The Swede Posted April 27, 2008 Report Posted April 27, 2008 Schweizisk militär säkerhet (MP?) i territorialförsvaret. Tja, vi kommer väl inte närmre. Hilfspolizei im territorialdienst. Anders har bollen. Quote
Anders Posted April 27, 2008 Report Posted April 27, 2008 (edited) Dåså. Frågan är lös: Vad är detta för märke? Ledtråd 1: Ett spörschal event som man säger. Var detta för svårt? Säg till så gör vi det enklare. Edited April 28, 2008 by Anders Quote
Anders Posted April 29, 2008 Report Posted April 29, 2008 Inga förslag. Då utgår jag från att den var för svår. Ledtråd 2: Organisationen som hade detta spörschal event är nedlagd sedan snart 20 år. Quote
The Swede Posted April 29, 2008 Report Posted April 29, 2008 Något östtyskt ser det ut att vara. Quote
Anders Posted April 29, 2008 Report Posted April 29, 2008 Något östtyskt ser det ut att vara. Jo, det är det. Quote
eskil Posted April 29, 2008 Report Posted April 29, 2008 Den nedlagda organisationen är Nationale Volksarme och eventet är storövningen Waffenbrüderschaft 1980 Quote
Anders Posted April 29, 2008 Report Posted April 29, 2008 Den nedlagda organisationen är Nationale Volksarme och eventet är storövningen Waffenbrüderschaft 1980 Mja, Warzawapakten tänkte jag mer på, men övningen var i Östtyskland. Rätt ändock. Bollen går till eskil. Quote
eskil Posted April 30, 2008 Report Posted April 30, 2008 Mja, Warzawapakten tänkte jag mer på, men övningen var i Östtyskland. Rätt ändock. Bollen går till eskil. Jag borde ha förstått att det var Warzawapakten när jag såg alla flaggorna. Eftersom jag är upptagen i helgen så kommer jag inte att hinna lägga upp något nytt märke. Bollen är därför fri. Quote
simon Posted April 30, 2008 Report Posted April 30, 2008 Då roffar jag girigt åt mig bollen! Vilket förband? Quote
Krook Posted May 2, 2008 Report Posted May 2, 2008 Vapenslaget är rätt. Vapenslag? Tillhör inte Luftvärnet Armén längre? Jag trodde att LV var ett truppslag. Nåja, on topic: Det skulle kunna vara en hök på bilden så jag chansar på HAWK-kompaniet /K Quote
simon Posted May 2, 2008 Report Posted May 2, 2008 Jåjåjå, det är inte lätt att skilja på pickar och morötter alla gånger Det är inget grundutbildningsförband/enhet, tvärtom. Att det är en hök på märket är helt rätt, om man sen vill dra paralleller med befintliga vapensystem i armén så är det fritt fram att göra en sådan tolkning. /Simon, kryptisk som få. Eller kanske inte! Quote
simon Posted May 3, 2008 Report Posted May 3, 2008 Göta Lejon har hittat rätt! Tyvärr befinner jag mig på annan ort och kan inte ge er hela bilden ännu. Imorgon kväll kan jag slänga upp hela bilden. Men nu är bollen GL:s! Quote
Göta Lejon Posted May 3, 2008 Report Posted May 3, 2008 Göta Lejon har hittat rätt! Tyvärr befinner jag mig på annan ort och kan inte ge er hela bilden ännu. Imorgon kväll kan jag slänga upp hela bilden. Men nu är bollen GL:s! Som skrivet, en liten chansning - var inte riktigt säker på numreringen! Då kör vi nästa: Quote
Göta Lejon Posted May 3, 2008 Report Posted May 3, 2008 Fjärde Ystridsflottiljen /K Nope! (har det funnits någon sådan?) Quote
Vargas Posted May 3, 2008 Report Posted May 3, 2008 I och med att Göta Lejon är en äldre herre så gissar jag på 1.Ytattackflottiljen. Quote
johanp Posted May 4, 2008 Report Posted May 4, 2008 ...gissar jag på 1.Ytattackflottiljen. Håller med dig i den gissningen, men för att vara lite konstruktiv så har ju 2:a ytstrids flottiljen också haft ett märke som ser likadan ut på det avsnitt som Göta Lejon visar. Quote
Vargas Posted May 4, 2008 Report Posted May 4, 2008 ...gissar jag på 1.Ytattackflottiljen. Håller med dig i den gissningen, men för att vara lite konstruktiv så har ju 2:a ytstrids flottiljen också haft ett märke som ser likadan ut på det avsnitt som Göta Lejon visar. Kan även vara ett märke från tiden när förbandet hette 2.Ytattackflottiljen. Eller så är vi way off target ... Quote
simon Posted May 4, 2008 Report Posted May 4, 2008 Tyvärr befinner jag mig på annan ort och kan inte ge er hela bilden ännu. Imorgon kväll kan jag slänga upp hela bilden. Men nu är bollen GL:s! Jag håller vad jag lovat, en bild på ett trevligt krigsförbandsmärke som inte många har sett: 26:e (XXVI) LvBat. Quote
Göta Lejon Posted May 8, 2008 Report Posted May 8, 2008 I och med att Göta Lejon är en äldre herre så gissar jag på 1.Ytattackflottiljen. Helt korrekt! Då jag tyvärr har råkat ut för ett datorhaveri (grafikkort?) ber jag att som Simon få lägga ut den kompletta bilden senare. Vargas har bollen. Quote
Vargas Posted May 10, 2008 Report Posted May 10, 2008 Nä, inte tillräckligt bra upplösning på det där svaret nej. Dessutom är det helt fel. Quote
Brigadgeneralen Posted May 10, 2008 Report Posted May 10, 2008 Men nog har det väl med minkrig att göra? Quote
Vargas Posted May 10, 2008 Report Posted May 10, 2008 Nej, det har inte något med minkrig eller minkspaning att göra. Quote
Recommended Posts