Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Hmm, jag vet fortfarande inte om Ryssland är hotet. För om vi ska se krasst på det så är inte Ryssland en supermakt längre. Det är USA som innehar den "befattningen"... Iofs så kommer antagligen EU att räknas in som Supermakt ett tag framöver. Dock kommer EU också att splittras i framtiden, det är oundvikligt. Så det finns kanske ingen möjlighet att det är i den splittringen som nästa krig uppstår i? Om man då bortser från USA:s vilda attacker mot första bästa "skurkstat".

• 1 month later...
  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag känner såhär det har gått ganska lång tid sen USA invaderade ett land med en terräng som inte inbjuder till ett "Stridsvagnsrace"

In ´nam, I did´nt have a tank behind me!!! :camo:

Så det är kanske dags nu, kanske man borde lägga lite mer resurser utöver att kötta knarkartellerna i Colombia...

Eller jag vet inte är ganska trött nu men om yänkarna siktar på Arabvärlden så bränner man jäkligt många broar som kommer ta många år att reparera, Nordkorea långt och utdraget krig vissa experter säger att det kommer bli ett krig värre än WWII, Bara sydamerka kvar nu.

• 1 month later...
Posted (edited)

Tar tag i en gammal tråd........

Enligt Expressen blir det i Iran som USA krigar nästa gång.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=161742

Intressant i diskussionen är att ingen amerikansk president som startat ett krig har avslutat det. Det har efterföljaren fått göra. (Bush har visserligen sagt att kriget är över och att USA inte längre är en ockupationsmakt, men därom tviste de lärde)

En annan fråga är ju också på hur många fronter som USA kan slåss. De är ju redan aktiva på ett antal fronter: hemma, Irak, Afganistan, Kosovo, Korea. Klarar hemmaopinionen av ytterligare en front?

kan inte skilja på tidningarna

Edited by Scribe
Posted

Nu ÄR det en lång väg från att Expressen påstår att Iran blir nästa land tills vi ser ngt hända.....OM det nu händer.

Men otrevligt är det.....

Posted

USA verkar ju hålla på att städa efter sig i världen som jag ser det genom att spränga bort de regimer de en gång varit med om att skapa så Iran borde ju stå på tur.. Men hur många irakier skulle isåfall gå över gränsen och hjälpa grannlandet och få en chans att spöa kapitalisterna en gång till? Ganska många skulle jag tro..

Posted
Tar tag i en gammal tråd........

Enligt Expressen blir det i Iran som USA krigar nästa gång.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=161742

Intressant i diskussionen är att ingen amerikansk president som startat ett krig har avslutat det. Det har efterföljaren fått göra. (Bush har visserligen sagt att kriget är över och att USA inte längre är en ockupationsmakt, men därom tviste de lärde)

En annan fråga är ju också på hur många fronter som USA kan slåss. De är ju redan aktiva på ett antal fronter: hemma, Irak, Afganistan, Kosovo, Korea. Klarar hemmaopinionen av ytterligare en front?

kan inte skilja på tidningarna

Irak delen men inte kriget mot terrorismen som Irak var ett delmoment av. Det globala terrorkriget har vi nog dessvärre bara sett början på.

Posted

Det här är bara nästa steg i upptrappningen

före 9-11 fick den iranska oppositionen i USA ingen hjälp från USA

idag får dom inte bara ekonomisk hjälp utan även logistiskt stöd.

i form av sattelitsändningar som den iranska regimen

inte vill störa.

sändningarna idag går via amerikanskägda satteliter.

och inte som innan då dom hela tiden blev antingen utstörda

eller fick avtalen med sattelitägaren uppsagda.

dom senaste 18 månaderna har det inte varit några störninga eller sattelitbyten.

undrar varför ??????? dooh. 8-/

• 2 weeks later...
Posted
Taiwan blir mer och mer självständigt (kanske till och med deklarerar full självständighet), Kineserna blir sura och känner att det ser ut för omvärden som att dom inte har kontroll i sitt eget land (Dom hävdar ju själva att Taiwan är deras territorium). Situationen spårar ur, USA känner sig tvungna att hålla sitt "avtal" med taiwan och ställer sig på Taiwans sida (Sen har ju USA och Kina inte varit direkt bästa polare sen 2VK)....

I dagens Expressen:

Kina hotar Taiwan med krig

http://www.expressen.se/index.jsp?a=164874

Posted

Om Kerry vinner presidentvalet blir det nog inte så mycket annorlunda - bla fortsatt stora satsningar på försvaret och stöd till Israel.

Posted

Och hur skulle Israel se ut utan USAs stöd? någon som minns 7 dagars kriget och dom andra krigen...?

Posted
Och hur skulle Israel se ut utan USAs stöd? någon som minns 7 dagars kriget och dom andra krigen...?

Motståndarna stöddes ju kraftigt av dåvarande Sovjetunionen.....

Nu stöder USA även Egypten.

Posted
Kina hotar åter angripa Taiwan

Kina hotar angripa Taiwan om president Chen Shui-Bian genomdriver en ny grundlag till 2008.

Den kinesiska dagstidningen China Daily citerade på fredagen ett nytt hot från en viceminister med ansvar för Taiwanpolitiken.

Hotet från ministern, Wang Zaixi, var det senaste skarpa uttalandet från regeringshåll om Taiwan. Kineserna betraktar öriket som en utbrytarstat som om nödvändigt kan återerövras med våld.

Om Chen Shui-Bian genomför den föreslagna konstitutionen anser Pekingregeringen att detta är ett steg mot en formell oberoendeförklaring. Kina har också förberett sig för en tänkbara militär slutuppgörelse med Taiwan.

- Nya spänningar och till och med en allvarlig kris kan uppstå vid Formosasundet om Chen trotsar och fullföljer sin tidtabell, sade viceministern Wang enligt China Daily.

Wang sade att Pekingregeringen "inte helt kan utesluta" en militärkonflikt även om man hoppas på att en sådan inte ska uppstå. Båda parterna har genomfört krigsspel under juli.

USA har flera gånger avrått Taiwan från att införa grundlagsförslaget.

Publicerat 30 juli 2004 04:29 i SvD

Posted

Personligen tror jag inte USA vågar kasta sig in i en konflikt med Kina hursomhelst.

Militärtsätt är ju Kina är inget Irak, Afghanistan osv. Kina är ju en supermakt,

och därför tror jag USA tänker sig för både en andra och en tredje gång innan dom agerar på något sätt mer än ord.

Högst tror jag nog bara dom kommer att höja rösterna mot Kina, inget mer.

Posted
Personligen tror jag inte USA vågar kasta sig in i en konflikt med Kina hursomhelst.

Militärtsätt är ju Kina är inget Irak, Afghanistan osv. Kina är ju en supermakt,

och därför tror jag USA tänker sig för både en andra och en tredje gång innan dom agerar på något sätt mer än ord.

Kina må vara en supermakt, men bortsett från några interkontinentala robotar så har de ingen möjlighet att slå mot USA militärt. En försvarsstrid om Taiwan skulle USA nog inte ha några större svårigheter att klara av.

Posted

en fråga för mig som itne är så insatt i Kinas ekonomiska politik, hur pass beroende är dom av handel o så med USA?

tänkte mer om Kina och USA skulle hamna i krig, så skulle ju USA kunna strypa kina ekonomiskt, vilket man idagsläget kan göra med tex Ryssland osv.

eller har Kina en mer oberoende ekonomisk hållning vilket gör att dom skulle klara sig även om USA ströp dom ekonomiskt? :banghead:

Posted

Kina må vara en supermakt, men bortsett från några interkontinentala robotar så har de ingen möjlighet att slå mot USA militärt. En försvarsstrid om Taiwan skulle USA nog inte ha några större svårigheter att klara av.

Dom må ju klara det men frågan är hur pass intresserade den Amerikanska befolkningen är av ett nytt krig och ännu fler amerikaner som återvänder i kistor..

Posted

Dom må ju klara det men frågan är hur pass intresserade den Amerikanska befolkningen är av ett nytt krig och ännu fler amerikaner som återvänder i kistor..

Amerikanska befolkningen är nog inte särskilt intresserat av ytterligare ett krig a la Irak. Skulle Kina anfalla Taiwan och USN komma till undsättning så blir det nog en annan sak. Ett sådant krig skulle ju också bli ett sjökrig där USAs tekniska övertag blir ännu mer märkbart, så deras förluster i människoliv torde inte bli så höga.

Posted

@Dass

framförallt hålls Kina uppe av Amrikanska och Europeiska investeringar. Man skulle klara sig utan åra marknader ett litet tag, men industrialiseringsprocessen skule helt avstanna. Sen är det ju det där med oljan ;) Sheikerna gillar inte att rå betlat i Kinesiska statsobligationer eller dylikt. Dollar. Euro eller Yen är det man ska ha.

Posted
@Dass

framförallt hålls Kina uppe av Amrikanska och Europeiska investeringar. Man skulle klara sig utan åra marknader ett litet tag, men industrialiseringsprocessen skule helt avstanna. Sen är det ju det där med oljan ;) Sheikerna gillar inte att rå betlat i Kinesiska statsobligationer eller dylikt. Dollar. Euro eller Yen är det man ska ha.

Tackar för svaret.

om man spinner lite vidare så undrar jag om inte det är så att USA inte alls ehöver gå i krig med Kina utan helt enkelt (tillsammans med EU) krossar Kina ekonomiskt?

Posted

Men skulle inte detta påverka flödet av produkter något enormt? Made in China och Made in Taiwan är ju inte direkt ovanliga textrader på produkter. Sen att återta taiwan kan ju bli svårt när så många trupper är i irak och det har ju gett Kina ett väldigt unikt strategiskt tillfälle att ta Taiwan utan motstånd. Sen kanske det finns hemliga pengaströmmar mellan Kina och Irak?

"Håll amerikanarna upptagna i irak så vi kan göra vår sak utan motstånd"

Kina är ju förvisso inte Islamiskt men "Fiendens fiende är din vän"

Posted
Men skulle inte detta påverka flödet av produkter något enormt? Made in China och Made in Taiwan är ju inte direkt ovanliga textrader på produkter. Sen att återta taiwan kan ju bli svårt när så många trupper är i irak och det har ju gett Kina ett väldigt unikt strategiskt tillfälle att ta Taiwan utan motstånd. Sen kanske det finns hemliga pengaströmmar mellan Kina och Irak?

"Håll amerikanarna upptagna i irak så vi kan göra vår sak utan motstånd"

Kina är ju förvisso inte Islamiskt men "Fiendens fiende är din vän"

Amerikanska flottan kommer göra det omöjligt för Kina att landsätta trupp i Tawian ;) .

Posted
Sen att återta taiwan kan ju bli svårt när så många trupper är i irak och det har ju gett Kina ett väldigt unikt strategiskt tillfälle att ta Taiwan utan motstånd.

Nja, det handlar inte om att återta Taiwan för USA. Utan om att förhindra Kina att skeppa trupp över Formosasundet. Det gör man inte med de trupper som är i Irak, utan med de hangarfartygsstridsgrupper som är i Stilla Havet. Även om USA har stora delar av sin armé i Irak, så är det nog inget tvivel om vem som är herre på täppan till sjöss (och i luften).

Sedan är inte Taiwan helt försvarslösa på egen hand. Om vi i Sverige hade ett invasionsförsvar så har Taiwan ett i kvadrat.

Posted

Precis, även Tawians flotta är mycket stor och avancerad ( det sistnämda är något som Kina:s flotta inte är - de har visserligen atomdrivna SSBN och SSN med är knappast jämförbara med USA:s).

Posted

Jag är tveksam, gör man ett blixtanfall så hinner inte amerikanska hangarfartyg fram innan kineserna har fått ett forfäste i taiwan (förutsatt att allt går som det ska) och sen är ju inte hangarfartyg lösningen på allt, det krävs bara en skicklig ubåtskapten för att bli av med en väldig massa plan

Posted
Jag är tveksam, gör man ett blixtanfall så hinner inte amerikanska hangarfartyg fram innan kineserna har fått ett forfäste i taiwan (förutsatt att allt går som det ska) och sen är ju inte hangarfartyg lösningen på allt, det krävs bara en skicklig ubåtskapten för att bli av med en väldig massa plan

För det första har inte Kina alltför många större landstigningsfartyg......

För det andra har som redan nämts Tawian en stor egen flotta som till stora delar är mycket modern.......

För det tredje så är Hangarfartygen inte själva, utan skyddas av världens modernaste kryssare och jagare......

USA har världens största och modernaste flotta med SSN ( även med SSBN) som kan pattrullera farvattnen i jakt på de Kinesiska ubåtarna ( som inte precis är de modernaste och tystaste i världen ;) ).

Posted

För det fjärde så lär Kinas invasionsförberedelser inte gå att dölja för satelliterna som med alla säkerhet håller ett öga på dem.

Hur vet du förresten att det inte ligger några amerikanska SSNs i Formosasundet just nu? Kineserna lär definitivt inte veta det...

Posted

Om Kina skulle angripa Taiwan. Så skulle det vara som den stora stygga grabben försöker spöa upp den lilla grabben i kvarteret.

Amerikanarna skulle inte ha några som helst problem med att engagera sig för att hjälpa den mindre svagare utan snarare skulle varenda amerikan helhjärtat ställa sig bakom, oavsätt om det kunde leda till förluster i liv.

Konflikten Taiwan Vs Kina är moraliskt enkelt att förstå och engagera sig i på den svagares sida.

Däremot så verkar det som många Amerikanare är mer tveksammare till Irak konflikten, den är svårare att förstå orsakerna till och därmed förlusterna.

Att då kunna gå vidare till att inleda krig mot någon ny stat med hänvisning till terrormisstanke är nog svårt. Dessutom är Amerikanska Stridskrafterna redan hårt engagerade i Afganistan och Irak så det finns väldigt lite utrymme att frivilligt öppna nya fronter, i dagsläget så används National Guard enheter rätt mycket i dessa operationer för att kunna lösa av heltidsstyrkorna.

Rick