tango. Posted September 24, 2004 Report Posted September 24, 2004 lite OT: Roligast var ju nästan citatet från kökschefen på Märsgarn som deltagit som båtförare 200-båt i B-styrkan. Jag: - Hur var Sammarin? Han: - Hm. Jo. Lärorik. I lördags natt var vi tre 200-båtar mot hela svenska marinen. Det var lite kärvt... Quote
Nubben Posted September 24, 2004 Author Report Posted September 24, 2004 Tja, inte verkade ni ha det lätt iaf, synd att vi inte fick ta kål på nån av era båtar... Den sista konvojgrejen var faktiskt relativt onödig, har nån någon uppfattning om hur "stora anfallet"(dvs det omtalade 18h anfallet) gick? Svårt utan simulatorer säkert att bedöma säkert? Iaf så sköt nån på oss från land och vi hade svårt att bedöma varifrån skotten kom i något skede då inga mynningsflammor syntes förrän ksp:n började ge eld... Quote
Dass Posted September 24, 2004 Report Posted September 24, 2004 (edited) överlag så tyckte jag Finska Kj gjorde bra ifrån sig, såg lite oövade ut att strida i grupp, ibland kändes och det var mest i början att det var lite alle-man för sig. men senare under anfallet tyckte jag det såg riktigt bra ut. kan berätta lite mer när jag kommer på i efterhand, men överlag så såg det bra ut. såg er föressten också när ni käkade på Amf1. Edited September 24, 2004 by Dass Quote
A2Keltainen Posted September 25, 2004 Report Posted September 25, 2004 överlag så tyckte jag Finska Kj gjorde bra ifrån sig, såg lite oövade ut att strida i grupp, ibland kändes och det var mest i början att det var lite alle-man för sig. Hur mycket hade de finska kustjägarna samövat i just de förband de verkade i under Sammarin 04? Det gör ju ändå en hel del skillnad om man "bara slängt ihop lite folk" eller om de faktiskt fått en rimligt chans att öva ihop sig. Quote
Nubben Posted September 25, 2004 Author Report Posted September 25, 2004 Hur mycket hade de finska kustjägarna samövat i just de förband de verkade i under Sammarin 04? Det gör ju ändå en hel del skillnad om man "bara slängt ihop lite folk" eller om de faktiskt fått en rimligt chans att öva ihop sig. De hade övat an dag på Korsö, plus långa anfallet nån dag tidigare. Vissa hade dessutom varit på repövning tillsammans tidigare. Kom också ihåg att samtliga från plutonchefer och neråt var reservister som gjort lumpen nån gång mellan 99 och 2003. @A2 om du vill ha bilder därifrån så går nog det också att ordna(PM) Quote
A2Keltainen Posted September 25, 2004 Report Posted September 25, 2004 De hade övat an dag på Korsö, plus långa anfallet nån dag tidigare. Vissa hade dessutom varit på repövning tillsammans tidigare. Kom också ihåg att samtliga från plutonchefer och neråt var reservister som gjort lumpen nån gång mellan 99 och 2003. Det är inte är så värst mycket samövande i åtminstone mina ögon, och borde kunna förklara en del eventuell "rostighet" i stridsmomenten. Jag undrar hur mycket bättre saker skulle ha fungerat om de hårdtränat anfall under exempelvis en månads tid, som man exempelvis kanske kan tänka sig inför en snabbt uppkommande skarp situation mot Ryssland? Quote
Nubben Posted September 25, 2004 Author Report Posted September 25, 2004 Säkerligen, men betänk å andra sidan att det var frivilliga reservister varav ca 70 % var utbildade gruppchefer eller motsvarande... Dom var inte direkt valda från den sämre ändan. Däremot tror jag att dom var ganska nöjda med den nya närradion LV141... Har A2 hört om den månne? Quote
A2Keltainen Posted September 25, 2004 Report Posted September 25, 2004 Säkerligen, men betänk å andra sidan att det var frivilliga reservister varav ca 70 % var utbildade gruppchefer eller motsvarande... Dom var inte direkt valda från den sämre ändan. Bra poäng. Däremot tror jag att dom var ganska nöjda med den nya närradion LV141... Har A2 hört om den månne? Nej, men han vill gärna veta mer om den. Quote
Nubben Posted September 28, 2004 Author Report Posted September 28, 2004 Kungen skulle förresten köra Jurmo på sammarin. Det lär ska ha gått på följande sätt. Kungen kommer ombord och går in i hytten med två finska båtförare(en preml). De kör sakta ut från bryggan och ut på lite öppnare vatten. Varpå preml tycker att det är lämpligt att köra lite hårdare och "härja lite". Han går då ut för att säga åt manskapet där framme att dom skall hålla i sig. Före han går ut tar han ner varven och säger åt Kungen att ta över rodret och styra rakt framåt. Nåja, så vidare bra går ju inte det då växeln inte är i, Kungen svänger först försiktigt då fören börjar driva med vinden för att sen nästan i panik ge fullt roderutslag. Den båtförare som fortfarande är i hytten finner sig snabbt och meddelar, "Ers Majestät, man kan inte svänga utan att ha i växeln"... Quote
Rissanen Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 Tja, tänkte lägga upp några bilder från övningen till allmän beskådning, kan vara att det kommer några filmer med tiden också... Jag har också (äntligen) fått ut de bilder jag tog på nätet. Här finns de:Länk Bilderna är i kronologisk ordning och varje ny bokstav i filnamnet motsvarar ett nytt dygn. Quote
FRDF Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 (edited) Vad var lägst rankade reservist Finland hade med sig på Sammarin04, tycker ja ser som lägst på fotona US? Edited December 19, 2004 by FRDF Quote
A2Keltainen Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Vad var lägst rankade reservist Finland hade med sig på Sammarin04, tycker ja ser som lägst på fotona US? Här ser du åtminstone en vanlig jägare (eller vad han nu är): http://personal.inet.fi/private/rissanen/m...mages/a0001.jpg (Mannen med glasögon i bakgrunden som är tvåa från höger.) Quote
Nubben Posted December 19, 2004 Author Report Posted December 19, 2004 Jepp, fanns nog en del vanliga jägare med också. Quote
johan_lindskog Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 enligt mina befäl på amf4 som jag hade på minpluton förra året. som numera är befäl över stridsbåtspluton så blir det ingen samarin i år. däremot blir det en större bataljonsövning som slutövning. årets bassar muckar redan i maj från amf4. enligt mina befäl är dessutom hela bunten riktigt dåliga jämfört med förra årets kull. det hade varit roligt att vara med som bstyrka på nån övning. är det någon som vet hur man blir det? Quote
Gator Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 det hade varit roligt att vara med som bstyrka på nån övning. är det någon som vet hur man blir det? CFB-förbundet Kustjägarna ställde upp en B-styrka till Sammarin, du kan ju ta kontakt med dom. Quote
johan_lindskog Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 jag lät själv en grupp med kj smaka på min tunga Kulspruta 90 eld. vi tog dem i sidan och drev dem på flykt... skjuta ksp från g-båt under färd är mycket trevligt.... man får dock skjuta från höften när man kör samtidigt. men det går ganska bra ändå.... Quote
Amfibieslusken Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 (edited) jag lät själv en grupp med kj smaka på min tunga Kulspruta 90 eld. vi tog dem i sidan och drev dem på flykt... skjuta ksp från g-båt under färd är mycket trevligt.... man får dock skjuta från höften när man kör samtidigt. men det går ganska bra ändå.... Kanske var det så att målstyrkan SKULLE förlora mot er? Att de SKULLE bli drivna på flykten? Det är övningsledningen som bestämmer det. Hade det inte varit för att ni hade blivit återupplivade under momenten i Berga som jag har fått återberättat för mig så hade ni blivit kraftigt decimerade och det hade inte varit värt insatsen i människoliv räknat. Jag vet att du är minör och troligtvis inte var med vid berga, men jag tar detta som ett exempel. B) EDIT: För övrigt skulle jag inte vilja kalla Kulspruta 90 som något vidare tung eld. Edited December 21, 2004 by Amfibieslusken Quote
johan_lindskog Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 nej jag håller med i det du säger... hela samarin var ett stort skämt för alla som inte tillhörde skytte. medan vi smög för att inte bli upptäckta så åkte skytte runt och levde rajtan tajtan över hela skärgården och sköt i luften och höll på. det var bara skytte som fick övat någonting överhuvud taget. riktigt meningslöst. vi låg som förtrupp och förberrede anfallet mot berga. så vi var på plats precis utanför berga och bedrev övervakning i över 2 dygn innan anfallet kom... kanske inte var så spännande. dessutom var bstyrkan alldeles för liten på hela övningen. jag vet vad du menar med att blågul styr bstyrkans rörelser, men vid just det här tillfället hade de som upg att slå ut oss, vilket de misslyckades med eftersom vi tog dem i sidan. Hela tagandet av berga gjordes jävligt dåligt av skytte. vi låg då som skydd mot väster och fick hela tiden rapporter om vad som hände. och med tanke på fiendens storlek så borde det gått mycket bättre än vad det gjorde.... Quote
Kölsvinet Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 Tja, Lindskog...du har nog rätt, AmfSk sköt i luften. Vad jag vet är det ju bara Min som skjuter i vattnet...om du däremot tror att AmfSk sprang runt och körde Slivoskjutningar ställer jag mig mycket tveksam till det. Och om du tror att vi var i hela skärgården så kan jag säga att det inte riktigt stämmer...vi snurrare mer eller mindre nonstop i Berga/Musköområdet... Ang. tagandet av Berga finns en del av sanningen i att Amf4 Piplut som skulle vara med och markstrida tog fel på 1. AmfSk och B-styrkan...och besköt plutonen med allt de hade samt ledde indirekt eld mot höjden där plutonen låg pga en understöduppgift var grupperade. Att få två plutoner förlustfritt knalla över hamnen på Berga utan något understöd eftersom ett gäng pionjärer "råkat" vådamörda en pluton är INTE lätt...då hade man haft nytta av en pigg minör som lägger "tung eld" med sin Kulspruta 90... Att vi hade halabalo hela veckan...stämmer inte. Snarare kom 1. AmfSk i sammanstöt tre gånger under Sammarin...och vi båtförare ytövervakare nog lika mycket som du. Och tro mig, vi tyckte inte heller det var spännande... Att det var ni som låg och ytövervakade i två dygn är ju en självklarhet; ni är ju den hårdaste plutonen, som fått mest fält någonsin. Dessutom är ni ju från Amf4, och det innebär ju att ni är mycket tuffare och bättre än Amf1 Minplut, som antagligen drack läsk, åt Snickers och spelade Gameboy istället för att ytövervaka. Årets kull lär ju inte få ytövervaka så mycket, eftersom de är SÅ mycket sämre än er... /M Quote
Kaparn Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 enligt mina befäl på amf4 som jag hade på minpluton förra året. som numera är befäl över stridsbåtspluton så blir det ingen samarin i år. däremot blir det en större bataljonsövning som slutövning. årets bassar muckar redan i maj från amf4. enligt mina befäl är dessutom hela bunten riktigt dåliga jämfört med förra årets kull.det hade varit roligt att vara med som bstyrka på nån övning. är det någon som vet hur man blir det? Det är dagsnoteringar på muckardatum så specificera datum när det gjordes. Quote
Pbmin Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 (edited) Att det var ni som låg och ytövervakade i två dygn är ju en självklarhet; ni är ju den hårdaste plutonen, som fått mest fält någonsin. Dessutom är ni ju från Amf4, och det innebär ju att ni är mycket tuffare och bättre än Amf1 Minplut, som antagligen drack läsk, åt Snickers och spelade Gameboy istället för att ytövervaka. Årets kull lär ju inte få ytövervaka så mycket, eftersom de är SÅ mycket sämre än er... Oh hårda ord i tråden :P Var nu snälla mot varandra. johan_lindskog Hur var dina befäl? Vilka hade du? Såg att din plutch var samma som jag hade när jag låg inne 2002... Edited December 22, 2004 by Pbmin Quote
Volvo Posted January 1, 2005 Report Posted January 1, 2005 Ang. tagandet av Berga finns en del av sanningen i att Amf4 Piplut som skulle vara med och markstrida tog fel på 1. AmfSk och B-styrkan...och besköt plutonen med allt de hade samt ledde indirekt eld mot höjden där plutonen låg pga en understöduppgift var grupperade. Har ett svagt minne av att vi blev beskjutna av er först... Quote
fogel02 Posted January 1, 2005 Report Posted January 1, 2005 Ingen mer än jag som var på sjösidan ?? För jag upplevde konvojen som ett väldigt bra övning. Quote
johan_lindskog Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 det jag tycker är det att hela övning samarin var ett skämt. det var ju inte alls en övning som gick ut på att samöva hela amfibiebataljonen med tillhörande förband, utan i amfibiekåren så var det bara skytte som fick öva. jag vet att du tycker att ni satt och gjorde inget men det är så att typ 90% av övningen var riktad mot skytte. vi blev till och med nästan vådabekämpade av en skyttepluton som jagade oss. du måste hålla med om att minpluton och robotpluton och även grk på både amf4 och amf1 hade vääääldigt lite att göra på hela samarin. vi fick idiot bevupgifter bara för att ha något att göra. dessutom var det inte meningen att låta negativ mot amf1. jag är nämnligen stolt att ingå i amfibiekåren där även am1 ingår. men jag hade amf1s minbefäl under 3 veckor, så jag vet av egen erfarenhet att det var mycket lungnare tempo där. mindre helgtjänst och liknande. även samtliga våra tekniker som hade sin utbildning på amf1 i flera månader håller med om att det var ett lugnare tempo där. Quote
johan_lindskog Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 pbmin jag hade lt johansson som plutonchef. han är nu ansvarig för markstriden på stridsbåtspluton på amf4 tror jag... jag hade även fk wallin och fk hoffsten som befäl. jag är mycket nöjd med med samtliga befäl jag hade under min utbildning, även den korta tid jag hann med med den beryktade kn elleby. johansson som plutonchef var mycket mycket hård under de första 7 månaderna. på gränsen till galen. vilket var mycket jobbigt under tiden. men nu så här i efterhand så märker man ju att det verkligen gav resultat. jag måste säga att jag skulle inte vilja ha några andra befäl om jag fick välja. jag hade även väldigt bra GSU befäl i form av den mycket kunniga lt jansson och den lilla och djääävulska lt grennhag. jag tycker det var ett väldigt lärorikt år och känner mig väldigt glad att jag gjorde det så här i efterhand. pbmin var johansson löjtnant eller fänrik när du låg inne? låg du möjligtvis med Oskar Ohde som var pbrobot det året tror jag. hade du Kn wallin då? han kanske var på kaptensskola det året i och för sig.... Quote
Kölsvinet Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 Tja, Lindskog...om du menar incidenten där AmfSk gick blue-on-blue med en mingrupp/-tropp första/andra dagen på Sammarin så vet jag om det. Jag satt nämligen bakom spakarna på 940 som skulle landstiga för att plocka ut det som bedömdes vara fi...eftersom vi passerar en lite kobbe och ser en satans massa aktivitet på en ö där det visst inte skulle finnas några "egna". Bra att staben har koll på er... Och ang. att ni hade lite att göra...vad tror du "kriget" kommer att innebära för min? Jo, VANSINNIGT lite att göra...hoppas det är mysigt i Kerontältet. Vi gnällde inte på att vi hade lite att göra. Tvärtom. Skyttesoldaterna var ganska glada att kunna ta igen sig då och då från att älga runt på någon folktom ö och leta efter fi i högsommarvärmen, om och om igen. Ligga i O-plats hade de gillat skarpt...vi båtförare låg och ytövervakade, precis som ni. Men du, Lindskog...på tal om lugnt tempo som var så dåligt...var det inte exakt det ni hade på Sammarin? Vilken källa har du förresten på att 90% av övningen var för skytte? /M Quote
Recommended Posts