Jump to content

Överlevnadskit

Recommended Posts

Guest Star_of_Life
Posted

Skulle behöva några tips om vad jag ska införskaffa till mitt överlevnadskit.

Har letat efter nån likande tråd, men inte funnit ngn. Om det redan finns så skulle jag bli tacksam för länk.

MVH// Oskar

Posted (edited)

Du kan alltid kolla vad Doug Ritter rekommenderar.

http://www.equipped.org/srvkitstoc.htm

Men rent generellt så behöver man mindre än vad man tror, då det viktigaste är kunskap och inställning till den situation man försatt sig/hamnat i.

Det absolut viktigaste är dock:

- säkerställa tillgång till vatten: vattenreningspreparat

- hindra vätskeförlust: medicin mot diarré

- förmåga att göra upp eld

Om du inte gått en kurs (eller bestitter motsvarande kunskaper) så kan jag rekommendera FBU:s kurs på Väddö v32.

/Ulf

Edit: Såg att du är ungdom och då är alternativet till v32 motsv kurs v24 även det på Väddö.

Edited by Sir Vival
Posted

Se till att kitet är så litet att det alltid hänger med. Det vanligaste felet är att ta med för mycket i asken..

sen till innehållet: Elddon, gjärna både eldstål å tändare, tändstickor.

Puritabs eller annan vattenreningsutrustning måste vara med. sen beror det på vilken terräng man rör sig i. Är du mycket i fjällen kanske fiskeutrustning är viktigt, men som Sir Vival skrev är kunskap det absolut viktigaste!!

Posted

Håller med Sir Vival. Kunskap är det viktigaste i en överlevnads situation. Inte en massa prylar.(eller hur Sir Vival)

Eld stål, Bra kniv, Kompass, Fickminne överlevnad, Plastpåse, Vattenrenings tabbletter, Snabba kolhydrater, typ Maxim alt Nickel och en jävligt positiv inställning.

Man kan komplettera med eventuella mediciner och sjukvårdsutrustning.

Detta kommer man väldigt långt med. Tro mig har prövat.... :camo::D:lol:

MVH SWJ.... :ak:

Posted

Skulle definitivt slå ett slag för snartråd i rostfritt. Med lite kunskap kan man fixa både fågel och hare med en sån. Funkar även med lite grövre fisklina, och den kan man ju dessutom fiska med om man kompletterar med en krok. Annars skulle jag köra som övriga säger....

....eldstål, kompass, gärna en liten tub med tändpasta eller några esbittabletter, vattenreningstabletter....

Man måste dessutom tänka lite på i vilket perspektiv asken ska användas, det är en väldigt stor skillnad mellan att bli fast bakom fiendens linjer i veckor, jämfört med att behöva ta sig till en mötesplats under tre dagars förflyttning då man tappat packningen. I det ena fallet blir ju överlevnaden mycket mera långsiktig, och sånt påverkar ju innehållet i asken. Min tanke är dock att man ska tänka mer långsiktigt än vad som sannolikt kan behövas, lite mera utrustning är alltid bättre än för lite.

Posted

Gärna en trådsåg är ett tipps att ta med... Dock inte en sådan som är gjord av en "enkel vajer" och två ringar som man knappt kan kapa fingertjocka pinnar med... Utan ,Hmm hur skall jag beskriva :D ...Den variant som liknar en motorsågskedja... Tar liten plats och sågar lätt av grövre träd (30 cm/diameter)

Posted (edited)

Jag tror jag vet vad du menar, en liknande finns på get out.se , men jag tycker att det verkar som att den tar mycket plats eller finns det andra på marknaden? :D

EDIT: Fungerade inte med länke :camo: kolla på www.getout.se > För färden och världen > Överlevnad > Verktyg

Edited by CfrHGB
Posted (edited)

Hmm...Jepp det var en sådan såg ja menade :camo: Fast mina "ögglor" ser inte lika dana ut... Dom är gjorda i metall... Dock så värkar GetOuts version med tygband nästan bättre. Min såg rullar man ihop och lägger i en burk stor som en snusdosa ungefär... Går säkert lika bra att ha den fritt i en eventuell överlevnadsask med... Jävligt bra såg iaf!! :)

Likadan som under länken här... http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/aid_5409396

Edited by Fallschirmjager
Posted

Jo, mycket olika saker kan vara bra att ta med...ett grundtips på vad ett kit bör innehålla finns ju som alla säkert redan vet på nätet i form av Lars Fälts överlevnadshandbok --->Överlevnadshandboken

Problemet är ju snarare vilken ambition man har med sitt kit - och framförallt - vilka kunskaper man har med sig i det bästa kitet av alla -> skallen.

En god tumregel är nog i alla fall att kitet måste vara så behändigt att man tar med det vart än man ska. Detta ger i sin tur upphov till en del roliga funderingar på hur detta kit skall förpackas. Jag har mitt i en plåtlåda med dimensionerna 2,5x8x11 vilket jag tycker är lite för litet, men den är smidig nog att alltid medföras.

Hur ser era hemmabyggen ut?

Posted

Ja, det verkar ju betydligt skönare med tyg än med en bit stltråd i handen (under förutsättning att man inte stoppar en träpinne i hålet :camo: ) synd bara att den kostar mer än 400 riksdaler. :)

Posted

den ultimata överlevnadsasken är cylinderformad å sitter perfekt i såväl handen som jeansfickan, säljs färdigpaketerad i de flesta tobakskiosker å matvaruaffärer.

Posted
den ultimata överlevnadsasken är cylinderformad å sitter perfekt i såväl handen som jeansfickan, säljs färdigpaketerad i de flesta tobakskiosker å matvaruaffärer.

???

Posted

Enklaste är att inte ha ngn ask, då behöver man inte tänka på vad man ska ha med sig. själv brukar jag ha ett eldstål som halsband, alternativt sitter det fast i karbinhake fastskydd i höger bröstficka. Ett multiverktyg sitter fast i bältet, en kniv i stridsselen. Kompass har jag alltid med mig två stycken, en syftkompass i höger bröstficka och en vanlig kompass i kartfordralet samt minneskort överlevnad, anteckningssaker (gravt underskattade, skitbra att skriva upp minnesanteckningar när man är på överlevnad, rita kartor vad man passerat osv...). I höger benficka har jag förutom två förstaförband en liten sjukvårds ask med tejp, plåster och alvedon/impren, vatten reningstabletter, ngr plastpåsar & en kondom ifall man träffar en läcker tjej som oxå är vilsen i livet.... :baskerPa:

Det man kan ha i en särsild ask är exempelvis fiske utrustning, ståltråd, extra skosnören, osv. dvs bonussaker som är bra att ha, men som man klarar sig utan. Allt annat ska ha en naturlig plats i uniformen, och vara ngt som man använder sig av! att ha en fin liten ask som man tar fram och tittar på en gång om året är lika bra att kasta i sjön, den kommer du ändå att ha glömt hemma när det gäller...

Posted

En kondom är bar, inte bara om man träffar på en vilsen snygg tjej i vildmarken, men oxå för att transportera vatten i! om jag inte minns helt fel så kan man fylla den med runt 5l vatten utan att den går sönder! Sen fyller den ju inte så mkt heller i ett överlevnadskit men det är ju klart det beror på vilken storlek man använder i normala fall :P

Posted

Dock när man fuller kondomen med vatten är det kanske ett tipps att ha den i en strumpa eller liknande så att den inye går sönder när man transporterar vatten i den... Inte lika lätt iaf... ;)

Posted
Krävs det inte ganska bra tryck för att få kondomen rymma så pass mycket vatten?

Testa och genomför ett praktiskt test, enklaste sättet att lära sig ngt. sedan kan man testa olika sätt att fylla kondomen med vatten.

Posted

I detta fall ska således glidmedelslösa användas. Däremot är det inte fel att ha lite vaselin eller liknande med sig för att ta itu med irriterad hud. Mer lämpad för planerad march än ren oplanerad överlevnad dock

Posted

En viktig sak jag var på väg att glömma är SKOSNÖREN! allt som man fäster (kompasser, eldstål, knivar osv) fäst de med SKOSNÖREN! för när man står ute i skogen, kall hungrig blöt osv så går alltid SKOSNÖRET sönder! då är det bra att ha reservsnören! och fäster man övrig utrustning med skosnören så har man de alltid med sig! Så kasta era överlevnadsaskar och ha som vana att ha dessa saker med er på annat sätt i uniformen! uniformen har fickor och de skall användas!

Posted

Jo det var fan smart... Men ändå jobbigt att ha 1000 prylar överallt i fickorna... Lättare att sammla allt i en liten ask som inte tar mycket plats och får bättre ordning istället...Använder ju fortfarande fickorna på jackan hehe=9 Men det är ju smaksak... :blink:

Posted
Jo det var fan smart... Men ändå jobbigt att ha 1000 prylar överallt i fickorna... Lättare att sammla allt i en liten ask som inte tar mycket plats och får bättre ordning istället...Använder ju fortfarande fickorna på jackan hehe=9 Men det är ju smaksak... :baskerPa:

Så sant så sant. gäller att göra på ett sätt som man själv tycker är passande och funktionellt. Jag kör med fickprincipen, och tycker den fungerar bra. har som sagt en liten sjukvårdsask där jag har en del bra att ha saker. ifall det blir ofred ska jag sy in ett eldstål och kompass i M90-byxorna. Men vi får hoppas att denna dag aldrig kommer.

Posted

Att använda en kondom till att samla vatten i är, efter min erfarenhet, tämligen värdelöst. Man kan möjligen använda gummit till någon form av fälla eller möjligen en "kådisbella" - men det är mer kuriosa än användbart.

När det gäller skosnören så finns det en vettig vana att byta sina vanliga mot fallskärmslina.

"Jukka", kniv, kompass, liten diodlampa, köldskyddsfolie (eller annan tunn mylarfilm) och lina - i princip allt och det hela och mer därtill...

Vill man "banta" så är lampan och köldskyddsfolien det som avlägsnas först, sedan linan.

Principen för en "överlevnadsask" är att den skall innehålla sådant som är svårt att ersätta med annat eller att tillverka själv.

Komplement:

Är man inte så händig på "näverslöjd", så är det väldigt bra att vika ihop en 5dl aluminiumform som man kan koka och samla vatten i.

Om man packar ovan nämnda folie tillsammans med en wettex-trasa (inte en fältskjorta 90 i detta fallet, utan en man kan samla dagg med) i botten på folieformen och sedan viker samman den, så får man ett litet behändigt paket.

Man kan även linda några meter lina runt.

Vaselin är inte alls en dum idé för detta brinner bra och kan vara användbart vid uselt väder.

Posted
Man lär sig någe nytt varje dag=) Visste inte att det gock o elda med vasselin :blink:

Någon som har ett förslag på någon bra ask att ha grejorna i?  ;)

Som sagt...jakten på den perfekta asken har börjat :/

• 2 weeks later...
Posted
Att använda en kondom till att samla vatten i är, efter min erfarenhet, tämligen värdelöst. Man kan möjligen använda gummit till någon form av fälla eller möjligen en "kådisbella" - men det är mer kuriosa än användbart.

Håller fullständigt med....försök fylla en kondom i en bäck!! Du får garanterat inte i mer vatten än grundvolymen på själva gummit....Bättre att ha ett par stora, lite kraftigare plastpåsar!