scattergun Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 ifall det blir ofred ska jag sy in ett eldstål och kompass i M90-byxorna. Men vi får hoppas att denna dag aldrig kommer. Kan man applicera denna teknik på andra saker som man skulle vilja ha med sig i en SERE-situation!?? Jag skulle sy in en ljuddämpad Walther PPk i byxorna!! Quote
Fk Satan Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 ifall det blir ofred ska jag sy in ett eldstål och kompass i M90-byxorna. Men vi får hoppas att denna dag aldrig kommer. Kan man applicera denna teknik på andra saker som man skulle vilja ha med sig i en SERE-situation!?? Jag skulle sy in en ljuddämpad Walther PPk i byxorna!! Klart man kan det! Gäller bara att ha tillräckligt stora byxor och en stor kunskap i ämnet syslöjd Quote
Fk Bäckman Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 En viktig sak jag var på väg att glömma är SKOSNÖREN! allt som man fäster (kompasser, eldstål, knivar osv) fäst de med SKOSNÖREN! för när man står ute i skogen, kall hungrig blöt osv så går alltid SKOSNÖRET sönder! då är det bra att ha reservsnören! och fäster man övrig utrustning med skosnören så har man de alltid med sig! Så kasta era överlevnadsaskar och ha som vana att ha dessa saker med er på annat sätt i uniformen! uniformen har fickor och de skall användas! Skosnören i all ära, har man inte tillgång till snören så kan man använda rötter från en gran, dom är sega och slitstarka. Leta ca 1-2 meter från stammen på en liten gran där är rötterna i lämmplig tjocklek. Quote
scattergun Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 För att inte tala om kronans snubbeltråd. Den funkar till det mesta, inklusive bygge av vindskydd, snarning av djur, reparation av prylar.....och tar dessutom lite plats jämfört med många andra alternativ. Quote
Fk Satan Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 (edited) @Fk Bäckman Jupp det finns mkt som man kan ersätta skosnören med, det enklaste sättet är att titta i överlevnadshandboken och under utrustning => Alternativlistan. Där finns det mängder med tips och råd för vad man kan använda till olika saker. Samt hur man kan göra olika typer av utrustning. Edited April 15, 2004 by Fk Satan Quote
Recommended Posts