Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har köpt mig ett gäng Magpul´s.

På MagPul´s hemsida så står det att en 28 sidig instruktionsbok medföljer.

Jag beställde mina på militaryshop. Där fick man ingen.

Var kan man få tag på en?

Jag förstår principen, men ändå. ;)

Posted

Order:

I det inledande skedet skriv till magpul och be dem skicka manualen.

Därefter PDF-a.

Slutligen, lägg ut på SoldF.

Slut.

Frågor?

Repetera!

Posted

28-sidors instruktionsbok för Magpuls!! Måste ju innehålla alla världens nu kända språk... Det enda som krävs är ett par hårda nypor. Tips: dra upp Magpulen så pass långt att magbotten går att skjuta av.

:huh:

Posted

har fan inte fattat varför man skaffar sig sådana grejer..

visst är de roligt med saker.. men blir soldaten bättre för de?!

kan nog tänka mig köpa magpuls men bara om nån ger mig en ordentligt bra förklaring varför just jag ska ha sådana

Posted
har fan inte fattat varför man skaffar sig sådana grejer.. 

visst är de roligt med saker..  men blir soldaten bättre för de?!

kan nog tänka mig köpa magpuls men bara om nån ger mig en ordentligt bra förklaring varför just jag ska ha sådana

Är väl tämligen svårt att ge en bra förklaring till varför DU skall ha sådana. JAG för min del har betydligt lättare att få upp magasinen ur magasinsfickorna. Människan är individuell, något som fungerar för mig fungerar nödvändigtvis inte för dig.

(28 sidors instruktionsbok??????? Vad är det som är så svårt att fatta. Eller är det 1 sida instruktioner, 27 sidor med varningstexter så det inte blir stämda?? :navy: )

Posted

Allvarligt talat.

Klarar man inte av att montera och använda maggdrag utan manual... då ska man kanske fundera lite över om man kanske ska ägna sin fritid åt någon annan verksamhet som bättre matchar ens intelektuella förmåga..

2-bitarspussel eller paint-by-numbers-tavlor kanske kan vara något.

Posted (edited)
Klarar man inte av att montera och använda maggdrag utan manual... då ska man kanske fundera lite över om man kanske ska ägna sin fritid åt någon annan verksamhet som bättre matchar ens intelektuella förmåga..

Jag har för mig att manualen mer ger ideér om hur man kan använda magpul vid magasinsbyten, mer än just hur du får på den och hur du byter magasin.

Inte helt dumt, men kanske liite överarbetat, men hellre det än inte alls genomtänkt?

Jag tycker magpul's är glockrent, enklare och snabbare att få upp magasinen ur fickor/väskor, särskilt med handskar, samt att det ger lite skydd om du skulle tappa magasinet.

Lite nyfiken på de nya "Ranger" magpuls'en, någon som testat?

Sedan är det snyggt och går bra ihop med jeans.

Edited by 2Sharp
  • Forumsledning
Posted

Här finns massa info om hur du använder MagPuls

TACTICAL.dk

http://www.tactical.dk/uk/magpul.html

Tänk på att du enkelt bygger egna magpuls med lite vävtejp. MEd lite märling eller plattband kan du fixa ganska bra MAgpls till ingen kostnad.

En lustig sak tycker jag är att de som har köpt något enstaka magpul brukar ha det på just det magget de stoppar i först. Där är det ingen nytta för vinsten är ju just att kunna fiska upp magget fort ur magasinsfickan. Men hur kul är det att köpa MÖP-saker som ligger nerstoppade i fickan :blink:

Posted

Fördelen med de köpta magpulsen är, tycker jag, att de "reser" sig när du öppnar magväskan, vilket de hemmabyggda kanske inte alltid gör = lättare att greppa.

Jag ser magpuls inte bara som ett sätt att få upp magget ur väskan, utan även att ha koll på det magasinet du byter ut, mao det som sitter i vapnet, så jag tycker nog att man skall ha magpuls på alla sina magasin.

Har man inte så det räcker hade jag nog prioriterat de magasin jag hade i väskorna.

Posted

Tja, jag tror nog inte att någon i hela världen har problem att montera dem. Jag personligen var mer intresserad av vad som stod i manualen, kanske några roliga trix och tips eller motsv.

Angående magpuls nytta (förutom det som redan tagits upp)

Jag finner det bekvämt och smidigt att inte behöva dumpa de tomma magen någonstans. jag låter dem bara hänga kvar på vänsterhandens fingrar tills situationen lugnat ner sig såpass att jag kan dumpa dem i lugn och ro. Det kan iofs bli trixigt att få upp magasinen om du har ett gäng tomma runt fingrarna, men övning ger färdighet!

Posted

Precis!

Mitt syfte med frågan. Klart som f..n att jag kunde montera på dem själv.

Är inte helt tappad bakom en vagn. :camo:

Som Bellum sa: Lite tips vid hantering som gör det snabbare vid magasinbyte m.m

Å det var 2sharp som fick mig å köpa dem. Hade ett j.....a problem å fiska upp maggen ur 304k.

Nu går det som på räls! :P :lol::rocketl:

Posted
Å det var 2sharp som fick mig å köpa dem. Hade ett j.....a problem å fiska upp maggen ur 304k.

Lyssna inte på honom. Han är ond!

Hmm.. va? Ingen som läst Köplust av Stephen King? :P

Posted

Inget "he made me do it" nu va?? :camo:

:)

Posted

Det har tydligen kommit en ny variant istället för standard Magpul's, Magpul Ranger.

Category: NEW! Ranger Plates

Magpul Ranger - 3 Pack

Description: 3 Pack- Intergral M16/AR15 floorplate replacement with loop. Plate is stainless steel and over molded with plyable rubber/plastic as used in the Magpuls. Seperate internel lock follower (included) prevents plate sliding off.

Price:  $21.95

rp.jpg

Posted
Lite nyfiken på de nya "Ranger" magpuls'en, någon som testat?

Niffe, du är pucktvåa.. :/

Ing, jag försöker ju bara hjälpa till...

Mvh/Leland Gaunt...

Posted

Ni som kör med magpul, hänger ni tom-maggen på krokar på selen/västen efter användning, eller är det bara för att få tag på magget snabbare vid mag byte?

Posted

Mitt tidigare inlägg fast mer i detalj: Jag använder jägarmagasin, 2 st, med Magpul. Hur jag byter mellan de två magen i varje jägarmag får ni räkna ut själva.

När jägarmag 1 tar slut sker följande: Jag rycker ut maget med vänster långfinger, öppnar magasinfickan med vänster pekfinger och tumme. Drar upp nya jägarmaget med vänster pekfinger, "vänder upp det" i rätt vinkel med tumme och handleden, smackar in det i bössan och fortsätter att bekäpa de annalkande fientliga horderna från att inta och besudla... nåja. Allt detta medan det gamla magasinet hänger kvar och skramlar runt vänster långfinger.

Med magpul känar jag tid i två moment: Jag behöver inte fippla och kämpa med att få ut magasin ur fickan, samt att jag inte behöver bry mig om att dumpa det tomma magasinet på en gång.

Nu blev det ännu mer förvirrande kanske?

Posted
Ni som kör med magpul, hänger ni tom-maggen på krokar på selen/västen efter användning, eller är det bara för att få tag på magget snabbare vid mag byte?

Jag testade med "krokar", funkade inte för mig, jag dumpar tomma mag innanför vapenrocken, det är det som fungerat bäst för mig.

Dock upplever jag att det fungerar sämre med de fyrkantiga magasinen till Ak4 än de mer avlånga magasinen till Ak5.

I framtiden blir det helt klart att testa en magdumpficka.

Dock skall jag ha ut en stridsväst först.

Posted
När jägarmag 1 tar slut sker följande: Jag rycker ut maget med vänster långfinger, öppnar magasinfickan med vänster pekfinger och tumme. Drar upp nya jägarmaget med vänster pekfinger, "vänder upp det" i rätt vinkel med tumme och handleden, smackar in det i bössan och fortsätter att bekäpa de annalkande fientliga horderna från att inta och besudla... nåja. Allt detta medan det gamla magasinet hänger kvar och skramlar runt vänster långfinger.

Ett tips. spara ett par kulor i det använda magget. innan du tar ur det så fiskar du upp det nya magget. på så sätt har du fortfarande en bättre chans att bekämpa fi om nåt skulle dyka upp under omladdningen.

Posted

På tal om Magdump (borde ingå i std. utrustning! Finns inget löjligare än "tryck in dom innanför rocken", som gjort för att bli av med magasin...) så tror jag mig ha hittat en perfekt magdump.

Kolla länken: Magdump

Sen måste jag få säga det också om magpulls, att det handlar inte bara om att ha en ögla att ta magasin i, utan också det att de ger en bra gummi yta som ger ett bättre grepp om magasinet.

Posted
Finns inget löjligare än "tryck in dom innanför rocken", som gjort för att bli av med magasin...)

Jo: "stoppa tillbaks dem i magasinsfickorna, med läpparna uppåt så du ser vilka som är tomma"

Jag tycker att det funkar bra att peta in dom innanför vapenrocken (ak5 magasin bättre än ak4) säkert bättre med magdump men då det ofta är tämligen fullt på stridsbälten och västar kan det bli smutt om plats.

Dock faller det när du har kroppsskydd...

Magdump, magdump, magdump!!

Posted (edited)

Jag håller ändå lite på 2sharps grej.

In med skiten innanför rocken när man sprutat klart.

Å sen att det kan vara okej med en magdump är en annan sak.

Men det kanske uppstår problem om man ska "pricka" magdumpen vid magbyte också Vad vet jag.

Om magdumpen är i storlek med en ICA kasse så går det väl bra. :lol:

@Nifelhel

Vilka mailade du?

Magdump i Staterna eller Militaryshop?

Edited by Hensoldt
Posted

Så här ser mina hemma gjorda magpuls ut, använde "stålband". Håller väldigt bra, mycket utrymme för fingrarna osv. Tycker att min "version" är bättre (för mig) än magpulsen, man får mer plats för fingrar här. Går också att stänga magfickorna, kanske inte på stridsväst fickorna? Spelar juh andå roll då vi inte kommer få den på ett tag.

De nya ranger plates verkar vara den bästa lösningen. Det jobbiga med hur det är nu är när man ska rengöra maggen, blir ju helvete att ta bort tejpen varenda gång. Funderar att pröva med mindre spännband istället för tejp, går juh o få av dem mycket snabbare då.

de där med att dumpa maggen inannför jackfickorna tycker jag inte funkar alls. Jag lägger mina magg med läpparna uppåt i fickorna direkt. En magdumpsficka borde inte vara svår o göra själv heller?

mvh

PICT0016_resize.JPG

Posted

Har också använt mig av hemagjorda magpulls, tröttnade dock att pula med tejp, därför blev det riktiga magpuls. Iom att jag använder mig av FJS väst, så (IMHO) tycker jag att ak4 magasin sitter så tusans tajt att magpuls är ett måste, och att sen trycka tillbaks magasin är lika med omöjligt, speciellt när man är under viss stress. Visst blir fickorna mer inslitna desto mer man använder det, men ändå, hastighet är något jag strävar efter, i alla avseende, näst efter säkerhet.

Just nu nyttjar jag en sådan HÄR till magsins dump (dock i grön). Problemet med denna är att den rymmer max 2 ak4 magasin, och att den inte har en styv "krage" så man kan lätt kan "tappa" ett magasin i den, ofta får man fippla vilket tar tid.

Det är därför man ser sig om efter bättre alternativ.

Posted
@Nifelhel

Vilka mailade du?

Magdump i Staterna eller Militaryshop?

Jag mailade www.magpul.com.

Maila M-shop är ju ingen större idé, kan ju lika bra knata dit eftersom det ligger 400m ifrån jobbet.

Posted
de där med att dumpa maggen inannför jackfickorna tycker jag inte funkar alls. Jag lägger mina magg med läpparna uppåt i fickorna direkt. En magdumpsficka borde inte vara svår o göra själv heller?

Nej det är inte svårt att göra en magdump själv, följ instruktionerna bara.

En bild oxå http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/IM000043.JPG

Tex. Till min magdump har följande material och mått.

I Cordura Heavy tyg

En rektangel 35*54cm, två cirklar/rundlar diameter 17cm

I plast

Ett gammalt burklock eller klipp/skär ut ur en 5l dunk

en rundel/cirkel 15cm i diameter.

I Cordura Light tyg

5*52cm

Snöre 3mm

70cm eller vad som känns bäst.

Wire

Sno lillebrors gaswire till moppen den har lämplig tjocklek annars

går det bra med en tjocklek på Ca. 1,5mm

Snörlås

Som passar till ett 3mm snöre

Polyesterband

5*15cm

Zickzacka runt allt tyg. Sy ihop runddelarna som en hamburgare

med plastlocket i mellan. Sy ihop rektanglens kortändar med 1cm sömsmån.

Sy fast rektanglen( som numer är en cylinder) i rundeln. Detta är det

krångligaste momentet, men ta det lungt och stressa inte, så skall det gå bra.

Och glöm inte att avigsidan skall vara utåt

Sy nu fast Cordura Lighten som en fåll i andra änden så att du/ni får en

möjlighet att trä i ett snöre för dragskon.

Ok nu är det nästan klart, Kräng den så att rättsidan kommer ut.

Vik nu in öppningen ca 7,5cm pilla i wiren

och sy mycket försiktigt in wiren.Tar nålen i wiren, går den av.

Sy nu fast polyesterbandet horisontalt om du har tillgång till bianci clips

eller motsvarande. Annars lodrätt så att det går att trä på, på stridsbältet.

Nu skall det vara klart.

Tyvärr så är inte mina datakunskaper i fas med mitt slöjdande

så jag kan inte lägga upp några bilder.

Men maila gärna om ni stöter på PATRULL

Mvh Speedy