Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag är en 15 årig kille som ska börja 9an nu i höst. I September ska vi ha prao på vår skola, jag vill då inte spendera den på konsum eller McDonalds. Jag vill spendera den på något regemente för där trivs jag bäst, eller i skogen. :baskerPa: Nu undrar jag var det är lämpligast att praktisera och vad man får göra på de olika ställena. Jag är med i FBU ungdom/HVU så jag har redan M90 ställ. Jag vill göra lumpen som bassäk soldat. Sedan vill jag försöka bli helikopterpilot. Nu ber jag om ert råd

var ska jag praoa?

//Erik

Guest Fågel Fenix

Ta det regemente som ligger närmast ditt hem. Blir väl lite lättare med transporter och dylikt då ?

Även om det inte råkar vara en hkpflottilj så kommer du nog att lära dig en hel del ändå! ;)

jo resan till något förband blir inte knepig med tanke på att man bor på förbandet som du säger. Det närmsta är Eksjö ING2 men jag vet inte hur kul det är, har varit där några gånger mest lastbilar och grävmaskiner. Men å andra sidan kan det kanske vara lite svårt att ta t ex K3 för där verkar det ju som de kör stenhård fys hela tiden! Alla från Stockholm och neråt går nog bra. Mer förslag!

phantom

Det är bara ringa upp till k3 och fråga dom ..för när jag låg inne där så var det ett

par tjejer och killar som hade prao på KSB/Liv där uppe och KBS är kompanibefäls

skolan och det är dom som blir Plutonsbefäl.Det är ruggit tufft tempo som dom har

där uppe när dom drillar sina soldater..Men du får hänga med och se hur dom har

det samt kanske får du tid och fråga soldaterna och befäl om du har några frågor

om hur det är att ligga som Jägare ..för det är det som det är uppe på K3

Jägare och Fallskärmsjägare är vad som finns där uppe.

Så jag för står inte varför du inte skulle kunna kolla..gör det om du känner för det..

där finns en hel del som du får se allså..men det gör det oxå på andra förband med.

www.k3.mil.se

Mvh Livhusaren :}:huh:

Edited by Livhusaren

Halloj... Tänkte bidra med vad jag har varitmed om, (som svar på vad man får göra..)

När jag gick i åttan gjorde jag min prao på MSS Kvarn, det var de två absolut häftigaste veckorna i mitt liv.. Första dagen när vi kom dit fick vi kvittera ut utrustningen (en gammal hel grön ful uniform, kommer inte ihåg beteckning..) andra dagen fick vi sitta hos vakten(?) det var iaf en liten byggnad där sjukvårdarna som hade jour och skötte samband satt... vi fick springa runt i skogen med varsin radio o öva på rätt terminologi.. resten av den veckan tillbringade vi med att titta på olika pbv:er(302,401 och 501) och strf 90, fick titta på lite vapen. Dessutom fick vi kolla på nån tränings central för indirekt eld och strix, det var riktigt häftigt...

Andra veckan fick vi vara med i lite blå gula bilar under en övning... kollade på lite strider o liknande...

Slutsats: ta vad du kan som har med FM att göra på din prao...

:D /Thern

Edited by Sjvk

Tycker faktiskt inte att du skall praoa inom hkpflj. Där är verksamheten inte speciellt kul förutom flygning, och det lär du inte få se mycket av. Ok, du kanske får hänga med upp några minuter, men det ger ingen bra bild av hur det är att jobba som förare. I din ålder tror jag det är bättre att praoa på nåt ställe som är mer likt lumpen, Kvarn eller P4 i Skövde t.ex. Där kan du få en mer grundläggande bild av försvaret som du sen kan bygga vidare på.

I din ålder tror jag det är bättre att praoa på nåt ställe som är mer likt lumpen, Kvarn eller P4 i Skövde t.ex. Där kan du få en mer grundläggande bild av försvaret som du sen kan bygga vidare på.

Och så kommer du skåda ljuset och vilja bli pansarsoldat. :=o

För en väldig massa år sedan var jag på prao på Marinens dykskola i Karlskrona. Det var väldigt intressant då vi bl a fick följa a-dyk under en del av utbildningen som genomförs där. Inte helt fel att få prova på att dyka i den mkt trevliga dyktanken heller :) Det kanske kan vara något? Men för att få ut något av att ha din prao där så måste du nog iof vara intresserad av dykning och då i synnerhet militär sådan. ;)

Jag hade prao på A9 i Kristinehamn i två veckor och bodde nästan hela tiden på Garnison. Vi fick ut så gott som all utrustning som de värnpliktiga (bortsett från strids/skyddsutrustning). Jag kan dock rekommendera nåt ställe med lite mer klös i. På Artreg var det efter några dagar ganska dött ty jag fick nästan konstant i två veckor följa med på när de VPL omgrupperade med sina haubitsar.

Det kan även skilja väldigt mycket inom förbandet. Vet inte om nån nämnt det redan, men iaf..

När jag gick åttan eller nian var jag och några klasskamrater prao på KA5. De fick praon genom

ett erbjudande från skolan medan jag pratade med en bekant som var idrottsofficer där.

Det innebar att jag fick hjälpa honom med allt skit en sådan gör under en vecka, typ skriva

resultatlistor, spika upp orienteringskontroller, skicka iväg och ta emot officerare som gick

nån tipsrunda osv osv. Mina klasskamrater däremot fick testa allt som KA5 hade att erbjuda

vid den tiden, alltså åka diverse olika båtar med mera. Det enda som egentligen kändes bra

med det jag gjorde var att jag fick fika gratis i officersmässen :D

Min bror praoade på AMF4 det var sol och mycket stridsbåt....... han älskade det.

Sedan så fick han ju vara med när de hade sina marcher och det gillade han ju sämre men annars fick han göra "glidar saker och coola saker" (som han uttryckte det)

Han fick ju även skjuta 12.7 berättade han...

Och när man hör på honom så sågs inte han eller den andra killen som också praoade då som jobbiga, mer som maskotar....

• 2 months later...

Jag genomförde min PRAO i åttan på Livgardet i Kungsängen (bara en vecka). Då jag bor ganska nära så bodde jag hemma. Vad gjorde vi då? Jo, första dagen fick vi ut utrustning, dvs uniform osv. Den dagen lullade vi runt på regementet och fick se hur det såg ut, lära oss hitta. Lite exercis stod även på schemat för dagen.

Den andra dagen fick vi spendera med Livskvadron (MP). Det var den absolut bästa dagen under hela veckan :) Vi fick först delta i ett teoripass om Kravallhantering. Därefter ut och agera B-styka för kravallhanterarna B) Beväpnade med potatisar bekämpade vi en MP-pluton samt Sprinter. Vi fick också testa på att släcka en brinnande docka med en flamsäker filt samt att vi även fick se och känna på lite vapen den dagen.

Tredje dagen började med ett till Kravallhanteringspass... Inte lika mycket action som första gången, men det var fortfarande väldigt intressant! Efter kravallhanteringen åkte vi med våra handledare i till Sthlm för att bevittna högvakten. Vi fick även gå in och titta i Högvaktsflygeln (heter den så?).

Den fjärde dagen började med ett teroripass om AK5 samt Pskott m/86. Vi träffade även på några av MParna som vi hade kravallat med dagen före och vi fick titta och peta lite på lite vapen igen. Efter teorin begav vi oss ut med KBS/Livkompaniet till ett skjutfält. Där fick vi mest stå och titta på, men vi fick även skjuta lite.

5:e och sista dagen....Dagen då det var snöstorm.... Vi började med att springa hinderbanan. Det var kul...även fast det yrde snö överallt och sanden var frusen. Vi lullade sedan runt och tittade på de många fordon som fanns på området (uppladdningen inför Strong Resolve). Mängder utav Strf 9040, tgbilar och bandvagnar. Sen avrustade vi och började en mycket långsam återfärd mot hemmet.

Slutsats:

Jag rekommenderar dig verkligen att försöka få en PRAOplats på ett regemente. Jag hade väldigt roligt större delen av tiden och lärde mig även väldigt mycket.

En stor éloge till MParna som vi fick spendera en utav dagarna med! :}

"VI SKALL TA....KASUNEN..50 METER BORT! *TUT TUT TUT* AAAAAAAAARGH!!!!" :baskerKav:

Edited by Max

ett tips inför Gymnasiet, sök till den nya Tunga fordons utbildningen i Skövde, den ligger på Miloverkstan :baskerKav: där får du garanterat se en del Stridsvagnar och stridsfordon..

hur vet jag då att den ligger där? jag försökte nämligen få praktik jobb på Miloverkstan i våras, men det var tvärkört pga förberedelser för den nya "Tunga fordons utbildningen".

tror de har riksintag dessutom, det är iaf värt att söka.

Under veckorna 40-41 ska jag till P4/Kvarn.

Det var enkelt att få två praoplater där.

-Pappa, jag behöver praoplats!

(Mj Runqvist ringer)

-Hejsan detta är Major Runqvist, min son behöver praoplats hos er till sig och en till.

Fixar du praoplats åt mig där då också?

Under veckorna 40-41 ska jag till P4/Kvarn.

Det var enkelt att få två praoplater där.

-Pappa, jag behöver praoplats!

(Mj Runqvist ringer)

-Hejsan detta är Major Runqvist, min son behöver praoplats hos er till sig och en till.

Fixar du praoplats åt mig där då också?

Svar: Nej.

Men, Ring och fråga, Ring och fråga, Ring och fråga!

Kanske möter du mig och "en till".

• 6 months later...

Hej! Har nyligen fått mitt efterlängtade svar från Pliktverket vart jag skulle kunna PRAOa. Ni är ju experter så vad tycker ni är bäst? Och vad gör man ungefär där?

1. F 20

2. Livgardet

3. Amf 1

4. Marinbas Ost

Jag bor också i en förort i södra Stockholm så det vore ett ENORMT plus om man det vore enkelt att komma dit.

Vet att vi hade en prao på våran skvadron (på livgardet) när jag gjorde lumpen men vad han fick göra har jag ingen aning om såg knappt till honom.

Vad man får göra beror nog till stor del på vem man har som "handledare" och vad han sysslar med, kan säkert bli allt från 1 vecka på kontorer till 1 vecka i skogen.

Lillbrorsan hade prao på Amf4 tillsammans med 3 andra, 2 av dem fick vara med en amfpluyton i fält under 2 dagar de andra fick vara med vaktplutonen och slappade tydligen mest.