min vagn skall skjuta indirekt eld mot fartyget så kan du glömma det direkt. Det saknas både eldledare, skjutdator för direkt eld, optiska möjligheter etc

Den allra största anledningen, att min vagn följer BAKOM anfallande förband och understödjer dem med indirekt eld har du helt missat. Jag kommer vara ett par km ifrån fronten.

Hördu du du! Du fick min förutsättning. Du svarade på frågan.

Ditt svar betyder domen "stridsförsumlighet"!

"Amos has significant direct fire capability."

http://www.haggve.se/Brochure/CV90Fam.pdf

Du menar alltså på allvar att du behöver en skjutdator för att träffa en 157 meter lång båt på 2500 meter? Då är du f-n i mig kass eller också är AMOS-systemet fullständigt j-a kass! :=o

Hur många skott i minuten skjuter för övrigt en AMOS med sina halvautomatiska dubbla eldrör? 20, 30?

Jag tror inte Ivan kommer ge dig något bättre tillfälle än så att träffa honom.

Om jag nu vore chef och skulle försvara ex. Oxelösunds Hamn och ville undvika förbekämpning så gott som möjligt då kör man väl för h-e in fordonen i skyddsställningar och inte direkt in i stridsställningen. :D

Jag har alltså kört in din AMOS rakt genom skyltfönstren i ICA-affären vid Järntorget. Det är en rejäl kåk. Resten av Bataljonen står i lador, andra hus, garage och parkeringshus mm.

Du kör på order ut till din stridsställning/batteriplats och upptäcker att skogen framför den är borta och 2500 meter framför din näsa ser du "Ivan Rogov" tuffa fram försiktigt i 4 knops (drygt 6 km/tim) fart ute på fjärden...

Du är grupperad långt fram för att kunna skjuta mot eventuella företag på öarna i Oxelösunds Skärgård.

Det var väl ett tydligare scenario? Duger det?

Men du kan tydligen inte skjuta... :huh:

Vad ska vi då med dig och din AMOS till? Ska vi vänta tills sovjetarmén klafsar iland så att du kan skjuta på det sätt som du lärt dig?

Hade jag legat med en "överlevande" grupp på Femöre Huvud 400 meter från Ivan Rogov med ett GRG då skulle i alla fall jag ha skjutit. Jag skiter fullkomligt i om mina 4 st 84 mm spräng eller 8 st pansarspräng inte "ska bita" på Ivan Rogov.

Och vet du vad? Jag hade träffat en 157 meter lång båt rätt i bryggan utan skjutdator... :=o

Det hade blivit en jävla smäll! :D

Jag hinner nog med att få iväg ett skott till innan det smäller på min sida om spelplanen. Med lite tur tappar "kaparn" fokus och ränner rakt upp på Beten å sen var den sagan slut.

Jag har förstått att det strider mot dina principer att svara på frågor. Dock har jag den vanan att svara på frågor. Testa det någon gång!

Du menar alltså på allvar att du behöver en skjutdator för att träffa en 157 meter lång båt på 2500 meter? Då är du f-n i mig kass eller också är AMOS-systemet fullständigt j-a kass!

Ja, skall jag skjuta direktriktad eld på det avståndet behöver jag skjutdator. Detta pga av små pettitesser som kulbana, vindavdrift, exakt avstånd mm.

Förmågan att skjuta direktriktad eld finns på AMOS-vagnen för självförsvar vid möte på väg tex. Vid så korta avstånd behövs ingen skjutdator för direkt eld.

Indirekt eld utan eldledare VÄGRAR jag skjuta. Finns inte en chans att träffa.

Spännande det här med att så fort något inte uppför sig som du vill så är det kasst...

Hur många skott i minuten skjuter för övrigt en AMOS med sina halvautomatiska dubbla eldrör? 20, 30?

20 granater per minut är den teoretiska eldhastigheten

EDIT: Vill blågul vara vänliga att dela denna tråd så att orginaltopic kan komma fram? Jag har en del om AMOS jag vill säga skalden.....

Edited by Vc_90

Ja, då jag aldrig hamnat i situationen, då jag inte kört rakt in i pågående förbekämpning så är frågan en utopi som som saknar relevans Skalden. Jag kan garantera dig att det inte finns en enda chef som skulle skicka sitt förband rakt in i pågående förbekämpning.

En annan fråga.

Ska man alltså undvika att försvara hamn/kust därför att man kan utsättas för så kallad förbekämpning? Är det vårt nya försvars hela "affärsidé"?

Ska vi alltså vänta tills fienden får allt på plats och sen förbekämpa honom med det som vi har att bjuda tillbaka med och därefter anfalla istället? Kommer vi att drabbas av mindre bekämpning då?

Jag hajar ingenting.

Och om fi vet att vi inte är på plats, utan tänker angripa efter att han har kommit på plats, riktar han då inte förbekämpningen mot det område där våra styrkor väntar på att han skall komma på plats samt marschvägarna mot landstigningsområdet.

Vart vill man möta och slå fienden om 10 år? Där han etablerar brohuvudet eller inne i landet?

Den här nya moderna officerskåren är helt mysko.

Jag är mycket intresserad av varför du känner ett så övertydligt intresse för att få mig att framstå som inkompetent

Kanske för att du uppfattas som det rent generellt..Per.

Varför svarar du då inte? Om du inte vill svara då kan du väl skita i att återkoppla till gammalt groll och bara låta mitt genmäle gå obemärkt förbi. Om du inte vill svara därför att det är för "politiskt hett" för en officer, undvik då frågor om EU:s, USA:s och NATO:s framtid.

Jag anser att det är ett fullvärdigt svar som jag givit redan, din tendens att kasta skit på USA ser inte jag som speciellt "begåvad", du försöker få gehör för en omvärldsanalys som jag inte skriver under på helt enkelt.

Din åsikt om "realpolitik" som skäl för detta bryr jag mig föga om..Om du vill se det som din utgångspunkt så gör det...

Dina strategiska analyser och mer konkreta stridstekniska åsikter däremot är rent skrattretande, bekämpa du dina LSF med vad du vill så sköter vi andra det på dom sätt som vi anser fungera.....

An dina ordväxlingar med Vc så kanske du bör dämpa dina åsikter och dina teorier om hur Grk SKALL fungera..Du framstår mer som en pausclown i dina försök att övertyga en kille som kan BRA mycket mer än du i den frågan...

Läs sen det MATS skrev ang Prio på Egna vagnar..

:=o

Edited by rille116

Jag har förstått att det strider mot dina principer att svara på frågor. Dock har jag den vanan att svara på frågor. Testa det någon gång!

Du menar alltså på allvar att du behöver en skjutdator för att träffa en 157 meter lång båt på 2500 meter? Då är du f-n i mig kass eller också är AMOS-systemet fullständigt j-a kass!

Ja, skall jag skjuta direktriktad eld på det avståndet behöver jag skjutdator. Detta pga av små pettitesser som kulbana, vindavdrift, exakt avstånd mm.

Förmågan att skjuta direktriktad eld finns på AMOS-vagnen för självförsvar vid möte på väg tex. Vid så korta avstånd behövs ingen skjutdator för direkt eld.

Indirekt eld utan eldledare VÄGRAR jag skjuta. Finns inte en chans att träffa.

Spännande det här med att så fort något inte uppför sig som du vill så är det kasst...

20 granater per minut är den teoretiska eldhastigheten

EDIT: Vill blågul vara vänliga att dela denna tråd så att orginaltopic kan komma fram? Jag har en del om AMOS jag vill säga skalden.....

Du kan backa. Du är överflödig igen. AMOS är helt enkelt för kasst för modern strid.

Jag trodde ju att kanoner/haubitzar mm av de här moderna typerna kunde skjuta direkt mot en 157 meter lång båt på 2.500 meters avstånd.

Detta på grund av att vi sköt direkt med vår 10,5 cm haubitz 4140 på stillastående 5 meter långt pansarmål på 1.000 meter och då utan skjutdator. Träff i tredje skottet! Det var 1989 det. Utvecklingen går bakåt må jag säga.

Vi tar in stridsvagnen igen.

Skulle du skjuta om du hade en STRV 122 istället?

Ska vi alltså vänta tills fienden får allt på plats och sen förbekämpa honom med det som vi har att bjuda tillbaka med och därefter anfalla istället? Kommer vi att drabbas av mindre bekämpning då?

Vänta tills fi fått allt på plats? Det låter dumt, kanske därför ingen föreslagit det. Men det förhindrar inte att man väntar på att fi "gör an en brygga" för då står han still och blir ett mycket trevligt IE mål.

Och vet du vad? Jag hade träffat en 157 meter lång båt rätt i bryggan utan skjutdator...  :)

Säg till mig, jag kommer och kollar!

Den här nya moderna officerskåren är helt mysko.

Va!? Vad har "den nya moderna officerskåren" att göra med prestandan på AMOS-vagnen? :)

Du kan backa. Du är överflödig igen. AMOS är helt enkelt för kasst för modern strid.

Ja, heja, vilken tur att en människa som totalt saknar kunskap om vagnen och aldrig sett den agera dömer ut den. Dessutom har du en gedigen kunskap om pansarstrid i allmänhet Skalden.

Nu slipper vi ju lyssna på bataljonscheferna samt personalen som använder vagnen!

Detta på grund av att vi sköt direkt med vår 10,5 cm haubitz 4140 på stillastående 5 meter långt pansarmål på 1.000 meter och då utan skjutdator. Träff i tredje skottet! Det var 1989 det. Utvecklingen går bakåt må jag säga.

Funderat på att AMOS sitter på ett 90-chassi och att eldrören är skottställda så att man skall träffa på ca 100 m?

Spännade...Per..HADE ni hårdmåls-Ammo till era pjäser??

Undrar bara för att du försökte dig på att aggera Stridsdomare åt Vc här ovan, med patetiskt resultat...

Ska man alltså undvika att försvara hamn/kust därför att man kan utsättas för så kallad förbekämpning? Är det vårt nya försvars hela "affärsidé"?

Vem har sagt att vi inte ska försvara kusterna..? ?

Klar vi ska, med adekvata vapen..Inte dina fantasifoster.

Vasselis K. Fouskas

har du bytt namn Per..?..Jag skrev DINA åsikter....

Ännu ett utalande av übertaktikern från Nyköping..Gosse du sätter inte bara foten i klaveret du föjer upp med ett rejält arschle även...

Förklara nu för den samlade dumheten här nu VÄRFÖR AMOS är uselt..

På vilka grunder är det "överflödigt". vilka kriterier uppfyller inte detta system enligt dig..

:)

Edited by rille116

Ivan rogov fanns det 3 stycken av 1991 (den sista löpte ut julhelgen 1990 EDIT Upptäckte att det står annat på nätet men det är fel.....) tror inte de byggt fler av denna gigant....

2 av dem tillhör stilla havs flottan. Den andra byggdes (om jag inte missminner mig i leningrad och gick ut på provtur i östersjön juldagen eller julafton 1990).

Med andra ord En VIKTIG resurs som varken kommer inom skotthåll för 84 mm eller 120 mm eld...

Tråden är jävligt hypotetisk i många fall.. Men detta är den stora anledningen....

aaagh...luft...måste....sluta...skratta....kvävs....HJÄLP...syrgas....aaaaagh :camo:

tjoho vilka killar det finns :P

• 2 weeks later...
Ivan Rogov fanns det 3 stycken av 1991 (den sista löpte ut julhelgen 1990 EDIT Upptäckte att det står annat på nätet men det är fel.....) tror inte de byggt fler av denna gigant....

2 av dem tillhör stilla havs flottan. Den andra byggdes (om jag inte missminner mig i leningrad och gick ut på provtur i östersjön juldagen eller julafton  1990).

Yes, och jag vill minnas att Ivan Rogov är ett landSÄTTNINGSfartyg och inte ett landSTIGNINGSfartyg. Alltså stödjer jag uppfattningen att en eventuell Ivan Rogov aldrig nå´nsin skulle närma sig försvarad strand. Och jag tror att man måste ha rätt fet tur om man skall kunna stoppa henne (fartyg benämns som henne) med ett grg, amfibiebataljonens robotsystem RBS17 säjer sig kunna stoppa ett fartyg av minröjarstorlek med en Rb17 och då är det både mer pulver i Rb17 än Grg och så är ju, som redan skrivet, Ivan Rogov aningen större. 12/80 eller 12/70 hade dock fungerat utmärkt, Ivan Rogovs storlek hade gjort att man kunde börja skjuta verkanseld på porté dvs maximala skjutavståndet. :D Det var till yttermera visso aldrig någon som på allvar trodde att en Ivan Rogov skulle avdelas för att köra trupp mellan Paldiski-Karlshamn, utan det var nog Ropuchor och Polnocnor som skulle till oss.

• 1 year later...

Ivan Rogov är inte obeväpnad, något som skalden verkar ha tagit för givet.

2x 75/76.2mm kanonen levererar 100 bulor i minuten. Aj aj för prismorna och vindrutetorkarna på 122an.. :mellow: + 4st 30mm kanoner, plus raketkastare, lvmissiler...

Ivan Rogov är inte obeväpnad, något som skalden verkar ha tagit för givet.

2x 75/76.2mm kanonen levererar 100 bulor i minuten. Aj aj för prismorna och vindrutetorkarna på 122an.. :/ + 4st 30mm kanoner, plus raketkastare, lvmissiler...

Fast nu trodde ju inte så många att Ivan Rogov ligger på sådana avstånd att hon tvingas bekämpa stridsvagnar med allmånskanon. Ivan Rogov skulle väl bekymra sig mer om ubåtar och flygets RB15 än markbaserade system. Var väl i och för sig ett robotvärdigt mål för T KRBBAT 90 men det fanns ju inte speciellt många av dom... Fast/rörligt KA skulle säkert finnas på betryggande avstånd (>40 km) alt. vara duktigt förbekämpade. :D