Jump to content

Recommended Posts

Posted

Brev mottaget från försvarsmakten(Finland)

Bästa kustjägare

Som ett led i kustjägarsamarbetet mellan Finland och Sverige, med en internationell krishanteringsstyrka som mål, kommer Vasa Kustjägarbataljon att delta i en internationell övning(SAMMARIN 04) i Sverige under tiden 31.07-10.08.2004 med ett kustjägarkompani, som bildas av reservister och personal(c. 100 reservister).

Du har tidigare meddelat om ditt intresse att delta i internationella övningar.

Ifall du har möjlighet att delta meddela då åt blablablaa........ senast den 20.04.2004

Efter den 20.04.2004 väljs de som slutligen kommer deltaga i övningen ut och därefter får de berörda inkallelseorder till repetitionsövning(inom maj månad).

...

...

...

Efter att du anmält dig till Sammarinövningen får du en kallelse till repetitionsövning, och i detta skede är även denna Sammarinövning obligatorisk.

Så nu tyckte jag att det var dags att starta en tråd för SAMMARIN 04 så att det kan diskuteras(som det gjordes ifjol) och så hoppas vi på att övningsledningen fungerar bättre i år(syftar på inläggen i tråden om fjolårets)

MVH "Anmäld"

Posted (edited)

någon mer som var där -02? Det var den sämsta övningen jag varit på...Låg i en bas 1 vecka och grävde värn frivilligt pga rastlöshet :P

Men vilka värn det blev... :baskerHV:

Edited by Pbmin
Posted

Nubben, hur många båtar tror du det krävs om vi räknar med 100 man? Krävs det inte 3 förare/Jurmo på en sån här längre utfärd? Jag frågar bara för att jag försöker uppskatta hur många man det blir i varje pluton.

"anmäld och förväntansfull"

Posted

Tja, ska vi köra enligt ett normalt kompani så har vi ju tre båtar/pluton, dvs totalt 9 båtar. Å andra sidan så räcker 9*20 pers/båt till 180 pers.

I princip vet jag dock inte hur det fungerar, dvs om vi får köra ensamma(utan stammisar) utomlands eller inte. Dock gjorde vi det senast. Våra förarbrev är nämligen skrivna som så "gäller inom Nylands Brigads verksamhetsområde", och i detta fall så ja. :blink:

Men en vag gissning är att dom lägger 6 båtar dvs. 2 per pluton. Det ger då 100/6 = 16,67 pers per båt inklusive reservistbåtförare. Däremot så borde det nog räcka med 2 båtförare per båt, längsta körsträckan utan paus är ju ändå bara max 4 timmar.

Skall bli roligt att slippa ut o lufta på sig lite från jobbet mitt i sommaren!

Posted

Stockholms skärgård som gäller denna gång eller ?

Sammarin 03 var ju i GBG och där var man ju med som b-styrka, ganska ok.

Posted

Juu det verkar som om den skulle vara där enligt artiklar på mil.se . En sökning på SAMMARIN 04 ger 4 st träffar... Blir det "läge på" hela tiden eller blir det en veckas semester i skärgården?

Posted

Bara rykten, men vad jag hört skall AMF-4 öva i GBG skärgården och AMF-1 öva i STHLM skärgården.

Posted
Stockholms skärgård som gäller denna gång eller ?

Sammarin 03 var ju i GBG och där var man ju med som b-styrka, ganska ok.

Jupp håller med dig och den var ju bitvis okej ..men men..

Om du vill kan du ansluta dig till oss för vi håller på att bygger upp våran B-Styrka

som skall upp till sammarin 04.. vi är nu ca:40 pers

och fler skall vi bli men dom är utvalda som är med oss..

PS hör av dig 1MPJ!!!

Mvh Livhusaren

:uzi:navy::navy::lala:

Posted
Rissanen

Det tycks bli ca 10 båtar enligt viss kaptl. på brigaden... så ca en grupp per båt...

Kaptl T.O. eller A.M.? Nå, det ska tydligen inte sparas iaf. Kanske det skall släpas med en otrolig mängd utrustning? Det skulle förklara den överdrivna mängden båtar. Tidigare har ju vi finnar endast haft "lätt" beväpning (stormgevär), om vi nu äntligen skulle få ha allt som hör till! Det blir nog en saftigt dyr övning när bara utbetalningarna till reservisterna går lös på 70 000€.

• 1 month later...
Posted

Enligt denna artikel i HBL tycks vi bli ca 140 pers, så ca ett kompani. Knappast hra vi ju dock med en lätt grkpluton. Men roligt kommer det iaf att bli.

Har någon info om det kommer andra utländska trupper eller om det bara är vi?

Hur många deltar totalt i övningen?

Posted

:navy: *ASFLABBAR*

Vafan!? kunde dom inte ha hittat ett bättre namn på övningen....nu låter det ju som om ni ska ligga ute och testa försvarets konserver och vilka effekter på matsmältningen det kan ge!!

Posted
Enligt denna artikel i HBL tycks vi bli ca 140 pers, så ca ett kompani. Knappast hra vi ju dock med en lätt grkpluton. Men roligt kommer det iaf att bli.

Har någon info om det kommer andra utländska trupper eller om det bara är vi?

Hur många deltar totalt i övningen?

Enligt länkarna som du själv postade den 1. april är vi de enda utlänningarna. Kul kommer det säkert att bli! Det enda som kan förstöra allt är kombinationen uselt väder och inget att göra. Alla andra scenarier passar mig utmärkt!

• 1 month later...
Posted

Sammarin 04 ja.

Herregud vilken otrolig bajsmacka det kommer bli.

Ingen liten b-styrka i år heller. hörde något om över 250 markstridande.

Där har man o göra.

Så vi kommer få lite kustjägare som b-styrka. Inga A-dyk?

Hade vart trevligt o fika med dem lite :baskerPa:

• 1 month later...
Posted

B-styrkan bestod av runt 130 man(?) 3 Plutoner iaf, en pluton bestående av gamla kustjägare FKJ, och de två plutoner KJ-aspiranter som legat inne 8 veckor nu.

Grymt kul att få vara med, känns som ett fett priviligium!

Posted

java script:view_file('{CE44664E-A201-4777-860D-3A2A3CC23E89}');

jag var med på övning SAMMARIN 04, mitt namn är Korpral Lönnberg och ligger inne på AMF1 på amfibieskytte... om ni har frågor om övningen så är d bara å fråga på! hare fint! (MUCK 19:onde augusti)

Posted

Då muckar du imorgon. Trevligt. Själv muckade jag idag.

Jo, jag och mina pojkar i SäkplutonSjö medverkade också i Sammarin 04.

Det gick jäkligt bra måste jag säga.

Kul och se lite andra förband i rörelse, har en del roliga historier därifrån.

Haha, den roligaste var en Blue on blue situation då min patrull (TX) och vår QRF (NX) fick syn på ett gäng grabbar springandes i kalsoner och stövlar uppe på en berghäll när vi just skulle vindsöka just denna ö.

Vi kom lite närmare, fick ögonkontakt. Plötsligt sprang den ena kalsonkillen iväg och kom tillbaka med en Ak5:a som riktades mot g-båten vi satt i. Jag reagerade som alla andra båtförare skulle gjort och la i full gas och frågade efter säkraste vägen därifrån.

Vi landsatte patrullen bestående av 30:e säkskydd på en liten holme mitt emot den potentiella FI udde. Vi begärde förstärkning från staben då de skickade en prickskytte styrka inne från Berga. Vi tackade och tog emot dessa och så småningom började 30:e säks och prickskyttarna närma sig deras "bas".

När de låg 10 meter från deras gubbar kunde man över radion knappt höra vad signalisten sa då han var tvungen och tala så tyst. han lyckades dock få iväg de 7s:en utan problem.

Vi fick från staben att vi skulle retardera ett par meter bort för att börja identifiera, gripa motståndaren. En linje bildades av de 10 soldaterna och alla ställde sig upp och patrull chefen skrek "TRE" vilket var början på lösenordet som skulle bli SJU.

De halvnakna killarna fattade ingenting och sprang förtvivlat o letade efter sina vapen som låg utspridda i skogen. Tillsist fick en tag på sin ak och riktade samtidigt som han skrek att vi skulle lägga ner våra vapen. Plötsligt avfyrades ett skott från deras sida då trycket blev för stort.

Då bröt helvetet lös.

En eldstrid på ca 3-4 minuters manglande.

Jag som satt som backup i gbåten bara 200 meter därifrån trodde att mina grabbar hade råkat in i en stor bas med en hel pluton. Sanningen var inte med mig.

Efter ett tag insåg min patrullchef att ingen gul-blå fanns och skrek "eld upphör"

min patrull samt de oidentifireade stor o kollade på varandra ett tag, sedan hördes "Men tjeeeena, vilka är ni?

Basen vi hade stött på var en AMF:s APE grupp, dvs en lednings stab bestående av fordon.

De hade blivit utskickade på måndagen och vi hittade dem på söndagen.

Haha de blev så glada och jag antar att det kliade lite i deras avtryckar finger när de fick se ett par kammomålade killar i hatt.

Hur denna blue on blue situationen kunde uppstå vet bara AMF:s högsta höns då vår ledning fick in att udden skulle vara helt folktom.

Detta var defenetivt roligast på Sammarin 04.

Om någon av er som var mer i striden från AMF läser detta så vill vi ha kontakt med er.

Klart slut. :rockon:

Posted
[Enligt länkarna som du själv postade den 1. april är vi de enda utlänningarna. Kul kommer det säkert att bli! Det enda som kan förstöra allt är kombinationen uselt väder och inget att göra. Alla andra scenarier passar mig utmärkt!

Var du kanske en av de finska jägare vi träffade på Älvsnabben?

Ni vakade över vår g-båt samt tog vår patrullerande post då vi fick ett par timmars återhämtning efter 14 timmars genomsök i 30 graders värme?

Det var visst en spaningspatrull. En kille blev stucken i vristen av en bålgeting och utbrast ngt på finska i form av "satana vittula"

Fan va jag garvade.

• 2 weeks later...
Posted
Var du kanske en av de finska jägare vi träffade på Älvsnabben?

Ni vakade över vår g-båt samt tog vår patrullerande post då vi fick ett par timmars återhämtning efter 14 timmars genomsök i 30 graders värme?

Det var visst en spaningspatrull. En kille blev stucken i vristen av en bålgeting och utbrast ngt på finska i form av "satana vittula"

Fan va jag garvade.

Det låter inte som någon uppgift vår pluton hade. Däremot blev jag stucken i handen av en geting som bodde i ett elskåp i hamnen på Rindö.

• 4 weeks later...
Posted

Tja, tänkte lägga upp några bilder från övningen till allmän beskådning, kan vara att det kommer några filmer med tiden också...

Maskerat LuftVärns MaskinGevär(LVMG) aka NSV

Maskerad båt vid brygga

Sovande människor i "bollhavet"

Båtar fast med bergskilar vid någon kobbe

Varning för stora bilder

Är det ingen annan här som stötte på oss finnar nån gång under övningen och kanske har nåt att kommentera?

Posted

Tja, dom var väl knappast särdeles motiverade under det anfallet har jag för mig? Landstigningen blev iaf en stor bordell då plötsligt plutonchefer börjar yra om "fel vik, fel vik". Sen så börjar det smälla rätt så bra då dom landstiger men då smäller vi tillbaka bara. =)

Sen så hade dom väl problem med nåt mg-näste då dom närmade sig muskö?

Posted
Tja, dom var väl knappast särdeles motiverade under det anfallet har jag för mig?

Jag som tillhörde de stridande delarna i det finska kompaniet ber att få dementera uppgifterna om brist på motivation. :winner: Endast vår sista uppgift, att skydda den där konvojen med en massa fartyg, kändes hmm... onödig. Jag kan naturligtvis endast tala för min egen plutons del. Tror att det var 1:a. (Kommer inte ihåg vilken det var men Nubben vet vilken jag talar om, Ltn. Bäckmans pluton.)

@ Dass: Berätta gärna lite allmänna intryck av vår strid, så försöker jag försvara oss. :P