Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det testas bildförstärkare till hundförarna och nu kom turen till mig. Döm om min förvåning när jag hittar beteckningen Bildförst G117 (M3220-117010) på den. Med dom priser som det snackats om för denna pryl lär väl HV aldrig att ha råd att köpa in dom, så min fråga är varför fresta med sådana dyrgripar.

Men det kommer vara kul att smyga omkring i skogarna i helgen :)

Posted

Usch, sådana här nyheter får en att bli alldeles :)

Sedan brukar beskedet "ska eventuellt tilldelas HV med start 20XX..." komma! :(

@Rogue

Lite nyfikna frågor:

- Vilken MD-grp tillhör du?

- Är du vanligt HV eller IP?

- Syftet med testet (lokalt eller på uppdrag av HVSS motsvarande)?

- Är det samma bildförstärkare G117 som syns på bild i den här tråden: Leica Vector och G117

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted (edited)

Enligt papperen har HV köpt in 25st dom är fördelade över alla MD-grupperna och HVSS, testet går ut på att ta reda på om man skall köpa in fler.

Men för att svara på frågorna, Foxtrotcharliegrg

1. MDN

2. IP, men testerna är öppna för alla hundförarna.

3. Se ovan

4. JA!

Edited by Rogue
Posted

Det ligger ju uppe på en officiell hemsida från Försvarsmakten.

D.v.s. de VILL att vi skall veta !

Det är enbart olämplg info för MÖP'ar som GENAST vill ha ALL ny utrustning NU !! (Ytterligare något att irritera sig över, att man inte får ut grejorna bums ! )

:D:bash::)

PS. Kände ett sting av avundsjuka då jag själv läste inlägget. DS.

Posted

Jag menade nog att det jag skrev i just det inlägget var olämpligt.

Men det känns trevligt att få pilla på lite ny utrustning, tyvärr är det väl sista gången jag någonsin får se så mordern utrustning.

Posted

OYFB, det är ju kvalificerad tortyr, MÖP eller inte, att vifta med sån där materiel framför näsan på en. När man VET att HV inte kommer att få en skymt av dom framledes. F-n, vi har ju inte ens ordentliga radioapparater... :(

:D

Gator (som firar ett år på forumet idag. Hipp hurra för mig)

Posted

En liten tanke bara... Blir det inte lite fel om enbart hundförarna har NVGs och inte bakomvarande personal (läs skyttegrupp/patrull)...

//Sgt Fjellman

Posted (edited)

jesus nu kommer ju vår kokgrp vid batstaben, vara utrustad med både bildförstärkare och SV2K innan året är slut :P

Edited by bushman
Posted
OYFB

????

Serg. Fjellman Posted den Mar 31 2004, 19:47 

En liten tanke bara... Blir det inte lite fel om enbart hundförarna har NVGs och inte bakomvarande personal (läs skyttegrupp/patrull)...

I papperen från högkvarteret står det att enheterna i första hand är avsedda för hundförarna. Meningen med provet är att se om bilförstärkarna underlättar att läsa hunden. Om man köper in fler får man väl hoppas att man ser till gruppernas uppgifter och inte till prestigen när det gäller utdelningen.

vilket/vilka kompaniers/bataljoners hundförare inom MDN deltar i försöken?

Försöket pågår ett år (2003-10-15–2004-10-15), jag gissar att dom 5st MDN har skickas runt inom området under den tiden. Vilka som får prova beror nog på den lokala maffian.

Posted

Sådana har ju vi också :baskerPa:

Har dock bara använt dom nu nyligen när vi fotade "reklam" bilder för HV :P

Posted
Enligt papperen har HV köpt in 25st dom är fördelade över alla MD-grupperna och HVSS, testet går ut på att ta reda på om man skall köpa in fler.

25 st... hmm... jag tror att vi har varsin på MP-komp B)

Sorry, jag ville bara stödda mig lite. Nån glädje ska man väl få ha...

:baskerHV:

Posted

//Sgt Fjellman

Klockrent!

Denna fråga har jag ställt mången gång till hundförare som tjattrat om sina behov av mörkermedel. Jag säger inte att dem inte har behovet, utan vad skall hundföraren med googles till om inte resten av patrullen kan se denne?

Men vill hundföraren gå själv så visst.... :ph34r:

Posted

//Sgt Fjellman

Klockrent!

Denna fråga har jag ställt mången gång till hundförare som tjattrat om sina behov av mörkermedel. Jag säger inte att dem inte har behovet, utan vad skall hundföraren med googles till om inte resten av patrullen kan se denne?

Men å andra sidan.... om man bara har en...

Posted (edited)

kanske för att kunna läsa av hunden?! :) Vilket sannolikt bör vara prioriterat om man nu anser att hunden kan bidra med ngt för gruppens lösande av uppgift...Sedan KAN ju hundföraren vidarebefodra detta verbalt till gruppen...Men klart det är smidigare om ALLA har bildförstärkare...

Edited by Razvedka
Posted (edited)

Nästan alla frågor i formuläret vi skall fylla i handlar om vår förmåga att läsa av hunden. Givetvis funkar det bättre om alla har tillgång till bildförstärkare och det är väl meningen att det skall finnas möjligheter för resten i gruppen att få tillgång till bförst, hundförarna är bara prioterad grupp (min gissning).

Vet inte om det kan vara intressant men jag klistrar in den text som jag tänkte skicka med frågeformuläret.

Utvärdering Bildförstärkare

Jag har utvärderat bildförstärkaren under två nätter, vädret var bra men tyvärr med starkt månsken som gjorde att man så relativt bra även utan bildförstärkaren. Det var även ett lager med snö på marken som reflekterade ljuset. Mina intryck av bildförstärkaren är att bildkvaliteten är den bästa jag sett hittills. Den är enkel och logisk. Bärmasken är skön att bära och enkel att ställa in dock saknar man möjligheten att fälla upp bildförstärkaren. Hjälmfästet känns rangligt och när man tittar neråt tenderar bildförstärkaren att åka framåt. Bildförstärkaren tenderade att imma igen men immskyddet funkade fint.

Jag har testat bildförstärkaren under spårning och bevakning, stående och rörlig. För det mesta funkade det bra att ställa in skärpan på längre avstånd vilket gav en bra överblick av området och man hade även bra fokus på hunden det var bara när man tittade rakt ned som det blev suddigt men man såg tillräckligt för att placera fötterna rätt. När man hade hunden mycket nära (närmare än 0.5meter) som stående bevakning och när man selade på hunden fann jag det svårt att hitta en bra fokus och jag tenderade att använda det nakna ögat för att dessa avstånd och behöll bildförstärkarens fokusering för dom längre avstånden.

Mina slutsatser är: Bildförstärkaren ger säkerhet och en bredare bild av vad som händer. Man ser alla dom mindre tecken som hunden ger ifrån sig och som ger en mer komplex och klarare bild av vad hunden har märkt. Detta märks mycket väl när man har hunden längre ifrån sig under spårning. Man ser omedelbart när hunden markerar ett föremål. Utan bildförstärkaren hade man mer eller mindre behövt gå ända fram för att se varför hunden stannat. Man tar sig fram enklare och säkrare i terrängen och kan välja bättre vägar. Detta gör att man kan spendera mer tid att till att observera hunden och inte vart man sätter fötterna och slå undan grenar man inte sett. Hunden kan ju markera hur mycket som helst men det spelar ingen roll om inte hundföraren märker detta.

Edited by Rogue
  • 1 year later...
Posted

Bildförstärkaren är ju behovsatt för hundförarna (åtmintone insats) från och med 2006 det vet jag men finns det någon därute som vet vad det betyder i verkligheten (det är ju HV vi pratar om).

Sedan en OT fråga vad är det egentligen som ligger bakom beslutet att hundarna inte får transporteras som förut i militära fordon. Utan numera måste transporteras i hundförarens egna fordon åtminståne fram till 2006 när insats skall få ut en 13 bil med två burar. Övriga hundförare kommer att få fortsätta att åka civilt.

Frågvis javisst :worthy:

Posted

Jag förstår inte riktigt meningen med utvärderingen?

Att en bildförstärkare hjälper dig att läsa hunden kunde man ju fråga vilken FBJ/Bassäk/Fbassäk etc. som helst, där finns ju en viss erfarenhet av att använda hund/bildförstärk.

Eller var det mer att testa ekipaget??

Jag tycker, som tidigare nämnts, att det blir lite värdelöst om inte hela gruppen har bildförstärkare.

Posted

Att en bildförstärkare hjälper dig att läsa hunden kunde man ju fråga vilken FBJ/Bassäk/Fbassäk etc. som helst, där finns ju en viss erfarenhet av att använda hund/bildförstärk.

Jag tycker, som tidigare nämnts, att det blir lite värdelöst om inte hela gruppen har bildförstärkare.

Är det helt kolsvart bör alla ha bildförstärkare men ofta har man ledsyn vilket duger hjälpligt för en soldat men inte för en hundförare som måste kunna se exakt vad hunden håller på med för att veta när man ska stanna.

Finns det tillgång till många bildförstärkare bör alla ha varsin annars är det hundföraren som bör vara prioriterad samt gruppchefen.

Posted (edited)

det finns ju en viss skillnad från hund till hund.

och framförallt från hundförare till hundförare.

hos de hundförande förband du nämner jobbar ju bassen och hunden ihop varje dag under minst 5 - 6 månader.

ett hundekipage från brukshundsklubben har oftast inte den tiden att träna.

nu är jag inte hundexpert, men jag gissar att brukshundsklubben likt många andra frivillig org dras med problemet, att vissa inte inser att det faktiskt är militär/försvarsverksamhet man sysslar med.

nu är det väl till hundförarens egen intresse att träna sin hund, men jobbar man heltid och ett har villa´vovve´volvo-liv, så blir ju träningen lidnade.

i en annan verklighet hade vi inte haft dessa problem, då hade vi kunna värva vpl direkt efter muck med utb hund och allt.

ge föraren bildförstärkare men se även då till att resten av patrullen har möjlighet att använda den också, både vid övn och skarp tjänst.

lås den inte vid föraren som personlig utr utan se till att det blir grp-mtrl.

dessutom i takt med att HV får bättre och dyrare mtrl, får ju även den interna säkerheten höjas, efter 15 år erfarenhet så vet jag vad jag pratar om.

det går inte längre att lita på att mtrl finns på plats, om man lägger den i ett förråd dit ett flertal har nycklar.

se till att utrusta med minst kodlås eller fingeravtrycksläsare.

annars är risken rätt stor att mtrl som är behovsatt för IP hamnar på helt fel plats/soldat.

detta är iofs inget som endast förekommer i HV, jag hoppas dock att det är en utdöende inställning i FM.

@rougue:

det jag hörde för två år sen om detta med hundförbudet i försvarets fordon, var att jordbruksverket var inblandat.

det verkade som de trodde att försvaret transporterade djur i allt från J39 gripen till PBV501.

vi hade regelmässig hundbur i vår 20-bil, vilket förmodligen hade gjort att hunden hade klarat sig bättre än soldaterna vid en olycka.

vad jag sett på uppvisningar så struntar åtninstone ett av de säk-förband som 2 sharp nämner, högblankt i detta förbud och låter hunden åka 13 bil oburad.

tydligan har just detta förband även infört släpkärra för sina hundar.

nu är denna info ett år gammal, så det kan ha hänt andra saker under senaste tiden.

Edited by bushman
Posted
[quotedet finns ju en viss skillnad från hund till hund.

och framförallt från hundförare till hundförare.

hos de hundförande förband du nämner jobbar ju bassen och hunden ihop varje dag under minst 5 - 6 månader.

ett hundekipage från brukshundsklubben har oftast inte den tiden att träna.

nu är jag inte hundexpert, men jag gissar att brukshundsklubben likt många andra frivillig org dras med problemet, att vissa inte inser att det faktiskt är militär/försvarsverksamhet man sysslar med.

nu är det väl till hundförarens egen intresse att träna sin hund, men jobbar man heltid och ett har villa´vovve´volvo-liv, så blir ju träningen lidnade.

i en annan verklighet hade vi inte haft dessa problem, då hade vi kunna värva vpl direkt efter muck med utb hund och allt.

Angående hundägarens hundträning fast dom har ett heltidsjobb så finns det ett stort antal hundägare som lägger 10 timmar+ varje vecka till hundträning med bla spår och annat. Dom flesta hundägare med bevakningshundar har detta som hobby och även om dom inte dyker upp på hemvärnsövningar betyder inte det att dom inte tränar.

Utan träning går det inte att ta sig till Elitklass i spår, sök osv. Träning som också kommer ekipaget tillgodo vid bevakningsövningar.

En basses erfarenhet av hunden efter 6 månader kommer inte i närheten av ägarens 3-6 år med den hunden. Dessutom är bassen ca 20 år gammal medan SBKhundföraren ofta har 20 års erfarenhet av hundträning.

Det försprånget hämtar man itne in på några månader.

Sedan kan man alltid önska att sBKekipaget visar större förståelse för krigsuppgiften och övar mer på samordning med resten av gruppen i fältmässiga övningar med ljuddiciplin och taktiskt tänkande osv

Posted

ahh tack.

tänkte inte riktigt på den aspekten.

för visso är jag i stor sett uppvuxen på en brukshundsklubb, men har ej haft möjlighet till egen hund de senaste 15 åren.

pga arbete och för liten bostad.

har man hund skall man se till att man kan satsa den tid det behövs.

men sedan får man ta in att hundarna som säkförbanden har är välutb, och vana vid att få ny förare någon gång om året.

jag tror nog hunden är mer välutb än de flesta vpl hundförare.

detta varierar ju från fall till fall.

vad gäller SKB-folk jag råkat ut för, så är de tillsammans med FMCK den avtalspersonal man aldrig behöver oroa sig för.

de kan sin tjänst, har intresset och faller oftast in i ledet.

en hundägare/förare är ju ofta ute och tränar, som du skriver, de gnäller inte för lite regn eller för att koket inte serverar oxfilet caruso till lunch.

Posted

Att bildförstärkare gör jobbet enklare var inte vad utvärderingen gick ut på utan om just denna modell av bilförstärkare passade för denna uppgift. Sen kan jag hålla med om att det kunde nog dom flesta svara på utan att ens ha sett den i verkligheten. Givetvis skulle hela patrullen bära bildförstärkare men som första prio bör väl hundföraren ha den. Min fruktan är att det blir så få bildförstärkare att det bara blir bråk och svågerpolitik om vilka som skall ha dom och inte vilka som för tillfället behöver dom. Sedan hoppas jag att det sker en rejäl utbildning på prylarna innan utdelning (har personligen ”skällt” ut en instruktör som lämnat bildförstärkarna på ett bord i solskenet utan linsskyddet på).

Vi har börjat med officiella träningskvällar (1 varja vecka) under ledning av hundinstruktörerna detta har gjort att man får en bättre focus på träningen även när man tränar själv. Annars är det nog den typ av träning som man inte kan göra utanför HV som min hund behöver mest. Stridsmiljöträning och liknande.

Hittade själv ett dokument som besvarar lite av mina egna frågor ovan, tar och klistrar in länken utifall ni är intresserade.

Hemvärnets beslut om transport av hundar (nedladdningssida 41.3 kb)

http://www.sbk.nu/templates/HandbookDocume...ge____2760.aspx

Posted

nu är detta OT men när vi ändå diskuterar hundar och transport:

den dagen jag förstår hur HKV tänker kommer jag även förstå hur kvinnor gör det.

risken är att vi då även har sexfiliga motorvägar till mars.

varför montera hundburar i 13-bilen?

har ni som jag tvingast verka som plutsign från en 13-bil, där all RU skall medfölja märker ni att:

1 ni antingen får satsa på hundar modell paris hiltons tinkerbell,

2.lämna utr i förrådet.

eftersom det senare alternativet inte verkade finns i den org som min stf PC utbildades i, slutade vissa övningar i totalt kaos, eftersom armens vattenbehållare inte alltid håller enl reglementet.

men är det inte så att nämda fordon är bedömt som trafikfarligt och skall försvinna ur organisationen efter 051231?

eller gäller inte det HV?

varför bemöda sig med att montera burar som kanske hinner bli använda högst 6 helgövn innan 13-bilen inte längre får framföras?

Posted
nu är detta OT men när vi ändå diskuterar hundar och transport:

den dagen jag förstår hur HKV tänker kommer jag även förstå hur kvinnor gör det.

risken är att vi då även har sexfiliga motorvägar till mars.

varför montera hundburar i 13-bilen?

har ni som jag tvingast verka som plutsign från en 13-bil, där all RU skall medfölja märker ni att:

1 ni antingen får satsa på hundar modell paris hiltons tinkerbell,

2.lämna utr i förrådet.

eftersom det senare alternativet inte verkade finns i den org som min stf PC utbildades i, slutade vissa övningar i totalt kaos, eftersom armens vattenbehållare inte alltid håller enl reglementet.

men är det inte så att nämda fordon är bedömt som trafikfarligt och skall försvinna ur organisationen efter 051231?

eller gäller inte det HV?

varför bemöda sig med att montera burar som kanske hinner bli använda högst 6 helgövn innan 13-bilen inte längre får framföras?

Det kanske är dags att inse att hunden är en del av plutonens utrustning och att man därför dimentionerar fordonen efter plutonens utrustning.

Efter årsskiftet blir det leasade minibussar istället.