Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Har en ide om att kanske jetski skulle vara lämpligt för jägarna det skulle även kunna vara lämpligt för förband som rör sig vid floder!! JETSKIS är snabba små och kan tas sig fram där båtar inte kan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Men jädrar vad packning man får med sig på en jetski då. Och vad tyst man kan ta sig fram. Gummibåtar typ Zodiak slår jetski's alla gånger. DJK hade fina grejer. Med dubbla 50 hästars motorer baktill gick dom snabbt.. sen kunde man ta ur luften och lägga dom på bottnen och låta dom ligga där i upp till 14 dagar, sen simma man ner, drog i ett snöre och vips var båten flytande och klar för exfil. Det är funkis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Har lite dålig erfarenhet av zodiak, visst bra men hur länge håller dom! Has sett dom säljas efter 2 år...defekta (läcker in).. jetski har funnits med ljuddämpare i vissa stater i USA funkis de me. Jetskin kan också förvaras under vatten (ankare som drar ner dom), och packning får du plats med 50 kg. Min tanke var att dom skulle användas till attack mot små kobbar och sjär, även räder där det ska gå fort att lämna tex sabotage. Kan kanske även utrustas med någon form av ksp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest _G_ Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 man kan ju ha en kälke efter jetskin så kan man ha VÄLDIGT mkt utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 bra ide, G. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Nu går ju en G-båt fortare än en jetski. Dessutom är den tystare, svänger lika bra, stannar fortare, kan backa och sidoförflyttas och lastar 8 man med utrusting. Djupgåendet är ca 0,5 m. Varför gå över ån efter vatten??? Har för övrigt för mig att ADYK har provat jetskis och vattenskotrar, med dåligt resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Betvivlar att den går snabbare och svänger bättre Tex denna jetskin har 155 kusar. Länk http://www.yamaha-motor.com/product....mid=134 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 En G-båt i bra skick gör + 40 knop. Skall du köra i denna hastighet med en jetski behövs sannolikt slätt vatten, om den alls går så fort? I tillämpade militära förhållanden borde man ta sig fram fortare med en gbåt då vattnet oftast har vågor och vindpåverkan. Jag har kört en hel del jetski och mycket G-båt och min uppfattning är att den praktiska manöverförmågan är likvärdig, dvs båda manövrerar utan svängradie om man vill. Du kan "vända på en femöring" med en gbåt i full fart och hålla dig kvar i farkosten. Jag har inte lyckats med detta på en jetski. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 9, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted June 9, 2002 En G-båt i bra skick gör + 40 knop. Skall du köra i denna hastighet med en jetski behövs sannolikt slätt vatten, om den alls går så fort? I tillämpade militära förhållanden borde man ta sig fram fortare med en gbåt då vattnet oftast har vågor och vindpåverkan. Jag har kört en hel del jetski och mycket G-båt och min uppfattning är att den praktiska manöverförmågan är likvärdig, dvs båda manövrerar utan svängradie om man vill. Du kan "vända på en femöring" med en gbåt i full fart och hålla dig kvar i farkosten. Jag har inte lyckats med detta på en jetski. Håller med E04 här. Tror att en G-båt har längre aktionsradie och högre driftsäkerhet. Du kan ha högre eldberedskap från en G-båt, och du kan använda den även då det råkar blåsa mer än 10 m/s. Får man motorhaveri så är det bara att öppna en lucka och börja rota i g-båtens motor. Hur lätt är det med en Jetski? Dessutom kan du använda sjökort och kartor att navigera efter - något krångligare med Jetski. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Jag har lite erfarenhet av vattenskotrar sedan förra sommaren. Man ska ta och göra skillnad på vattenskoter och jetski. Jetski står man på och en vattenskoter sitter man på. Jag körde ganska mycket med min kusins Seadoo Bombardier XP (vattenskoter), som går skapligt fort (65 knop! ). Skitkul att köra, fast den låter väldigt mycket och kan gå sönder lite då och då! Som när min kusin satt och väntade på sin kompis mitt ute i "Lillälven" då han kände att den började luta lite konstigt åt höger! Den högra "stabilisator fenan" hade lossnat, vattenskotern hade ett stort hål i skrovet och den tog in vatten! Fast ibland håller de mer än man tror, t.ex. när min kusins kompis var lite packade och gjorde en "våldsam landstigning" på en klippa i ungefär 40-50 knop! Han körde rakt över klippan och ner i vattnet på andra sidan utan att det blev några större skador! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Tack för infon Max skulle vara intressant och höra din åsikt om det skulle kunna vara bra med Jetski eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Som det är idag så tror inte det skulle vara särskilt lyckat, bl a pga ljudnivån. De låter helt enkelt för mycket! + att de går sönder när man minst anar det! Därimot om FMV skulle kunna fixa några utav de mer negativa sakerna (t.ex. att de går sönder ofta och att de låter mycket) så skulle det nog funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Har en ide om att kanske jetski skulle vara lämpligt för jägarna det skulle även kunna vara lämpligt för förband som rör sig vid floder!! JETSKIS är snabba små och kan tas sig fram där båtar inte kan! ... och förutom jetski så skulle KJ bli utrustade med metspön, maggots, vattenskidor, neonfärgad zinkpasta, flintastekar, öl och döpa om sig till KJStrandpatruller. Kerontälten kommer att fasas ut och ersättas av parasoller. För att klara av den personliga hygienen och kunna bibehålla ett högt strids/raggvärde kommer alla KJStrandpatruller att få ut en personlig kondom (kondomen får inte bytas inom gruppen) så att det inte skall bli "knas på trumpeten). Förbandet kommer att få den bästa utrustningen och träningen FM kan ge för att klara av gränslandet mellan sandstrand och vatten! Soldaterna kommer även att drillas i poolbad och hopptornsträning från 3an i grupperad stil. Förbandets motto som står skrivet i rosa kommer att vara: " När en del säger pang så säger vi plums" Moderatorer jag vet att ni kanske kommer att ta bort det här inlägget för att det var spydigt och inte gav ngnting konstruktivt till debatten. Kunde bara inte låta bli! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Tanken på Jetskis för KJ el. Adyk kan ni släppa, det finns inga större praktiska fördelar med dem som inte finns med redan existerande G-båtar. Zodiaken är en ball liten kärra som jag nosade på lite häromveckan på Korsö, som fungar utmärkt till sin uppgift. Enda jag kan komma på som Jetski/vattenskoter skulle kunna funka bra till är möjligen som ordonnansfordon (varpå ordonnansen torde behöva torrdräkt). Adyk använder sig sedan tidigare av undervattensmopeder. I vilken utsträckning känner jag tyvärr inte till. I övrigt stödjer jag 9x19 och E04's inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 mimesis eller vad du nu heter. Personligen så ser jag inte vad som är så roligt.. skulle det på nåt sätt vara jävligt mesigt att köra jetski?? jag menar det är väl jävligt feminint och köra 65 knop med en jetski eller hur mimesis?? tja jag tycker det inte så var fan rosa och tönteri hör hemma när det gäller jetski är något du får berätta för mig *väntar spänt på ditt svar, och vill gärna veta vad som är tufft och manligt enligt dig* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Det är precis som du säger Gotcha. Och varför använda en jetski/vattenskoter som har plats för en person när man kan ha en G-båt där en hel grupp får plats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 mimesis eller vad du nu heter. Personligen så ser jag inte vad som är så roligt.. skulle det på nåt sätt vara jävligt mesigt att köra jetski?? jag menar det är väl jävligt feminint och köra 65 knop med en jetski eller hur mimesis?? tja jag tycker det inte så var fan rosa och tönteri hör hemma när det gäller jetski är något du får berätta för mig *väntar spänt på ditt svar, och vill gärna veta vad som är tufft och manligt enligt dig* Nej det har ingeting att göra med manligt eller kvinnligt. Jetskin är bara ett fordon som används av KJStrandpatruller för att infiltrera badstränder. Vad gäller den rosa färgen så gör den att KJStrandpatruller flyter in bättre i den miljö de skall verka. Observera att den rosa färgen harmoniserar med den floricerande zinkpastan och ger både ett effektivt solskydd och kamoflerar bra på stranden. Du gör felet att klassificera saker i manligt/kvinnligt. Vad det handlar om är uppgiften framför allt. Hur skulle det se ut om en KJStrandpatrull skulle infiltrerar en badstrand på Jeskis mitt under högsäsong i vanlig m90 och grön kammo i ansiktet. Det om någonting skulle vara uppseendeväckande. Inte skulle de kunna bedriva spaning mot person/terräng/plats/sysselsättning. Eder ödmjukaste mimesis ps. Vill inte förvirra dig, men mimesis är inte mitt riktiga namn. Heter du predator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Mimesis, den utrustning du talar om finns redan en styrka som har, SSP (Särskilda Strand Patrullen) Det är där vi snackar hemliga förband i Sverige, mycket träning utomlands, bl.a. vid medelhavet, men äver i södra USA, då vädret inte alltid är så passande här i Sverige.. Då har vi löst det. Återgå till ämnet!! MVH, /Ing, Blågul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest _G_ Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Jag trodde att BLÅ-GULa skulle föregå med gott exempel.... Jag hade fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Har en ide om att kanske jetski skulle vara lämpligt för jägarna det skulle även kunna vara lämpligt för förband som rör sig vid floder!! JETSKIS är snabba små och kan tas sig fram där båtar inte kan! ... och förutom jetski så skulle KJ bli utrustade med metspön, maggots, vattenskidor, neonfärgad zinkpasta, flintastekar, öl och döpa om sig till KJStrandpatruller. Kerontälten kommer att fasas ut och ersättas av parasoller. Soldaterna kommer även att drillas i poolbad och hopptornsträning från 3an i grupperad stil. Ovanstående beskrivning av utrusting har varje BåtC med självaktning sett till att anskaffa och tillämpa som "Mobkloss, privat". Ramsan "bössa, mössa, mask" är f.ö. reviderad till "Rayban, Solstol, Hawaiian Tropic". Om stridsläget så medger idkar båtbesättning gärna fysisk träning i form av vattenskidor och "fältjacuzzi 90". :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Mimesis, Ing, EO4: *LOL* vilken go humor Och ni andra som inte fattar att det är humor och inte allvar, kan ta och se över sina små tråkiga liv :cool: Summa sumarum: Jet ski är för strandraggare och g-båt är för FM Tycker själv att det är roligt att åka g-båt, skulle gärna åka mera om jag fick chansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 ... och förutom jetski så skulle KJ bli utrustade med metspön, maggots, vattenskidor, neonfärgad zinkpasta, flintastekar, öl och döpa om sig till KJStrandpatruller. Kerontälten kommer att fasas ut och ersättas av parasoller. För att klara av den personliga hygienen och kunna bibehålla ett högt strids/raggvärde kommer alla KJStrandpatruller att få ut en personlig kondom (kondomen får inte bytas inom gruppen) så att det inte skall bli "knas på trumpeten). Förbandet kommer att få den bästa utrustningen och träningen FM kan ge för att klara av gränslandet mellan sandstrand och vatten! Soldaterna kommer även att drillas i poolbad och hopptornsträning från 3an i grupperad stil. Förbandets motto som står skrivet i rosa kommer att vara: " När en del säger pang så säger vi plums" Kan ni phethajja, varför tror ni vi har Berghaus ÜberTrident m/Solstolle för? Marschpassen Värmdö runt har givetvis inget med uthållighet att göra, utan helt enkelt att vi ska se balla ut när vi tar nästa strand med storm!! "Bee-bop-e-looba.." Seriöst så det förslår... För övrigt rockar G-båt och tusentakt med kleppern.. =)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Off-topic-strandjägaranektdot: På en övning i Härnösandsområdet hade vi nöjet (?) att under pågående kompaniöving få landstiga och gruppera Rb17 i en dunge på en populär bandstrand. Jäklar vad diskret; 14.000 småungar som sprang runt grupperingsplatsen och frågade, badbrudar som var hyfsat nära att bli påkörda av StrB 835 och en äldre gubbe som ville berätta om sin tid i flottan för båtbesättningen. Pga fi landstigningsföretag kunde vi inte (trots diskeret begäran till Kompanichef) omgruppera utan måste lösa uppgift därifrån. Då kände man sig helt klart som en "strandjägare"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts